'67 Belvedere

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja freetime-cruiser, 5.3.2015.

  1. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Vuoden verran tässä ehti vierähtää ilman harrasteautoa, kun vuosimallin '63 omakotitaloa tuli vaan harrasteltua.
    Viime syksynä kuitenkin alkoi taas kipinä itää, ja nettiautoa tuli selailtua. Tulihan sitä selailtua jokunen kuukausi, mutta kun mitään ei löytynyt niin kokeilin ostoilmoitusta täällä od:lla ja torissa. Torin kautta sitten tärppäsi, ja Plymari löytyi vieläpä samalta paikkakunnalta.

    Tulipa sitten ostettua itelleni 30v syntymäpäivälahjaksi '67 Plymouth Belvedere.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Auto on kohtuullisen hyvin säilynyt, vaikka onkin ilmeisesti jo uutena saapunut Suomeen. Myöskään ylimääräisiä "räpellyksiä" ei ole juurikaan löytynyt, mitä nyt soittimen takana perinteisiä surriliitoksia jeesusteipin kanssa, ne tulikin sieltä raavittua jo pois ja kummasti alkoi akussakin virta pysyä.
    Nosturilla / montulla en ole vielä päässyt katsomaan, mutta taskulampun valossa katsottuna ainoat hitsatut paikat löytyi takakontin lattiasta :eek:

    Sisustakin on melkoisen siisti, vaikka penkinpäällisen kankaista tuleekin mieleen bussin penkki ja lattiamatto on korvattu metritavaralla, mutta museoautoa en ole rakentamassa joten kelpaa.
    Etuovien sisäkahvojen vinyylit on kulahtaneet, sellaiset ehjemmät pitäisi jostain metsästää (saa tarjota jos löytyy siniset ylimääräiset).
    [​IMG]

    Optiolistalle on aikaoinaan ruksattu tekniikan kohdalle D, eli 273 V8 2bbl, jonka jatkeena voimaa siirtää 727 automaatti. Muita turhia varusteita autoon ei sitten olekaan haluttu, ei tehostimia eikä muitakaan turhakkeita :D
    Ilmanputsari on mallia öljykylpy, kovasti olen googlaillut kun en usko että tuo olisi alkuperäinen. Orkkismallinen suodatinkotelo pitänee lisätä ostoslistalle, kunhan löydän tiedon millainen tuohon kuuluu.
    [​IMG]

    Auto tuli ajamalla kotiin, sen verran sulat oli tiet että M+S valkosivuilla sai luisteltua kun matkaa ei montaa kilometriä ollut. Nyt se kuitenkin seisoo toistaiseksi lämpimässä tallissa odottamassa kevättä.
    Tarkoitus olisi piilottaa soitin hanskalokeroon, ja vetää sille uudet sähköt. Samalla pitää pariin muuhunkin kohteeseen lisätä sulakkeet.

    Ohjaustehostin olisi myös haaveissa. Ei tuo raskas ole, mutta ohjauksessa on kierroksia niin pirusti, että vaatii vähän totuttelua :lol:

    Muuta ihmeempää suunnitelmaa ei oikeastaan ole. Auto on syksyllä leimattu, ja tuntuisi olevan vain ajoa vailla, tulis vaan se kevät :D
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Hyvin säilynyt Suomi-auto.

    Ei liene kallis projekti verhoiluttaa penkit oikenlaisella vinyylillä, vaihtaa uudet oviverhoilut ja orkkis lattiamatto.
    Sen jälkeen olisi todella hieno.

    Hyvällä tuurilla noita saa uustuotantona?

    [​IMG]
     
  3. Joh.3:16

    Joh.3:16 Gearhead

    Taitanee olla toi ilmanputsari kuitenkin alkuperäinen ??? Vai onko Suomi hifistelyä.. :odroll:
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noi ilmanputsariasiat oli vähän sekavia, luulen kans et ois alkuperäinen. Kai noit laitettiin ambomaan malleihin viel aika myöhäänkin. vuoden 1966 tekniikan maailmassa on sisarmallin, 273 coronet 440:n koeajo.
     
  5. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Makee Belve! Mun mielestä kaikessa kulmikkuudessaan varsin tyylikäs kori. Noi penkkien linjurikankaat on vähän niin ja näin, tavallaan orkkis on aina hienoa mutta onhan noi osa suomiauton fiilistä, ja aika ehjän näköisetkin... Konehuone näyttää siltä että tulee perusteellisella pesulla ja syylarin maalauksella tosi siistiksi!
     
  6. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hieno pelleveturi. :D
    Tommosen minäkin vielä haluan käyttöautoks.
     
  7. MJF

    MJF Double Gearhead

    On se ilmanputsari ihan orkkis, mulla on 69 pikkulohkossa samanlainen 8)
     
  8. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Noniin, täältähän alkoi heti tulla faktaa joten ilmanputsarin voikin sitten poistaa ostoslistalta, eiköhän tuolla öljykylvyllä pärjätä kun kilometrejä tuskin hirveästi tulee.

    Penkit on ehjät ja siistit, milloin lie tehty, sen puoleen niihin en aiokaan puuttua. Muutenkaan en ole nahka/vinyylipenkkien ystävä. Aiemmassa harrasteessa, museorekisteröidyssä Aspenissa oli vinyylipenkit, ja jäi mieleen miten v-mäistä on repiä Francinen cd-kotelo irti etusohvasta, kun se kesähelteellä oli sulanut penkkiin kiinni :lol:
     
  9. sepeteus

    sepeteus 1st gear

    hieno auto, hyvästä perheestä...tuli muuten 62 elektra tilalle.
     
  10. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kappas, päivän hyvä työ tehty kun sain yhden miehen liittymään Od:n porukkaan :)

    Konehuonetta on tullut puunattua, kyllä siitä hyvä tulee. Akkuteline oli reunasta vähän hapan, se tuli putsattua ja maalattua. Pieniä ominaisuuksia tuli siinä puunatessa huomattua, mm. jakajalle on vedetty alipaine kovalla muoviputkella, joka on vain tyrkätty imarin reikään, huomasin kun putsatessa putki hyppäsi pois paikaltaan :D
    Ja muutamia hapertuneita sähköjohtoja korjailin, jotta ei tulisi ongelmia kesän reissuilla.

    Pitkään ihmettelin ja etsin mistä hitosta tuo vuotaa bensaa. Heti kun ajoin auton talliin, ilmestyi sinne melkoinen bensan käry. En löytänyt vuotoa, ja käry hävisi parissa päivässä kun tuulettelin tallia. Tänään sitten käry ilmestyi uudelleen ja löytyi syyllinenkin: tallin nurkassa ollut 10 litran muovinen bensakannu ilmeisesti säikähti Plymaria ja oli kussut alleen. Litran verran siellä oli bensaa pohjalla, ja oli sitten korkin alta työntänyt lätäkön lattialle vaikka korkki oli kiinni, henkimaailman hommia :D
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Oliko kanisteri auringossa?
     
  12. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Ei ollut, vaan sisällä tallissa nurkassa, jossa on varjoa. Lähellä ovea tosin, voisko lämpötilan vaihtelut sitten tollasta aiheuttaa, ovet kun on sellaset harakanpesän veräjät...

    Pitänee siirtyä käyttämään Jerryjä, pääasia kuitenkin että auto ei vuotanut :)
     
  13. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Radiolle tuli vedettyä uudet piuhat, ja samalla myös valonvaihdin-polkimelle, kun näkyi senkin sähköt olevan kaiutinpiuhaa.
    Radion laitoin sittenkin kojelautaan, kun auton mukana tuli tuollainen musta hillitty Blaupunkti. Hanskalokeroa olisi joutunut leikkelemään ja kojelaudan laikattuun reikään ei oikein istunut suunnittelemani rekvisiitta-nännimankka.
    [​IMG]

    Konehuonetta tuli putsailtua ja sähköjä ripustelin vähän paremmin paikoilleen.

    [​IMG]


    Meinasin jo pari viikkoa sitten ottaa tän liikenteeseen kun oli kuivat tiet, mutta nää räntäsateet nyt pisti suunnitelmat uusiks, odotelkoot tallissa vielä hetken.
     
  14. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Nyt kun tuli tarkempaa kuvaa tuosta penkkien kankaasta niin täytyy kommentoida että tuli aivan jäätävät suomifiilis sävärit. 8) Kesäillan valssi mankasta ja jalalla koreasti.
     
  15. Polara1970

    Polara1970 Gearhead

    Hieno peli. Liekö tämä pyörinyt vähän aikaa Kuopion seudulla joskus 15-20 vuotta sitten? Oli siistikuntoisen näköinen samalla väriyhdistelmällä. Muutaman kerran taisin sen nähdä. Auto jäi hyvin mieleen kun ajelin sen perässä, ja siinä oli ihan tajuton “peltinen” ränttätänttätyhjäkäynti, ja tais sitä ränttätänttää riittää vähän ylemmillekin kierroksille ennen kuin alkoi kunnolla vetämään. :lol:
     
  16. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Pitänee auton historiatiedot tilata jossain välissä, kun tarkkaa tietoa ei ole missä kaikkialla tämä on liikkunut. Ränttätänttä-äänet tosin ei täsmää nykyiseen kokoonpanoon.

    Tuli tehtyä pientä keväthuoltoa, öljyt vaan jäi vaihtamatta kun unohdin ostaa öljyä... Tulpat, jakajan kansi + pyörijä ja uusi laturin hihna loppuunajetun tilalle.
    Aika karun näkönen oli yksi tulppa, muurautunut umpeen joten ei varmasti ole kunnollista kipinää tullut aikoihin.
    Vilkuilin tulpan reiästä sylinteriin ja siellä näytti ehjältä, mitähän lie tapahtunut tuolle tulpalle?
    [​IMG]

    Uusilla sytkäosilla joutokäynti rauhoittui, ja motti alkoi vastata kaasuun ihan eri tavalla kuin aiemmin.
    Tämän kunniaksi piti ottaa auto liikennekäyttöön ja käydä pieni lenkki ajamassa, hyvinhän tuo kulkee 8)
    Pitänee nuo moottoriöljyt vaihtaa ennen pitempiä reissuja, liekkö miten paljon bensaa mennyt öljyn sekaan jo...
     
  17. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Tämä bongattu vaajakosken aapeeseellä tänään 8)
     
  18. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Kyllä vain, piti käydä kuppi sumppia juomassa :)
     
  19. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Tuo rekisterikilpi on taustapeilinkautta luettuna OI-AKI...
     
  20. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Pitäsköhän tännekin kirjotella välillä jotain kun meinannu unohtua...
    Auto on aika pitkälti seisonut pihan koristeena vielä, aiemmin piti vähän reissata ja nyt on allekirjoittanut maannut pari viikkoa keuhkokuumeessa.

    Varmaankin parisataa kilometriä on tullut ajeltua, ja hyvinhän tuo on toiminut.

    Ainoa ongelma on ollut bensatankin kanssa. Yhtenä päivänä olin töissä, niin vaimo soitti että Plymouthi vuotaa bensaa, tankkauskorkin alta. Vaimo kävi avaamassa korkin ja sieltä pärskähti vähän bensaa, laittoi korkin takaisin niin vartin päästä alkoi taas tiputtaa kylkeä pitkin. Autolla oli silloin ajettu viimeksi edellisenä päivänä.
    Myöskin tankkaaminen on tuskaa. Viimeksi sain viidessä minuutissa menemään reilun 15 litraa tankkiin, sen jälkeen piti lähteä jatkamaan matkaa kun takana oli jonoa.
    Jotain hämminkiä tuolla siis on kun bensa nousee putkea pitkin ylämäkeen eikä tahdo tankatessa mennä alamäkeen...
     

Kerro tästä muillekin!