Autolla ei pärjää prätkälle.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Coopu, 7.9.2008.

  1. hantta

    hantta Double Gearhead

    Moi, ja kiitos Naumastolle.
    Hantta
     
  2. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

  3. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Puhumattakaan aivan paitsioon jääneestä ystävästämme : Litratehosta!
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Miten saatoinkaan unohtaa tuon kaikkien moottorien ylimmän kriteerin..!

    Taitaa nopein laite löytä kaavalla tehopainosuhde x litrateho! Istumapaikat ja puiden välistä mahtuminen antaa lisäpisteitä, mutta ei ratkaisevasti vaikuta edellämainuttujen ydintekijöiden yhtälöön.
     
  5. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Moottoripyöräilystä on muutenkin mennyt maku. Kadulla ei nosteta hattua eikä kukaan sano wou, moottoritiet on täynnä yli 1000hv Volkkareita ja jos mutkateille menet, siellä F1:set kyykyttää.
     
  6. Fastback

    Fastback Gearhead

    Tämä on kyllä yksi huvittamimmista keskusteluista ikinä. Odotetaan nyt että moottoripyörät menevät katsastuksen ja 7kg/kW asetuksen piiriin, niin sitten voidaan kaikki ajaa brackettia Alastarossa katsastetuilla ajoneuvoilla.

    Toinen asia on, että ostetaan kaupasta se ihan vakio kyykky, otetaan aivan vakiot kolme parasta kaveria mukaan, pari koppaa vakiota kaljaa, vakio matkatavarat ja lähdetään vetämään rautaperse reissu. Ajetaan myös varttimaili, ratakierros, rallipikataival neljä päällä. En mä tiedä vaikuuttaako se johonkin, mutta tuollai oman kokemuksen perusteella pienikin typykkä takajakkaralla ei oleellisesti paranna mp:n ominaisuuksia. Tästäkin huolimatta, mp:t ovat teknisesti hienoja pelejä ja aika makeat suoritusarvot suoraan out of the box tai shop.

    Mitä tulee litratehoon, niin se on aina veikeä puheenaihe. Eräskin Honda Type R mies kyllä kerskui litrateholla aivan vakavalla naamalla. Minun naama ei ollut järin vakava, kun litrateho hirviö keräili itseään 100 metriä takanani pienen kurmootuksen jäljiltä. En silti kiellä, että olisihan se aika hienoa saada tuollaiseen vanhan liiton yli seitsemänlitraiseen myllyyn nokka-akselit kansiin, niille muuttuva ajoitus, venttiileitä 4 per pytty ja ja ja...:) kai niillä vois päästä pätemään litrateholla. Jos päteminen on tärkeämpää kuin kokonaisuus.
     
  7. J.J.

    J.J. Gearhead

    Myin itekin kyykyn pois kun kesäkäyttöautossa on isompi litratehokin mitä oli pyörässä, eihän sillä enää viittiny ajella. Hävettävää suorastaan, ahtaminen tietysti olisi pelastanut mutta annetaan nyt aikaa välillä noille nelipyörillekkin.
     
  8. TCowboy

    TCowboy 3rd gear

    Eihän sillä Motogp vehkeellä edes Casey Stoner pärjää takavetoselle Holdenille missä vapari kasille ja tönäri sellanen vielä... 8)
     
  9. Pertura

    Pertura Gearhead

    Stonerihan veteli ihan tavallisella Firebladella tuossa videossa, mopossahan oli valot ja kaikki. Eli MotoGP-fillariin verrattuna vajaat sata heppaa vähemmän voimaa ja viitisenkymmentä kiloa enemmän painoa. Ei siis ollut ihan apples to apples -kisa, mutta sou not. Pääasia että hyppy kulkee.
     
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Juu se MotoGP pyörä olisi saanut sitten ottaa kisaa tuon F1 auton kanssa niin olisi ollut ne nopeimmat sitten vastakkain.

    Vai mikä pyörä se nykyään on nopein noissa ratahommissa?

    Sori kun koitan vähän provosoida, on vaan niin hyvä ketju siihen.
    Eipä tunnu niin kovasti automiehet vaan tarttuvan asiaan kuin pyörämiehet.

    Itehän viihdyn yhtä hyvin niin ratin takana kuin pyöränkin satulassa, että ei tässä nyt mitään fanaattisuutta ole kumpaakaan suuntaan.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Ei perkele.

    Se on alettava asentelemaan föönejä pakoputkeen.... :wink:
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    Toi oli hyvä. Ja fastbackille sanoisin että minäkin otan auton jos pitää yli 50 km mennä yli yhden ihmisen kuormalla. Ja tykkään ajella sorateitä katupyörällä. Ja kisassa ei ole ketään kyydissä. Pitkän matkan kokeessa voi olla kyyditettäviä kun ajetaan tiellä rajoitusten mukaan.
     
  13. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    No juu, pojat ajaa taas pillurallia isoilla moottoreilla.Menkääs ny ajamaan ihan kilpaa johonkin luokkaan jossa edes jonkinlaiset säännöt.
    Yleensä ensmänen rajoitus on moottorin koko,sitten tulee muita juttuja.
    Otetaan nyt sitten vaikka Formulat,Nascarit,Pro Stockit,Compit,Top Fuelit,
    Prätkät jne.Ensmänen edellytys on jotta vois pärjätä,suuri teho.Ja koska moottorin tilavuus on rajattu,silloin tulee väistämättä mieleen ominaisteho.Tosi tyhmä pitää olla jos ei näiden vastaavuutta tajua.Vois
    vaikka ihan Streetissä harjoitella,siellä on rajat tosi isot,suomi 24
    kamaa taas pukkaa! :rotfl: Siellähän noita "kyykytyksiä" riittää!
    Melkoinen pelle on jos liikenteessä kisaa ajaa.
    '
     
  14. TCowboy

    TCowboy 3rd gear

    Minäkin ajelen ihan mielelläni prätkällä ja autolla. Tosin pyörällä mikä minulla oli ei pärjännyt nykyiselle autolle. Mp on mulla enemmän rauhalliseen nautiskeluun.


    Ehkäpä se menee sitten niin että vakioissa pyörä nopeampi jos puhutaan bone-stock vehkeistä. Autolle vaaka rupeaa kallistumaan race-vehkeissä, varsinkin jos radassa mutkia (soralla tai asfaltilla). Asfaltilla rupeaa vaikuttamaan downforce ym. Soralla taas nuo pikespeak vehkeet on ihan sairaita.

    Helvetin viihdyttävä keskustelu kyllä :D
     
  15. Fastback

    Fastback Gearhead

    Olen kanssasi eri mieltä, liikenteessä ei kisaa pellet vaan kusipäät. Ymmärrän myös hv/litra suhteen, se ei vaan ole hedelmällistä keskustelua jos on esim 2 litraa ja 200 hv vs. 7 litraa ja 500 hv, stripillä ero tule ilmi aika jyrkästi - ymmärsit varmasti tämän? Tilanne muuttuu jos 2 litraa tuottaa 900 hv. Kirjoitin ehkä tuhan karrikoidusti, mutta aidosti haluaisin 4 venttiilikannet, kuten Arao Engineering niitä duunaili&suunnitteli vanhoihin maamootoreihin. Ei sen takia, että voisi päteä jenkkimiehille litrateholla, vaan että voimoo tulee. Voisi pitää iskutilavuuden vakiona ja päästä korkeille litratehoille ilman ettei moottori lähesty prostock tason moottoria.
     
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    MotoGP se on se kuninkuusluokka, eli sieltä ne nopeimmat ympäriympärimopot löytyy. Vaikkakaan kisaamisessa F1:stä vastaan ei sen kummempaa jännitystä ole, mopo olis jäänyt ihan reilusti. Mopolla ei siipiautoille pärjää mutkaradalla, sen verran paljon downforcesta on etua. Nopeasti vilkaistuna näyttäisi esimerkiksi Silverstonessa olevan ero F1:n eduksi puolen minuutin luokkaa kierroksella, eli formula ykkönen varvais MotoGP-mopon kierroksella neljän kierroksen välein...
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei olisi formulalla mitään jakoa, jos prätkäkuskilla olisi yhtä paljon kuutioita, ja tärkätty teräsmiehen viitta tekemässä downforcea.

    Hantta
     
  18. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Juuei,ja peräsmiehen "jälkipoltin".
     
  19. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ai pröööööööööh!

    Hantta, joka on sitä mieltä, että kisakalustossa auto voittaa aina radalla
     
  20. Stressman

    Stressman 3rd gear

    Kaukana kuninkuusluokasta; ero jokakodin superbikeen ei ole radalla sekunneissa kovin suuri (jos vertaat kaupan auto vs formula). Toisaalta kadulla saa laillisesti liikennöidä prätkällä, joka on radalla superbikea nopeampi (esimerkiksi minulla oli sellainen). Hyvin lähelle pääsee myös suoraan kaupan tiskiltä ostetulla Panigale 1299:llä.

    Esimerkiksi KAIKKI aerodynaamiset apuvälineet ja kokokatteet kiellettiin jo 1950-luvulla kun NSU (mp) niitä suunnitteli. Formulassa on sentään vielä vähän siipeä jäljellä, vaikka sielläkin yritetään kieltää kaikki mikä matkantekoa nopeuttaa.
    Siinä olet kyllä oikeassa, että jos laitteen ei tarvitse olla katulaillinen, niin auto vie 6-0.
     

Kerro tästä muillekin!