Autolla ei pärjää prätkälle.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Coopu, 7.9.2008.

  1. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Ihanko tosissasi ajattelit, että 12.5-sekunnin autolla pärjää kilokyykylle varttimaililla? Pitäsi saada noin 200 metriä etumatkaa. Eli R1 kiihtyy 0-600m samaan aikaan kuin vakio amg 0-400m.
    Tuokaan ei ole minun syytäni, vaan matemaattinen fakta, joten ei siitä kannata herneitä nenään vetää.
    Käytännössä joku nelivetolambo alkaa kiihtyä samaa tahtia, mutta ei katurenkailla.
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    asiaa tietämättömäna täytyy kysyä että ajaako joka kuski pyörällä sen mitä laitteesta lähtee, kun ei autollakaan kaikki pääse. ei tosin liity kysymykseen kun kysymyskin oli auto vs pyörä.
     
  3. rataetana

    rataetana 1st gear

  4. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Ei aja. Pyörillä hajonta on vielä selvästi suurempaa kuin autoilla. Koskee samalla tavalla myös ratakierrosta. Kaikki vertailut pitäisi tietysti pyrkiä tekemään niin, ettei kuski vaikuta oleellisesti lopputulokseen, jolloin verrattaisiin laitteita, eikä kuskeja.
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Itse itseäni lainaten.

    Ei joka ukko pysty ottamaan tonnisesta kyykkäristä kaikkea irti, mut ei kaikki pysty käskemään sitä kymmenen sekunnin autoakaan maksimi suorituksella....

    Mut mun ei ole vaikeaa hyväksyä sitä, että 15 sekunnin käyttöautolla tai 13 sekunnin harrasteella on ihan turha lähteä haastamaan mitään satapiikkiä kummallisempaa kaksipyöräistä, kun kaikella todennäköisyydellä siinä jää toiseksi...
     
  6. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Asiaa! Minkälaisia testejä olette suunnitelleet? Laittakaa joku 80-luvun katsastusmies kyyläämään, että laitteet ovat oleellisesti tieliikenteeseen hyväksyttyjä. Olen huomannut, että rataslicksien ja katulaillisten kuviorenkaiden erottaminen toisistaan on äärettömän vaikeaa, mutta ammattilaiselta sekin kyllä onnistuu.
     
  7. rataetana

    rataetana 1st gear


    Jotain kiihdytyksiä eri matkoilla, paikaltaan ja vauhdista. Vaikkakin lopputulema on ihan selvä jo, niin kokeillaan nyt kumminkin.
     
  8. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    ei välttämät pidä ihan paikkaansa , joskus vuonna -05 , ajoin -56 chevylläni manskun päästä alas Haagan sivuu kohti Pitskun ympyrää , 750 Suitsa vetäs oikeen kautta ohi heti Manskulta alastulon jälkeen (silloin ei ollu viel Hämeenlinnan väylän alitustunnelii olemassa) , ajattelin nyt tuli tilaisuus , ja niin heti ekoist valoist kokeiltii , valehtelematta Suitsa ei päässy yhtään karkuun , ja sama seuraavist valoist kohti ympyrää ja sama toistui , ihan "rintarinnan mentii , ei päässy prätkällä jättämään "vanhaa jenkki-lohnoo" , classicissähän taka-akselil on noin 55% painost , oikeen lähetettynä ei sudi katuolosuhteis , mut ei sutinu kyl Suitsa-kuskillakaan , et pirun tasavertaisest päästii testaa miten vanha "tiiliskivi" chevy "linkoo"(327 cid , n.350hp/th400/12bolt lukko , -02 Alastaro 13,2/167 katurenk. BF Macadam) vs. prätkä , oli prätkä-kuski pikkusen huonona ympyrän lähimpänä olevis valois , veikkaan et prätkä vaihtui isompaan , sanokoon hep joku jos tunnistaa itsensä ko.tilanteesta , ja aina vaan edelleen asiaa miettiessä ja tota "lodjuu silitelles" hieno muisto palaa "mielettömänä hyvänolon tunteena" mieleen
     
  9. peltsi

    peltsi Gearhead

    Etkös sä ollu ajamassa kemiin ja takasin? Hernettä nenään et mulle saa vaikka vauhkoisit mistä. Tää on mulle ajan vietettä :rotfl:
    niin ja itse olen kuitenki omistanu prätkän 16-vuotiaasta lähtien ja viimeiset 15-vuotta yli tonninen.
    Samalla kun mesoot katulaillisista autoista niin niille pärjää käytännössä 600 kuutioisella mummopyörällä. Itse kun ei käytännössä saa laillisesti rakentaa tehokasta autoa. Mutta nää on suomen viranomaisten määräyksiä eikä liity tähän topicciin.
     
  10. Stressman

    Stressman 3rd gear

    15 vuotta sitten (vuonna 2000) GSX-R750 Suzuki: Kaupasta ulos ajettuna, katurenkailla, vakiona varttimaili 10.26@220 km/h:

    http://www.sportrider.com/tech/sportbik ... ce-numbers

    Ettei vain olisi ollut satapiikki? Tuossa satapiikki 11.9s:

    http://www.pmtuning.co.uk/pm-tuning-gil ... amber-4596
     
  11. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    lukeeko mun viestissä GSX-R !!!!!! , ja mun "tiiliskivi" liikkui myös Malmin kentäl 1/8 joka on paremmin vertailukelpoinen laitteen lähtökykyyn , 8,5/137
     
  12. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Iloitse häähuone! Listasta löytyy yksi Suzuki, jolla menee melkein 13s. Tosin alle jää vieläkin.

    DL650 V-Strom ('08) 5/08 12.57 @ 102.0 mph

    Tosin tuo ei ole ihan 750, mutta lähellä.
     
  13. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    nimimerkkiisi viitaten , älä ota turhii paineit "poika" harteilles , jos tällanen vanha ukko (51v.) erehtyy laittaa muistelmiaan , se nyt vaan sattu olee 750 , ja katuolosuhteet , ja nyt this case is closed , kiitos suuresta informaatio-pläjäyksestä
     
  14. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Tuo nyt on vähän sama tilanne, kuin jos minä kertoisin, että voitin Skoda Octavialla (220 hp) Lamborghini Huracánin kiihdytyksessä ja sitä kuskia harmitti ja hävetti ihan helvetisti. Varttimaililla näiden laitteiden ero on samaa sekuntiluokkaa (no, taitaa kyllä tulla jopa yli 4s takkiin, mutta laitetaan lapinlisää).

    Todellisuudessa voisin voittaakin, jos lambokuski ei osaa tai halua kiihdyttää niin paljon kuin laitteesta lähtee tai jos muuten onnistuu tumpeloimaan huolella. Sellainen ei vain kerro noiden laitteiden suorituskyvystä yhtään mitään ja juuri siitä suorituskyvystä nyt ollaan kiinnostuneita.

    Se kertoo, kun laitteet laitetaan riittävän hyvien kuskien ajamina radalle tai varttimailille niin, ettei kuski ole kovin suuressa määrin heikentämässä tuloksia.
     
  15. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    no niin "asiantuntija" , jos mun "tiiliskivi" pelas kadulla lähes samoihin kuin radalla , eli n.5s 0-100 , niin ja sen pyörän ei tarvinnu olla sun näkemykses 2000 lukulainen , vaan tod. näköisemmin 90-luvult , mut mun esimerkkini siitä et katuolosuhteissakin voi olla haastavaa saada prätkä lähtemään "hyvin" , mut joo olen ajanu 350 TT jammuu (Länsivuoren ex.) ja 900 Hondaa (100hp) "katuolosuhteis" 80-luvul , et jotain käsityst löytyy aiheest , mut edelleenkin NO STRESS MAN
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Synti on jo vanhentunut joten kerrotaan nyt sit juttu, missä prätkällä sai ihan oikeesti pataan.

    Tää tapahtu joskus 90- luvun lopulla. Mun alla oli Z 900 Kawa vuodelta 73 joka oman aikansa superpyöränä kehitti 82 heppaa :rotfl: ja varttimailin se tehtaan ilmoituksen mukaan jolkotti matalassa 12 sekunnissa.

    Eräs suoraan ajosta tunnettu kaveri rakensi eräälle rataympyröistä tunnetulle henkilölle 60- lukuista pikappia minkä keulilla oli dynotettu 638 hv isolohko ja takarenkaina jotkut "endurace" kumit, missä oli helvetisti pitoa.

    Kerran sitten kehäkessan valoissa kaasuttelin rinnalla ja näytin kädellä, että valojen vaihtuessa sit mennään.

    Ykkönen meni hyvin, kakkoselle vaihtaessa autoa ei vielä näkynyt rinnalla mut sit kun kolmosta alkoi hakemaan, niin siinä vaiheessa letukka puski armotta ohi.

    Tossa kohtaa tosin jo lähtiessä tiesi lopputuloksen, mutta tulipahan leikkimielisesti kokeiltua...
     
  17. rataetana

    rataetana 1st gear


    Ei kai se sen haastavampaa ole katuoloissa, kuin muuallakaan, jos homma on hallussa. Täällä nyt menee puurot ja vellit ihan sekaisin taas.
    Ei tarvi olla kummoinenkaan pyörä, että menee sen 1/8mailin 8,5s ja +130 nopeutta, esim. Ducati Scrambler 0-100 4,7 ja varttimaili 12,6 ja 170 loppunopeus. Uudet tonniset kuitenkin ottaa sen 190 sillä 200m matkalla.
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

  19. rataetana

    rataetana 1st gear

    Ei taida jättää. Kiihdytysarvot aika huonot. Tässä huomaa sen, että ei ymmärretä pyörien suorituskyvystä mitään.
    http://fastestlaps.com/cars/cadillac_cts-v.html

    Uusi on pikkasen ripeämpi.
    http://www.automobile-catalog.com/car/2 ... cts-v.html
     
  20. Stressman

    Stressman 3rd gear

    No kyllä tuolla joutuisi Vivaldin sijasta kuuntelemaan rivinelosen kimeitä pakoääniä. Kelpaisi silti kyllä minulle, ei siinä mitään...

    Edes satunnaiseen jättämiseen varttimaililla olisi hyvä olla tehopainosuhde alle 2 kg/hp ja neliveto (tai katulaittomat liimakumit).

    Uusissa nopeammissa mopoissa kun on jo järjestään tyhjänä alle 1 kg/hp ja kuskin kanssakin pääsee 1.3:een. Paska homma, mutta elämä on.
     

Kerro tästä muillekin!