Kuka osaa pokkailla hankalampaa muotoa peltiin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja Jämä, 6.5.2015.

  1. Jämä

    Jämä 3rd gear

    '57 4D HT Chevyn takaikkunan kehyksen yläosa on ao. kuosissa:
    [​IMG]
    Uustuotantona tuota reunaa ei ole saatavissa. Yhdessä (ja itseasiassa ainoassa mikä on ylipäätään mulle suostunut aiemminkin peltejä pokkailemaan) firmassa koitin teetättää uutta palasta tuohon mutta eipä onnistunut. Harmia teettää tuo katon puolella oleva pieni kanttaus, joka on niin pieni, että he eivät ainakaan onnistu semmoista tekemään
    .
    Osaisko täällä kukaan? Tai tietääkö joku jonkun joka osais?
    Ajattelin, että voisin teettää ihan vaikka 2kpl suoria metrin mittaisia pätkiä, jotka kutistimella raksuttelisi sitten sopivalle mutkalle.

    Sinänsä erikoista, että nimenomaan yläosa näyttää tuolta ja alaosa on ihan OK. Alaosia oliskin saanut uutena. Mun tuuria taas...
     
  2. Ville.

    Ville. 2nd gear

    Voiskohan sieltä Jämsän peltikoulusta löytyä apuja?
     
  3. BBC

    BBC Guest

    Sähkökäyttöisellä sikkikoneella tulee helposti kun muutamaan koekappaleeseen hakee oikean kuvion oikeilla rullilla (esim. terävä, hieman loivempi ärrä, rullien etäisyys) ja sitten vain kääntää toisilla rullilla esim. 90astetta.

    Auto pitäis olla vieressä, muuten menee hakuammunnaksi.

    AUlis
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Pari tuli Mieleen: http://www.eyeballproducts.com/ ja Yhteyssivu.com/kustomcarsfinland

    Jälkimmäisestä oli vakuuttava juttu tuoreimmassa pussihousujen aviisissa. Niin ja Triangle Motors kanssa tietysti.
     
  5. Jämä

    Jämä 3rd gear

    Viereen kiikuttaisin jos onnistuisi :) Mutta on semmoisessa vaiheessa koko hoito, että ei sitä paljon liikutella.
    Tuonne firmaan, joka yritti tehdä noita kappaleita mulle, pistin muotokammasta millimetripaperille kopioidun profiilin osviitaksi. Luuletko, että semmoisen pohjalta vois saada jotain aikaseksi vai onko liian epätarkkaa?

    Pertti K.:lta hyviä ehdotuksia myös. Kiitti.
     
  6. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Ei kauheasti ole vara peltisepän neuvoja jaella. Mutta omiin juttuihin teen pienet kulmat sikkikoneella.

    Mutta jos sallitaan jaaritella, niin mulle olis ehkä liian haasteellista tehdä suoraan S -profiilista ko. muoto. Muoto kun menee jokaiseen ilman suuntaan :)

    Tuossa lähtisin yrittään L -profiilista hakeen ensin kaaren muodon kutistamalla/venyttämällä. Sitten edelleen sikkikoneella auttaan alempaa kanttia alulle. Vasaraa ja kutistinta kaveriksi... Ylempään sitten sikkikoneella tuo piemenpi kanttaus.

    ...ja olis kiva kuulla miten se oikeasti kannattas tehdä, kun itsekin opettelee oman harrasteen parissa :-D
     
  7. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Ei kai sellasta aitoa oikeaa tapaa ole, jos sen saa tehtyä jollain konstilla, eikös se sitten ole oikea :)

    Katoin tuolta (Jämä) kuva albumista. että olivat jo tehneet sen pokkauksen paitsi sitä yläosan kanttia.Yhdyn myös sikkikoneen käyttöön, oikeilla rullilla sen kantin / olastuksen tekee.Mutta ensin tekisin sen oikean kurvin/säteen ja sitten vasta sikkikoneella sen kantin.Ja vaikka varmistukseksi joku rauta kiinni päistään pellin väliin, estämään , jos lähtee oikenemaan, kun tekee kantin, eli säde pysyy samana, kun rauta estää sitä peltiä oikenemasta kun teet sen kantin.

    Pullmax muototyö´kaluilla pystyy varmaan tuon tekemään, ja kurvia saa kappaleeseen kun painaa alaspäin samalla kun syottää läpi.Mutta varmaan silti voi joutua shrinkkeriä käyttää..Kokeilua sekin tapa vaatisi, ja vähän työkalujen hienosäätöä.Ja kun sitä ei taida kysyjällä olla, ei varmaan kannata sitä metodia, sen enempää miettiä.
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos tekisi kahdessa osassa ton katon kohdan?

    Eli kattopokkaus ja sit toi ikkunan reuna, ne kiinni toisiinsa hieman muotoilua ja sit isompana palana nippuun?


    Ton katon pokkauksen oon jossain youtubessa nähny tehtävän sikki koneella kaarevaan palaan. Muistelisin, et teki jotain katto kourua

    Eli sopiva soiro jossa on kaaren muoto ja sit siihen vaan pokkaus voi olla tosin et tarvii rulla kyseiseen hommaan tehdä kuten siinä videossa
     
  9. BBC

    BBC Guest

    Pullmaxilla tulisi mahtaava jälkeä, jos semmoinen olisi ja työkalut.

    Sitten kun rakennan +150neliön tallin, niin sinne pitää saada pullmax ja siihen vähän muototeriä ja "lehmänsorkat" krymppäämiseen".

    Sikkikone on kyllä tositärkeä vehjes peltihommissa ja ehkä toiseksi tärkein on syväleukainen kutistin tai pullmax kutistustyökaluilla.
    Itse ostin n.5v sitten Ruotsista Lazzen entistä firmaa pyörittävältä Oscarilta kunnon sikkikoneen, jossa paljon rullia ja kunnon english wheelin. parhaat hankinnat viimeiseen 10vuoteen. Toki kalliit ovat, mutta sain tehdä vaihtokauppana hot rod osilla, joka laski kustannusta.

    Jos ei kiirus niin kesän jälkeen tuommoisia korjauspaloja voi tehdä, nyt on niin paljon hommia että ne pitää tehdä alta pois ja kesällä pitää olla aikaa olla tienpäälläkin,...

    aulis
     
  10. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Ääni kanssa kahdesta palasta tekemiseen. Kysyppä tuolta Remmivedolta vielä,oliko se ceecee.fi. Ja olihan se. Sillä kun on kivoja kanttikoneita.
     
  11. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Off-topic, Musta joitain etuja Pullmax vs sikkikone, on, että pullmaxilla voi leikata, tehdä reikiä ja upottaa tai tehdä kauluksia niihin, venyttää ja kutistaa peltiä ja yms. Ja Pullmaxiin on helpompi tehä työkaluja, kun voi käyttää muovia, puuta tai vaikka pakeliittia, ja helpompaa kun, ei tartte olla pyöreää muotoa ja on pystysäätö ja myös suuri sivusäätö, työkaluissa ..Itellä on nuo kutistustyökalut eniten käytössä.Ja tavallaan syrjäyttää tuon syväkitasen vipukutistajan, paitsi kanteissa, siinä ei toimi hyvin, kun joutuu syöttää aina aika syvälle, että saa pellin patin päälle.

    Mutta vie tallitilaa, on hankala siirtää, ja harvoin halpa.Lisäksi runko tulee tietyissä jutuissa eteen äkkiä, ja pitää oppia ns, huijaamaan konetta.

    Itellä meni noin, 350 euroa , moottorin ja rahdin kustannusten kera(autotrailerilla, Salosta -Mustasaareen).Oli aika huonossa kunnossa,kun löysin, mutta toimiva. Gairu on merkki, mutta samat toiminnot kuin Pullmaxissa.

    Mutta silti sikkikoneella on taas omat paikkansa. itellä vaan tekis mieli sellasta syväkitasta sikkikonetta.Itsellä on tuo normaali malli.
     
  12. Jaakko Susimies

    Jaakko Susimies Gearhead

    Täällä harvakseltaan kirjoitteleva nimimerkki cc.56 tietää ja taitaa miten
    tuo tehdään, kun on omansa kanssa nuo tuskaillut. Jos et löydä nimimerkin
    perusteella, niin laita viestiä ja laitan yhteystietoja. Mulla olis aikas
    asialliset -57 taka ovet(4d ht), mutta oot vissiin jo omas harsinu
     
  13. Jämä

    Jämä 3rd gear

    cc.56:lla ollut siis sama probleema itellä? Vois kysäistä siltäkin. Koitan etsiä yhteystiedot.
    Sulla olis ollu ehjät HT:n takaovet? Voi saakeli :eek: .... Etsin, etsin ja etsin ja lopulta sit päädyin laivaamaan New Yorkista takaovet kun ei mistään tuntunut löytyvän. Yksistä huonoista kuulin täällä Suomessa mutta that's it. Voihan venäjä.

    BBC, tuo sun ehdotuskin syksyn hommasta on ihan jees. Tuolla ei ole niin hengen hätä. Pääasia, että jossain saan noi teetettyä. Syksy sikälikin parempaa aikaa kun nyt nuo $$$ aika vähissä :cry:
     
  14. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä tollasen saa tehtyä. Yhdestä osasta lähtisin tekemään. Ekaks oikealla säteellä oleva pyöreäkanttinen L-lista, kutistamalla ja venyttämällä oikea kaarevuus ja sikkikonella yläkantti.
    Auliksen kanssa samaa mieltä että tulis kerralla jos sais autoon sovittaa. Tai autosta leikattu reiluna palana malliks.
     

Kerro tästä muillekin!