Ducaton vaihdeongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja wili, 28.10.2014.

  1. wili

    wili 3rd gear

    Potilas on -97 matkailuauto 1,9td ajettu 134tkm. Laatikko pelaa muutoin moitteetta ja ääneti mutta alaspäin vaihdettaessa 3 -> 2 pitää käyttää välikaasua vaihteen saamiseksi päälle. Auto tuli minulle keväällä ja ominaisuus oli jo tuolloin, oli myyjän mukaan ollut jo vuosia. Öljyt vaihdoin ja täytin 2,8 litraa ei vaikuttanut asiaan.

    Kakkosen synkro tuolta kai on mennyt vai onko muita arvauksia? Itseä asia ei kesällä ajossa haitannut mutta pistin auton myyntiin kun ajot ovat aika vähäisiä ja parinkin autosta kyselleen into lopahti samantien kun tuon oireen kerroin. Jos siis lootan pistän talvella pöydälle niin mihin kaikkeen on syytä varautua? Riittääkö pelkkä 1/2 synkrorenkaan vaihto?
     
  2. piiparinen

    piiparinen Gearhead

  3. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Tuliko öljyn mukana metallia mukana, ja jos tuli niin minkä väristä?
    Osat löytyy varmasti edullisimmin Tamgearsilta, ja toki ehjiä vaihteistojakin on markkinoilla.

    Tuo taitaa muuten olla vielä sitä ikäluokkaa, että pitäisi laittaa vaihteistoöljyä "enemmän kuin sinne mahtuu", säästää ratasremonteilta.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Tai sit käyttää järkeä eihän kukaan 3000kg traileriakaan vedä 5;tosella alle sataa.

    Ja ne rattaat taitaa olla ton mallin laatikossa norttiaskin leveyden kokoset omassa kotelossaan lootan päässä


    Sitä en valitettavasti muista paljon sitä öljyä piti liikaa laittaa.
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Noissahan tais olla mutenkin vähän tehty vaihteisto sillainsun tälläin, vitosellahan ei sopis ajaa alle 80km/h kun ei voitelu riitä ja sitä rataa...
     
  6. wili

    wili 3rd gear

    Metallia ei tullut öljyn mukana ja alhaisilla kierroksilla ei ole vedätetty. Viitonen pelaa siis moitteetta ongelma on KAKKOSEN synkro joka ei toimi alaspäin vaihdettaessa.

    Öljyä laitoin 2,8l taulukon 2,3l sijasta kuten noihin nykyään suositellaan.
     
  7. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Etit siihen vaan ehjän lootan,tai korjaa nykyisen vaan sen verran että on äänetön (Vaikka toimis vaan muutaman tuhat kilometriäkin)...Ja auto myyntiin tai vaihdossa samantien johonkin...Mahdolliset tulevat lootaongelmat jää seuraavan sepän huoleksi :wink:
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Sit jos se loota on muuten ehjä niin kannattaahan se kurkata mikä siel on voi tosin olla, et on loota jo valmis.


    Yhestä manuaali voyagerista katosi syncrot loota öljyjen vaihdon yhteydessä, eli voihan olla et sopivammilla öljyillä paranisi, mut voi olla vaan tekohengitystä

    Saattaahan se tuurilla olla, et sillä on ajellut sellainen jolle on neuvottu, et pitää valita sopiva vaihde ennen käännöstä, eli se kakkonen on survottu siinä liittymiskaistalla 70kmh vauhdista päälle tuhansia kertoja ja jos vielä on seisovilla rattailla niin syncroilla on reilusti hommaa kiskoa nopeuserot kohdilleen jos vielä on ollut "nätisti" vaihtava kuljettaja eli nojuuttaa (luistattaa syncroja) kättä keppiä vasten kunnes vaihde lipsahtaa päälle.

    Tympein vika tollain vikaantuneessa lootassa on vaihteiden hylkiminen, kuten kaikissa diesel avensiksissa joilla olen ajanut, nostan kytkimen ennen kuin kolmonen on pesässä sit rutisee :oops:
     
  9. wili

    wili 3rd gear

    Kysäsin samaa fiudepalstalla niin siellä suositeltiin kokeilemaan laittaa laatikkoon Redlinen MTL-öljyt. Oli yksi Ducaton loota herännyt henkiin kun entisillä öljyillä ei enää ylöspäinkään vaihdettaessa mennyt kakkonen rusahtamatta päälle ja alaspäin ei mitenkään. Testataan onko vaikutusta, tosin auto jo talviteloilla säilytyksessä joten katsotaan milloin viitsii käydä vaihtamassa tai ajaa tuon omaan talliin laitettavaksi.
     
  10. autoilija

    autoilija Gearhead

    On tarkka öljystään et pilkulleen oikeat öljyt niin ehkä auttaa.Yleensä nuo on pitkäikäisiä laatikoita,ratkeavat jos ratkeavat perän laakeroinnista ja hyvällä tuurilla nirhaa kuoret puhki sieltä.Perän taitaa saada noista ihan erikseenkin irti ja korjaus on suht.helppo.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mikäs se laatikko sit on mitä meilläkin on kaks osina ja vaihteista aina pettänyt jos noi on perä heikkoja lootia?
     
  12. autoilija

    autoilija Gearhead

    Kokemukseni on Citroen 1,9TD koneen perässä olevista lootista joita ollut palasina,lienee kuitenkin sama loota vaikka kone olisi eri? Nuohan ovat kuuluisia öljystään mitä sinne voi laittaa,väärällä öljyllä sulla on loota johon ei saa minkäänlaista pykälää päälle ilman kovaa voimaa,eritoteen kylmänä.Tuolla taas saa siitä synkroinnin rikki.Ne mitä mulla on ollut palasina niin ovat kaikki olleet enemmän tai vähemmän perästä väljiä,muuten ainakin laakeroinniltaan ihan ok.Eli jos puhutaan samasta lootasta niin tuon kanssa öljyllä on oikeasti väliä.
     
  13. autoilija

    autoilija Gearhead

    Jollen väärin muista niin juuri sen synkronoinnin takia se vaatii sen jonkun erikoisöljyn mitä en nyt muista,asiaa joskus opiskellut hartaudella,siis jos se loota on sama mitä sitikan perässä on.
     
  14. Dotge Joe

    Dotge Joe 1st gear

    Vaatii toimiakseen sen oman tyypisen öljynsä.. löytyy ainakin Esson valikoimasta (kysy merkkiliikkeestä, oli irtotavaran myynissä poikallisella Exxolla) Sen pellikopan alla olevassa laakerissa on ulkokehällä ura ja se C-lkipsu pitää sen paikoillaa,sillä se akseli pysyy paikoillaan,,,kerran kun muljahtaa paikoiltaan ei C enään jaksa pitää toista kertaa. Kato minkä merkin Fiat, Pösö vai Sitikka varaosat on halvimmat, ovat samoja mutta hinnat eri planeetoilta..muistaakseni pösön oli halvimmat
     
  15. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Ite osti 2004 uutena 2.8 Hdi Jumperin ja siinä kanssa hajos 2:sen synkronointi 180 000 km kohdalla, vaikka käytin autoa kaikissa huoltokirjan mukaisissa huolloissa. Kun vihdoin löysin korjaajan, joka olis suostunut korjaamaan laatikon eikä vain vaihtamaan sitä kokonaan uuteen, hinta arvio oli 1500 euroo. Myin varaosiksi koko p**kan.
     
  16. smuige

    smuige Gearhead

    meillä on korjaamolla useampi korjattu, yleensä vaan syncro halki tai kulunut. Vähän toista tonnia maksaa meillä ilman kytkimen vaihtoa.
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mikä tossa muuten maksattaa toista tonnia?
     
  18. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Eikhän se hinta tule siitä hommasta kokonaisuudessaan... esim lootan irroitus+lootan purku/osien pesut ym...Lootan kasaus...Uudet osat...Lootan takaisin laitto...Ja kun ajatellaan,että mitä on nykyään korjaamoilla tuntiveloitus....Niin helposti hinta kipuaa toisellekkin tonnille....Halvemmalla varmaan sais,kun ottaisi itse lootan irti,ja veisi sen sitten korjaamolle synkrojen/laakereiden vaihtoon. Jos siis mahdollista ottaa loota itse irti.?.
     
  19. wili

    wili 3rd gear

    Päivitystä tähän. Ei se öljynvaihdolla miksikään muuttunut. Arvio tarvittavista osista oli 1/2 synkrot ja niiden siirtohaarukka(?), sitten laakereita yms. tarpeen mukaan. Hintaa osille alkoi kertyä jo sen verran (lähes 500€) että ostin ehjän käytetyn laatikon ruostevammojen takia purkuun menevästä samanlaisesta 250€. Ensi viikolla siis auto nosturille ja laatikkojumppaa tiedossa.
     
  20. wili

    wili 3rd gear

    No eihän taas mennyt niinkuin Stömsössä. Tuo oli uudempi laatikko -99 eteenpäin ja kiinnitys erilainen. Nyt on vanha laatikko irti ja katsotaan mitä tuonne tarvitsee vaihtaa. Laakerit on välyksettömät joten tilataan aynkronilaitesarja 1/2 vaihteille ja 2-vaihteen synkronirengas ja vaihdetaan ne jospa tuo noilla korjaantuisi.
     

Kerro tästä muillekin!