Subaru 1800 (Leone) -84 4WD Nelivetotekniikka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa '4x4', aloittaja happuli, 25.3.2015.

  1. happuli

    happuli 1st gear

    Moro!

    Tuollaisen otsikonmukaisen kulkineen hommasin tuossa vähän aikaa sitten.
    Auto on siis kytkettävällä nelivedolla (normaalisti etuveto), ja mitä olen netistä lukenut, niin pitäisi olla toteutettu keskitasauspyörästöllä. Kuitenkin nelivedon ollessa päällä auto on jäykähkö kääntää ja tuo sisäkaarteen puoleinen takarengas luistaa. Eikös tuo viittaisi ns jäykkään nelivetoon? Vai onko tässä sitten mekaaninen lukko? Auto ollut minulla vasta päivän pari, enkä ole ihan kaikkeen vielä saanut itseäni perehdytettyä.

    Mikäli jollain olisi tietoa ko. auton nelivetotekniikasta tai mistä tahansa muustakin autoon liittyvästä, kuulisin mielelläni. :odroll:
     
  2. Timmo

    Timmo 1st gear

    Mulla oli tuommoinen vuosimallia -86. Käsittääkseni siinä ei ole tasauspyörästöä keskellä vaan se on mallia jäykkä. Joku oli laittanut taakse 14" rinkulat, kun edessä oli 13" ja painanut 120 km/h vauhdissa motarilla siitä vaihdekepin punaisesta napista :lol: Koko keppi lenti kattoon jne :lol:

    Älä koita käsijarrukäännöstä nelivedolla eläkä ilman :poff:
     
  3. happuli

    happuli 1st gear

    Okei, no näin olen vähän arvellutkin, että tasauspyörästöä ei vissiin keskellä sitten ole. Vaikka (ruotsinkielisestä) omistajan manuaalista ja netistä joka puolelta lukenut, että näissä olisi, ja myöskin kaikkialla puhutaan tuosta hi/lo alennuslaatikosta, jota tässä ei myöskään ole. Minulla ei ole vaihdekepissä myöskään nappia, vaan 4WD kytkeytyy kaksiasentoisesta (päälle/pois) vivusta. Tiedä mikä oikku tämä on, kun ei oikein missään tunnu olevan samoilla spekseillä olevaa autoa. :D

    Pieni lainaus wikipediasta:

    New for this generation was a dual-range four-speed 4WD transmission with both hi/lo range gearing and manual ride height adjustment on the 4WD models.

    Tuo korkeudensäätö kyllä omastakin rakkineesta löytyy.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Wiki sanoo myös:


    1980 and earlier models had a single-range transfer case, while 1981 and later GL models had a dual range transfer case (DLs still had single range) and all turbocharged models were equipped with an automatic transmission with single range push-button four-wheel drive.

    Eli DL malleissa oli vain 1 nopeus jakotoosassa (samoin kaikissa turboissa).

    Kaikki nelivedot kiinnostaa jossain määrin.
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Farmarissa on jakolaatikon keppi. Mulla oli pajeron 15" pyorat alla piti laittaa kummit kierteiden valii ja laikata lokarinkaaret veke
     
  6. Timmo

    Timmo 1st gear

    Mulla oli omassani mäkilähtöavustin, nyt kai niitä on taas 2010-luvun vehkeissä?

    Yleisesti kai farmareissa oli tuo alennusvaihteisto ja sedaneissa sitten pelkkä nopea ja nappi vaihdekepissä.
     
  7. mie

    mie Gearhead

  8. happuli

    happuli 1st gear

  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Mulla oli aikanaan noita Subuttimia muutama..
    1.8GL ja Turbo Leonet, molemmat farkkuina ja niiden jälkeen DL Legacy farkku, johon vaihdoin MPFI 2.2 koneen, johtosarjoineen aivoineen. Kasasin koneen auton alkuperäisen 1.8:n nokilla, kun niissä oli hiukan tiukemmat arvot kuin isommassa maamoottorissa.

    Kaikissa noissa oli se alennusvaihteisto, jolla sai aika kipakat lähdöt aikaseksi varsinkin tuolla "isolohko"tekniikalla, mutta Turbossa oli jatkuva nelikko kitkalla , sekä keskitasauksessa, että takaperässä ja jakis oli nappitoiminen.
    Vakiona tuossa oli ahtopaineet 0.55bar, mutta pienellä lisäjousella sen sai nousemaan 0.9bar luokkaan ja 165 kumit alkoi lähdöissä jo vinkaista kun polkas tosissaan paikalta lähtiessä.
    Turboautoissa oli valitettavasti pitkät välitykset, mutta 1.8DL Legacyssä oli 4.11:1
    Samoista palikoistahan nuo oli vetolinjan osalta kasattu ja niiden vaihtelu käy siten näppärästi.

    Jenkeissä ovat noita Subarun 2.2litraisia vaparikoneita turbottaneet ilman muutoksia moottorinohjaukseen ja se pysyy mukana puolen barin ahtoihin asti. Sitten on tietysti olemassa 2.2 Turbo, joka on samaa moottoriperhettä ja tietenkin 200 turbo, joka onkin sitten jo tuplanokkainen kone.

    Kaikki nuo uudemmat koneet sopii vanhan Leonen lootaan heittämällä kiinni.. vinkvink.. sleeper.

    Jos joku tuntee tarvetta Subaru Legacyn korjaamomateriaalille, niin heittää yv:n. Mulla on tehtaan kirjat ylimääräisenä.. taitavat olla vuoden 1991/-92 autoon. Ja kaikki kirjat on; kori, sähköt, tekniikka..
     
  10. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Tossa likella on kuplavolsun raato ja naapurilla leonefarkku purettuna. Mietiñ saisko baja bugin 4wd tehta kaantais lautaspyoran toiselle puolen. Kai sse o samoin ku kuplassa josta kopsattu
     
  11. julmajari

    julmajari Gearhead

    Mulla on noin- 85 Leoneen ohjaustehostinpaketti ylimääräisenä jos joku kaipaa.
     
    Muokattu: 25.9.2016

Kerro tästä muillekin!