Street&strip akku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja dd64, 1.4.2015.

  1. dd64

    dd64 Gearhead

    Eli pitäis uus akku hankkia katuvarttimaileriin. Kaks edellistä on ollu optima red toppeja, ja molemmat kesti 2 kesää... :wc:
    Mitäs akkuja porukat tiukemmissa vehkeissä käyttää ja kuin pelannu?
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Redtop optima menossa jo ainakin viidettä vuotta :D
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Optiman yellowtop kesti +10 vuotta.
     
  4. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Aikaisemmin on ollut optiman red top:a ja yellow top:a vaihtelevalla menestyksellä, nykyään on: Bosch S6
     
  5. dd64

    dd64 Gearhead

    Tota boschia olis näköjään porvoon motonetissakin... Eikä ole pahan hintainen...
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla tuli auton mukana 2008 joku 60ah yasa tms halppis akku. Hyvin se starttaili vielä viime kesänä tuon r5 moottorin.

    Osta tää, olis kevyt
    http://www.aerovoltz.com/av16.html
     
  7. niklas_ve

    niklas_ve 3rd gear

    Optimaa keltaisena ja punaisena. Hyvin on kestänyt.
     
  8. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Hyvää ja halpaa kun ei ole, yritin kompromissia ja päädyin omassani Zap Silver Premium -akkuun.

    65Ah akusta lähtee mainoksen mukaan 620A kylmäkäynnistysvirtaa. Tuo CCA-arvo on hyvä mittari sille, kuinka hyvin startti jaksaa pyörittää moottoria.

    Akku kannattaa myös, mikäli mahdollista, sijoittaa "poikittain" auton kulkusuuntaan. Kennojen lyijylevyt kestävät tässä suunnassa kiihtyvyysvoimia paremmin eivätkä mene niin helposti oikosulkuun keskenään. Nykyakuissa taitaa levyt olla omissa puoliläpäisevissä pusseissaan, joten asennussuunnan merkitys ei enää niin korostu.

    Omassani ei pysty sijoittamaan akkua em. tavalla, mutta hyvin on kestänyt 1.09 sekunnin 60-jalkaisia. Ja startti pyörii ripeästi.
     
  9. josu

    josu Gearhead

  10. fmila

    fmila Gearhead

    Itse ajellut noilla Opelin "AC Delcoilla"myös harraste-autoissa. Nykyinen on jo kahdeksan vuotias. Itse kiinnitäisin huomiota tuohon takuu aikaan. Noissa Optimoissa VAIN vuosi??? Noihin Opelin akkuihin saat kolme vuotta. Eikä oo merkitystä missä se on kiinni ollut. Ostaessa tarttee antaa vaan joku olemassa oleva rekkari ja siitä alkaa takuu aika. Versioita löytyy aika paljon, ei toki noin kapeeta, kuin toi Optima. Ovat myös kisa-peleissä joskus olleet suosiossa, niiden korkean lepojännitteen takia.

    t.AM
     
  11. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Niin... Mitä ominaisuuksia tässä akulta haetaan? Hinta? Takuuaika? Joku muu?
     
  12. dd64

    dd64 Gearhead

    Mitä akulta haetaan: et jaksaa pyöräyttää 421cid 13 puristeisen luotettavasti käyntiin. Muuta sähkönkulutusta on sähköiset bensa ja vesipumput, sähköflekti, msd sytkät ja kadulla sit valot ym... laturi on joku gm malli.
    Noi aiemmat red top optimat suoriutu hienosti, niinkauan ku suoriutu... niitä kaks ollu peräjälkeen ja aika lyhytikäsiä molemmat oli.
     
  13. triniemi

    triniemi Gearhead

    Eikös red top oo nimenomaan starttiakku? Virtaa tulee starttihommassa oikein kunnolla. Sitten nuo oikein tykkää siitä kun niitä lataa kunnon virralla, mä oon laittanu välillä toisesta autosta ihan hyppykaapelit kiinni. Seisonnan ajaksi c-tek tms älylaturilla täyteen, latausjännitehän pitää olla 14.7, ei 14.4 niinkuin normiakussa. Mittaa myös se latausjännite kun auto käy. Tyhjänä seisottamalla ne parhaiten rikki saa ja täyteen ladattuna säilyvät parhaiten.
     
  14. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Käynnistymiseen auttaa riittävä starttivirta. Tämän jälkeen akulta ei paljoa vaadita noiden edellä mainittujen sähkövehkeiden toimintoihin; niistä pitää huolen auton oma laturi.
    Latausjännitteellä on merkityksensä, tarkistettavien listalle siis.
    Yhden Red Top:in hinnalla saa useamman tavallisen akun... :eek:
     
  15. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    No paljonkos meni latausvirtaa???
    Jos toisen auton akun napajännite on lähellä ladattavan akun napajännitettä, latausvirtaa ei kulje. Piste.
     
  16. triniemi

    triniemi Gearhead

    Menihän sitä kun ransiitti oli käynnissä eli jännite noin 14.5v ja kilpurissa lähdön jälkeen vähemmän kuin 12.7v
     
  17. dd64

    dd64 Gearhead

    Kuinka herkästi noi optimat ottaa itteensä jos ne esim. Menee ihan tyhjäks? Mietin vaan et oonko ite tuhonnu akut vai onko tosiaan merkin vaihdon aika. Kun tosiaan kunnossa ollessaan ne on ihan mitä lääkäri määrää...
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Punakantinen omien kokemusten mukaan ei tartte ku kerran unohtaa valot päälle miim pitkäksi että enää vähän parkit punottaa. Kyllä se siitä lataamalla vähän tokeni, mutta rupesi itsepurkautumaan ja kapaiteettikin pieneni rajusti. Keltainen taas on kestäny paremmin, oli yhden talven jää radallakin apuakkuna ja tyhjäksi mentyään unohtui lumipenkaan, josta kevään tultua löytyi ja latauksen jälkeen toimi hyvin. Tapahtui noin 10 vuotta sitten ja on vieläkin käytössä.

    Punainen ostettu joskus 2006 tienoilla ja hajosi 2008
    Keltainen muistaakseni 1997 ja toimii vieläkin.
     
  19. Slow66

    Slow66 1st gear

    Punakantinen Optima on tehty tuottamaan hurjasti starttivirtaa vaikkapa korkeapuristeisen moottorin
    pyörittämiseen, pääpaino ei ole ollut pitkäkestoisuudessa eli mieluusti kannattaa pitää tasainen varaus.
    Keltakantinen Optima on taas tehty ns. sykliseen käyttöön eli kestää paremmin sitä että välillä puretaan
    varausta ja välillä ladataan, starttivirran määrässä ei taas pärjää punakantiselle.

    Noin nyrkkisääntönä voisi sanoa että nykyakut kestää huonosti tyhjenemistä, ts. kunnon tyhjäys hyydyttää
    nykyakun helposti polvilleen eli akku ei enää toivu entiselleen. Poikkeuksena AGM-akut ja esim. tuo
    edellämainittu keltainen Optima.
     
  20. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^Punaisesta ei kokemusta, mutta tosiaan toi oma keltainen kesti kyllä ihmeen pitkään luvattoman huonoa hoitoa. Välillä lataamatta talven pakkasessa, joskus pari vuotta koskematta ollenkaan. Viime kesänä se kyykähti sitten lopullisesti, vuosilukua en edes tiedä. Jostain 2000 -luvun alusta, tai -90 luvulta lienee. Auto tuli mulle -07 ja ei se silloinkaan uusi ollut. Samanlainen taitaa tulla tilalle.
     

Kerro tästä muillekin!