Levyjarrut edessä ja takana?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Motor & Parts, 21.3.2015.

  1. Motor & Parts

    Motor & Parts Gearhead

    Hei.

    Mistähän vuosikymmeneltä lähtien autoissa alkoi yleistymään levyjarrut edessä ja takana? Missähän merkeisssä näin tapahtui?

    Olisikohan netissä tai jossain saatavilla listaa mistä näkisi että onko autossa levyjarrut edessä ja takana?

    Kiitos.
     
  2. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Villi veikkaus että volvo olisi tässä skenessä ollut edellä kävijänä, en ole varma onko jotain gt amazonia jo sannut taka levyillä mutta ainakin jo 140 sarjalaisissa on kaikissa levyt joka nurkassa..
     
  3. ari2004

    ari2004 Gearhead

    ^ Näinhän se taitaa olla 140 Volvo, tulikohan v.1967 ja 115-koppanen (114) Mersu vuodelle 68, oisko -67 puolella tullut ekat 115-koppaset?
    edit: En tiedä tuollaisen listan olemassaolosta, mutta eikös ole melko helppo käyttää nettikauppojen varaosaluetteloita asian penkomiseen, vaikka rock autoa, sieltä kun löytyy vanhempiinkin noita tietoja.
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Relluissa jo 60 luvun alussa.
     
  5. ari2004

    ari2004 Gearhead

    ^Joo, Repeli taitaa olla oikeassa. Vikipedia kertoo, että Dauphine-malleissa oli kaikissa pyörissä levyt jo 1964 hillitsemässä yletöntä 37hp:n tehoa.

    Vahva OT: Simo sulla tuli just 13tuhatta viestiä täyteen. Eräänlainen merkkipaalu, onneksi olkoon.
     
  6. vette73

    vette73 Gearhead

    Corvetteissa taitaa olla 1965 vuodesta lähtien nelimäntäiset, nelipyörälevyjarrut.
     
  7. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Maaliskuusta 1961 MB Gullwingissä levyt edessä ja takana. Lähde: Wikipedia.
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Ari kato siitä vikipediasta mihin ei ole luottamista koska Jaguaareihin tuli levyt? Paskat Girlingit, mutta oli niitä jo 50 luvulla. Dauphineen tuli 64, mutta Gordiineihin aikaisemmin. Mun 61 avossa on levyt joka pyörässä.
     
  9. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

  10. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    yleistymään nuo takanakin olevat levyjarrtut alkoi kyllä paljon myöhemmin.
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Kiitos 61. Sinäkin varmaan kävit meidän sivuilla lunttaamassa mitä kyselin? Siis Jaguarin ei kilpamallit vaan sarjatuotantoautot 50 luvulla olivat XK-120, XK-140 ja XK-150. Mallien numerot tarkoittaa huippunopeutta, maileina ofkoos. Aikaisemmissakin on ollut, mutta sarjatuotantoon tuli kaikkiin XK-150 malleihin niin kuin 61 tuossa kirjoitti. Mä en KVG enkä vikipediaa käyttänyt. Tosin kerhomme sivuilta kyselin. Ja Vetten nelimäntäiset vuonna 65. Oli jo aikakin. Tosin Girlingin etulevyt oli nelisylintereisiä. Ja hups ot. XK-E mikä E-Typenä tunnetaan. Siinä kolme mäntäiset takalevyt niin kuin mun 76 XJ-S Coupessa mikä tunnetaan myös 160 mph rikkojana. We Have A Winner, eh?
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Eikös Jaguariin tullut jopa 4-ovisiin MK IX:n myötä, 1959? Tutkin ihan kirjasta enkä netistä, kun joskus haaveilin tai miksen vieläkin voi haaveilla moisesta vekottimesta. Tosin eipä se niin kätevää kai ole, jos ovat siinä perämurikan yhteydessä, huoltomielessä?

    Jenkeissä on ollut kaikenlaista, vaikkeivat euro-toimittajat mitään myönnäkään, mutta jarruissa eivät loistaneet. Motor Trendin yms. lehtien koeajajatkin purnasivat systemaattisesti '50-luvun lopulta lähtien - kun rengaskootkin pienennettiin 14" aiemman 15" muutamiksi vuosiksi täyskorisissakin - huonoista jarruista ja jarrujen häipymisistä.

    Takana levyjä jenkeissä, Lincoln Versaillesia ja jotain Buick Rivieran optioita lukuunottamatta vähissäpä olivat edes '70-luvulla.

    Eteen levyt jenkeissä oliko se nyt sitten joku federal-määräys, että piti olla 1968 lähtien ainakin lisävarusteena, koska eikös eturumpujarruja vielä sen jälkeenkin ollut tarjolla. Korjatkaa miten tuo homma meni. Yhtä kaikki moniin autoihin on vähän erilaiset jälkikäteishommat askarrella ne etulevyt just max 60-luvun puoliväliin, kuin mitä tuoreempiin, joissa aina näyttää olevan olleen optiona. Mietin joskus vajaa 10v sitten '55-'56 Fordin hankkimista ja sellaiseenkin oli yllättävän hankala löytää edes aftermarket-sarjana eteenkään levyjä, en tiedä miten nyt olisi.
     
  13. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Fiat ainakin 124 mallissa -60 luvun loppupuolella levyt joka nurkassa.
    Ei hikipedia tieto vaan aikoinaan livenä nähty, sukulaisen tavallinen -68 ja oma TC -71.
    Amazoniin ei tehtaalla laiteltu takalevyjä.
     
  14. Holley

    Holley Gearhead

    Eikö kaikissa italialaisissa ollut levyt takana 60-luvulla, takamoottori-fiateja lukuunottamatta..
     
  15. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Holley, olet oikeassa, ikävä kyllä. Girlingit oli periaatteessa oli kaksipiiriset, mutta yhdellä säiliöllä vielä 80 luvulle asti. Kun yks piiri tyhveni, ei jarruja! We Have A Winner!
     
  16. ari2004

    ari2004 Gearhead

    Useasta eri lähteestä löytyy että Austin Healey 100 oli Brittien eka nelipyörä levyjarruin varustettu tuotantoauto 1954. Jenkkien eka oli 1949 Imperial :poff:
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mercedeksen vuonna 1961 tuotantoon tulleissa W112 mallisarjan autoissa oli levyjarrut joka pyörässä.
    - sedanit 300SE ja 300SEL, valmistettu 4/1961-7/1965
    - coupet ja avot 300SE, valmistettu 2/1962-12/1967

    1965 tuotantoon tullutta S-sarjan Mercedestä (W108 valmistus alkoi 9/1965 ja W109:n 3/1966) tehtiin vain levyjarruilla.

    W110 ja W111 malleihin tuli levyjarrut eteen vuoden 1963 aikana. Näissä jarrusatulat oli kolmemäntäisiä. Myöhemmin vaihdettiin kaksimäntäisiin satuloihin.


    USA:ssa kaksipiirinen jarrujärjestelmä tuli pakolliseksi 1967. Levyjarrut eteen tuli pakollisiksi henkilöautoissa kesken vuoden 1975.


    Tarkennus: 1949 Chrysler Crown Imperial. Omaksi merkikseen Imperial muuttui vasta 1955. Vuosina 1940-1949 (First Series) vain Chrysler Crown Imperial nimellä, muina vuosina muitakin Chrysler Imperialeja.

    Chryslerin "levyjarru" ei ollut tyypillistä mallia jossa jarrusatulalla puristetaan kitkapaloja levyn molemmin puolin. Chryslerin mallissa kaksiosaisen rummun sisällä kahta kitkamateriaalilla päällystettyä levyä levitettiin hydraulisesti suurennettavilla palloilla vasten rummun sisäpintoja.
    http://www.imperialclub.com/Articles/49Limo/index.htm



    Lähteenä oma muisti jota herättelin mm. Niemöller Katalog D MB-varaosaluettelolla, Juridin vuoden 1990 jarruosaluettelolla, 50 Years American Automobiles 1939-89 teoksella, Chryslerin 1948-1953 tietolehtisillä, Chryslerin 1948-1951 mainos- ja esittelylehtisillä ja edellä linkitetyllä lehtijutulla.
     
  18. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tämä tulee myöhässä (niin kuin minäkin). Ei KVG eikä Viki, vaan olen jutellu Jaguar Gurujen kanssa. 57 tuli Jaggeen vaikka joidenkin tietojen mukaan rumpujarrut sai optiona. Yhtään tälläistä ei tiedetä tehty. Jaguar ei koskaan tehnyt autoa missä levyt edessä ja rummut takana. We have a winner, -The Jag!
     
  19. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Eiköhän noissa Austineissa kuitenkin ollut takana vakiona rummut, ekoissa myös edessä (ainakin BN1). Tekniikka oli napattu muista Austin malleista (esim. A90).
     

Kerro tästä muillekin!