Korinvaihto mielessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja KSA, 10.3.2015.

  1. KSA

    KSA 1st gear

    Miten on,voiko jo kertaalleen vaihdetun korin istuttaa uuteen kanta-autoon ilman jumalattomia veroseuraamuksia :webmaster: .? :eek:
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Pitää anoa uusi poikkeuslupa ja tehdä "uusi" korinvaihto. Kanta-autohan siinä muuttuu, ei vaihdettava kori.
     
  3. KSA

    KSA 1st gear

    Kiitos tiedosta.Ei oo aikasempaa kokemusta asian tiimoilta.Tollainen homma kuitenkin harkinnassa..katotaan miten käy. :wink:
     
  4. jallu81

    jallu81 3rd gear

    prosenttisäädöksethän muuttui muutama vuosi sitten. korin osaltahan prosentit nousi, joten korinvaihtohan ei taida enää oikein onnistua?
     
  5. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Onnistuu,jos erillinen runko.Parasta aikaa värkkäilen 70-luvun rungolle 50-luvun koria.
     
  6. valpas

    valpas Gearhead

    Korinvaihtohan kyllä onnistuu, mutta rekisteröinnissä siitä tulee rakennettu auto.
    Pikkusen uskallan epäillä, että veroseuraumuksia tulee, ja varmaan joku todistus jää aina puuttumaan, että kilpiin saisi.
    Jos oikein olen ymmärtänyt, niin korin muotoja ei saisi kovin paljoa muutella. Jonkinlainen tunnistettavuus vissiin pitäisi olla?
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Väärin olet ymmärtänyt.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Hyvä sitte. :)
    Aattelin vaan, että yleensä määräykset vaan kiristyy vuosien saatossa.
    Olen korikehikon vaihdosta joutunut maksamaan autoveron. Maksuvaatimus tulee jälkijunassa, rekisteröinnin jälkeen, ja karkuun ei pääse, vaikka romuttas sen auton.
    Viimeisin tieto, mikä minulla on, on sellanen, että koria vaihdettaessa, jos runkonumeron joutuu meistään uudelleen, niin autoverosta ei voi välttyä?
    Varmaan tiedoissani olis päivitystarvettakin.
    Olis tosi hieno juttu, kun korin vois vaihtaa ilman veroseuraumuksia. Voisin sitten palata uudehkojen autojen korikorjauksen pariin takaisin.
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Korikehikon vaihto on eri asia kuin korin vaihto rungolliseen. Kyllä korin saa vaihtaa rungolliseen, kun se runkonumero on siinä rungossa.

    Korin muotojen muuttumisen kielto on ihan höpöhöpöä. Onhan tässäkin maassa saatu leimattua Skodaa Fordin rungolla, Hudsonia Chevroletin rungolla, Fordia Chevroletin rungolla jne.. Mallisarjan ulkopuolelta tuleva korinvaihto tarvitsee poikkeusluvan, jota taas mallisarjan sisäinen korinvaihto ei tarvi.

    Noitten uudempien autojen mallisarjan ulkopuolisten korikehikkojen vaihtojen takiahan nää säännöt on tiukentuneet, kun ne hommat vedettiin överiksi ja bisnesmielessä. Eli parempi melkein, kun ne pysyykin pannassa. :soosoo:
     
  10. B 49

    B 49 Gearhead

    Minkähän takia täällä niin usein kommentoidaan asiaa josta ei tiedetä hevonvittua????

    Nimim. vähemmänvalpas
     
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No kerroppa sinä, kun paremmin tiedät.
     
    valpas tykkää tästä.
  12. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    OffTopicin puolelta tähän vaan meinasin, että tuo businessmielessä tehtyjen mersujen korinvaihtojen väsääminen on kyllä niin mennyttä aikaa, että kukaan täysijärkinen ei tuota enää ala varmastikaan tekemään. Aiemmin, kun käytettyjen maahantuominen oli vielä pahemmin päin kettua kuin nyt, tuo saattoi olla etäisesti kannattavaa...nykytilassa, tai siinä jopa ehkä todennäköisessä tilanteessa että autoverokin poistuu, niin oikeasti rahantekomielessä vanhan mesen rungolle kammetun uudemman mesen korin hyöty on enempi negatiivinen.

    -JJ-
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    On totta kyllä. Mutta Trafi taitaa ajatella asian silti eri tavalla. :odroll:
     
  14. JariV

    JariV 2nd gear

    Jos itsekantavan korin haluaa muuttaa muuksi niin silloin lupahakemukseen ei kirjoiteta sanaa "korinvaihto". Lupahakemukseen pitää kirjoittaa "korimallin muuttaminen mallisarjaan kuulumattomaan". Tukirakenteet "jätetään" tai muutetaan selkeästi vahvemmiksi turvallisuuden kannalta ja vain ulkomuoto muutetaan.

    Eli tämä olisi vain olemassaolevan korin muuttamista. Näin minä muotoilin oman hakemukseni joskus. Se meni läpi. Lupahakemus oli muistaakseni liitteineen 71 sivua pitkä.
     
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ok, omaa korikehikkoa saa muuttaa reilustikin, mutta kehikkoa ei saa vaihtaa kokonaisuudessaan toiseen.

    http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus ... en_takia_2
     
  16. valpas

    valpas Gearhead

    Tää on taas näitä......

    En minä kaikkia nykymääräyksiä tiedä, mutta kun korin vaihdosta puhutaan, niin jotain käsitystä minulla on todellisuudesta.
    Autoveron olen joutunut korinvaidon vuoksi maksamaan uudelleen.

    Määräykset muuttuu jatkuvasti, ja saa olla tarkkana, mitä rekisteröitäessä papereihin kirjataan.

    Jos nyt alkaisin korinvaihtoprojektiin, niin ottaisin yhteyttä ensin katsastuskonttoriin, ja Trafiin. Sovituista aina mustaa valkoisella.
    Vaikka yleensähän on niin, että kun kyselee liikaa, niin lupaa ei tule.....

    Nostan kyllä hattua niille, jotka jaksavat korinvaihdon kanssa pelata.

    Nykyautonkaan korinvaihto (korikehikon) ei ole niin suuri homma, kuin moni kuvittelee.
    Heti kun kolariautoon saa verovapaasti vaihtaa korin, niin sellaiseen projektiin ryhdyn.
     
  17. debner

    debner Gearhead

    Tässä vaihdettavien osien prosentit:
    https://www.finlex.fi/data/sdliite/liite/5294.pdf

    ja tässä laki:
    https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 21090#L1P7

    Tärkeintä on muistaa, että siitä autosta jonka rekisteriote on kädessäsi mennessäsi muutoskatsastukseen on oltava jäljellä 50% tehtaalla ruuvatuista osista paikoillaan, siis autossa kiinni eikä tallin hyllyllä poistettuina edes ne tyhmät puskurit tms.

    Jos pihalla on mätä Fiat 600 ja haluaa siihen -59 Cadillacin korin niin konttorilla on löydyttävä yli 50% osataulukon mukaisia Fiat osia paikoiltaan.
    Sitten on täytyttävä myös tekniset vaatimukset, mm. Fiatin akselipainot + kokonaispaino yms.

    Nykyään on erikseen mainittu joukko kulutusosia joilla ei ole vaikutusta prosentteihin.

    Yksikään lakipaperi tai verottaja ei sano prosenttien nollautuneen tai nollautuvan ikinä joten varminta pitää mielessä, että vain tehtaalla asetetut osat lasketaan siihen rekisteriotteen autoon kuuluviksi.
    Lakiteksti ylittää aina katsatusmiesten tulkinnat - hyvään tai huonoon suuntaan jos tulee verottajan tarkastus.
     
  18. debner

    debner Gearhead

    Tämä koskee korin muotojen muuttamista ettei tulkita korinvaihdoksi/saada korinvaihto kikkailulla, pykälä sanoo:

    "Auton tai nelipyörän korikehikon tai korin varusteiden uudelleenmuotoilu, jossa käytetään ainakin osittain alkuperäisestä osasta peräisin olevaa materiaalia, ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta. Tämä kuitenkin edellyttää, että osan alkuperäinen malli ja rakenne ovat muutoksen jälkeen tunnistettavissa. Sama koskee myös moottoripyörän tai kolmipyörän rungon uudelleenmuotoilua.

    Alkuperäisestä materiaalista jatkettu tai lisäosin uudelleenmuotoiltu korin tai rungon muutos on siten sallittu, kunhan alkuperäinen malli ja rakenne säilyvät tunnistettavina."
     
  19. plagu

    plagu Gearhead

    No en mäkään ylläolevien kaltasia veronkierto korinvaihto hommeleita käsitä, mut eikös nykyään nää korinvaihdot oo enempi sitä et laitetaan jonku tuoreemman vehkeen runko hiluineen ja päälle vanha kori. niin saadaan siitä muinasen näkösestä autosta ajettavaki.
     
  20. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Niin,joo tosiaan jos naitetaan eri aikakauden ajopelit jonkun muun syyn kuin tuon ovimäärän takia niin ehkäpäs sitten,ken viitsii-osaa ja vielä niin paljon energiaakin elikkäs nuorilla miehillä/naisilla voi löytyäkkin tai jos joku kilpuri/kiihdytin niin mikäs siinä,tuota(kaan) en älynnyt :wink:
     

Kerro tästä muillekin!