Miksei peltivanteita voi tasapainoittaa liimapainoilla?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja HT, 17.3.2015.

  1. HT

    HT Gearhead

    Niimpä. Näin sanoi minulle tasapainoittaja. Vaikka 10 vuotta sitten peltivanteet tasapainoitettiin kyllä liimapainoilla, eikä ollut mitään ongelmaa.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    No tänään viimeksi tasapainotettiin peltivanne liimapunteilla. Jos vanteen malli on sellainen, että liimapunteille on kiinnityspintaa, niin ei ole mitään ongelmia. Kai sillä sun puntittajalla oli joku hyvä peruste siihen?
     
  3. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Kaippa se perustelu on että liimapaino on lyötävää kalliimpi ;) ei tuohon muuta selitystä ole, toki lyötävä pysyy varmemmin kiinni, mutta ei se liima paino peltivanteessa sen huonompi ole ku aluvanteessa.
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tottakai pystyy kunhan se paino ei joudu olemaan esim. sivuttain ettei keskipakovoima heitä sitä irti. Sanoisin et auto millä haluaa vetää vaikka välillä kiihdytyksiä radalla, niin laittaisin mieluummin liima painot kuin lyöntipainot.
     
  5. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Lyöntipainot lentää mehtään kun on vähän enempi kierroksia renkaassa. Eli laita vaan liimapuntit kun kerran meinasit radalla käydä. Tietysti vanteen pitää olla puhas ja hyvässä maalissa, ruosteen ja paskan päällä liimat ei pysy.
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    mulla on kokeeksi sivuttain liimapaino camaron alsavanteen puolassa ja pysyy se näemmä siinäkin 200 nopeuksiin asti.
     
  7. chevyartsi

    chevyartsi 3rd gear

    Mun cäddyn vanteet oli sellaiset että liimapunteilla sai paremmin pölärit istumaan paremmin,eli liimailemaan vaan
     
  8. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Vai ei lyöntipainot pysy kovemmassa vauhissa, hohhoijaa... :odroll:
     
  9. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Ei pysy. Muutaman kerran on lentäny puntit irti, riippuu siitä mimmonen vanne on ja onko isot painot. Tuommosilla painavilla vanhoilla rättikumeilla puntitkii on oltava vähän isompia mitä nykyrenkailla. Ja joissain vanteissa se ulkoreunus on niin kaponen et sillä puntilla ei oo vastinpintaa riittävästi missä se pysyis.
     
  10. HT

    HT Gearhead

    Ok.Eli nyt löytyy riittävästi vakuutteluja asian puolesta. Pari vuotts sitten asentaja näin sanoi ja löi painot vsnteen ulkoreunaan. Rumathan ne on mustan vanteen reunassa. Ihan ulkonäkösyistä haluan ne liimapainot kun ne jää piilon vanteen sisälle, kun piakkoin tulee ko toimenpide ajankohtaiseksi.
     
  11. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Kuinka kovaa ajoit niillä räteillä? Jos yli 100 niin onko sulla itsesuojeluvaistoa ollenkaan? :rotfl: Okei, uskotaan ettei painot pysy. Liimapainot toimii peltivanteissakin, kokemusta on.
     
  12. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Suurin syy lienee nykyään noiden lyöntipainojen irtoamiseen on ala-arvoinen laatu niin kuin monessa muussakin palikassa tänä päivänä.Paino ei "istu" vanteen reunaan kunnolla ja kiinnityskin paljon löysempi kuin vanhoina hyvinä aikoina.Ja jos paino siellä irvistää ikävästi kirkkaana vaikkapa mustasta vanteesta niin senhän voi maalata.Eipä juuri erotu sen jälkeen.
     
  13. 2dht

    2dht 3rd gear

    Mulla on painot omasta pyynnöstäni lyöty vanteen sisäreunaan, eli jäävät piiloon.
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Ei kai painoja voi pelkästään sisäreunaan laittaa, tasapainotuskonehan kertoo kuinka paljon painoa täytyy olla ja missä kohdassa vannetta...

    Ei kestäny mullakaan kiinalaisissa kromi-Smoothieseissa lyöntipainot, 90km/h vauhtia ja puntit lenteli niin että kolina kävi.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei ole tarvinnut yli 80km/h vauhtiakaan, kun ei ne lyöntipainot pysy.
    Kahdesta vanteesta on lähtenyt Hiluxin alta. Toinen oli mangelssi, se ei istunut siihen alkuunkaan hyvin, itse yritin koputella vähän paremmin mutta ei se pysynyt. Sitten alkuperäisvanteestakin näkyy olevan paino lähtenyt lentoon, 10g.

    Mutta yhdestä aluvanteesta pari talvea sitten oli tippunut kaikki liimapainot pois. Vika oli ehkä siinä liimanauhassa, kun se oli vanteessa tiukasti kiinni mutta painot oli irti.
     
  16. Chevy1987

    Chevy1987 1st gear

    Talvi kelille on olemassa omia painoja jotka liimautuu tiukemmin etteivät tipahtele.. Ovat kuulema vaan aika tyyriitä.. :poff:
     
  17. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

    Amico, Hoffmann, Fortune ja Trax merkkisten punttien pitäisi pysyä hyvin vanteissa, mulla ei ainakaan ole ikinä lähtenyt yksikään puntti vanteista irti oli sitten kyseessä lyöntipainot tai liimapainot. Kannattaa muuten tarvittaessa litistää/muotoilla sitä lyöntipainon kiinnikettä niin pysyy paremmin, valitettavasti vanteesta lähte maalit kun joutuu hakkaan kovasti mutta ainakin pysyy.
     
  18. Stingray73

    Stingray73 3rd gear

    Ennen olikin liimapainot lyijyä, silloin se liima pysyikin kiinni painossa :(
     
  19. Jukka

    Jukka 3rd gear

    On niitä vieläkin saatavana.
    Eikä muuten ruostu talvella niinkuin paskat teräspainot.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites minkä takia niitä painoja tarvitaan onko kummit niin surkeita vai vanteet?


    Kattokaapas joskus jotain uutta autoa, etenkin asuntovaunuja niissä on kauniissa kolmiossa se venttiilin tasapainotus lätkä ja ympyrä sekä 5g paino.

    Sitä en muista kummin päin se oli rengas vai lätkä venttiilipainotetulle vanteelle
    Kaverilla ei mahtunut painot pyörimään niin toisessa firmassa pyöräyttivät merkit kohdalleen ja nakkeli kaikki painot roskiin
     

Kerro tästä muillekin!