Vanin koneen poisto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja neppari, 5.4.2015.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Aikalailla on tosiaan pulttiliitoksilla toi keula noissa, niinkuin kuvassa näkyy. Ne pois purkaen niin kohtuudella lähtee diesel ja bensa.
    Alapalkin katkaisin omassa kun korkeus ei muuten riittänyt, enkä pitäis sitä niin rikollisena kun hitsaa sen vähintäänkin takas tai valmistaa siitä irrotettavan ja vähintään yhtä jäykän rakenteen... Jos siis on menossa takaisin jotain eikä purkuun?



    [​IMG]
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Aika erikoista,että rälläkkää tarvii käyttää moottorin irroitukseen :-? ...Vai neuvookos GM tekemään niin.?...Rohkenen epäillä :odroll:
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi vanit taitaa olla suunniteltu kertakäyttösex.
     
  4. Timmo

    Timmo 1st gear

    Tuossa kuvan autossa taitaa olla jotain muuta kuin tehtaan koneoptio :D
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tai onko valmistaja muutenkaan suunnitelussan kauheasti pannut painoa sille että remontteja jotain 30-vuotiaaseen autoon tehdään, enpä usko.


    (Kuvan koneoptio esiteltiinkin jälkikäteen kun tajusivat että -78 autoon sopii -96 toisen merkin moottori kuin nyrkki silmään. Jälkikäteen tehdyssä revisiossa saa käyttää mm. sorvia, jyrsintä, rälläkkää ja hitsauskonetta. Kts. lisäliite ohjekirjassa.)
     
  6. DX

    DX Double Gearhead

    Kaikkein helpoimmalla mielestäni pääsee kun katkasee ja tarvittaessa liittää takaisin sen alapalkin ja jos sitä ei osaa tehdä asiallisesti niin koko projektin aloittaminen saattaa olla pikkasen kyseenalaista.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onko kukaan kuullut käytetyn siltapalkkia koneen poistossa?

    Joskus kattelin kuvia niin sivuovista oli poikkipalkki kahtapuolen ja auton sisällä palkinpää jota pitkin kone liutettiin ulos, nostelu tapahtui auton edestä palkin toisesta päästä, näytti et kone ois ollu kiinteämmin siinä palkissa kun kuvissa näytti, et kallistettiin jakopäätä ylöspäin etupalkin yli
     
  8. rakkari

    rakkari 3rd gear

    ite aikanaan vanista kun vaihdoin särkyneen kuuskekkosen tilalle ehjän niin edestä päin sen vaihdoin, muistaakseni jonkun palkin/raudan siitä naamasta rälläköittin pois edestä,, apuna mulla oli valmetti traktori etukauhalla johon siihen kauhaan hitsasin muutaman metrin pitusen järeän palkin jonka sitten ajoin koneen päälle ja siitä sitten kone pälkkiin kiinni pikku nosto ja pakki päälle niin kone tuli kivuttomasti pois, ja muistaakseni ihan kokonainen oli moottori enkä siitä mitään osia irrotellu poistaessa nokalta/kun pistin takas, joku kaveri kyllä täytyy olla ohjaamassa ja kattomassa operaatiota...
     
  9. twelve

    twelve 3rd gear

    Se helpoin irrotus on tietysti kiinni käytettävissä olevasta laitteistosta. Olen ottanut edestä nosturilla kuvien ym mukaisesti, ja alta ilman konenosturia. Alhaalta kaikki pois ja kone hallitunkin päälle, auto ylös ja liu'utin koneen auton alta pois. Olihan se vani kieltämättä aika korkealla, mutta ...
     
  10. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Vanhakoppaisesta (1971-76) ei tartte mitään rälläköidä jos SBC koneen etukautta irrottaa/asentaa. Jäähdytin ja maski pois. Ylärauta on pulteilla irrotettavissa. Kaasari pois paikallaan, kansien imusarjan pulttien alle nostokorvat. Mahdollisimman lyhyt ketju nosturiin. Kone-vaihteistopaketin pitää päästä keulimaan kunnolla jotta mahtuu tulemaan puskurin takana olevan palkin yli.
    Asennuksessa kannattaa olla kaveri "keulimassa" niin ei öljypohjan maalit jää palkkiin joka on puskurin takana.

    Yhden SBC:n otin vanista pois purkaen sen paikalla osiksi, lopuksi lohko lähti pois kahteen mieheen nostaen ilman nosturia, etukautta.
     
  11. neppari

    neppari Gearhead

    Lisätietoja: Vuosimalli taitaa olla 89 tai 88 ja kunhan moottori on irroitettu on korista tulossa varasto. Eli elinten luovutus kysessä.

    Ongelman tähän tuo se että auto on ulkona ja käytettävä moottorinostin vähän kökkö. Hitsivehkeitä en omista joten varrenhitsailut voin jättää muille. Ja konehan on 6.2 diesel ekä mikään pienen pieni bensakone.
     

Kerro tästä muillekin!