Kanta-auto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja JB, 10.3.2015.

  1. JB

    JB 1st gear

    Ihan silkasta mielenkiinnosta kyselisin, että onko edelleen kanta-autolle suoritettava katsastus, jossa lasketaan ko. kulkineesta käytettävät osat/prosentit? Tai miten tuo homma nykymääräyksillä menee?
    Ajatusleikkinä 50-luvun patonkimaan tuote, ynnättynä caprice tai cutlass alustaan. Älkää kysykö miksi, siihen ei järkevää vastausta saa..
     
  2. plagu

    plagu Gearhead

    Ei ole kanta-auto tarkastuksia enään, 49,99999% saat vaihtaa.
    50luvun patonkimaan vekottimet taitaa olla kaikki itse kantavia, miten sitten lie trafi suhtautuu jos sellaiseen lisää rungon? Poikkarinhan tuo vaatii kuitenkin. Kehtaatko paljastaa mikä koppa kyseessä? itsellä Citroen b11 odottaa raiskaamista ;)
     
  3. JB

    JB 1st gear

    Renu Corolare tuo taitaa olla. Viimeistä heinäpelto tutkimusmatkaa muistellen, niin väittäisin et kyllä tuossa ihan oikean rungon olevan.
    Luovuttaja aihio olisi, mutta siitäkin puuttuu jo aikalailla osaa. Esim moottori on käytetty jo etiäpäin.
    Voikait tuohon caprisen runkoon iskeä jonku pikkulohkon vaikka se ei juuri tästä rungosta olekkaan!?
    Eikait tuon lohkon mätchäämisellä (tai tässä tapauksessa mätchäämättömällä..) ole väliä jos tilalle tulee vastaava kone? Kytätäänkö tuossakin prosentteja vähemmäksi, vai meneekö ilman ihmettelyjä?
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Kyllä kytätään prosentteja siinä.

    Se moottori kun ei ole sen identiteetin oma moottori.
     
  5. plagu

    plagu Gearhead

    kuten mikkis sanoi niin kyllä katotaan prossat. , kannattaa luovuttaja autona olla sellanen mistä saat kaiken mahdollisen hyödynnettyä. Muutosleimalle kannattaa viedä sillä capricen sisustallakin ihan varmuuden vuoks, ja tosiaan mätsink numbers rungon ja koneen suhteen.
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Mietin jos heittais pobedan kopan isuzu kb:n rungolle niin mitenkas ku kummastakaan ei ole maksettu autoveroa. Tarroilla voi ehka ajella tapahttumiin? :odroll:
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tai Uazin runko+ tekniikka?

    Hantta
     
  8. M

    M Gearhead

    Ja niin kuin Plagu sanoi, vaatii poikkeusluvan. Ei tuo ole ihan niin helppo, että yhdistää ja ajaa leimalle.
     
  9. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Jos asiaa tarkastellaan ihan pilkkua viilaten, alkuperäisen kysymyksen mukaan.
    Kanta-auto on rungollinen. Eli on kyseessä on rungolliseen kanta-autoon tehtävä mallisarjaan kuulumaton korinvaihto. (monesti jo sanottu eli poikkeuslupamenettely).

    Ei itsekantavaan koriin (kanta-auto) lisätty runko.

    Myös jonkun mainitsema "identiteetti" näkökohta. Tiukimman Trafi-tulkinnan mukaan ei riitä että esim moottori on samanlainen kuin "tehtaalta lähtiessä" vaan se on oltava just se, jotta se otetaan kanta-auton prosenteissa huomioon. Toki todisteluasia.


    Mutta asiaan:
    Varmasti mahdollista, mutta teknillisiä selvityksiä ja piirustuksia esitettävä melkoinen määrä. Otetaan esim. "ohjauspylväs Capricesta", ohjauspylvään kiinitysrakenne, kulma jne. Laskelmat ja piirustukset. Jarrupolkimen sijoitus, kiinnitys, lujuuslaskelmat, jos koko rintapeltiä tai osaa oteta Capricesta. Ym. Kyseiset osat toki voi ottaa myös vaihdettavasta korista, mutta yhteensopivuudesta on myös tehtävä melkoisia selvityksiä.

    Mutta nämähän ovat vaan haasteita. Kyllä Trafin kanssa juttuun tulee kun ottaa huomioon myös Trafin näkökulman. Asiaan lähdetään riittävällä vakavuudella huomioden että turvallisuuden todistamiseksi on aikamoisia selvityksiä tehtävä
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Lainaan vähän topikkia..

    Mitenkäs kun olisi vm. about -37 oleva eurooppalainen kori + runko (suurinpiirtein). Rahkoselta kaiketi eikä ole papereita.

    Meinasin tehdä tuosta ihan omahuvirodin, ilman ajatustakaan kilpiin saamisesta. Olisi Duetin runko ja uudemman Volvon PRV6 kone + tomaattilaatikko, ehkä Volvon akseleillekin.

    Mutta mitä jos tuota koittaisikin kilpiin. Kyseessähän on auto ennen autoveroa, onko muutosprosentit kuitenkin ihan samat? Runko on aika onneton, mutta ehkä sitä pystyisi jotenkin käyttämään. Ja paperiongelmaankin saattaisi jokin luova ratkaisu syntyä. Isoin ongelma on ehkä, että alkuperäisessä moottorissa on niin onnettomasti tehoa. Ei ole valjennut mitkä on säännöt nyt tai onko ne jo muuttuneet. Koko idea menee ihan syteen, jos tuonne pitää asentaa jokin Fiat Unon 1.0 moottori. Ainakin joka katsastukseen..

    Tai sitten tosiaan jonkin rungollisen auton alustalle, pitäisi varmaan olla jokin vanhempi laitos? Ennen -87? Ei taida onnistua mitenkään 760 volvon papereille kun ei ole runkoa, eikä paljoa hyödynnettäviä osia paitsi akselistot, jarrut ja tekniikka. Japsipikappia joskus funtsin, mutta ei ole sopivaa löytynyt. Eikä nyt niin kauheasti innostakaan.
     

Kerro tästä muillekin!