Talviautoilu=paljon kalliimpaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TempestSTW, 8.4.2015.

  1. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    No joo, tälläsen heitän kun meinasin ajaa tolla trans amilla koko talven, mutta oikeasti ei se nyt ollut niin käyttis sellaseen kun 500-700km viikossa talvella. MUTTA. Ostin sitten taas mun lempitalviauton eli Saabin, -00 9-3 turbo, kuukauden leimalla halvalla vuodenvaihteessa ja ajattelin pikkuvikoja, helppo korjata.. jouduin hakee siihen iskarit eteen, takajarrulevyt+palat+ runkkaamaan 2 iltaa jarruja että sain ne leimakuntoon, ja lisäks vielä yllätysmunana valojenkorkeussäädön minkä onneksi tuttu mies hoiti halvalla kaljapalkalla. Laskin tossa äsken että jos olisin vaan ajellut trans amilla, eli hommanut nastakumit, olisin selvinnyt talven yli, olisin säästänyt noin 800 euroa. Tässä jopa bensat lähes mukana. Laskin tohon 800 euroon mukaan myös sellaset 3-4 iltaa saabin jumppaa töitten jälkeen yhteensä varmasti 15 tuntia ilman omaa palkkaa. Etuiskarijumppa 15 vuotta suolaa syöneelle saabillekaan ei ole mitään kaikkein kivoimpia remppoja, 8 pultista 1 aukesi ilman rälläkkää. Ja kaikki tää siihen että noi saabin rempat joutu tekee viikonloppuna millon mielellään olis jotan muutakin tehnyt. Ehkä ens talvena ajelen tolla tempestilla jossa muuten on melko härskin oloinen vetokoukku ja tyydyn siihen pakkaskulutukseen 19 litraa 100 km ja kokoajan epävarma olo.

    Lisätään se että työn puolesta joudun ajelee talvisin auraamattomia maalaisteitä 06 aamulla mutta silti. Vetokkoukkuu tosin ei oo trans amissa ja sitä tossa tarviin, joten kun tän hetken varmatoimisn auto ei kyllä toimi talvikäytössä. Hieman sekava teksti, mutta siis, tosiaan mä ajoin tolla saabilla mieluummin töihin viime talven. Jenkillä ajamalla olis ehkä säästänyt mut en haluu niitä tilanteita kun rekka tulee vastaan 5 m leveällä tiellä lumi pöllyää ja pitää väistää vähän sivuu, ei ne onnistu näillä teidän upeilla talvijenkeillä.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikös toi mene mieluummin niin että Trans Am säästy suolavellissä ajosta ja siihen tollanen Saab on ihan hyvä, kun ei harmita peltien huonontuminen?

    Sekin on tietty totta että ajaa millä vaan käytetyllä autolla oli se sitten kauhtunut Saab tai Pontiac niin on syytä henkisesti varautua että jotain remonttia on tiedossa....

    Mulla se ainakin on niin etten tohdi amerikanautoa uittaa tuolla umpeensuolatulla maantiellä, joten vedän sit talvet tätä nykyä jollain perustötteröllä.
     
  3. Lyijykelkka

    Lyijykelkka 2nd gear

    Sämpylä on sen verran perustötterö, että meinaan jatkossakin säästää ja ajella sillä kesät ja talvet - vaihdetaan vanhempaan sitten kun ei enää leimaa saa.
    Millään matematiikalla rahat ei lisäänny useampaa autoa pitämällä.
     
  4. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Tottakai kateellisena kattelen tältäkin foorumilta kun millon milläkin caminolla ilman lukkoperää ja ilman edes painoa lavalla tai jollain vanhalla isolohkolla jätkät näemmä ajaa talviajot mut mitenköhän paljon noissakin mahtaa todellisuuspohjaa olla. Onneksi kevät tuli ainakin tänne länsirannikolle. Joku näistä sankareista vois vaikka dashcamilla laittaa tänne videon missä ajellan lumista/jäistä/polanteista tietä silleen töihin menossa semmonen 50-100km aamupimeällä tammikuussa jollain -72 isolohko-coronetilla. Jotenkin tuntuu että jätkien työmatkat on kaupungissa ja 2 km. ihmetyttää joskus kun täällä monikin heittää sitä että tyyliin kaikki ajot vedellään m+s jollain vanhoilla jenkilla ja " ei mitään ongelmia". aika moisia rallikuskeja. Itselle ja omille taidoille ainut toimiva talvijenkki on ollut -91 dodge ram van, uudenkarehilla nastoilla. Puhun nyt nimenomaan siitä että joudut ajelee sen useamman kymmenen kilometriä paskoilla lumisillä/jäisillä teillä joka aamu ja iltapäivä.
     
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    60km sivu,aamu 5 lähden töihin,on täällä itäsuomessakin talvi ja auraamattomat tiet,silti on viimeiset 14 v ajeltu töihin,autoina ollu caprice,etuveto caddy,takaveto caddy,chevy c3500,gta ponu,eipä ole onkelmia ollu,nämä ei ole uskon asioita,toiset on ollut nuoria silloin kun jenkkiin ei osia saanut eikä talvirenkaista edes uneksittu ellei alla ollut jotain vanhoja.nykyihminen vaan muuttuu sitä avuttomammaksi mitä helpompaa elämä/nuoruus on .koskee joka asiaa.
     
  6. |Lake|

    |Lake| 3rd gear

    Minäkin oon nyt 9 vuotta ajellu pelkästään Capriceilla kesät ja talvet. Alkuun oli 1985 farmari Caprice jossa pelkät m+s renkaat, sillä pari kertaa kuussa Helsinki-Kuopio väliä suhasin, myös talvella. Olihan se vähän jännittävämpää kuin jollain uudemmalla autolla joissa on kunnon valot ja uudet nastarenkaat, mutta ei oikeasti pelottanut kuin yhden kerran jolloin oli ihan kamala keli, ja olisi pelottanut silloin uudellakin autolla. Nyt on sämpylä Caprice joka on toiminut tosi hienosti myös talvella, bensaa menee sama n. 18 litraa/100km kesät ja talvet kaupunkiajossa. Ajomäärä on kyllä romahtanut nyt viimekuukausina kun asun niin lähellä työpaikkaa että tulee mentyä kävellen. Kunhan tässä jonkun vuoden päästä rahatilanne helpottaa niin ihan oikeasti ostan jonkun isolohko Chevroletin ja ajelen sillä ympärivuotisesti :)
     
  7. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ei ne caminot ja pikapit valmistusajankohdastaan mitenkään radikaalisti ole huonontuneet, kuten aiemmin todettu ruostuminen on suurin vaara.

    tärkeintä on maltti ja hyvät renkaat. ei auta vaikka on 10mm pintaa jos kumit on vanhat, ja kyllä ajelen maalaisteitä (suolauksen takia mielummin niitä kuin valtateitä) n.80 km jokapäivä. Avolava caminolla päästelin hianoilla kumhon 195/15C pakunastoilla monta vuotta. eikä jääny mihinkään tien päälle kiinni. omassa pihassa ne suurimmat ongelmat oli aina pyryaamuisin. vaikka taunuksella pärjää talvella kun on asenne oikea. ja miljoonat ajelee ladoillakin ja ties millä auton kopioilla, jopa espanjassa tehdyillä "autoilla".

    Että hanki vaan nastat transamiin ens talveksi, mutta en silti hennoisi sitä nollakelin suolakylvyssä uittaa... suolaamattomia pikkuteitä kylminä pakkaspäivinä.
    jenkillä kesät talvet siitä lähtien kun on ajokortti ollut. nykyinen käyttis on 24vuotias ja mun mielestä moterni käyttöauto vaikkei ole kuin ABS:t.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    miksei jenkeillä pärjää talvella? Ja tohon trans amiin, ni sisko ajo kortin talvea vasten, ja ajo ympäri talven pontiac trans am gta:lla. Ja sisko nyt ei mikään rallikuski ole, jos ei turhia leiki niin tottakai pärjää. Tietty se TAKAVETO on kauheeta :D Ja kyllä itsellä on caprice, blazer ja astro hyvin edennyt talvellaki. Nyt on astrossa ekat nastat, ennen aina ikuisen vanhat m+s:t.
     
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Pitäis varmaan lisätä, että talvet menee auratessa. Eli joudun useimmiten lähtee ennen kuin tiet on aurattu.
     
  10. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kyllähän se vaan loppupeleissä on ihan omasta asenteesta kiinni.Mä oon ajellu tolla mun Fairlanella kesät talvet 25 vuotta ja m+s gummeilla ,eikä minusta siinä mitään ongelmaa ole ollut.Ajelee kelien mukaan.Ja mun mielestä useiden immeisten täytyis ihan oikeasti opetella autonsa hallintaa talvella.Nää nykysysteemit,luistonestot+lukkiutumattomat jarrut,ovat varmaan ihan jees mutta äkkiä käykin niin että ihminen "tuudittautuu" liikaa noitten härveleiden varaan ja fysiikan lakeja ne ei nuokaan systeemit kumoa.Ja kun aikansa tollasella nykytötteröllä ajelee niin voihan se olla melkoista extremeä lähteä kitkarenkailla vanhalla takapotkujenkillä talven liukkaille ajelemaan.Ja aina joku vetoaa siihen ,että auto ruostuu.Pitäs silti muistaa sekin asia,että täällä ollaan vain kerran.Nautitaan siitä hetkestä.Myös talvella :) .
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oma ajo on vaan osa prosessista. Paljon jos ajaa niin usein tulee tilanteita missä joku töhöää ja sillon mennään jarrut lukossa pulkkana.


    Oikeen mäkistä ja mutkasta tietä kun posottaa niin kova pää pitää olla jos vaikka 80kmh pitää. Kunnon talvikelistähän oli kyse.

    Kolme talvea ajettu jenkillä,kaks kaupungissa ja yks 1000km viikko/tahdilla idässä.

    Kyllähän se menee mutta turhaa jännitystä välillä.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tottakai takaveto jenkki on maailman kaamein laite ajaa, mut se jumivalla lukolla oleva pikkasen piristetty doch sierra on ihan normaali talvi auto ja yleensä vielä ne romukasasta ajetut 10v vanhat hakkapeliitat alla

    Tosin se trans-am voi olla hallittavampi ajettava :odroll:
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Muutenkin sitä mieltä kun ne tota ajokortin hintaa nostaa, ja nykyään siinä on kuulemma jo 3 vaihetta?? niin saisivat liittää siihen etu ja takavedon harjoittelun ilman minkään näkösiä apulaitteita, ja samaan rahaan että sais vastinetta. Ei ne edelleenkään kaikki kortin saaneet osta uutta autoa ekaks autoks. Mut onko se sit parempi kun pääsee liukkaan läpi uudella etuveto autolla, ja siitä rohkaistuneena polkaisee sen oman sierran poikittain ekaan mutkaan 8) Ja eihän nyky nuoret edes opettele ajamista ennenkuin autokoulussa :rotfl:
     
  14. palotila

    palotila Gearhead

    Ite oon pari talvea ajellu 86 Camarolla + hakkapeliitat alla. Paremmin sillä on pärjänny ku Taunus-vainaalla.
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tota pakko komppaa, ainakin tämä kyseinen yksilö jota ajoin oli todella hyvä. Tosin se provosoi painamaan kaasua koko ajan 8)
     
  16. vette73

    vette73 Gearhead

    Mä en oikein ymmärrä, mikä ongelma jenkillä ajamisessa on talvikelissä.
    Itse silloin loppina ostin 74-chevellen ja se oli ainoana, ympärivuotisena käyttöautona 1985-1997, eli suunnilleen 12 vuotta.
    Välillä sillä ajoi myös tyttöystäväni, joka tosin nykyään on vaimoni.
    Kilometrejä tuli n.30000 vuodessa.

    Vaimoni on ajellut useamman talven -95 TransAmilla ja olsi ajanut varmaan viime talvenkin, ellei kesällä kiertokanki olis katkennut.
    Mutta takavetoisen hän halusi Firebirdin korvikkeeksikin, joten nyt hän ajelee Smart Roadsterilla.

    Niin ja amerikkalaisella ajelen edelleen itsekin, talvellakin.
     
  17. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Mulla jotenkin pointti meni tossa kai hukkaan, tarkotus oli lähinnä mietiskellä sitä, että jos tosiaan joudut ajelee sellaisella oikeasti ihan jäässä olevaa kantatietä missä on 3 ajouraa, keskimmäinen sekä vastaan että kohti tuleville,jyrkillä jäisillä mutkilla 80 kmh rajoituksella, niin edelleen haluan nähdä kun joku jätkä tai muija sellasen ajelee samoilla vauhdeilla m+s renkailla etenkin raskaskeulaisella jenkillä. Kun joskus hyvillä nastoilla olevalla europelilläkin joutuu laskee vauhtia johonkin viiteenkymppiin. Kahva edellä ei voi kuitenkaan pimeeseen jäiseen kurviin mennä, ja tasasta kahdeksaakymppiä niin kyllä sellanen raskaskeulanen auto kesärenkaisiin verrattavilla m+s:llä oikeasti vaan puskee ulos, ei auta kaasun painaminen. Pimeä tie mukavaa matkaa-Leevi&leavings alkoi soimaan päässä tästä ketjusta.

    Enkä mä tarkota tässä nyt mitään nastakumeilla olevia vaneja ja capriceja koska ne nyt toki on ihan mainioita talvipelejä. Mä en oikeen usko että Karpov:kaan lähtee tolla oldsillaan m+s kumeilla ihan pahimpiim keleihin mielellään jos pitää taivaltaa sata kilometriä jäistä kantatietä silleen 90 kmh taulussa. Kaupunkiajosta tai hyvää maantietä talvella, siitä en puhunut tässä mielestäni mitään, ne toki menee.
     
  18. Holley

    Holley Gearhead

    hehheh, täähän on kiva topicci. Se Camino menee itse asiassa huonoilla talvirenkailla ihan kivasti jatkuvassa luistossa, ei se oikeastaan mene missään lainkaan suoraan, mutta sen 117" akseliväli rauhoitti ajoa samoin kuin nopea ohjaus, jossa oli tunto - sanoi Tuulilasi tai Moottori-lehti sitten mitä vaan. [​IMG]
    Mustang oli talvella minulla jo huomattavasti paremmilla talvirenkailla, mutta siinä oli juurikin lyhyempi akseliväli eikä sillä uskaltanut silleen pelleillä, lisäksi huomasin siinä sen lukkoperän merkityksen eli perä on heti sivulla, kun pito lähtee.
    [​IMG]
    Sitten kun otetaan tommonen '60-luvun Mercury, niin vähän noiden tuoreempien GM-autojen jälkeen ohjaustunnon puuttuminen pelotti ja ehkä sekin, että nyt oli jo koriltaan harvinaisempi peli ajossa, eli pieniä peltikolareitakaan ei halunnut ajella. Mutta autohan puski silleen hallitusti ja lukoton perä taas piti perän suht koht suorassa. Mercuryllä oikeasti ajoin vain kokeeksi yhden pitkän talvipäivän "synttärikeikka", mutta kivaa se oli!
    [​IMG]
    Sitten taas tommonen sedan-Caprice [​IMG]
    meni ihan nätisti 300 heppaisella koneella ja lukkoperällä silleen koko ajan pikkuisen irti tiestä, sitä pitää vaan silleen balettityyliin pitää suunnilleen kurssissa. Ajaahan ihmiset veneitäkin laitureihin; minä en sitä oikein osaa. Tai jotkut ajaa motocrossia, varsinkin jotkut extreme-hyppelijät näyttää käsittämättömän taitavilta, en minä sitäkään osaa. Mutta eihän jenkkiauton talviajo sinänsä niin vaihkeaa ole.

    Mitä tulee tuohon ihan jäässä olevaa tietä-juttuun, niin oma ennätys on edelleen Vantaan Kehä III:lta Tampereen Hervantaan sellaiset 160 km sivuluisussa, mutta se tuli ajettua kyllä ihan pienellä euroautolla ; 2002 Bemarissa [​IMG]
    oli 100 mk Lapponia-talvirenkaat. Suoritus perustui mahtavaan ohjaustuntumaan ja nimenomaan riittävän huonoon pitoon, eli mitään äkkinäistä auto ei koskaan tehnyt.

    Minulla oli 1,5 vuotta '87 300bensa-farmari-mersu ja nyt kun siitä hajosi startti, hihkuin riemusta, oikeasti: sillä nyt ajan ensi talven farmari-Buickilla ja nautin! Joskus ehkä ostan pykälää vanhemmankin jenkkiauton ja jos vaan saan huurteenpoiston pelaamaan, kaikki on kunnossa.

    Kaikessa yllä olevassa kysehän on oikeastaan ennakoinnista ja siitä, että keskittyy ajamiseen. Erikseen sitten audikuskit, jotka pystyvät varmaan pelaamaan jonkun GT-läppäripelin siinä ajaessaan läpi.
     
  19. vette73

    vette73 Gearhead

    Ei kaikki jenkit ole "raskaskeulaisia". Kyllä niiden painonjakauma on yleensä huomattavasti parempi, kuin suurimmalla osalla etuvetoisista.
    Mutta nyt ihmettelen, että miksi ihmeessä vertaat, lähinnä kesärenkaiksi laskettavilla m+s:llä varustettua autoa, nastarenkailla varustettuun.
    Ei kai se auton huonoutta ole, jos joku laittaa alle huonot renkaat?

    Ei se etuvetoinen saabaskaan kovin hääppönen ajettava ole liukkaalla, jos alle laitaa huonot renkaat.
    Ja vastavasti, jenkkiauto on oikein mukava ajella liukkaalla(kin), kun alla on keliin soveltuvat renkaat.
     
  20. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Tuota noin ... missasinko minäkin jotenkin tämän topickin pointin ..?
    Olikos tässä vaan tarkoitus mietiskellä jäisellä tiellä m+s:llä ajamista, vai yleensä talviajoa esim. Trans Amilla ?
    Itse olen nyt viimeiset neljä talvea ajanut -91:llä Firebirdillä (305+aut, ei lukkoa). Kotoa lähdettäessä ekat kaksi kilometriä aurattua tai sitten ei, riippuu päivästä. Pääkaupunkiseudun lisäksi työmatkat suuntautuu Pirkanmaalle + Päijät-Hämeeseen, satunnaisesti jopa Savonmaalle.
    Nastat on alla ja tuntuu oikealta valinnalta tuon kevyen perän kanssa. Joskus on ajeltu parikin talvea farkku-Capricella niillä ameriikan m+s:llä, joten jonkinmoinen käsitys kyseisistä kumeistakin on.
    Mutta, mutta ... ihan pakko heittää pari kysymystä:
    1) Missä Turun seudulla on jäässä oleva kantatie jyrkillä mutkilla, jossa pitää ajaa 80 tai 90 km/h ?
    2) Jos tuommoinen pätkä viime talvena löytyi, niin olisiko näinä muutamina aamuina asiasta selvitty ottamalla enemmän aikaa ja ajamalla hitaammin ?
    Tässä läntisellä Uudellamaalla asustavana ja säätiedotuksia katselleena kun mulla on sellainen mielikuva, että teillä siellä Turun suunnalla ei ainakaan pitäisi olla talvisempaa kuin meillä.
     

Kerro tästä muillekin!