Sähköt pätkii

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja akrapu, 9.4.2015.

  1. akrapu

    akrapu 1st gear

    Tulihan se sähkövika sieltä ja sähköhommat meinaa olla hepreaa meikäläiselle :( . Auto on -68 LeSabre orkkiksella 350 cid kasilla.

    Hain auton talvisäilöstä lämpimästä tallista ja kaikki pelitti hyvin eiliseen saakka.

    Oireet: Sähköt pätkivät ihmeellisesti. Auto kyllä käy ja toimii, mutta esim. radio sammuu n. puoleksi sekunniksi ja menee taas päälle itsekseen. Samoin illalla huomasin, että ajovalot pätkii samassa tahdissa radion pätkimisen kanssa. Varmaan takavalokin, muttei sitä oikeen pääsyt katsomaan. Tämä tapahtuu auton ollessa ajossa. Mistähän päin sitä vikaa alkaisi etsiä ? Akun ja sen napojen kunnon jo tsekkasin. Ne näyttäisi olevan ok.
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ajovalojen pätkimiseen veikkaisin H4 polttimoita ilman releitä jolloin valokatkaisijan lämpörele pätkii. Korjaantuu releytyksellä ja sen jälkeen tarvittaessa uudella valokatkaisijalla.

    Onkohan se radio otettu ajovalojen virtapiiristä?
     
  3. solar4

    solar4 2nd gear

    Vanhassa autossa kannattaa maadoitukset käydä läpi. Vaikka akusta lähtevä johto liittimineen olis ok, voi korista runkoon ja koneen koriin yhdistävät olla varsin hapettuneita. Saattaa olla kojelaudan maadoituksissakin jotain käihää..

    Tai siis tarkkennetaan sen verran että kojelauta todennäköisesti on peltiä, peltisten tukien kanssa. Eli kojelauta itsessään on hyvä maapiste rintapeltiin asti - mikäli maa kantaa korista akulle asti. Ei ainakaan haittaa tarkastaa / vaihtaa rungon ja korin välistä maapiuhaa, mikä ainakin saman ikäsessä letukassa sijaitsee rintapellissä pelkääjän puolella. Samoin letukassa kori maadoittuu koneeseen rintapellistä.
     
  4. pujar

    pujar 1st gear

    Aihetta sivuten.Onko kokemusta millä puhdistaisi rintapellissä olevan isoliittimen?Liitin lähti vaivoin auki ja täynnä mustaa mönjää.Varmaan joskus ollu vaseliinia.Kokeilin vaikka mitä mut ei saanu kunnolla putsattua.Toinen isoliitin joka on koneen vieressä vänkärin puolella oli niin liimantunut ettei saanut edes auki.Autona astro 91
     
  5. solar4

    solar4 2nd gear

    Ne liittimet on tehtaalla ruiskutettu sellaisella butyylinomaisella massalla mikä liimaa tehokkaasti kuoret kiinni. Tarkoituksena on suojata liittimet kosteudelta. Ei siinä muuta kikkaa ole kuin mekaanisesti (eli veitsellä tms) koittaa saada kuorien välistä massaa aukipäin. Ja kannattaa jotain pistää sitten tilalle tai muuten liittimet voi olla hetken päästä niin hapettuneet että sähköt on täysin sekaisin. Ite oon käyttäny nestemäistä kumia mitä Plastidip myi ennenkuin kaikki teinit keksi maalata auton osia sillä.. Kai se Mastonin nestemäinen kumi hoitaa saman jutun, mutta se ei kyllä esim WD40:stä siedä yhtään.
     
  6. Toope

    Toope 2nd gear

    Taitaapi olla jo tehtaalla tehty kosteus-suojatuksi,eli avaaminen vitumaista,mutta pesu tehtävissä ihan isopropyylialkoholilla=lasinpesuneste+huuhtelu vedellä.Ja jos ei toimi hapettumiin niin sit fosforihappo (mätänet annitrol)+vesihuuhtelu.Kannattanee myös harkita tinakolvia puristusliitosten varmistukseen vastaisen varalle. Nimimerkillä:monta pikkuvikaa hoidettu.Niin ja se pasha vaseliininonmainen aine lähtee bräkleenillä kohtuullisesti poijes.
     
  7. pujar

    pujar 1st gear

  8. solar4

    solar4 2nd gear

    Tinatessa kannattaa varoa että tina ei mene johtoon pidemmälle kuin liittimen vedonpoisto ylettää. Jos johto "tinautuu" yli liittimen, murtuu johto helposti siitä kohdasta mihin tina loppuu. Esim abikoita tinatessa tinaa vain siihen kohtaan mistä johdon pää kurkistaa ulos.

    Ja se vaseliini kun on putsattu pois, kannattaa tilalle laittaa jotain muuta suojaksi. Esim CRC:llä on Contact Protect Spray just tuollaiseen käyttöön. Estää hapettumisen. Enston tökötti voi olla parempaakin jos tosiaan sähköosien suojaamisen tarkoitettu.
     

Kerro tästä muillekin!