440 rakentelu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kotr, 5.9.2013.

  1. sbc-camaro

    sbc-camaro 3rd gear

    Itellä just Virtasen moottorissa oli viime kesänä käytössä ollut lohko ja totesivat siellä ettei ole järkevää alkaa tekemään, koska halkeama lohkossa ulottui kannenpultin kierteeseen. Nyt otan työn alle toisen 440 std koossa olevan lohkon josta tarvis ensitöiksi kiillottaa nostajalaakso, vingutella valuryysteet ja pestä töissä vanhat maalit ja kattilakivet höyryvesipesurilla ja irrotella tietty kaikki pakkastulpat sun muut ja sen jälkeen koneistamoon. Lopullinen kokoonpano vähän auki viellä, mutta teräskampura löytyy ja sorsan veivejä 6kpl ja je pistonin 030 porauksella tasapää mäntiä venttiilikoloilla 4kpl, mutta en tiedä meneekö sitten samalla kaikki männät vaihtoon. Kansina stealthit jotka pitäis hieman portata. Nokka COMP Cams#249-21-242-4. Ruttu oli jotain 10.6 paikkeilla. Turbiini n3000 stallilla ja perä 9" 3.91 välityksellä. Koppana 4d a-body. Miltä palikat kuulostaa? Kannattaisko jotain tehdä erilailla? Ajoin sillä 12.18 viime kesänä 180km/h huitteilla ja 11s puolelle tarvis päästä aika helposti. Paskat sliksit oli että kunnon slikseilläkin olis varmaan päässyt tosi korkeen 11 pintaan. Strokeria toki tekisi mieli, mutta vähän turhan kalliiksi tulee tähän elämän tilanteeseen.
     
  2. asperiini

    asperiini Gearhead

    512 cid kakkosversiosta nyt savut otettu ja nokka ajettu sisään.
    Mukavasti murahtaa noilla 3" tuplaputkilla.
    Sytty pitää vielä säätää ja jälkikiristää kaikki mutterit.
    Seuraavana vuorossa kaasarin vaihto FAST ruiskuun.
    Ehkä tämänkin saa vielä kesäksi taas ajoon.
     
  3. kotr

    kotr 3rd gear


    Oisko asperiinillä videota käynnistyksestä?? Onko sourcen pyörivillä vai miten?
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mä sain kans tänään (taas) tuon 499ci:n tulille ja kyllähän se räyhääminen hymyn nosti korviin. Vähän säätöä ja näpräystä niin on varsinaisesti ajokunnossa. Pienen lenkin heitettyä muisti taas miks näiden kanssa pelleilee...
     
  5. asperiini

    asperiini Gearhead

    Ei ole videota siitä ekasta käynnistyksestä, yksin kun olin niin ei kaikkeen yhtä aikaa pystynyt.
    Nokan sisäänajosessiosta otin pätkän, tässä löysä laturin remmi vinkuu lisämausteena. http://youtu.be/f-WyekpM3fs
    Sourcen 512 settihän tämä + Sourcen alukannet ja Speedmasterin rullavipat. Comp CCA-23-227-4 eli 231/237 050. nokka.
    TTI peltisarjat ja 3" tuplaputkisto.
    Ruiskuksi tulee FAST EZ Efi, videolla vielä kaasarilla.
    Kone on 73 mallisessa 8 hengen farkussa.
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

  7. C-barge

    C-barge Gearhead

  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kyseessä siis mieto cruisingmotti.
    .030" ylikoko, puristussuhde 10:1
    Nokka comp cams XE275HL
    orkkis tikut ja peltivipat
    Edelbrock E Street kannet 75cc palotiloilla, Helmisen käpistelemät
    RPM imusarja
    770 street avenger kaasri vacuumi toisioilla ja sähköryypyllä
    MSD ready to run jakaja
    TTI 1 3/4" peltisarjat
    3" putkisto Simmons vaimentajilla.
    2500 rpm, 750 nm
    3900 rpm, 840 nm
    4500 rpm 502 hv
    4900-5100 518 hv ja sen pidemmälle ei vedettykään.
    Ei varsinaisesti haettukaan mitään huipputehoja vaan säädeltiin lähinnä käyttöoloissa toimivaks, mut tuotti se silti pikkasen enempi kun odotin.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hyvin kyllä vääntää jo alhaalta!
     
  11. Herje

    Herje Double Gearhead

    Mihin koppaan tämä on tulossa?
    Aika mukavasti kyllä vääntöä jo alhaalta. :eek:
     
  12. C-barge

    C-barge Gearhead

    chargeriin, vakio peräruuvi ja vakio turbiini, pitäis toimia.
     
  13. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Välillä itsekin miettii että kun noin "helpolla" saa jo erinomaisen ja tehokkaan katumotin niin miks sitä silti pelleilee väkisin vähemmän katuystävällisten kokoonpanojen kanssa..
     
  14. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Yllättävän anteeksiantavia nuo "isot" moottorit on.

    Oma 493/2300 kg/2.73 perä toimii ihan ok. Ihan alhaalta mennään kuin vakio 440 ja ylhäällä hieman paremmin.. :lol:
    Laatikon vaihtopisteitä pitää vähän mulkata. Vähän tuo menee haaskuuseen lähinnä talviharrastekäytössä tuommosessa lossissa, mutta ei kai näitä järjen kanssa harrasteta.

    Tuo nokan vaihto XE 274h -> XE 285hl vaikutti alhaalle yllättävän vähän.
    Tyhjäkäynti muuttui räkäisemmäksi ja myös alle 1500 käy aika luonteikkaasti.. 8) Sen jälkeen pakosaundi vaan muuttuu terävemmäksi ja meno alkaa vähitellen maistua.
    Nakutus kestävyys parani, mutta polttoainetta taitaa taas mennä hieman enempi.
     
  15. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Kyl se lisälitra kummasti vaan tasoittaa. Mullaki tos 499ssä compin drag sarjan listanokka 275/282 .050 asteilla ja vaikka tietty räyhää ja paukkuu, ihan siistisi käy 750rpm tyhjää tarvittaessa ja vetää hienosti koko alueen siitöä eteenpäin.

    Rasitteitahan toi luo paljon muulle venttiilikoneistolle, et sen takia tekis välillä mieli kokeilla jotain katuystävällisempää vaihtoehtoa.
     
  16. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Vähän OT:ta tähän isojen koneiden väliin.

    Tuo oma visio nytkähti taas hiukan eteenpäin ja alakerran kokoonpanon osat alkaa olla valmiiksi hankittuna.
    Budjettikoneesta kun kerran on kyse, niin olen hankkinut mahdollisimman paljon käytettyä, tarkistettua ja mitattua osaa.
    Kyseessähän siis 400 ja ihan vakioiskulla.
    Lohko on vieläkin Aapiolla, kun ei mikään hoppu asian suhteen ole (tosin en ole sitä muutamaan kuukauteen muistanut kyselläkään).
    Ensiksi lohko kävi poraustarpeen määrityksessä koneistamolla.
    Tilasin jenkkilästä sopivat ylikokomännät, kiillotin tuosta myös nostajalaakson ja poistin valupurseet, irroitin myös kaikki proput ennen koneistamoon takaisin vientiä.
    Se porataan stressilevyillä .040 ylikokoon, männiksi KB 240, vakiot 400:sen kiertokanget ja 383:sen tarkistettu ja mitattu takoakseli.
    Nokaksi löytyi tuo Silvarellon vanha CompCamsin XE 274H saman valmistajan tuplajakopäällä.
    Sopiva dampperi ja vetolevy on seuraavana hankinnassa ja sen jälkeen tietysti tietysti alakerran huolellinen tasapainotus.

    Kysynkin nyt, että mikäs dampperi tuohon kokoonpanoon nyt parhaiten tulevia tasapainotuksia ajatellen sopii ja pitääkö vetolevyssä olla enää sitä ulkoista painotusta, kun K-kankia lukuunottamatta kaikki liikkuvat menikin vaihtoon?
    Tuo 400 valuakselin dampperihan ei tähän ainakaan käy.
    Kansiksi tässä vaiheessa nuo kunnostamani ja taskuporttaamani 452:set, joku sopiva imusarja ja 750 Hollikka.

    Tämä pikkasen kiertävämpi kone olis sitten menossa tuohon Aspeniin pikkulohkon tilalle.
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kertokaas miten tuo öljyn jakelu menee yläkertaan, siis kansiin.
    Kone on nyt läjässä ja laitoin öljyt ja herneen öljypumppuun.
    Pyöritän akkuporakoneella ö-pumppua mutta en vaan saa vasempaan kanteen nousemaan öljyä, oikeaan sitä tulee kyllä. Missä asennossa nokan pitää olla? Pyörittelin konetta mutta ei tule vieläkään oikeaan kanteen. Tukokset ja paskat on poissulejttu vaihtoehto.
     
  18. palotila

    palotila Gearhead

    Kas kun sattui että olin just samassa hommassa tänään. Ja sama homma oikeaan kanteen ei tullut öljyä. Pyörittelin konetta noin 30 astetta kerralla ja lopuksi oikea kohta löytyi ja öljyt kanteen. En osaa paremmin neuvoa kun että kokeilemalla vaan.
     
  19. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Nokan neljännessä laakerikaulassa on reikä kello kahdestatoista neljään, eli öljyä menee joka toisella kampiakselin kierroksella vasempaan kanteen ja joka toisella oikeaan kanteen. Tosi hitaasti kun pyörittelet konetta ja samalla pyörität pumppua, niin pitäis sinne toiseen kanteenkin öljyä ilmestyä. Öljyhän tulee keinuvipuakseliin neljännen pukin kautta. Viimeistään sitten kun keinuakselin irroittaa ja pyörittelee pumppua ja nokkaa, niin jossain vaiheessa pitäis öljyn lentää oikein kunnon kaaressa :lol: .
     
  20. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Kiitos tiedosta. Menen pyörittelemään konetta ja pumppua mutta pidän rättiä sen öljyreijän päällä :)
     

Kerro tästä muillekin!