Vain muutaman sekunnin tähden

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Marklin, 5.2.2015.

  1. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Alastarosta en osaa sanoa,mutta kun Motoparkin radan avajaiskisat oli 1987,katsojia oli n.10000 eli paljon.
    Sitten vuosina 88-90 Juhannuskisat veti porukkaa 14000-16000.
    Varsinkin 1988 kansaa oli ku meren mutaa,kaikki metsikötkin täynnä telttoja.
    Isä-ukko kuvas kaitafilmi kameralla avauskisaa,mutta aika huonosti,kun ihmisiä oli niin paljon eikä kuvaus muutenkaan oikeen mennyt putkeen.
    Tuo on totta,että eihän Räyskälässä oikeen nähnyt,kun tasainen kenttä.
    Kyllä hyvät nuo rinteet tai katsomot.Nykyisin Motoparkin SM-osakilpailuissa hyvä,jos 2000 katsojaa on.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Räyskälä International ja Kalevan kisat Oulusa osuivat 1981 samalle viikonlopulle ja silloin Räyskälässä oli enemmän katsojia kuin yleisurheilun SM-kisoissa. Puihuttiin jopa 20000 kävijästä.
     
  3. fmila

    fmila Gearhead

    Pannaas tämän taakse vähän Räyskälää
    06.09.1980 Itekkin päässy taltioinnin lähteeksi ja paljon muita, jopa jo legendoja
    http://youtu.be/df3GjEfU3UY

    t.AM
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aina yhtä järkyttävää miten nuo autot tuntui muka vanhoilta silloin. Sama kun nyt kaikilla alla 2000 luvun autot. Hakkaraisen tais olla -71 eli 2007...
     
  5. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Olipa taas mukavaa katottavaa. Täytyis kaivaa valokuvat noistakin kisoista esille...
     
  6. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

    Mikä ton Uusitalon Challengerin tarina on?
     
  7. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^Suomi-auto, JS23V0......
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Challenger siis Aro-Yhtymän tuoma alunperin 440 six pac ja automaatti. Uusitalo Ajeli eka Standard ryhmässä '71 Chargerilla eri moteilla, viimisimpänä siinä oli Hemi. Challengeriin tuli sitte Bob Lambeckilta 426 Hemi jonka perään nelivaihteinen manuaali, ja taka-akseliks Dana 60 lehtijousilla.

    Auto toimi hienosti mut varovainen ajo vissiin osittain aiheutti sen et voitot jäi kortille? Suomen mestaruus kuitenkin tuli, ja Suomen ennätys 10.54 sekä MS-ryhmän ensimmäinen indeksin alitus. Kauden jälkeen tekniikka meni myyntiin ja ainakin jossain vaiheessa oli tarkotus hommata destroukattu pro stock tyylinen hemi tilalle. Mut siihen yhteen kauteen se jäi.

    Tekniikka meni Kouvolaan Leskisen cudaan jolla ei juurikaan ajettu. Paitsi edellisen kerran sellanen 10-15 vuotta takaperin yksillä testipäivillä, 15 vuotta vanhat renkaat toimi jollain lailla jonku lähdön ja auto meni kirkkaasti kympin puolelle lähemmäs 220 lopparilla.

    Auto taas jatkoi matkaansa Varkauteen missä siitä tehtiin show henkinen laite, moottoriks tuli taas ajanmittaan 440 six pack ja värinä oli candypunainen. Auto myös palas kilparadoille Stock ryhmään ja kulkikin ihan suht mukavasti. Se oli samassa kuosissa aivan viimevuosiin asti, mut taitaa nykyään olla entisöitymässä.

    Viime syksynä Motoparkissa piipahdin välikaljalla baarissa ja siellä istuin parin herrasmiehen pöytään jotka olivat jumittuneet sinne moottoripyöräretkellään. Siin sit kaikenlaista höpötettiin ja jossain vaihees sit selvis et toinen oli herra Uusitalo!
     
  9. Ebody and irony

    Ebody and irony Gearhead

    onkohan Putte nukahtanut valoihin kun ei ole kommentoinut :odroll:

    autolla ajettiin jo elokuussa 11.23, auton toinen lähtö

    ja noissa liikkuvissa kuvissa jopa 10.48

    tämä siis 1980 8)
     
  10. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

    Kiitos tietäjille. Mulle oli jäänyt sellainen kuva, että Uusitalo hommasi V-coden tilalle "säälistä" toisen korin, mutta väärässähän sitä tuli oltua. Taas. Aika revittynä tuokin harvinaisuus siis on välillä ollut.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Koponen teki stokkerin toisesta yksilöstä, oli oranssi SE mustalla katolla. Challengerin orkkisvati päätyi Leinon Pekan Polaran moottorin aihioksi, olettaisin et on sittemmin hakeutunut takasin nykyomistajalle.
     
  12. RS23V0E

    RS23V0E 2nd gear

    Ja Six Pack jäi jo ennen moottoriswappia Ruotsiin.
     
  13. fmila

    fmila Gearhead

    Jos nyt oikein muistan, niin elokuussa oli ennätysten jälkeen mennyt Hemistä öljypumpun akseli poikki. Mistään ei siihen hätään uutta tilalle löytynyt. Eku tuli jutteleen, et mitä pitäis tehdä? Itse yllytin ottamaan pisteet kotiin, jollain tavalla viivalle ontumalla, kun siihen aikaan oli finaalissa vielä voimassa "fastest loser" sääntö, joka ois vienyt kakkos sijan pisteet kilpailijalle. Niinpä Ekun tiimi nosti ekaks primer-akselilla öljynpaineet ylös ja sit auto työntämllä line-upiin ja siitä tulille ja suoraan viivalle ja sinne sammutus, niin ettei "varamies" ehdi mitenkään väliin. Sillä varmistui mestaruus, vaikka pilaantunut kampura olikin sitten tuon mestaruuden hinta. Sen vuoksi nuo hemin lähdöt on tässä kisassa vähän vaisuja kun oli paikoillaan jonkinlainen vara-akseli. Hävisi mullekkin niukasti tuossa tokan rundin lähdössä, jossa oma pulkka kirmasi oman ennätyksensä (12,13 s), joka on edelleen rikkomatta :lol:
    Seuraavaan lähtöön tulikin , mulle ja Camarolle, hirmuiset suorituspaineet, kun alkoi se 11 sekkaa lähestyä himokkaasti. No 10-pulttisen vakio vetoakseli antautui välittömästi kun lähtökierrokset oli edes pikkaisen yli 3500:n :poff: Ja ennätykset on saanut sen jälkeen olla rauhassa. Seuraava kausi kun meni sit samaa rataa, osien rikkomiseen, kun siihen aikaan niiden saanti oli pikkuisen hankalampaa kuin nyky systeemeillä.

    t. AM
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tais tosiaan olla niin et jos Rutila ois tullut finaaliin ja voittanut niin mestaruus olis mennyt hänelle.bbbb
     
  15. Jymy70

    Jymy70 Gearhead

    mainio video, kiitokset tästä ajankuvasta.
     

Kerro tästä muillekin!