Oldsin 403 moottori ja sen viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Achti, 27.4.2009.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Siis tottakai laitetaan "rallinokka". Tarkoitin vaan jollain hydraulisella sitä, et turha lähtee laittaa jotain perkeleen kallista laahuria. Koneen speksit kun ei oo vaan vielä täysin selvillä niin en ruvennit erittelemään.
     
  2. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Ompas tämä 403 suosittu virimoottori nykyään. Hieno homma, ennen sanovat että saastekauden paska, lohkossa ei oo sylinterinseinämiä oikeen mihinkään suuntaan, näin gurut lonkalta heittivät.

    Sitten rankasti OT että mitäs soivasta vakiokuntosesta 403:sesta oikein kehtais pyytää, en viittis viielläkympillä antaa mutta kun en oo vähään aikaan mitään myyny niin ei löydy eurokäsitystä...
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Gurut on ihan oikeassa .. seinät tulee vastaan äkkiä jos on se tauti et ikinä ei ole hyvä.

    Amerikan heppu rikkoi taannoin tollaisen lohkon, motista dynotettu 570 heppaa, sit yksitasoimari RPM:n tilalle ja ilokaasua .. neljännellä 1/8 mailin vedolla sit rikki, öljynpaineet alas. Liikkuvat osat tais jäädä ehjiksi kun full girdle piti osat kasassa.


    Girdleistä, tossa hajonneessa oli full versio, joka kasataan pulttikiinnityksellä/hitsaten yhteen, tuossa:
    http://www.jsmachineoldsmobile.com/images/full.JPG
    On se ymmärrettävää, et hauras valurauta murtuu mielummin kuin taatusti elastisempi girdle. Et toi toimisi, pitää girdlen olla perhanan tömäkkää tekoa ja ne on sit perhanan kalliitakin. Trovato:lla on hyvä, umpitavarasta jyrsitty rauta.

    Kun nyt itellä tehotauti vaivaa, 403 on vielä ehjä ja orkkis k-kanget, meinasin vakavasti lätkäistä useamman kärpäsen kerralla ja sovitella tilalle alumiinikanget :eek: vaan pitäisikö silti olla tuo rojut mahassa pitävä girdlekin, et paikkojen kuitenkin joskus pettäessä säilyisi edes ne kalliit kanget.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Girdlen meinasin itekkin laittaa. Mulle riittäis varmasti semmonen pukit yhdistävä. Tai ei siitä koneesta niin ylävireistä tule että sitäkään tarttis, mutta varma on aina varma.

    Saa tarjota jos jollain on.
     
  5. Achti

    Achti Gearhead

    Girdlestä on nyt tarjous menossa eri firmoihin, palataan asiaan kun tietää enemmän. Asiaa ei helpota se että majailee Libanonissa tällä hetkellä, enkä täällä kyllä teetä :)
     
  6. jrasi

    jrasi Gearhead

    Täällähän sitä on myös 403 rakenteilla.
    Reseptinä todennäköisesti vakioalakerta, pienempipalotilaiset kannet portattuna, Crane HMW-272-NC -nenäkeppi ja mahdollisesti RPM Performer (tai joku vastaava) imari. Electraan tulossa, joten vääntökonetta haetaan, kiljutetaan tuota Northstaria sitten jos tekee mieli huudattaa rajotinta vasten.
     
  7. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Kysynpä taas, kun alkaa keväthuolto poltteleen ajatuksissa pikkuhiljaa, eli ihan peruskaurat suodattimet, öljyt jne. Mitä tulppia suosittelette?
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    Delcoja olen itse aina tyytyväisenä käyttänyt. Noissa kai suositellaan R46SZ malleja. Jos on HEI jakaja niin kärkivälihän noissa saa olla reilu (0.060") ja (Z-koodi) Delcoissa se on sopiva. Jos on kärkijakaja, niin pienempi kärkiväli silloin.
     
  9. DX

    DX Double Gearhead

    delcoon ei yleensä pety,
    ei kannata sekottaa densoon jonka laatu omien kokemusten mukaan heittelee hyvästä luokattomaan, never again.

    nkg kutoset ruuvasin omaan oldsiin sillon joskus paikalleen ja on niillä nyt useempi kymppi ajettu ongelmitta, aattelin tässä kevään mittaan kumminkin jo uusiin ja luultavasti samanlaisiin niin ei tarvi kaivaa lämpöarvojen konvertointitaulukoita esiin ja mitäpä sitä toimivaa muuttamaan,
    vakiomosaan vitonenkin hyvä.
     
  10. Achti

    Achti Gearhead

    Ite käyttäny alukansien kans championin RC12YC:tä
     
  11. Achti

    Achti Gearhead

    Hienosti on kyllä olssi pelannu nytte. Loppuviikosti hain siirtolaput, eikä mitään ihmeempiä oo ollu (Y) soppa maistuu, vasta rontti 300e menny, mut mitäs sen väliä on. Hiukan uusia kansiakin kattellu, tiiä vaikka hommailis ;)
     
  12. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    No nyt on koneeseen nokka vaihdettu ja kyllä tuntuu olevan ihan toimivä..eli lunati voodoo hydraulic roller.... 0.050 asteet 221/229 ja tuntu hyvin vetävän alhaalta viiteen kiloon....ja sen jälkeen sekoo venttiilit....mutta ei kai sitä tarvii enempää kierrättääkään....

    Parin viikon päästä selviää vaikuttiko mitään....
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Juu on ja varmaan tarvis jäykemmät jouset...mut eiköhän se noillakin pelaa kun ei kierrätä liikaa....
     
  15. saresks

    saresks Gearhead

    Tuli tänään ponnistettua Lappeenrannan lentokentällä omia virityksiä seisovalla maililla. Ilma oli viileä mutta ilmanpaine matalahko.

    239 km/h, vartin aika 12,176 s.

    Parannusta tuli viime syksyiseen 19 km/h, nyt puskee 403 laskennallisesti noin 350 hv takapyöriltä. Nokka 235/245 0.050" hydraulilaahuri neljä astetta myöhäistettynä, rhoadsin vmax nostajat, rpm imarin välikannas laskettu, rautakansia portattu taas vähän lisää.

    Ajettu ei enää pois; laatikon governöörin pikkulimpun kuula lensi poies ja ykkönen jumitti päälle.

    Unohtui sivulasi kiireessä kokonaan ajon ajaksi auki ja nyt on koko sisäkaton kangas irti :oops:
     
  16. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Juu testattua tuli...lukemat vähän parani 1/4 mile 0,4 sekuntia ja loppunopeus 3,5 km/h...eli ilmeisesti vaikutusta oli....alavääntö kyllä heikkeni selvästi....kone nyykähti lähdön jälkeen ja heräs vasta kun kierrokset pikkuisen nousivat....

    Aikaparannus tosin ei ollut pelkästään nokan vaihdosta johtuvaa...vaan parempi pito lähdössä saattoi pikkusen auttaa...
     
  18. Achti

    Achti Gearhead

  19. DX

    DX Double Gearhead

    komeesti haukahtelee

    antaisin rpm olla, tolla nenulla victory lähinnä hukkaa alavääntöä ilman et ylös tulee yhtään lisää,
    ne oli eedeliltä kiukutelleetkin kun juutubevirittäjät suosittelee victorya katumosiin vaikka se ei siinä käytössä toimi.

    avoin spaceri vaan kaasarin ja imarin väliin.
     
  20. Achti

    Achti Gearhead

    Samaa pohdin itsekkin vielä jälkikäteen, en mä sitä vielä tilannutkaan... Kansia hiukan amerikasta kysellyt, katotaan nyt mitä löytyy... DX lohkoo oon ettiny, samoin 455:sta, mutta eipä hirveesti oo vielä tarjouksia sadellut... :)
     

Kerro tästä muillekin!