Pullmax

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Remmiveto, 26.5.2015.

  1. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Näiltä koneilta puuttuu kokonaan oma ketju. En ainakaan löytänyt sellaista. Pari eri juttua.

    Siis jos jatkettas tähän näistä koneista.

    Itse tuli hommattua D-2 eli nibbler. 19mm työkalupitimellä. Tarpeita on kaikenlaiset ohjurit ja lisälaitteet kiinostaa mutta niistä myöhemmin.

    Tuli mieleen että jos poltattas perus työkalut kaverin laserilla. Samallahan niitä tekis enemmänkin. Pitäs vain mietiä minkälaisia teettäs. Ehdotuksia,
    45',90', bead (erikokoja), mitä muuta?
     
  2. mafo

    mafo 3rd gear

  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Joo smv.se on tullut tutuksi.
     
  4. country gt

    country gt 3rd gear

    Mulla on P 6 ja kaipaisin normi leikkaus teriä jos jostai löytyis.Ja muistaakseni särmäykseen tarvittava alaterä vois olla ylimääräsenä vaikka malliksi jos joku tarvii.
     
  5. B 49

    B 49 Gearhead

    Terät kiinnostaa kyllä
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Olisiko kellään kuvia/ tiedostoja teristä?

    Mites materiaalivaatimuksia, kävisikö esim. MoC 410 tai hardox?
    Moc pitäs karkaista, hardox kestäs kulutusta mutta vaikea työstää. Toiset tekee ihan mustastakin.
     
  7. B 49

    B 49 Gearhead

    Mä oon tehnyt ihan mustasta, kestää kyllä kun ei ole jatkuvassa käytössä...
     
  8. mafo

    mafo 3rd gear

  9. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Eihän tuo ole nykypäivänä mikään ongelma että työstetään hardoxia.
     
  10. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Mulla oli mukana tulleet terät tehty sorvin pikateräs aihiosta.Ja ostin myös toisen uuden pikateräsaihion, siinä on nuo päät valmiiksi viistetty, vähän jouduin nauhahiomakoneella kulmaa muuttaa.Ja keskeltä poikki, ni sai kummatkin terät.

    Kyllä nuo muototyökalut voi olla ihan normi terästä, tai ehkä jos jollain ajetaan oikein montaa sarjaa, ni sit varmaan kandee satsata materiaaliin.Ja lisäks noita itetehtyjä muototeriö on helppo muokata ja hitsata , kun ei ole kovia matskuja.Sen ohjaimen voi joutua tekemään itse siihen työkaluun, jossain tapauksessa, ni on helppo hitsata.

    Mulla tärkein työkalu on vasteiden teossa hitsaus jigi. Eli ihan Paksu latikka jossa on ajettu 18 mm ura päästä päähän (koneeni käyttää 18 mm työkaluja). Sitten latikka hitsataan rautaan , joka on kuin U kirjain (pystyssä).Latikka tulee U kirjaimen kolon päälle.Latikkaan leikataan kolo tuohon U kirjaimen kolon kohdalle.Eli kun teen työkalun , niin varret laitan siihen jyrsittyyn uraan.Työkalun puoliskot yhteen, ja ne menee siihen koloon raudan keskelle.Sit hitsaan vaan varret kiinni työkaluun.Sen uran ansiosta ,ne on täysin keskellä, ja muodot sopii...Huono selitys, mut ei löydy kuvaa koneelta, tuosta mun tekeleestä..Fay Butlerin kirjan omistajille tuttu juttu..

    Tässä on jotain mallia minkälaisia nuo ite tehdyt työkalut voi olla,aika normi materiaalia.Mulla ei kauheasti kyl viel löydy, kun teen tarpeen mukaan.



    [​IMG]
     
  11. HV

    HV Gearhead

    Jos työkalujen tekijöillä olisi tarvetta, niin löytyy Uddeholm Arne työkaluterästä kokoa 34x100 mm pituus 1030 mm kolme tälläistä pätkää löytyisi, pintaruostetta ottanut säilytyksessä. 250 €/kpl

    O5O 57721O9

    Joensuusta

    Tuolla on ominaisuudet:
    http://www.uddeholm.fi/files/uddeholm_arne.pdf
     
  12. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Oon B49:n kanssa samaa mieltä et karkaisut ym hifistelyt voi jättää pois noissa profiiliterissä. Käyttö on näissä meidän "tehtaissa" sen verta pientä et kestää miehen iän noinkin.
     
  13. B 50

    B 50 Gearhead

    [​IMG]
    Tollanen setti tyrkyllä. 150€. 25mm:n varret.
     
  14. B 50

    B 50 Gearhead

    Täältä myös ääni karkaisun turhuudelle.
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Tietysti hiekkaa tai miggiroiskeita karkaisematon ei siedä. Tai betonilattialle pudottelua. :D
     
  16. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Ja jos nyt muototyökaluista puhutaan niin eihän niiden kuulu yhteen osuakaan.Tai ehkä jollain P9 voi huoletta antaa mennä eikä saa konetta rikki..ite en raaski kokeilla.Joten kauheaa mekaanista rasitusta tule.

    Muistan nähneeni jossain , et oli tehty muototerä pakeliitista, helppo työstää ja varmaan suht kestävä.Onko sitä pakeliittia olemassa eri kovuuksia?
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    Pullmaxeja on erilaisia. Osassa lyöntipää on eräällä tapaa kelluva, jolloin se lyö periaatteessa vaan sen vastapainomurikkansa voimalla. Näissä ei oo juurikaan haittaa osuuko työkalut yhteen vähä vai paljon. Muissa ei kai minkäänlaisia joustoja ole, eli rauta rautaa vasten kunnes joku antaa periks. Itellä P9 ja kyllä koitan iskun välyksen tai välyksettömyyden kattoa tarkoituksenmukaiseksi.
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ymmärtääkseni kelluvaiskunen kone on jo konevasara, monessa on pieni lehtijousi ylhäällä. Merkkeinä esim yoder tai Baileigh Indistrialin uudet koneet. Kuitenkin eri kaliberia. Pullmaxin eri versiot eivät ole suunniteltu pohjaanlyöviksi.
    Työkalun voi tehdä metallista, nylonista, vaikka puusta.

    Onko kellään hajua lisälaitteista: takavaste, harppityökalu ym. Koneesta on lähtenyt kiskotkin kävelemään.. no jos vkloppuna sais sisälle et pääsin aloittamaan kunnostuksen.
     
  19. Trippensee

    Trippensee 1st gear

    Mul oli nämä tallennettuna koneelle..Omaani tein ihan vaan kulmaraudasta, ja laakeri on että voi seurata kappaletta jossa on kurvia.Ja tein myös sellaisen jossa on pyöreä akseli pystyssä ja se on laakeroitu et pyörii kappaleen mukana.Ja jos tarvii jotain erikoista, ni sen saa lukkopihdeillä kulmarautaan kiinni.Sul on kyl tietyst vähän erilähtökohta kun ne kiskot puuttuu..

    Joo, en tarkottanut et P9 voi paukuttaa yhteen, lähinnä aattelin et on sisuskalut järeämpää kokoa.Joo, ei sitä konettaan kokeilun vuoks kannata rikkoa.

    Tavallaan vasara lyö ja Pullmax työntää, tai näin mä ajattelen.Konevasara on power hammerille varmaan ihan hyvä nimi.Siinä tosiaan isku on kelluva, kun on remmien välissä, ja jousitettu.Mutta mitä kovemmin vauhtipyörä pyörii, sitä enemmän remmi venyy ja sitä enemmän jousi jännittyy ja sitä kovempaa vasara lyö,eli kytkimellä säädetään vauhtipyörän pyörimisnopeutta, ja iskun voimaa. Iskunpituus säädetään karkeasti vauhtipyörän epäkeskosta.Mun Pettingelissä se on tämän näköinen, ja Yoderissa sama periaate, vähän erilainen mekanismi.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    Suunnittelun lähtökohdista en osaa sanoa mitään, mutta mun eka Pullmaxi oli sellainen jossa pään kelluvuuden vuoksi pohjaanlyönnistä ei varsinaista vahinkoakaan syntynyt.
     

Kerro tästä muillekin!