Talviautoilu=paljon kalliimpaa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TempestSTW, 8.4.2015.

  1. cosworthman

    cosworthman Gearhead

    525 tds bemari oli aika onneton ilman lukkoa ja tietty paskoilla kitkoilla, cossuscorpio napakalla lukolla ja tietty paskoilla kitkoilla oli paljon mukavampi. Molemmilla selvii kun käyttää järkee.
    Sit taas mun nykynen pitkäkoppinen lukkoperällinen rotke on tietyissä tilanteissa, esimerkiks liukkaassa liikenneympyrässä, paljon herkempi puskemaan kun entinen lyhytkoppinen rotke avoimella perällä.
     
  2. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Siitähän se varmaan on kiinni millaisella autolla haluaa talven ajella. Tämän päivän pikkuautoja saa uusia 12-15000€. Niillä uskaltaa ajaa lähes kelissä kuin kelissä rajoitusten mukaan. Järjestelmä kyllä korjaa kuskin töppäilyt hyvin pitkälle. Autoa ei saa poikittain, kurveihin pudottaa nopeuden, jne. (joo... peilijäällä 90 asteen mutkaan ei kannata ajaa sataa)
    Näinkin asian voi laskea. Ajelet talvella ehkä noin 10-15000km. Pikkuauto kuluttaa 6l/100km talviajossa, se toinen n.20-25 l. 4-5 vuodessa olet maksanut sen pikkuauton kokonaisuudessa bensan hinnan erotuksella. Eli ei se asia rahasta ole ainakaan kiinni tällaisessa tapauksessa.
    Mutta nyt vkl oli jo kesä ja isolohkokin pörähti käymään, tosin apuvirralla. (ei muuta kuin uutta akkua hakemaan)
    Jokainen taplaa tyylillään :D (paikallista murretta = taaplaa, tekee, touhuta, jne)
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    se v...tuksen määrä kun kinnerillä joutuu liikkumaan. priceless
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Aika iso kulutusero tossa laskelmassa, ainakin itellä vois puolittaa ton kulutuksen eli 10-12,5.. Ehkä jollain kaasari isolohkolla pääsee tonne 25l sadalla lukemiin? Mut jokainen laskee varmaan silleen että saa omat valintansa perusteltua. Uuden pikkuauton pienempää polttoaineen kulutusta tasaa kyllä kalliimmat huollot, rahoituskulut ja vakuutukset(kasko) yms.

    Voishan sitä ajaa koko ikänsä jollain 12t€ uutena maksavalla säästöpossulla. Ajatelkaas kun ois kymmenet vuodet sellasella rahhoo säästäny, niin sittenhän sitä rahaa olis ihan simona. Mutta mitäs sillä rahalla vois tehä ettei se menis jonkun muun mielestä hukkaan...! :rotfl:
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo bensan hinnassa säästökään ei oo henk koht näkynyt misssään, raha menee johonkin muualle kuitenkin ja eippakosti järkevään.

    Onhan myös sellaista "säästöä" kun pienituloinen asuu syrjässä 300 euron yksiössä ja sanoo että säästää joka kuukausi 500 euroa kun ei asu yksiössä helsingin keskustassa. Mihin säästöt kertyvät jos alunperinkään ei ole ollut varaa koko 800 euron asuntoon?
     
  6. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    ^^ PROvolvoilu jatkuu heti aamusta. Isolohkolla 25 litraa sadalla kakkupala. Mul oli iso Oldssi farmari missä uusi goodwrenssin 350 motti kaasarilla. Talvella monia kylmästartteja Pitkä-Simolla puolet pätkäajoa päivällä kaupungissa ja puolet motarilla kotiin. 25 meni talvella helposti ja ylikin.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Provokaatio numero 58!

    Jos toi 25l on talvista pätkäajoo kaupungissa, niin varmaankaan ei mee se pikku kippokaan enää 6l kulutuksella samoissa oloissa..?

    Taidanpa lähtee ostaa jotain litrasta datsunia. :rotfl:
     
  8. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Siitä oli puolet tai vähän yli keskustassa ja satamissa. 200km tai yleensä yli tuli päivässä ja en sano että 58 litraa meni, mutta yli 50 kuitenkin. Kun tuli arvovaltaisia liikemiehiä ryssistä niin menin yleensä Hemillä niitä vastaan, myös talvella ofkoos. Sen minimikulutus oli ei 58 vaan yli sen sadalla, myös kesällä. Ylintäkulutusta en saanut ikinä mitattua.. Monta 3 pyttystä daihatsua tai susukia ois saanu säästöillä että niitä ois tossa pihassa vieläkin useita uusia jos oisin ajanu muijan diisselillä tai anopille ostamaamme uudella slutku huda eli skodalla. Täytyy myöntää että kun meidän molempien firmat horjui ennen kaatumista kävin kattoo Autoni paljon niissä oli gasoo? Jos kaikissa vähän meille tuli matsia kumpi saa lähteä $kodalla kaupunkiin. Ja ettei ois ot 5.7 niin takatuuppari slutku huda org barumeilla meni lumessa hyvin. Sitä joutu tosiaan polkee kaasu pohjassa jos yritti pysyä liikenteen mukana. Silti se vei alle 1/10 siitä mitä Hemi. Sitä mitattiin Kulloon Nesteellä ja sekös niistä hauskaa oli. Lämminkin se oli talvella, kunhan ilmasi järjästelmän kerran päivässä..
     
  9. Kamakaze

    Kamakaze 1st gear

    Mikä mahtaa olla SE paras talviauto, jos neliveto ei ole sallittu vetotapa.

    Omalla kohdallani paras tähän mennessä omistamistani autoista on E39-koppainen 523iA, tosin renkaat olivat uudenkarheat nastat, joten kuluneilla renkailla ajelusta ei ole kokemusta. Ikävin taas oli 80-luvun eurogranada nypityillä nastoilla, mutta kyllä silläkin pääsi eteenpäin kunhan ajeli todella ennakoivasti.

    Aiemmin mainittua Saab 96:tta kehuttiin aikanaan hyväksi talviautoksi tai taisi myös menestyä autolehtien koeajoissakin? Omat kokemukset Saabeista rajoittuvat 96:een ja 9000:een.

    Kertokaahan omat topit ja flopit 8)
     
  10. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Joo, itselläkään ei bensankulutus ole tässä mikään pointti, tuo trans am manuaalilla vie sellasta 15 litraa, saab 9-3 turbo jotain 12 litraa
     
  11. Holley

    Holley Gearhead

    Kyllä se toppi on kyllä siis lopulta jenkkifarmari, Buick. Ongelma liittyy oikeastaan itse autoon: pohja ruostuu autossa ja toivon tosiaan, että saan pidettyä nykyisen autoni jotenkuten ehjänä pohjastaan.
    +lämmin; Buickin automaatti-ilmastointi-lämppäri on oikeasti tosi hyvä!
    +liikkuu hyvillä renkailla, koska liikkuu käsittämättömän huonoillakin renkailla suht' koht' suoraan
    +tilavakin - talvella on kaikenlaista tavaraa aina roudattava eikä ole aikaa pahemmin pakkailla huolella; jotenkin korostuu talvella tuo näppärä tilankäyttö
    +Fiilis on vuosien jälkeenkin ihan huippu, kun ajelee tuommoisella autolla ja mitä huonompi keli, jotenkin sen hienompaa ajella.
    +-Suorituskyvyn heikkous ei talvella haittaa
    +-Kulutus ei maantievetoisessa ajossa ole 307:lla ihan mahdoton
    - runko / kori -ruostumisilmiö, oven alareunat jne. on se heikkous
    RAHALLA jos mittaa, on oikeasti farmari - esim. caprice-farmari - melko perusteltu hankinta

    Varsinaista floppia ei ole oikein itsellä ollutkaan. Jotkut autot ovat olleet vähän kylmiä, Chevy II ilman verhoilua 26 asteen pakkasessa oli jotain järkyttävän kylmää, mutta oli kyllä fiilikset tapissaan, kun sen päsäytti käyntiin ja lähti muuten hyvin 750 dp Holleyllä, bensaa meni varmaan ämpärillinen koneeseen kylmäkäynnistyksessä.
     
  12. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Vai pahin ja paras? Taisin viitata jo niihin. Pahin #1 ensin niiin hyvä 5.8 litrainen erillisjousitettu keula pystyssä löysillä takaiskareilla drag asetuksilla oleva Jaguar. Siitä tuli pahin kun hitsattiin kemppilukko. Paras? 70 Hemi 680 nostoisella nokalla, 1150 Holley Dominatorilla, tiukka lukko ja varsinkin SS takajousilla. Aina laakista käyntiin ja oli lämmin, jalkatilassa myös talvella kuuma. Jos 60 litran minimikulutus haittaa (nyt haittais) niin sitten silloin uusi slutku huda 120L Skoda takatuuppari barumeilla mitä ei saatu viemään yli kuutta litraa millään. Takatuuppareista täällä ei ole puhuttu. Opin niillä ajamaan jo ennen korttia. Relluissa siis viritetyissä sai olla kaasun kanssa tosi tarkkana. Jos sladi meni yli niin sitten mentiin perse edellä kunnes vauhti hidastui. Mainitsin 96 kajakin. Faija perusti Rafu Huhdan kanssa Espoon automuseon ja Rafu opetti miten Saabilla ajettiin rallia. Voi helvetti! Kaasua ja jarrua samaan aikaan ja etupyörät sinne mihin suuntaan ollaan menossa. Ei onnistu normiliikenteessä. Yhden mällin ajoin Manskulla Meikun ympyrässä. Kajakki puski ulkokaistalle bussia päin. Ai etupyörät haluttuun suuntaan ja kaasua? Ei onnistunut kun mun edessä jono hidasti. Mälli bussin takarenkaaseen eikä vahinkoa bussiin. Takavetoisen, varsinkin lukollisen oisin pienellä kaasun painamisella pitänyt kaistallani. Ja sitten ne saatanat vetelevät ees taas ku polkee. Tää ei ole teidän Buickistien nuolemista mutta mulla oli pari etuveto Buick Centurya. Toinen 3.0 V6 ja toinen puolimoottori 2.5 litranen "rauta-homo" nelosella. Mikä tehoton ja joutu polkee liikenteen mukana pysyäkseen ja vei enemmän gasoo kuin vääntävämpi V6. Kumpikaan noista ei edes jäällä vedelle ees taas. Tuollaisia etuvetoja ei ole mulle muita tullut ajettua. Talvella ei kummallakaan päässy 10 litraan vaikka rauta-homo oli ruiskulla.
     
  13. TempestSTW

    TempestSTW 2nd gear

    Jos mennään hauskimpiin talviautoihin, puhutaan siis lähinnä hupiajosta, niin kyllä ne on 360 GLT sianpäävolvo, etupyörät kääntyy sen lähes 90 astetta ja laatikko on taka-akselissa, pääsee liikkeelle ja sellanen aivan superhauska leikkikalu kun jokanen luisto oikenee ja voit halutessa ajella kilometrejä suoraa tietä auto poikittain tiehen nähden ja silti koko ajan hallinnassa. Toinen hiton hauska oli manuaalivaihteinen astro nastoilla, tosin siinä ei etupyörät käänny riittävästi. Kertaakaan ei oo itselle osunut jenkkiä missä renkaat kääntyisi tarpeeksi että olis sellanen todella hauska talvileikkikalu.
     
  14. Herje

    Herje Double Gearhead

    Hauskin on ollu AE-86 gt corolla.
    160 vauhtia ja kytkin näpsyllä poikittain ja aina se vaan oikes.
    Levyt joka nurkassa,hammastanko ohjaus, hyvä lukkoperä, 8000rpm parkuva kone keulilla.
    Ei ihme että melkein kaikista on tehty f-ryhmään kilpureita. :odroll:
     
  15. -TH-

    -TH- Gearhead



    Vittumitä vänkäämistä. Jos haluat nähä jonkun osaavan työmatka-ajoa,niin laita vaikka ilmotus lehteen. Jospa joku tulis kuskaamaan sinut sinne pimeään korpeen.
    Jos työmatka on ongelma, kun et hallitse autoa huonossa kelissä, et alistu ajamaan kelin mukaan, ehkä olisi syytä vaihtaa alaa? Liikenteessä voi tapahtua kaikenlaista, nopeutta voi pudottaa? Elä sepusta niistä saapinpaskoista, ketään ei ne romut kiinnosta. Romujen elvytys leimalle maksaa, sille ei voi mitään.
    Jenkkiautolla voi aivan luontevasti ajaa myös talvella, ne jotka vinkuvat että ei voi, ilmeisesti sitten vaan eivät osaa.
    Olen itse ajellut ajot joidenkin vuosien ajan amerikkalaisilla . hyvin pääsee kun omaksuu auton mahdollisuudet ja suorituskyvyn. En ole rallikuski. Capricella ajelin 7 vuotta ympärivuoden, alla juurikin ikivanhat korealaiset yleisrenkaat m+s, ei nastoja. Ei ongelmia sen enempää kuin muillakaan kulkineilla.no okei , yhen kerran jäin kiinni peilijäiselle korpitielle( ei lähelläkään turkua) mutta siitäkin selvittiin ihan maalaisjärjellä. Jos on huono keli tai kiire, myöhästy tai lähe aikasemmin matkaan.
     
  16. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    -TH- puhuu asiaa. Ja muistakaa trollit mikä oli topicin otsikko. Suti mullakin vähän sivuraiteille, mutta aiheeseen olen vastannut.
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Tarkotatko ettei käänny tarpeeks nopeesti? Kyllä mulla meinaan astro kääntyy aikas paljon? Eikä mulla kyllä ole tullu tilanteita et olis kaikki tarvinnu kääntää, paitsi parkkipaikalla :eek: Vähä provoa mut tunnen tarpeeks "hyviä" kuskeja, jotka vaihtaa autoa/osia joka talvi ku se joku mulkku tuli eteen ja esti vitun kovan sladittelun. Tästä syystä talvisin jos näen nuoren jätkän ojassa, etenkin sillä 316 bemarilla, ajan surutta ohi vaikka kuinka viittois. Ei siinä mitn jos syrjässä harjottelee, mut vittu yleensä liikenteessä ja välillä jopa koulujen lähellä! Ja en tarkota, että sä niin tekisit.
     
  18. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Sorry caprice 305 ja muut, mutta nyky lakien mukaan voit syyllistyä "heitteelle jättöön", nykylakien mukaan sun pitää pysähtyä ja käydä katsomassa mikä hätänä jos joku on tien vieressä hätävilkut päällä. Tämä on laki, mutta 305 ymmärrän toki sanomasi. Edit: olitko varma ettei amiksen teinibemarissa ollut loukkaantunut teinipissis? No tottakai näit. Et olisi muuten ajanut ohi.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Onneks kesä tulee ja ajelu halpenee..! Eilen piti ottaa kevyet reissuburnikset jossain siinä hämeenlinnan nurkilla ja totta se on: Halvempi sulattaa kesädullia kuin talvipalloja!
     
  20. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Otsikon kysymykseen: No siinä ja siinä, kulutus vähän kasvaa kylmempien kylmäkäynnistysten myötä, toisaalta polttoaineen hinnat on yleensä talvella vähän alhaisempia. Kyllähän se tietysti autoa kuluttaa vähän enempi kuin kesäajo, niin ruostumisen muodossa kuin muutenkin, että pitkällä aikavälillä on vähän kalliimpaa varmaankin. Jos pitäisi kaikki lomat talvella niin säästäisi.
     

Kerro tästä muillekin!