Seossuhdemittari

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja 440Mag, 20.11.2009.

  1. peltsi

    peltsi Gearhead

    Paras..
    .. vaikka onnistuin pari kertaa polttamaan siitä näytön regulaattorin (sähkönsyöttö näytölle)
     
  2. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Mikä aiheutti tuon regulaattorin palamisen? Mulla olis kyseisen mittarin asennus kohta ajankohtainen.
     
  3. Mikey_

    Mikey_ 3rd gear

    Mulla on kolme vuotta ollu tuo MTX-L käytössä. Toimii, kun junan vessa.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Vanha auto, pari vanhaa johtoa, kulunut virtalukko, paljon puristuksia ja tehostartti :)

    Eli starttauksen jälkeen kun helppas virta-avaimesta niin johdot/kontaktit etc. aiheuttivat yli 150v jännitepiikin.

    Korjaantui kun otin sähköt eri paikasta sulaketaulua.
    Kyllä se jännite vielläkin nousee yli 40 voltin mutta eipä ole enää hajonnut.

    Tuo mittari oli testissä monen muun vastaavan kanssa jossakin näistä jenkkien autolehdistä, varmaan hakusanoilla löytyis.

    Se oli testin mukaan tarkka ja ennen kaikkea nopea. Siinähän on myös loggaus mahdollisuus.
     
  5. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Innovaten MTX-L laajakaistalambdamittarihan suositellaan käyttöohjeessa johdottamaan erillisen releen kautta, jos on epävarmuutta jännitelähteestä.

    Ja nämä Innovatethan nimenomaan voi kalibroida anturin ikääntyessä, jotta näyttävät oikein vielä ensi kesänäkin ;)

    Täällä niitä on jonkinmoinen valikoima varastossa (esim. MTX-L: 209e):
    http://sporttiauto.com/kauppa/index.php?route=product/category&path=61_85
     
  6. 383

    383 Gearhead

  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Taitaa toi PLX ja Innovate olla ne suosituimmat.
     
  8. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Mullon moparissa just tuo Innovate http://sporttiauto.com/kauppa/index.php ... uct_id=139
    830 DP hollikkaa säätelin tuo apuna ja onnistuin mielestäni suht hyvin,nykyään MSD Atomic pensan jakelijana ja sen oma lambda näyttää justiinsa samoja arvoja ton Innovaten kans. Toinen kuskin ja toinen vänkärin kollektorissa.
    Lisäks onhan toi oikeenki yhteensopiva mittari ulkonäöltään muiden viisarimittareiden viidakkoon,itellä kaikki muut tätä nykyä AutoMeterin Traditional Chrome-mallistoo,Innovate menee siellä ku väärä raha..
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  10. plagu

    plagu Gearhead

    Useammaltakin taholta kuullu et LC-1 innovative menee sekasin ku soppa menee esim moottorijarrutuksessa rikkaalle. Ei kannata moista hommata esim Ecotrons ALM-S on asiallisempi ratkaisu.
    Muutenkin innovativessa on vanhentunut boschin LSU 4.2 anturi ja tuo ecotrons käyttää 4.9:iä
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mitä eroa noissa boschin antureissa on laajakaistamittarin ja mittauksen kannalta?
    Miten rikkaalle koneen pitää mennä että innovate sekoaa?
     
  12. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Kerroppa että millä tavalla Innovate menee "sekasin" ?? Mulla ei oo sekoillu kertaakaan,millään tavalla..
     
  13. plagu

    plagu Gearhead

    Jos kaasun nostossa pääsee soppaa raakana anturin päälle ei se enää tokene siitä. Ainakin parissa autossa lähipiirissä ollut tuota ongelmaa. Kyseessä alle parilitraset koneet korkeaviritteisinä.
    Jos autossa on jo lsu 4.2 pohjainen laajakaista niin ei sitä nyt tietenkään kannata alkaa päivittelemään, mutta jos uutta jos hankkii niin ei mun mielestä mitään mieltä ostaa kun 4.9 ohjaimet maksaa saman.

    täällä noista anturien eroista:

    http://www.ecotrons.com/products/accura ... l_channel/
    http://wiki.efihacks.com/index.php?titl ... vs_LSU_4.2

    tuo lsu 4.9 anturikin on jo lähemmäs 10v vanha... ja käytännössä kaikissa euro 4 ja uudemmissa autoissa on tuo käytössä joten anturi ei edes maksa juuri mitään.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    LC-1 on jo vanha malli, minkä LC-2 on korvannut.
     
  15. plagu

    plagu Gearhead

    ja edelleen vanhentuneella anturilla :/
     
  16. SporttiJanne

    SporttiJanne 3rd gear

    Kaiken saa rikki väärällä käytöllä. Kannattaa huomoioida, että myös se uudempi anturityyppi hajoaa, jos siihen "pääsee soppaa raakana". Vakioautoissa tällaista ei pääse haitallisissa määrin tapahtumaan, mutta tyypillisissä itsetehdyissä "korkeaviritteisissä" moottoreissa on polttoaineensyötön säädöt usein niin pielessä ja näin käy.

    Useassa omassa autossani on tällainen - joidenkin "täysin kelvottamaksi" haukkuma - Innovaten LC-1 ja vielä sellainen "ikivanhan mallinen" LSU4.2 anturi. Yhtään anturia en ole vielä vaihtanut niihin mihinkään - tosin osa autoista on vain kesäkäytössä. Mutta, arvelen autojeni säätöjen olevan kohtalaisen kohdallaan - johtuneeko sitten siitä, että säädän moottoreita työkseni. Tämä samainen LSU anturityyppi on arviolta miljoonissa autoissa ihan vakiovarusteena ja toimii satoja tuhansia kilometrejä. Ja näitä Innovaten mittareita on arvioilta tuhansissa autoissa (itsekin useita satoja myyneenä) ihan toimivina.

    Joten, jos ongelmia on, ne johtunevat juurikin siitä, että ne moottorin säädöt ovat ihan pielessä. Eikä ihan siinä Euro 4-normissa...

    Useimmat laajakaistalambdamittarien valmistajat varmaankin siirtyvät käyttämään uudempaa anturityyppiä, kun vanhat varastot alkavat ehtymään ja anturien saatavuus huononee. Ainakin Innovatelta on tulossa ohjelmapäivitys, jolla laitteet saa päivitettyä toimimaan myös uudemmalla anturilla.
     
  17. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Joo ei se anturi sen herkemmin innvaten purkilla hajoa kuin vaikka boshin omalla purkilla. Mulla nyt liki 10 vuotta vanha LC1 (sitä ikäluokkaa jolloin ohjaimista analokilähdötkin hajoili) ja yksi anturi on hajonnu ja sekin oli asennettu kaikkien ohjeiden vastaiseen asentoon, eli putken vaakatason alapuolelle ja vielä auton alle ja jääradalla se rupes pienen penkan ylityksen jälkeen oireilemaan.
    sitä ennenkin se oli ollu toisessa autossa myös ohjeiden vastaisesti melkein heti turbon jälkeen ja vielä pakoåutken alkumutkan ulkopinnalla. Nykyisessä käyttökohteessa on jo sentäs lähes ohjeen mukaisesti asennettu eli vältetty noissa kummassakin edellisessä käytössä olleita virheitä, lämpöä ja polttoainetta saa kyllä nytkin riittävästi kun turbolle matkaa tässäkin vain 10cm ja paukkuakin on koitettu ja sytkän katkaisua vaihtohetkillä. äänen vaimennin on haljennu mutta lambda toimii vieläkin.
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mulla on vissiin samaassa kimppatilauksella tullut lc-1 toiminnassa kuin turbiinilla. Ei oo ollu mitään ongelmia sen kanssa.
     
  19. plagu

    plagu Gearhead

    Ei ollu tarkoitus sen suuremmin alkaa mollaamaan innovatea, mutta mun mielestä jos on markkinoilla 2 tuotetta toisessa käytetään tuoreempaa anturia ja toisessa vanhempaa niin en näe järkeä ostaa jälkimmäistä varsinkaan kun hinta on lähes sama. Ite ostaisin 4.9 pohjasen jo sen takia että siinä ei ole kalibroinnin tarvetta.
    Jokainen toki käyttää rahansa miten parhaaksi näkee.

    Eikä näissäkään tapauksissa ole anturi hajonnut vaan controlleri menee vain vikatilaan ja tokenee kun boksin buuttaa.

    ps. ainakin toinen noista autoista on Janne käyny sun dynossa etkä silloin ainakaan sanonut että onpas vituilleen säädetty.
     
  20. Tero2

    Tero2 Double Gearhead

    Multa löytyy tuo mtx-l innovative mittari,niin tota saako tossa tallennettua noita arvoja jotenkin et pystyis jälkeenpäi kattoo? Ja jos niin pitääkö läppäri olla kokoajan kiinni itte mittarissa vai millai?
     

Kerro tästä muillekin!