BB Chevy ja nokka-akseli

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja TimoL, 19.11.2002.

  1. TimoL

    TimoL Gearhead

    No kun näistä Chevyistä nyt puhutaan, niin kerronpa oman eilisen kokemuksen (pitkä stoori);

    Hieman v...... tällähetkellä, eli älkää välittäkö mahdollisista kovista kommenteista - viikon päästä taas helpottaa.

    Ostin '67 454 pikkarin tos keväällä nakuttavana ja venakoneistostahan se kuului. No ei siinä mitään, kesällä ajelin n. 2000 km ja sitten tämä naputus alkoi tod. ottamaan kaaliin. venakopat pois, moottoria pyörittämään ja hokasin, että vitosen imu ei avautunut kuin 1,7 mm. OK, nokka paskana. Olen kuullut, että ei välttämättä mitn fyysistä vikaa, vaikka syökin nenän silloin tällöin, eli tilasin uuden nenän, jakopään, tiivistesarjan jne. Nyt viimeviikolla viimein sain nokan ja oli oikeakin, niinkuin kaikki muutkin palikat. Vanhat kamat pois ja huomasin, että olipa aikalailla kova nenu laitettu yksinkertaisille dampperijousille (Crane 290H11 Fireball), nostajareikien visuaalista tutkimista, puhdistamista, tutkimista, puhdistamista, öljyämistä + testasin jokaisen nostajan jokaiseen reikään (turhan nysvääjä kun olen) öljyttynä, että ei ole liikoja välyksiä ja liikkuu 'jouhevasti' - kaikki OK, ei mitään, mistä voisi tulla ongelmia. Nokkalaakeritkin kuin uudet, oli Ussan poijat vaihtanu. Tönärit oli suorat ja venat aukes ongelmitta + uuden nokan puolen tuuman nostoilla ei coil bind ollu lähelläkään.

    Näin ollen kaikki näytti hyvältä ja ei muuta kuin kasaan ja nokkaa sisään ajamaan. Käyntiin ongelmitta, öljyn paineet OK ja hyvältä kuulosti, oikeastaan mahtavalta. Noh 15 minuuttia n. 1800 rpm nokkaa sisään ja kaikki edelleen OK. sammutus ja pieni jäähdytys tauko - kaikki OK. Uudestaan käyntiin,hyvin pyörii ja muikealta kuulostaa - toinen 15 min. sisään ja tipautus tyhjäkäynnille ja silloin se kuului, tuo tuttuakin tutumpi nakutus aluksi vaimeana. Sammutus ja muutama minuutti jäähdytystä. uudestaan tulille ja alussa hiljaista ja tasaista, kunnes n. 20 sek. ja voimistuva nakutus alkoi. Varovasti jengatusta tyhjäk.-3500 rpm ja sitten öljynp. hävis ja jumalaton nakutus. Sammutin ja jätin talliin. Käyntiin en taida enään viitsiä laittaa, mutta onnex on TNT:tä ja sytyttimiä...

    Kertokaapa mikä korkkasi, onko taas tämä nokka?!? Puolen tunnin käytöllä hyvillä öljynpaineilla. Yesh!

    Timo
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vaikeehan tosta on sanoa. Toi öljynpaineiden katoaminen on vähän hämärä juttu eikä välttämättä lupaa hyvää. Aika moni tykkää sileekin, että jos koneesata on kadonnut muutaama kuutiosentti metaillai hileeks, niin se saattaa iaheuttaa kaikenlaisia pikku vaurioita ja kone oils syytä vähintäänkin purkaa ja putsata tollasen nokkavaurion jälkeen. Ei kai siinä muu auta kun tsekata taas se venttiilikoneisto ja sitä kautta lähtee purkautumaan syvemmälle.
     
  3. TimoL

    TimoL Gearhead

    Joo, eipä tätä kukaan pysty kuin spekuloimaan, että mitä on tapahtunut. Seuraava askel onkin ottaa osiksi koko läjä sitten joskus tulevaisuudessa, sittenpä ainakin näkee tämän aiheuttajan. harmittaahan tuo vain aikalailla, kun sen entisen nenun jäljiltä ja oikein ajoitettuna sekä ilman muutamia siinä olleita alipainevuotoja kävi niin mahtavasti!!!
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tottahan vaihdoit myös nostajat uusiin?
     
  5. TimoL

    TimoL Gearhead

    Vaihdoin joo, oli nokka+nostajat paketti. Laitan aina koko paketin tai korkeintaan uudet nostajat vanhalle nokalle, mutta en toistepäin.
     
  6. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Sellaista tää joskus on. Kaveri sorvasi isolohkossa 3 nokkaa sököksi ja siinä samalla meni stanukokoinen takokampura täyttökuntoon. Joskus koittelee enemmän kuin joskus muulloin.
    Putsaa öljykanavat HYVIN ennen uudelleen kasausta.
     
  7. KTM

    KTM Gearhead

    Haiskahtaa raudalta öljynkierrossa/laakeripinnoilla. Tämäkin tarina on tosi:

    Ikävä naputus alkoi kuulumaan 327:sta tienpäällä. Ensimmäinen arvio oli väärä venttiilivälys. Naputus ei tullut kuin ohittaessa ja kovemmin vedättäessä. Nuoruuden innolla kymmenenvuotta sitten ajelin varovasti sukulaisten luokse Mänttään. Matkaa kertyi reilut 400km aina vain pahemmin naputtavalla koneella.

    Aamulla reippaasti venakopat irti ja nostajien säätö. Kaikki oli kohdallaan, paitsi kasi pytyn kohdalla kuulosti niin kuin lekalla olisi vedetty alakertaan. Siis siinä vaiheessa, kun välykset osui tontille. Kammen laakeri kakkana, oli sitten karmee se ääni siinä säädön yhteydessä. Edellisen omistajan tekemässä koneremontissa oli käynyt yksi fipa ja hurraa.

    Puhtaus on puoliruokaa näissä kuvioissa.
     
  8. 454SS

    454SS 3rd gear

    multa meni viime kesänä 454 koneesta laakereita alakerrasta ja aluksi vian luultiin olevan yläkerrassa. elikkäs näin, satasen vauhdissa koneesta alkaa kuulua lievää kalkatusta. vehkeet parkkiin ja kuuntelemaan, tyhjäkäynnillä ei kuulu mitään. ajellaan kahdeksaakymppiä kotiin n.40km ja mitään ei kuulu. kuunnellaan ja ihmetellään, otetaan venakopat auki eikä mitään vikaa. seuraavana päivänä kolkotus alkaa kuulua jo 80km/h nopeudessa ja voimistuu koko ajan. tilataan hinausauto ja avataan tallilla öljypohja, kolkotuksen syy löytyy, kiertokangen laakeri mennyt. kampiakselin kaulalla ei vaurioita, joten laitetaan uusi laakeri että vois ajaa syksyyn asti. kestää noin 30km ja taas kolkottaa, taas hinuri kuski rikastuu. kone osix ja tutkimaan vaurioita. kampura väärä, 2 kklaakeria, 2runkolaakeria, runkolaakerilinja, 2kk:n alasilmät soikeat ja silleen. en halua masentaa, mutta...
     
  9. TimoL

    TimoL Gearhead

    Melkeinpä jo toivon, että olisi alakerrasta se ääni ja öljynpaineiden häviäminen kyllä viittaa siihen. Saispa ainakin ehjän uuden nokan talteen. Jakopää ny ainakin (toivottavasti :smile: on ehjä - käytetty alle ½ tuntia. No joka tapauksessa muutaman taalan saa varata remppaan oli mitä oli...olkoot tallissa muutaman kuukauden häpeämässä ja sitten käsiksi, kun paremmin aikaa.
     
  10. 454SS

    454SS 3rd gear

    mä oisin mieluummin ostanut vaikka kaksi nokka-akseli, jos vastineex alakerta olis ollu ehjä. tarkottaa sitä että alakertaremppa alkaa köyhästä tuntua kalliilta :smile:
     
  11. TimoL

    TimoL Gearhead

    Totta, mutta osiksi se on kuitenkin purettava, jotta saa tutkittua & pestyä kunnolla ja minun tapauksessa se johtaa todennäköisesti koko alakerran läpikäymiseen, jos ei nyt aivan priima iskussa ole ja harvoinpa nuo jonkun jossakin joskus tekemät mosat on. Toivon että olis, mutta sepä ois ensimmäinen ? -merkkinä hankittu.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voihan olla,että joku nostajista on jäänyt jumiin ja mahdollisesti työntötankö hypänny pois paikaltaan.Sillon taitaa ainaki osa öljynpaineista karata harakoille.Tai hajonnut keinuvippa pistänyt tapahtumat liikkeelle.
     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Kolisevista isolohkoista: impalassa oli 454 joka naputti hiljaa tyhjäkäynnillä. Mitään muita oireita ei ollut ja purkasin mäkin sen pariin kertaan löytämättä mitään. Aiemminkin sitä oli tutkittu jo ainakin pari kertaa edellisen omistajan toimesta ilman tulosta.
    Myin pannun pois 427:n tieltä ja kun uusi omistaja tutki konetta pari iltaa selvisi että yhden männän helma oli hieman painunut sisään ja se pääsi hieman heilumaan (hyvä Hema!). Mutta mitään muuta ei ollut rikki eli ei ikävä ääni aina merkkaa täystuhoa. :smile:
     

Kerro tästä muillekin!