Roloc-hiomakiekko

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Remmiveto, 28.11.2012.

  1. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Minulla on Biltemasta hankittu roloc-tyyppinen hiontasetti, jossa siis karallinen tuki + nippu erilaisia laikkoja.
    Laikat vaikuttivat aika kertakäyttöisiltä ja tarvitsisinkin erityisesti hitsisaumojen hiontaan lisää roloc-laikkoja.

    Satutko tietämään, sopisivatko kaupittelemasi laikat siihen Bilteman tukeen?
    Onko ehkä olemassa myös muunlaisia (roloc) ratkaisuja ko. käyttötarkoitukseen kuin lamellilaikka, jollaista olen tähän mennessä käytellyt?
     
  2. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Itse itseäni lainaten hommaa bilteman halpa vinku Jakulepi ja siihen noita 3m:n green corpse hiomalaikkoja(75mm ,paksuus noin 3-4mm). Ei mene niin noita kalliita roloc-kiekkoja.3m:n tuotteita saat Ylöjärveltä Ykkösväristä,ylöjärven shellin takaa löydät.
     
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ok, kiitti vinkistä.
    Tarvitsen silti myös roloc-laikkoja, koska tuollainen 75mm on vähän turhan suuri halkaisijaltaan ahtaisiin paikkoihin.
     
  4. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    ^Roloceja on R- ja S-sarjaa.
    Näissä on erona et R on ulkopuoleisella ja S sisäpuoleisella kiinnitysnastalla.
    Bilteman tuki on yleisintä mallia eli R-nasta. Nämä toimii siinä hyvin .

    Minulla on 2" ja 3" papereita, myös joitain 2"/3" lamellilaikkoja varastossa.
    Kolmea eri materiaalia, varastossa kolmea eri karkeutta.

    Materiaali ero näkyy hinnassa ja kulutuskestossa.
    Kallein, keraaminen (punainen) on kulutuskestävyydeltään moninkertainen zirkoniin (ruskea) tai alumiinioksidiin (vihreä) verrattuna.
    Itse käytän töissä punaista, 36 hitsisaumoille, 60/80 viimeistelyyn.

    Ja Ville, ei nää niin kalliita ole. Tietysti riippuu mistä ostat.. ;)
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    No kai ne nyt sentään euron kpl on ja tuolla vingun kiekolla ajat 10-15m hitsisaumaa johon menee varmaan 30kpl rolokkeja.Tässä 13v työuran aikana on jokunen rolokki ja vingun laikka tullut ajettua. On tullut myös luonnollisesti kehitettyä huippuunsa tuon ajan säästö jolloin jää kaikki turha pois työnteosta.Ja se pitkävetisyys esim hioessa on se joka tappaa monen kiinnostuksen peltihommiin sun muihin.Siksi tuo laikka ja sen jälkeen rolokki vasta kehiin. Monasti näkee että rolokilla kun on hiottu ns kaikki tasoon niin on myös ympäristön alue hiottu jo turhan ohkaiseksi.Saa hiottua vinku/laikka yhditelmällä tarkemmin sen hitsuusauman eikä sitä ympäristöä. ;)

    Mutta on ihan hyvä että harrastajille tarjotaan myös noita hiomatarpeita.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Siis tarkennukseksi että kyllä minäkin saumat ajan kivellä ensin matalaksi. Jos hitsaan migillä. Jos tigillä ni roloc riittää hyvin.
    Paineilma kulmakatkaisuvinkuun oon koneistanut osat et siihen käy pieneks ajettu 125-> ~75mm/ 6mm kivi.
    Sillä sauma alas ja rolocilla viimeistely.
    Esim tuollainen :
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/751201/K ... a-3x2x95mm

    Minä en ole tehny peltitöitä ku vasta kymmenkunta vuotta..ja vähän Ameriikasta oppia näitten lossien pellin laitosta..
    Peltikorjaamosta ei siis ole työkokemusta..
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

  8. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

  9. valpas

    valpas Gearhead

    Löysin muuttotavaroistani vanhan Keskiseltä ostetun ROCK-merkkisen kulmamallisen, sormiliipaisimella olevan paineilmahiomakoneen, jossa oli M11 kierre!!!!
    Porasin Bilteman Roloc tukeen isomman reiän, ja M10 tapilla keikuttelemalla M11-kierteen.
    Kahdella M12 mutterilla (aikas väljiä olivat) sain varren pidettyä niin, että sen tuen pystyi kiertämään paikoilleen.
    Tuli ihan riittävän heitoton.
    Nyt pystyy kokeilemaan, miltä tommonen systeemi tuntuu käteen. Myös laikkoja pystyy testaamaan. Bilteman laikat kulutan nyt ensin, sitten jotain parempaa.
    Tähän asti olen saumat hionut tappikoneen noin 70mm:n katkaisulaikalla, erilaisilla palloviiloilla, ja porakoneella lamellilaikoilla. Sitten lopuksi 125 kulmahiomakoneen lamellilaikoilla, ja paperilaikoilla.
    Kun tiedän, mitä tarvin, niin sitten remmivedolta laikkoja. Jossain vaiheessa sitten uus kone, jos siltä tuntuu. VilleTre:llä oli hyvä, käteen sopiva kone. :)
     
  10. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kone on Blue pointin,Snap-Onin halppis merkki. Kestää hyvin ammattikäytössä.Hinnan saa paikalliselta Snap-On dealeriltä. Suosittelen. Loppuun on tullut ajettua Wurthin,Mac Toolssin vastaavat.
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Car Paint Center Helsingissä myy komposiittirunkoista roloc-konetta reilulla tarvikesarjalla reiluun sataseen.
    Hyvän tuntuinen kevyt ja ennen kaikkea hiljainen kone.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itsellä ollut nyt koht vuoden käytössä Würthin roloc koneita 2 kpl. Toinen 2" ja toinen 3" roloceille. Tykkään. Ei ole kulmavaihdetta, ei irtokaraa. Rolocin tuki suoraan koneen akseliin. Kahva on "moottorin" kyljessä.
    Hiljaisempi, pienempi ilmantarve ja säädettävä kierrosluku. Hintaa alle 100€/kpl.

    Roloceista, keraamisia tulee käytettyä. Kustannustehokkain.
    Löytyy 2" & 3" #36, 60, 80

    Valikoimissa nyt myös 2" lamelliroloc.
     
  13. kuokka

    kuokka 2nd gear

    ööö... kehtaankohan kertoa...

    no.

    Itse säästelen rolocien muoviset kiinnitysosat. (Irtoaa kivasti katkoveitsellä)

    Samoin säästelen käytetyt 150mm. pahvilaikat. Ne kun kuluvat lähinnäkin ulkolaidoilta.

    Välilä sitten hakkaan pahvilaikoista teroitetulla putkenpätkällä puuta vasten rolocin kokoisia paloja. Jotka sitten liimaan kiinnitysosiin kontaktiliimalla. Puristus lukkopihdeillä ja kuivumisaika noin vuorokausi.

    Yleensä pysyy kiinni ja hioo.

    Olenkohan minä turhan pihi.

    Aikaa minulla on loppuun asti, mutta rahan määrä on vähäinen.
     
    Saetkae ja xarper tykkäävät tästä.
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No arvio itse. Jos saat reilulla 1 eurolla kesävämmän keraamisen niin minusta aika halvalla myyt oman aikasi. Ja materiaalit.

    Normaali ruskea sen 0.85€ kpl.

    Tulossa taas iso erä.. tuntuu nämä kelpaavan ammattilaisillekin kun ostavat..
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Helkkari......
    Nyt pitäs päästä katsomaan, miten teillä tekijöillä se 90 asteen Roloc-kone pysyy käsissä hioessa!
    Sillä pääsee kyllä hyvin esim. hitsaussaumaa hiomaan, ja näkee hyvin, mitään ei ole edessä.
    Minun käsilläni, kun yritän saada sen sauman just pellin tasoon tarkasti sileeksi ilman, että hion sitä viereistä peltiä (0,75mm). Tahtoo aina vähän vaeltaa mun käsissäni, jos vähänkin tehokkaammin yritän edetä. Joudun kyllä usein ottamaan suorakarasen käyttöön, eri asteisiksi kulutetuilla, ja eri paksuisilla katkaisulaikoilla, tilanteesta riippuen. Sitä voi painaa kovaakin ilman, että alkaa vaeltamaan. Sitten lopuksi voi Rolokkikoneellakin kiillotella, vaikka se tahtoo vähän vemputellakkin. Jos on helppo paikka, niin kyllä pieni kulmahiomakonekkin (sähkö-, tai paineilmakäyttönen) on tehokas, kun ei ihan pellin tasaan sillä hio. Jos kestävän liitoksen haluaa, niin kyllä siihen jonkinmoisen palon joutuu MIG:llä sulattamaan. TIG:llä, ja kaasulla saa matalamman, ja pehmeämmän palon. Yhdestä palasta en pysty juurikaan koko auton pohjaa tekemään, vaikka haluaisinkin. Hitsejä, ja hiomista tulee väkisinkin paljon, vaikka kaikki pellinmuokkausvälineet onkin.
     
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Itse olen nykyään enemmissä määrin innostunut tuosta nauhahiomakoneesta. Saa myös erittäin siistiä jälkeä.Lisäksi pistehitsien hionta onnistuu jos ei jaksa porailla..
     
  17. Batman

    Batman Gearhead

  18. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Juuri tuollainen. 36 karkeusnauha on tehokas. Toki niitä menee ,mutta saa siistiä jälkeäkin.
     
  19. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Yllättävän kauan se nauha kestää ainakin mun käytössä, kun ensin hion korkeimmat harjat kulmurilla tms. Oon käyttänyt melkein mitä vain halpakaupan nauhoja ja Mirkan tekeleitä, kestävyydessä en suuria eroja ole huomannut.
     
  20. valpas

    valpas Gearhead

    Tuossa nauhakoneessa taitaa olla ideaa?
    Mulla alkaa Finn Coupen kaikki alaosan pellit oleen muokattuna orkkismuotoon. Nyt pitäs alkaa hitsaileen paikoilleen. Tuo sauman hiominen on tähän asti ollut hitain työvaihe, ja sitä nopeuttamaan pitäs koneita miettiä. TIG:llä on tarkoitus hitsaukset pääosin tehdä. Aikaisemmat on tullu hitsailtua MIG:llä.
    Pitää tuossa Puuilossakin poiketa matkan varrella vilkasemassa.
     

Kerro tästä muillekin!