Rekisteröintikatsastukseen valmistautuminen ja vm.1955 Chevy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja TheVille, 4.5.2015.

  1. TheVille

    TheVille 1st gear

    Kertokaapas te, jotka olette näitten asioiden kanssa enemmänkin puuhanneet, että miten nämä asiat oikeasti menevät.

    Olen rekisteröintikatsastamassa viime vuonna Suomeen tuottamaani vm. 1955 Chevyn pickupia ja Katsastajan käsikirjaa (johon näissä keskusteluissa toisinaan viitataan) olen selaillut ahkerasti.

    Auton tarkka valmistus/käyttöönottopäivämäärä ei ole tiedossa, niin sitä ilmeisesti sitten kohdellaan konttorilla 31.12.1955 käyttöönotettuna.

    Jos autossa on varuste, jota ei ole siinä uutena vaadittu, pitääkö sen olla toimiva? Esim. jälkiasennetut turvavyöt, nehän tulivat pakolliseksi vasta vuosikymmeniä tuon auton valmistumisen jälkeen.

    Käsijarrun vaatimus on: "01.06.1955 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa tuli olla seisontajarru. Seisontajarrussa tuli olla pidätyslaite." Eli onko tuolla muita vaatimuksia, se pitää olla olemassa mutta täytyykö sen toimia/pitää? Vasta vuodesta 1957 on määräykset että jarrun täytyy pitää auto paikallaan mäessä jne.

    Nopeusmittari ei tällä hetkellä autossani toimi, mutta se on näemmä tullut pakolliseksi varusteeksi vasta vuonna 1984.

    Ja tulkitsenko oikein, että vasta vuonna 1963 käyttöönotetuissa autoissa tulee käyttää renkaita, joissa urien syvyys vähintäänkin 1mm. Eli vuoden 1955 autossa ei tarvi olla uria lainkaan, eli sliksitkin olisivat sallittuja? Outoa..

    Ja mielenkiintoinen seikka: vuodesta 1955 alkaen autossa tulee olla tuulilasinpyyhkijät ja huurteenpoisto, mutta tuulilasi tuli pakolliseksi vasta 1957..? Eli vissiin täytyisi tuo lämmitin/puhallin sinne asentaa, tuossa Kalifornian autossa kun ei ole sellaista ikinä ollutkaan.

    Selvittelen näitä asioita näin etukäteen ennen konttorille ajelua, rekisteröintikatsastuksessa kun ei viitsisi montaa kertaa poiketa, sieltä kuulemma saa saman kuukauden verran jälkitarkastusaikaa kuin vuosikatsastuksestakin, mutta jos se ylittyy niin rekisteröintikatsastuksen uusintamaksu on kuitenkin selkeästi reilumpi kuluerä kuin normaalin katsastuksen.. joskin ainakin Lempäälän autokatsastukseen soittaessani kaveri siellä sanoi että kyllä he niitä maksuja sitten hieman soveltavat jos tarve on :)

    Mutta näillä mennään. Kertokaahan kokemuksianne ja faktoja, mututieto on sinänsä kivaa mutta sellaiselle ei ole nyt tarvetta.
     
  2. M

    M Gearhead

    Re: Rekisteröintikatsastukseen valmistautuminen ja vm.1955 C

    todennäköisesti auton käyttöönotoksi kirjataan 1.1.1955, jotta kaikki vuoden 1955 määräykset koskevat sitä.

    kaikkien autossa olevien varusteiden tulee toimia. eli jos autossa on jälkiasenteiset turvavyöt, niiden pitää olla kunnossa. jos niitä ei ole, homma on ok, kun niitä ei ole vaadittu aikanaan. eli turvavyöt ja nopeusmittari toimiviksi, tai sitten kokonaan pois.

    puhaltimen tuulilasille voi järjestää vaikka semmoisella pikkuflektillä joka tökätään tupakansytyttäjään. renkaisiin en osaa ottaa kantaa. kannattaa kysyä vielä sieltä konttorilta näitä kahta.

    Edit: käyttöönotoksi tulee 0.0.1955 ja tarkoittaa vuoden alusta.
     
  3. BBC

    BBC Guest

    Re: Rekisteröintikatsastukseen valmistautuminen ja vm.1955 C

    Nyt en oikein ymmärrä mitä tuolle autolle pitäisi tehdä?
    Ajat konttorille ja katsastatta auton kilpiin. Eikai niitä niin paljon kiinnosta että ne alkaa vittuilemaan jostain nopeusmittarista tms. jos runkonumero täsmää, paperit kunnossa, tekniikka suunnilleen semmosta mitä pitää jne.

    Kyllä itsekin tiedät että väljää ei saa olla nivelissä, jarrut pitää olla kunnossa, renkaissa tieliikennelain vaatima määrä pintaa jne, mutta ei semmosta konttoria löydykään jossa hylätään auto jostain huurteen poistajasta,.....

    Kai sää ite tiiät onko auto semmosessa kunnossa että sen voi katsastaa ilman hirveää ihmettelyä ja lakikirjan ulkoaopettelua?

    Ah
     
  4. kupeevoortti

    kupeevoortti Gearhead

    Re: Rekisteröintikatsastukseen valmistautuminen ja vm.1955 C

    Rengasasiasta senverran, että tuossa katsastajan käsikirjassa on monenmoisia voimaantuloja. Esim juuri nämä rengasjutut: -63 tuli voimaan se 1mm urasyvyys kaikkiin ajoneuvoihin, myös vanhempiin. -66 renkaiden piti vastata stro-normia tai valmistajan suositusta....taaskin koski myös vanhempia autoja!!! 70-luvulla useaan otteeseen tuli määräyksiä koskien rekaita, eli siis taas oli auto miten vanha tahansa, oli tuosta eteenpäin renkaiden oltava tietynlaiset. 1.4.1990 tuli voimaan 1.6mm urasyvyys...ja taaskin se koski kaikkia autoja, iästä riippumatta.

    Eli tuossa käsikirjassa ei aina puhuta käyttöönotosta ja siitä eteenpäin, vaan voidaan vaatia myös takautuvasti esim just rengasasioita.

    Elikkä vähän vaatii luetunymmärtämistä tämäkin opus :)
     
  5. Lerssi

    Lerssi Gearhead

    Re: Rekisteröintikatsastukseen valmistautuminen ja vm.1955 C

    ei kait lämppärin puutteesta enään hylätä, kai...
    toista oli parisen kymmentä vuotta sitten.
    hyvä ettei lätkässeet ajokieltoa samantien.
    navigaattori korvaa mykän nopeusmittarin.
     
  6. TheVille

    TheVille 1st gear

    Re: Rekisteröintikatsastukseen valmistautuminen ja vm.1955 C

    Joo totta, noita takautuvasti voimaantulevia en olekaan osannut sisälukutaidollani tuolta bongata, hyvä tietää. Ja ihan järkeenkäypää tietysti myöskin.

    Turvavyöt olen tuohon asentanut, ihan siitä(kin) syystä että saan vaimonkin mukaan kruisailuille. Tuo kun ilmoitti ettei suostu kyytiin jos ei vöitä löydy. Eli ne kyllä toimivat, mutta nopeusmittari täytyy vielä tutkia. Ja onhan kännykässäkin nykyään toki appsi joka näyttää nopeudet ja kuljetut matkat.

    Ja näitä juttuja mä pohdin ja kyselen ihan silläkin, että itsellä ei ole käytännössä minkäänlaista kokemusta näin vanhoista autoista ja niiden pelisäännöistä. Jostainhan se harrastus on aloitettava ja tieto haettava. Pahuksen kivaahan se on auton tai mopon kanssa ropaaminen, aina on ilo oppia jotain uutta.
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Re: Rekisteröintikatsastukseen valmistautuminen ja vm.1955 C

    Eka oma -65 valiantti tuli monena vuotena leimattua ilman et nopeusmittari toimi. Meni vaijeri poikki aika alkuvaiheessa jo. Eikä ollu mitään muutakaan mittaria mistä ois nopeuden nähny, tai voinu edes päätellä. Eikä siitä ikinä leimalla nuristu.
     

Kerro tästä muillekin!