SBM 360 venttiilinnostajan akseli.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mr Dart, 4.6.2015.

  1. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Nyt ottaa päästä :mad: . Laitoin just koneeseen kannet paikoilleen ja keinuvipujen akselit. Mulla on 3 eri kirjallista lähdettä, joissa kaikissa ilmoitetaan kiristysmomentiksi 30 ft-lbs eli muuntotaulukoiden mukaan 40.7 nm. Kuitenkin 1 pulteista meni poikki. (momenttiavain on ehjä ja kaikkien kierteiden pohjat on putsattu samalla tavalla) Toisen akselin uskalsin kiristää vain 30 nm eli noin 22 ft-lbs. Mitä momenttia te olette käyttäneet? Onko mulla väärää tietoa? Uskaltaako kireydeksi jättää vain 30 nm? Ja millä hitolla sen katkenneen pultin saa irti?
     
  2. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Itekkin käytin samaa momenttia viimeksi kasatessa ja yhdestä korkkasi kierteet. Tuo 30 tuntui vähän turhan kovalta momentilta. Laitoin sitten muut löysemmälle mutu-tuntumalla.
     
  3. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Oikea momentti on 17ft-lbs.

    Ite oon monesti saanu katkenneita pultteja irti hitsaamalla pultin päähän eka muutaman pisteen päällekkäin ja sitten hitsannut kovalla virralla mutterin siihen josta pyöritellyt auki. Tietty tossakohti saa jonkuverran suojailla jos kannet on kiinni.
     
  4. W201

    W201 3rd gear

  5. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    No joo. Voi vihta. Eipä ihme että katkesi. Olis pitänyt näköjään löytää tuokin aijemmin, että olisi ollut sitten 4 eri taulukkoa, joita vertailla ja lähteä sitten selvittämäään totuutta mikäli niiden välillä on eroaivaisuuksia. Pultti muuten katkesi kiinnitysjalassa olevan porauksen sisään juuri ennen kuin kierre alkaa upotuksen pohjalla, joten hitsata siihen mitään ei pysty valitettavasti. Varmaan otettava kansi uudelleen irti ja vietävä koneistamoon. Uskaltaako muuten samaa kansipahvia käyttää uudelleen vai onko parasta hankkia uusi? Käynnissähän kone ei vielä ole ollut.
     
  6. C-barge

    C-barge Gearhead

    Juu, aika pienet on keinuvipuaksilan pultit pikkulohkossa ja aika pienet myös momentit. OSittain varmaankin siks et mielellään se vippa-aksila säilyis pyöreenä vaikka pultit sitä paikallaan pitääkin. Se pultinjämä ei välttämättä oo kauheen kovaa kiinni, putsaus ja vähän iskuu ja vaikka joku stökö siihen epoksilla kii ja sit koittaa varovasti ruuvata..., josko kävis tuuri?
     
  7. Rippe

    Rippe Gearhead

    Itsellä kävi taannoin täsmälleen samoin. Pultin irroitus onnistui, kun laittoi sopivan putken pätkän sinne poraukseen ja hitsasi puikolla putken sisäpuolelta pultin tynkään kiinni. Ei ollut lopulta edes kovin tiukassa..
     

Kerro tästä muillekin!