"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. RB-440

    RB-440 1st gear

    Onhan noita kaikenlaisia patentteja. Kertaalleen Lato Leylandissa, elikkäs Mummo Sisussa ihmeteltiin kummallista vapinaa aina kun ajoi teli ylhäällä. Ensin epäiltiin vikaa renkaan tasapainossa, kumin kudoksissa tai raidetangon päässä, lopulta katseet kääntyi laakeriin ja kas kummaa, väärän mallinen vanne oli saatu sopimaan etupyörään, kun päästi laakerin tarpeeksi löysälle. Muuten rengas olis hangannut raidetangon päähän koko ajan. Telistä oikea vanne, siihen kuviollinen rengas, laakeri kireelle ja menoksi.

    Toisen kerran tuli vastaan Scania, joka veteli kummallisesti aina ja kaikkialla. Ilmeni, että se oli joskus kaatunut kipattaessa, runko oli väärässä ja ulkonäöllisesti tämä kompensoitiin siten, että toisessa etupyörässä oli suunnilleen kaks kolmasosaa paineesta ja toisessa etupyörässä puolitoista kertaiset paineet. Kun rengaspaineet sai kohdilleen, auto kulki suoraan, mutta oli tietysti selkeesti kallellaan.

    Yhdestä neliakselista oli saatu kakkosakselia kääntelevä tanko solmuun ja tilalle oli isketty "ihan sopiva" varaosa. Varaosa oli liian pitkä ja kaikki neljä eturengasta oli pilalla muutaman sadan kilsan ajon jälkeen, kun toinen etuakseli ohjas oikeelle ja toinen vasemmalle.

    Mitäs vielä... Nojoo, joku TSI-sankari oli saanut sora-auton apumiehen puolen etujousipakasta vissiin viisi lehteä poikki. Varaosat oli tehty pitemmistä lehdistä kaasupilillä ja rälläkällä. Lehdet oli tossa kuumennusvaiheessa luonnollisesti menettäneet kaikki jousiominaisuutensa ja auto kulki kallellaan. Ja varsinkin kuorman kanssa heittoon ajaessa tunnelmat oli melkoset, kun kuskin puolen pakka tönkkäs normaalisti ja apparin puoli taas heijas aina vastinkumeihin saakka.

    Sitten vielä kaikki ne muut enemmän tai vähemmän hengenvaaralliset systeemit, mitkä on onneksi jo unohtanut.. :lol:
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Hölmö homma mut kaikki 3akseli scaniat mitä oon nähny, niissä on ollut takanosto akselissa toinen napa vinossa :eek:

    Taitaa olla, et 4 oon nähny livenä ja kaikissa sama vika enemmän tai vähemmän
    Tutulla oli vielä niin pahasti, et teli alhaalla auto kulki havaittavasti kylki edellä ja teli ylhäällä parlokkia vasten näki parhaiten, et vinous oli tuumia
     
  3. RB-440

    RB-440 1st gear

    Ei kai ne koskaan ihan millilleen ole olleet, iso talo isot toleranssit.

    Yleensä mun muistaakseni toi pystykorvajuoksu oli kaksiakselisten, kuten Kontio Sisujen ominta alaa, niissä kun norra katkes toiselta puolen, niin taka-akseli kääntyi, ja rotisko kulki laita edellä pajalle, jos toinen puoli pysyi ehjänä.

    Minkä ikäisiä noi teliautot sitten mahtaa olla? Elikkäs jos nostoakselissa on kääntyvät pyörät, niin kai se voi menestyksellä mennä kylkimyyryäkin, mutta jos on se vanhan mallin teli, jossa mikään pyörä ei ohjaa kun suunnilleen suoraan eteenpäin, renkaat kuluu nopeesti ja polttoainettakin menee aika reippaasti, että kannattais varmaan poiketa varikolla, jos ne niin paljon harittaa, että jo silmällä näkee.

    Noista uudemmista, eli nelossarjasta, eikä paljon kolmosestakaan, juurikaan kokemuksia ei ole, mutta vanhoissa teleissä saattoi olla vähän kaikenlaista vikaa, niiissähän telipukit murtui, könkän laakerit kypsyi, jousen ja takariipukkeiden tapit kului ja yleensä ne viat oli kaikki yhtä aikaa samassa autossa, koska rasvaakin piti säästää. Semmonen monen vian yhdistelmä sai jo telipyörän hakeen ihan omia reittejään, muttei ne välttämättä korjaamolle asti eksyneet.

    Oma lukunsa oli tietysti enemmän tai vähemmän onnistuneet ”korjaukset”, kun autot oli kaadettu, vedetty oikein lahjakkaasti lepikkoon tai peräti kaadettu erityisen lahjakkaasti lepikkoon. Helposti siinä akselit siirtyy ja ties mitä muuta menee mutkalle. Pula-ajan hengessä, eipä niitä läheskään aina autorobotilla oittu, eikä paljon edes mittailtu, joten seurannaisvikaa saattoi olla jos jonkinlaista ja ne ilmeni vasta ajossa, yleensä seuraavalla omistajalla siinä vaiheessa kun vahinko oli pantu kiertämään.

    In Finland we have this thing called reilu meininki :odroll:
     
  4. smuige

    smuige Gearhead


    Toimii toistepäinkin, aspenissa oli toiselle puolelle asennettu puoli tuuma kapea rumpu...
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ladasta on kartaanin tukilaakerin kummi revenny. Ei jaksa oottaa ens viikkoon että liike jossa noita myydään ni aukenis mansessa. eikä osa o ilmanen enkä viitti lähtee tolla sinne jyräämään.

    piti kato rutinohvi leimata talvee oottaan.

    oisko niitä pyöryläisiä pakoputken roikottimia ja sikaliimaa siihen väliin ni mitenkään tyhmä ajatus. vai joku viksumpi patentti
     
  6. JOVA82

    JOVA82 1st gear

  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Miks toi näyttää kuin yhdistäis molemmat navat :D
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Tota toista napaa kattoessa se juuri lienee tapahtunut. :poff:

    Fiddu et ei kyl oo ihmisillä aina hirveästi tota itsesuojeluvaistoa. :rotfl:
     
  9. JOVA82

    JOVA82 1st gear

    Siellä on pienet huopapalat puristimessa joka estää kontaktia. mutta ilman niitä se varmaan yhdistäis molemmat navat.
     
  10. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Siis onks toi kuva sun autosta? Jos on ni miks ihmeessä noi puristimet on tossa, ja mitä ylipäätään on tapahtunu tolle toiselle navalle???
     
  11. JOVA82

    JOVA82 1st gear

    Puoltutun peltoautosta sillon ku se sen hommas, en tiedä tarkkaa tarinaa, mutta siinä ei pysyny kaapeli kiinni kunnolla, hän korjas asian ottamalla ton puristimen pois ja löi pari itseporautuvaa navan ja kengän väliin.

    Kuva on myös päätyny Jalopnikin sekä yhteen Mcgyverismi sivustoon http://failblog.cheezburger.com/thereifixedit
     
  12. Jupe

    Jupe Gearhead

    Eli kaverisi pääsi ihan ominkin avuin tähän topikkiin: Kuinka näppärästi korjataan akun navan ja kaapelikengän välinen heikko kontakti vasaralla ja itseporautuvilla ruuveilla.
     
  13. JOVA82

    JOVA82 1st gear

    Njoom onhan tuo kans kohtuullinen patentti, Mutta toi mistä lähettiin oli niin paljon eeppisempi, että jätti ton kaverin väsäilyt varjoosa aika pahasti.
     
  14. Jupe

    Jupe Gearhead

    :odroll: Täysin samaa mieltä lähtökohdasta, on kyllä sellainen viritys että sen tekijä on ollut joko mitään pelkäämätön tai sitten mistään tietämätön kaveri. Ja peltoautohan se taisi ollakin, eikä mikään varsinainen käyttis, pienet viritykset menee sen piikkiin. :wink:
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    pelti kiinni ja starttaamaan, mitään ei tapahdu, pelti ylös ja silloin räjähtää! Toi nyt ekana tuli mieleen ku näki ton puristimen.
     
  16. jrasi

    jrasi Gearhead

    Mulla oli joskus GSi Kadetti, ihmettelin kun virta loppui ja kananmuna alkoi haisemaan.
    Edellinen omistaja oli sitten kiinnittänyt akun jollain bensaletkulla, toinen pää oli poraruuvin alla akkutelineessä, letku meni akun yli ja kun letku oli ollut liian lyhyt, oli toinen pää vedetty poraruuvilla akun kylkeen kiinni... Kummasti vaikutti tuohon starttaamiseen, kun yksi kenno oli valunut tyhjäksi.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead



    Joskus pitäny itekkin korjailla ruuveilla lyijykenkiä joista kiristys varaa vaan ei enää ole ollut lainkaan kun mutterikin on kierretty jos lyijyn sisään

    Maasturiin korjasin pilalle kiristetyn puristeliitetyn navan pellillä ja kalvaimella oli jo alkanut valokaari syömään akun napaa ja kaapeli kenkää, kalvasin sen kaapeli kengän reiän uudelle aineelle, taivutin pellin navan ympärille. Sitten hylsyllä ja pikku vasaralla kopistelin kengän sovitteen ympärille paikalleen tuli visu ja siitä puol kierrosta vielä kiristin holkitettua pulttia

    Lakkasi kipinöimästä akkua kytkettäessä, eli korjaus oli kaiken lisäksi onnistunut :rotfl: ja loppu kans akkujen tyhjeneminen itekseen :wink:
     
  18. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Silmälasien kehysten särkymisen takia on muuten ihan turha mennä optikolle. Hajonneen saranan voi korjata ohuella rautalangalla tai kutistesukalla. Ja jos laseja käyttää vain paikallaan istuessa niin kyllä ne yhdelläkin sangalla pysyvät nenällä. Jos molemmat häviävät niin niiden kiinnityskohdista voi kiristää kuminauhan pään ympäri.
     
  19. pulttirengas

    pulttirengas 3rd gear

  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    HAHAH tulee mieleen yhden kaivuu firman auto, kenen kanssa tein töitä jonnin aikaa :D Fiat ducato ja siinä oli kaikki mahdolliset salpa/naru viritykset takaovissa, mutta kori oli niin halki joka puolelta, että eläessään rikko ne :D vissiin se väliseinä piti sen kopan pystyssä??? Se oli kyllä työmaa ajossa pelkästään.
     

Kerro tästä muillekin!