Mitä maksoit ekasta amerikanautostasi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kalu, 8.3.2015.

  1. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Välillä tulee funtsittua, et miten tänpäivän amis jäbällä on edes minkäänlaista mahollisuutta alottaa tämmönen harrastus, kun hinnat on nykyää mitä on. Tosin, ei kai euroja voi verrata markkoihin, muutakun valuuttakun vaihtui, niin hinnat silti pysyi samana..

    Itse ostin '97 18vuotiaana leimatun kasikoneisen '64 bel airin kymppitonnilla.

    Ja alotetaa ootee heti ennen yhtäkään postausta. Onhan tolla nykynuorisolla aika kohtuu tuoretta pemariakin alla...
     
  2. Multipower

    Multipower Gearhead

    Tais olla joku 1300 € Ford LTD Crown Victoriasta ja vuosi oli 2007. Oho, onpas aika mennyt nopeasti!
     
  3. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    1400 ja tankki oli täynnä
     
  4. raggare

    raggare Gearhead

    Vuonna - 98 Plymouth Satellite 4D 1970. 15.000mk.
    318-TF 727 - 8 3 / 4.
     
  5. Herje

    Herje Double Gearhead

    1750€
    Vuosi oli 2007. Oli jo aikasemmin ollu yhdellä kaverilla tuo auto.
    Elikkä eka jenkkini oli Dodge Dart 1973. Koneena 225 kutonen. Loota oli 904 shiftkitillä.
    Tolppia katkottu se 10 cm.
    Tämän myynti on jääny vähän kaivelemaan. :odroll:


    [​IMG]
     
  6. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Dodge Dart Swinger 318 -71 maksoi 24000mk vuonna -82. Ja ennenku kukaan alkaa taivastella, että olipa halpa, niin muistaakseni tuntipalkka oli jotain 18-20 mk, eli reilut 3 euroo.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    1965 4d Impalasta 6000mk, vuonna 1994. C30:stä 43000mk, vuonna 2000.
     
  8. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Vuonna 1999 vm 71 Swinger 360 cid moottorilla makso 24 000 markkaa.
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tasan 5000mk, -72 Dodge D100 Stepside 2wd. Vuosi oli -94.
     
  10. Mutku

    Mutku Gearhead

    Vuonna 1989 ´79 Camaro hintaan 7200DM (DM = Deutsche Mark = Länsi-Saksan markka). Se oli toi summa tuolloin 17 308 Suomen markkaa (suoraan käännettynä noin 2911 €). Tuommoset Camarot makso Suomessa tuolloin noin 100 000mk. Uus Lada makso tuolloin noin 20 000mk (suoraan käännettynä noin 3364 €) ja uus Mersu noin 200 000mk (suoraan käännettynä noin 33 638€). Bensaa Veijo Esso myi alle 6mk/litra (suoraan käännettynä noin 0,96€/litra). Laudankantaja raksalla sai palkkaa noin 20mk/tunti (suoraan käännettynä noin 3,36 €/tunti) ja inssit tienas noin 10 000mk/kk (suoraan käännettynä noin 1682€/kk).

    Telkkarissa oli jo värit, mutta kanavia vaan kaikki kolme. Kauko-ohjaimia ei telkkareissa vielä ollut, ainakaan maaseutukauppaloitten kotien olohuoneissa. Internettiä tai kännyköitä ei oltu keksitty. Oikeesti! Mäkkäreitä oli Tampereella ja Hesassa 2 tai kolme. Yhteensä. Lahdessa oli CARROLS (!!!!!) jonne me peräkylän pojat ajettiin vaikka tuntikausia maistamaan Amerikkaa. Hesburgeri oli vaan Turussa ja se oli vielä muulle Suomelle ihan tuntematon pikku nakkikoppi.

    Pölysenhomeisen ankeeta? Niin kai sitten. Samalla tavalla sitä naitiin ja ryypättiin sillonkin, puitteet vaan oli aikas "Neukkulasta". Mutta asiat pitää suhteuttaa: just eilen työmaalla yks Eestin poika kertoi kuinka ne oli rahdanneet kotitilallaan kasvattamiaan keräkaaleja myytäväksi Moskovaan. Voitoilla ostivat "pimeän" uudenkarhean Ladan ja äijänä palasivat takaisin kotikylään Latvian rajalle ihan kuninkaina. LUU ULKONA KYLÄNRAITIN HIEKKATIELLÄ :rotfl:


    Mutta takaisin asiaan:

    Veroton muuttoauto siis tuo mun eka oma auto, se ´79 Camaro. Ikää kuskilla 19v. Olin keskimääräistä vittumaisempi tapaus, ihan varmasti.

    Vuos töitä ulkomailla (suunnilleen pilssivedennuolijahommia turkkilaisten/tsekkien/italiaanojen kanssa puuvillapaalivarastossa valtavassa saksalaisessa tekstiilitehtaassa). Vaan oli se kuulkaa hineetä tulla kakskymppisenä finninaamana sitten takas Suomeen ja inttiin omalla Camarolla. Joo, ei menny tältä alikessujen edessä kumia polttavalta teko-Elvikseltä sitten kaappi tupatarkastuksissa liian usein läpi...
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vasta 2002 ostin ekan "jenkin", jenkkeihin muuton jälkeen, -89 suburban maksoi $4600. Auto on tietysti minulla vieläkin. Varsinaiseksi "harrasteautoksi" sitä ei hankittu, vaan tietyn tyyppinen käyttö oli päällimmäinen syy. Harrastusta olen toki seurannut 70-luvun lopulta asti. Siinä valossa -89 ei muuten ollut erityisen ankeaa aikaa, olihan cd:t, NMT, VHS ja uustuonti keksitty. Loput onkin turhaa.

    Hintojen pomppimisesta oikeen tiedä noin yleensäkään onko se ollut mitenkään kauheeta. Aidot SS, GSX, GTX, GTA yms autot on aina maksaneet enemmän kuin viitsii pulittaa, ja muita nyt sais niinkuin ennenkin. Voiskin tuonne "löytöjä maailmalta" topikkiin laittaa taas muutaman tältä päivää. Poikkeuksena gen 2 chargerit ja e-bodyt, saa olla millainen vaan tasan läpimätä slanttikoneauton paljas ikkunaton hylsy, niin ei lähe alta kuuen tonnin, soon varma. Toisaalta mintit c-barget sun muut coronetit saa romurauan kilohinnalla.

    Ihmeen nuorta porukkaa muutenkin toistaiseksi (excl. Peeaa ja Mutku), missä on esim se kööri joka oli vastuussa 80/90 lukujen taitteiden stadin kruisingeista. Silloinen muijakaveri, pitkätukkainen blondi, valitti että hiukset haisi kuminkäryltä monta päivää niiden jäljiltä.

    Koko jenkkeihin liittyvä touhu, ja kaikki muukin autoihin liittyvä pelleily ja haihattelu, jäi omalta osalta täysin unholaan 90-luvun alun jälkeen, kunnes tuli ajankohtaiseksi -99 kun muutin kanadaan, ja sit 2002 jenkkeihin. 99 jälkeen aika on mennyt niin nopeasti että kaikki on tapahtunut "eilen".

    Edit Laitanpa tähän, aito virheetön -71 GS 455, alta $30000 CAD, voiko tota nyt millään logiikalla sanoa kalliiksi :eek: . Ei ole GSX, ei.
    http://vancouver.craigslist.ca/nvn/cto/4881449472.html
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  13. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Vuonna 2000 '80 Scottsdale 5,7 diesel maksoi muistaakseni 11500 mk. Ja auton kunto ei ollut kehuttava.
     
  14. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Vaihoin päikseen '64 Volvo PV:seen 2010 joka oli ehkä n. 2000€:n auto. 200cid kutonen 3-on-tree ja 9" lukko. Olin 20v.

    [​IMG]

    Auto on vieläki mulla, nykyään 302 8-pisteruisku Megasquirtilla, AOD ja 9" lukko. Jäykkä alusta ja tehostimet. Ja vähäsen joutu madaltamaanki :poff: Ja toi on mulla ajossa joka päivä.

    [​IMG]

    http://www.cruisingnight.fi/forum/viewt ... p?f=4&t=23
     
  15. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    1991--> Ford Galaxie Country Sedan-65. 10 000 markkaa.
     
  16. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    10X enemmän kuin japsiautosta, silloin nuorena uskalsi ottaa vähän velkaakin, sitten mentiinkin taas 15 vuotta japsiauto hintaluokassa, ja oikeastaan edelleen, kun ei lainarahalla autoa osteta!

    Tuskin nykyjunnulle on yhtään sen kalliimpaa, lainaa saa halvalla. Silloin oli korot kovia eikä millään kesätyörahoilla tai pikkupalkalla todellakaan mitään jenkkejä ostettu. Jos ei ollut jotain kaveria joka olisi myynyt halvalla jonkin raadon ja vielä kertonut miten se korjataan.

    Kuriositeettina, maksoin -93 hyvästä katsastetusta ja maalatusta Aspen STW:stä likimain saman hinnan kun vuotta myöhemmin hyväkoppaisesta Challenger Convertible projektista.

    Aspen meni, Challe jäi taloon. Taisi olla noista kahdesta fiksumpi säästettävä. :poff:
     
  17. Aako

    Aako 1st gear

    ´90 ostin ´63 galaxien 32 000 markalla ollessani työttömänä laman kourissa. ja työttömyyttä jatkuikin sitten sen 7 vuotta... korot maksoivat enempi, kuin auto, olivat muuten niihin aikoihin aika huimat :)Mitenhän muuten lainan sai juuri ammattikoulusta valmistunut finninaama ilman minkäänlaisia takeita takaisinmaksukyvystä??
    Auto on edelleen tallissa ja pysyy... on siihen yhden omakotitalon(ison) hinta upotettu vuosien varrella :D
     
  18. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    Vuosi tais olla 2005. Auto oli 84 Buick Electra stw ja hintaa oli vissiin 600e.
     
  19. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    17-ikäisenä katsastettu neliovitolppa 65-Malibu vuonna -95 maksoi 6500 markkaa, 327+TH350+10bolt (JUV-26)
     
  20. Juhizz_

    Juhizz_ 3rd gear

    -90 caprice stw, 1500€, vuosi 2009. 220tkm ajettu ja kaikki kilkkeet pelitti paitti ilmastointi :) Olin 22vuotias sillon
     

Kerro tästä muillekin!