Muistaako joku vanhan Lusi-Jyväskylä tien reittiä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Rooroo1, 2.4.2015.

  1. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tuli tässä mieleen nyt näin äkkiseltään että voisi käydä surauttamassa ko. pätkää ihan vain nostalgiamielessä tässä jossain välissä. Kakarana tuli kuljettua joka kesä mutten enää tiedä niin täsmälleen mistä se meni enkä tiedä onko siitä mitään juuri jäljelläkään vaan pätkitty pihateiksi niin kuin vanha 5-tie Lusi-Kuortti välillä. Jos joku muistaa niin viitsisittekö kertoa reittiä? Ja juu, se 80-90 lukujen taitteessa käytössä olleen tien perään haihattelen.
     
  2. T.hilter

    T.hilter Gearhead

  3. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Nykyään saa paremman loppunopeuden, ku voi vetää lusikka lattiassa jo paljon ennen varalaskupaikkaa.

    Ennen oli huonommin.
     
  4. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tuo linkki kyllä lähti suosikkeihin samointein. Tuosta voisi kyllä päätellä että aika pitkälti tie on vielä alkuperäisellä sijainnillaan nykyäänkin mutta vaan tehty uusiksi. No, joku kerta auton kanssa katselemaan.

    Niin ja tuon parhaan loppunopeuden tavoitteluista sen verran että mittarin lukemat saattais hätäisemmällä loppua kesken tuosta harrastepelistä jo perus ohituksessa eikä mulla ole mitään tarvetta koittaa miten kovaa tolla tiellä pystyy ajamaan.
     
  5. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eipä siellä Lusista alkaen ole kuin satunaisia pätkiä sitä vanhaa reittiä kun uusi "säästöhigway" rakennettiin pääosin siihen vanhan päälle. Toivakasta Vaajakoskelle sensijaan on vielä vanhakin olemassa rinnakkaistienä.
    Tuo vanha pätkä tuli kyllä ulkomuistista muistettavaksi opittua 90-luvulla, samoin se Heinolan läpiajo Jyrängön siltojen kautta.

    Viime syksynä ajeltiin nostalgiamielessä Heinolasta Lahteen jenkkiautonäyttelyyn vanhaa tietä, se on oikein suositeltava reitti. Ja Busburgerissa voi käydä välipalalla. Ne entiset huoltoasemat oli kyllä kokeneet kovia ajan myötä, etenkin se hirsirakenteinen jonka nimeä en enää edes muista.
     
  7. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Kultasella 80 luvulla lusissa päästettiin ns hepat laukalle. Mulla on vehkeitä pystyny suoralla ajaa täysillä.

    P71 voortti o rajotettu 260 ja sillä vissiin pystys ajaa vähän kurviinki, jos tarttis.
     
  8. umpio

    umpio 3rd gear

    Juu, vanhan päälle tuo uusi "tie" tuli tehtyä. Lusi - Hartola -välillä pisin pätkä vanhaa taitaa olla ns. Makkaramäessä ja toinen Janatinmäessä (Makkaramäki on siinä ensimmäisellä pitkällä suoralla, joka tulee Lusista pohjoiseen, ja Janatinmäki taas on siitä vähän pohjoisempaan oleva iso mäki, jossa pohjoiseen mennessä yritettiin niillä heikkotehoisemmillakin autoilla ohitella). Hartolasta Joutsaan oleva väli taas on sitä mainitsemasi aikakauden vanhaa pätkää, ja Joutsasta eteenpäin vanhaa pätkää löytyy oikeastaan vasta Toivakasta, kuten tuossa Korvike jo mainitsikin. Mites muuten Substitute; koetitkos koskaan niinä ruuhkaviikonloppuina ajaa letkasta ohi sitä kiertotietä vähän ennen Heinolaa? Myllyojalta nimittäin pääsi (ja pääsee vieläkin) aika suoraa katuväylää pitkin siihen sillan juurelle vanhalle Teboilille. Joskus tuli kokeitua tuotakin konstia, jono kun meni välillä _aika_ hitaasti kaupunkiin päin. Myllyojalta sivuun ja vähän reippaampaa vauhtia teboilin risteykseen; hyvällä tuurilla pääsi jonkin matkaa "etuilemaan" jonossa (niinkuin se nyt sitten loppupelissä olisi mitään nopeuttanut)...
     
  9. jknR

    jknR Gearhead

    Hirsibaari? Toisella puolella oli Teboil millä ei ollut sen kummempaa nimeä. Se hirsirakenteinen taitaa olla nykyjään Sheikin omistuksessa.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Juu tuo jonojen "nokkela ohitteleminen" kiertämällä oli sitä nuoruuden intoa enemmän kuin mitään hyödyttävää hommaa.
    Unohdin tosiaan tuon Hartola Joutsa välin, sehän on vielä vanhaa tietä.
     
  11. pumpuli

    pumpuli Gearhead

    Hirsibaari oli Tuulan Tupa .
     
  12. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Tämä Lahti-Heinola välinen vanha tie on hyvin tuttu pätkä, sen varressa asun ja toisinaan tulee lahteen suuntautuvat ajot sitä kautta ajettua. Enkä usko että se tulee kovin radikaalisti muuttumaankaan koska sen varrella on kuitenkin sen verran paljon kaikenlaista, asutusta ja sen semmoista.

    Nämä vanhat valtaväylät kiinnostaa toisinaan juu, varsinkin ne joita on tullut käytettyä itse ja nostalgia-ajelua tässä suunnittelen nyttenkin 8)

    Lusin suorastakin on jokusia muistikuvia, jännitettiin pentuina takapenkillä veljien kanssa meneekö 170 rikki nissan sunnyn mittarissa, totuus lienee ollut kuitenkin jotain 150 luokkaa... Oli kuitenkin olevinaan kova vauhti ja sen muistan että silloin siinä polki melkein kaikki.

    Tuosta hirsipaikastakin jokunen muistikuva on, jäätelön ostoa vuonna kivi ja keppi. Ei vaan kovin usein siinä pysähdytty kun oli niin lähellä Lahtea josta liikkeelle lähdettiin. Ei siinä kyllä juuri enää sitä loistoa ole joka siinä oli aikanaan.

    Toinen mukava paikka oli Oravakivellä mutta mokoma otti ja paloi. Oli kanssa jotenkin hienon oloinen paikka aikanaan... Perustuslaatta siitä on vielä paikallaan jos eivät ole sitten parin viime vuoden aikana riipineet ylös. Nykyäänhän lykkäsivät abc:n siihen toiselle puolelle tietä.

    Vihantasalmessa oli kanssa yksi sen ajan suosikki huoltamoistani, nykyään vaan on muuttunut melko paljon sekin.

    Noita muistikuvia on vaikka millä mitalla, kuitenkin monen kohdalla niistä on nykyään niin ettei enää ole paikoista mitään jäljellä kun on rakennettu uutta päälle mutta täytyy tyytyä siihen mitä niistä on jäljellä ja käydä katselemassa niitä kun vielä voi, katoamaan päin ovat kuitenkin...

    Muutes, tuli vaan näin mieleen että on tämän talon pihalta uloskäynti autolla saattanut olla hankalaa silloin kun niitä ruuhkia täällä oli... Portilta suoraan vanhalle 5-tielle :eek:
     
  13. umpio

    umpio 3rd gear

    Niin, tai oikeammin se taidettiin tarkoituksella polttaa hallitusti VPK:n avustuksella. Sillä puolella oli leirintäalue, ja tuo vanha iso rakennus, jossa oli kahvila ja tanssipaikka. Toisella puolella tietä oli aivan rannassa pieni hirsirakennus, jossa oli kahvila. Tuo iso paikka oli Oravakivi ja pienempi oli Oravahäntä. Hännässä muistan että välillä käytiin vanhempien kanssa kahvilla, kun suhteellisen lähellä asuttiin. Kiven puolella oli sitten niitä legendaarisia kylien välisiä maaotteluita viikonloppuisin :poff: Ja juhannuksena tuolla oli aika kova meininki; itse en tosin ikäni puolesta ehtinyt kuin yksiin pirskeisiin kulta-aikaan, ja niistäkään en oikein muista muuta kuin että Hännän puolella oli vanha lato jossa nukutti hyvin :oops:
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vanhaa tietä ei Lusista ylöspäin juurikaan ol enää...jos Heinolan läpi ajaa ja jatkaa siitä Lusiin...koukkaa kaupan kautta uudelle tielle sen mutkan ja jatkaa uutta tietä pätkän, mutkasta vasemmalle ennen sitä P-paikkaa ja ajaa sen lyhyen lenkin leveäkaistatien pohjoispäähän ja jatkaa siitä "Makkaramäen" alle, josta koukkaa oikealle ja ajaa mäen yli vanhaa tietä ja palaa taas uudelle.

    Sen jälkeen uusi/vanha tie menee käytännössä päällekkäin...monin paikoin tämä ns.uusitie on vain kosmeettisesti fixattu uudeksi.

    Tietenkin kulkeehan siinä rinnalla vielä se kolmaskin tie...todella vanha hiekkatie, joka tekee kummallisia mutkia, mutta sitä ei pystyisi paikoin ajamaan kuin traktorilla.
    Sen linjaa on hauska seurata, se hauska pieni kivisiltakin siinä suolla ennen Onkiniemeä...näkyy uudelle tielle pitkän suoran alkupäässä vasemmalla pusikossa.
    Vanha hiekkatie menee käytännössä Jyväskylään asti...Onkiniemn kohdilla, Hartolan ja Joutsan-Oravakiven välillä voi olla aika ajettaviakin pätkiä.

    Toivakan risteyksessä oikealle ja noin kilsan päästä vasemmalle vanhalle 4-tielle, joka on nyt jopa erittäin hyvässä kunnossa kun päällystivät sen taas viime kesänä.
    Hieno reitti, tulee ajettua usein duunissa kesäisin ja fiilisteltyä...suosittelen 8)

    Jos jatkaa Oulun suuntaan, niin suosittelen kääntymään Vaajakoskelta oikealle kohti Leppävettä ja sieltä STOP-merkin jälkeen oikealle kohti Laukaata n.300m ja heti mäen alta vasemmalle...n.12km Tikkakoskelle päin, päättyy 4-tiehen Tikkakosken lentokentän päähän.
    Hauska oikotie jota tulee ajettua usein kesäisin duunissa...on siellä muutamia korotettuja suojateitä ja uusi kierttoliittymä xiinä Pandan kohdalla yms, mutta eipä nuo haittaa...no paikalliset voi tietysti olla erimieltä kun toiset kolistelee ja rymyää toisten yrittäessä nukkua :poff:
     
  15. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Ei muuten pääse, ellei aja pyörätietä pitkin. Ja muistaakseni sitä pyörätietä pitkin olis joutunut ajamaan ennen tätä uutta tietäkin. Eli pyörätietä pitkin siihen entisen "Hökärin" nykyisen Versowoodin kohdalle.
     
  16. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    :D 55 päiväsakkoa on tuollakin suoralla tullu otettua valiantilla, onneksi päiväsakko oli silloin 8mk :D
     
  17. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Juu, siinä on pyörätietä ainakin nykyään. On tosin ollut joskus kai ihan ajotienäkin, on ainakin sen verran leveä pyörätieksi. Högforssin risteyshän nyt onkin maisemoitu niin ettei se enää ajotietä siitä kohdin muistuta.
     
  18. Rooroo1

    Rooroo1 2nd gear

    Ja tuo vanha Vaajakoski-Toivakka väli on aivan mukava pätkä joka saisikin säilyä kunnossa. Se on kuitenkin vähän pidempi pätkä vanhan mallin valtaväylää ja nykyään kaiketi hyvin vähällä käytöllä joten on mukava ajella.
     
  19. jknR

    jknR Gearhead

    Juu niinpä olikin!
     
  20. tähtinenjoni

    tähtinenjoni Gearhead

    Lusin suorasta muistuu mieleen vuosi -91 kun papallani oli uusi Kadett 1,6 beaty oikeen KAT malli. Joku hiace oli roikkunu perässä pitemmän aikaa ja pappa päätti näyttää sille perävaloja... 170 kohalla hiace meni ohi... Minun homma oli availla sahtikannua takapenkillä ettei kuohu yli...
     

Kerro tästä muillekin!