scania v8

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kauko-63, 11.12.2011.

  1. MrFox

    MrFox 1st gear

    Pitkän aikaa haaveilin omasta 3-sarjan kaaniasta ja niinhän siinä kävi, että kun tilaisuus koitti niin semmoisen itselleni riesaksi hankin :D Tarkoitus olisi tuotakin tuunailla ja laittaa mahd. hienoon kuntoon kun rahaa ja aikaa riittävästi löytyisi. :)

    Ajettu sen 1,3m kilometriä eikä niin mitään vikaa moottorissa tai laatikossa. Ainut vika on se että teli ei taho nousta ylös. Naksuttaa vaan kun nappia painaa ja välillä sitten taas toimii ilman mitään ongelmia.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. team tuchoon

    team tuchoon Gearhead

    Tuli vaihdettua 143H 470seen kiertokangen laakerit, nyt ongelmana on ettei kone pyöri? Mitähän meni vikaan? Laakerit on tilattu skubalta dekkarin mukaan.
     
  3. keituri mc

    keituri mc 3rd gear

    Katoikko oliko paikalla olleet stanu koossa????
     
  4. team tuchoon

    team tuchoon Gearhead


    Olivat Scanian logolla ja numerosarja tulkittiin stanuiksi. Jos olisi koneistetut kaulat ja stanu-laakerit niin kai se pyörisi?
     
  5. RB-440

    RB-440 1st gear

    [quote="MrFox] Ainut vika on se että teli ei taho nousta ylös. Naksuttaa vaan kun nappia painaa ja välillä sitten taas toimii ilman mitään ongelmia. [/quote]


    Vieläkös noissa sähkömoottori pyörittää hydraulipumppua? Jokseenkin samanlainen kuin startti, eli olisko hiilissä vikaa?
     
  6. keituri mc

    keituri mc 3rd gear

    Joo pyörii mut saattaa luiskahtaa reunat "päällekkäin" Tuliko varmaa oikein päin???
     
  7. team tuchoon

    team tuchoon Gearhead

    Saako niitä edes väärinpäin?
     
  8. keituri mc

    keituri mc 3rd gear

    En nyt muista ulkoo mut olikoha niissä sellanen pieni väkänen ( laakeriliuskan kulmassa )
     
  9. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    Onhan letukan laakereissakin väkänen molemmissa veivien laakereissa mut takapuolella lukee upper/lower. Scanian laakereista en osaa sanoa...
     
  10. keituri mc

    keituri mc 3rd gear

    Toinen voi olla kans et on kaulat hioutunu jos jääny laakerointi huolto välii........ Kaania ku pitäs laitaa alakerran laakerit 500K km välein...
     
  11. team tuchoon

    team tuchoon Gearhead


    Nyt purettu, ei vieläkään tajua miksi ei pyöri kun kiristää pukit. Osa numero 2832084 skuban numero ja paketin alkp.nro 61-3952-00 viittaa minusta venäläiseen varaosaan,kai kuitenkin oikea osa?
     
  12. team tuchoon

    team tuchoon Gearhead





    Kiinni olleissa liuskoissa nro 302710
     
  13. persetti

    persetti 1st gear

    302710 on std. laakerin numero, 61395200 npr europen numero std koossa olevalle laakerille... eli oikeat osat on kyllä.
     
  14. team tuchoon

    team tuchoon Gearhead

    OK. Hyvä tietää.

    Mites jos meillä on mennyt pukit sekaisin,voisiko johtua siitä?

    Kokeillaan nyt yksi kerrallaan lyödä kasaan. Momenttihan on 110nm?
     
  15. persetti

    persetti 1st gear

    Jos runkolaakeri on jumiutunut ja päässyt
    pyörimään, sen asennuspaikka on mitattava.
    Tarkoituksena on varmistaa, että se täyttää alla
    olevan taulukon pyöreysvaatimukset.
    Taulukon mitat on ilmoitettu laakerikannet
    kiristettyinä ja ilman runkolaakeriliuskoja.
    Käytä oikeita ohjetiukkuuksia.

    Suurin maksimi- ja
    minimihalkaisijoiden ero samassa
    runkolaakerikohdassa

    min. max max. mittaero samalla kaulalla
    DSC14 106,262 106,284 0,016
     
  16. persetti

    persetti 1st gear

    tälläset momentit scanian ohjeessa.

    Kiristystiukkuudet
    Nokka-akselipyörän mutteri....................................................................600 Nm
    Kompressorin hammaspyörän mutteri....................................................200 Nm
    Välipyörän akselitapin pultit...................................................................39 Nm
    Kiertokangen pultit.................................................................................20 Nm + 90°
    Runkolaakerin pultit
    Pysty................................................................................................120 Nm + 60°
    Vaaka..............................................................................................140 Nm + 60°
    Vauhtipyörän pultit.................................................................................230 Nm + 60°
    Tuulettimen käytön napa(kampiakselin pultti) ......................................1000 Nm
    Kampiakselin vastapainon pultit.............................................................50 Nm + 90°
    Tuuletin...................................................................................................30 Nm
     
  17. team tuchoon

    team tuchoon Gearhead





    Mitenhän nämä sais omille paikoilleen? Kangista ei löytynyt vielä mitään merkkejä. Kansissa on eri numero/kirjain sarjoja.
     
  18. Ilkkan

    Ilkkan 1st gear

    Morjens. Tulin sitten itsekin hankittua harrastevehkeeksi vanhan 143m 420 streamline scanian, -94 ja atlaksen koukkulaitteilla, jos sillä jotain keikkaa harrastepohjalta joskus ajas. Tietysti v8 ja suorallaputkella :)
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Scania-aiheinen kysymys, ei toki V8.. Eli Opticruisen valitsimessa on D:n jälkeen vielä H. Mitä sen pitäisi tuo H kytkettynä tehdä? En huomaa mitään eroa. Pykäliä on sama 12 molemmissa, kolmosella lähtee ja joka toisen vaihteen hyppii yli. Jos on tiukka väli niin tökittävä keppiä ite että ehtii. 340hv.
     
  20. FF62

    FF62 3rd gear

    siis kankien laakereita vaihtamassa. pyöriihän kampi kun kanget irti ?
    kagissahan voi olla samoja numeroita akaisempien remonttejen takia.
    ja jos kampi pyörii yks kerrallaan kiinni ja jostainhan jumittajan pitäis löytyä.
    runko pukithan on ehoton saaha samaan järjästykseen ilman koneistusta.
    ja eihän koko mäntä + kanki ole pyörähtäny reijässään koplatessa.
     

Kerro tästä muillekin!