Laturin kytkentä/häiriö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Salasana, 27.9.2004.

  1. Salasana

    Salasana 1st gear

    Lataus kadonnut kokonaan. Otin irti, autosähkökorjaamolla testattiin ja laturi toimii. Eli piuhoissa kait sitten vika. Kuinkahan tuollainen pitäisi yleensä kytkeä?? Osaako kukaan neuvoa?? Hassua se, että hiljaisilla kierroksilla latausvalo palaa ja kun polkaisee niin se sammuu.

    Navat muistaakseni:
    -Bat (aika selkee)
    -R (?)
    -F (?)
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

  3. Salasana

    Salasana 1st gear

    Joo tuon löysin kanssa, toi on ihan hyvä. Mutta sitä että mihin käytännössä siis piuhat pitäis mennä noista R:stä ja F:stä, on vähän hankalaa tutkia optisesti? Ja vaikuttaako se sitten lataukseen jos jossain on siellä katkos? Perustieto hukassa, myönnetään.
     
  4. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Mikäköhän se auton merkki oli? :lol:
     
  5. Salasana

    Salasana 1st gear

    Se lataus

    1965 Buick on auto. Laturihan ei välttämättä alunperin ole Delco ollu, ku konekin on Chevyn 350.
     
  6. valsu67

    valsu67 1st gear

    eiköhän r ole heräte??
    ja f maa??


    tai akku on sökö,kertapa jos laturin valokaan ei pala kokoaikaa...
     
  7. Salasana

    Salasana 1st gear

    Akku pitäis olla kyllä OK. Ja jännite laskee koko ajan käynnissä vaikka kuinka kaasuttelis, että kyllä se johkin se lataus tuntuisi jäävän.
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Esimerkiksi niin että sulla ei ole heräte kunnossa, ja pienillä kierroksilla roottorin indusoima jännite staattorille ei riitä ylittämään diodien kynnysjännitettä jolloin latauksen merkkivalo palaa eikä laturi lataa. Mittaa nyt kuitenkin bat-liittimen ja herätejohdon jännite laturin kiinnikkeiden väliltä.
     
  9. valsu67

    valsu67 1st gear

    no tuota samaa teki omakin joskus,oli rikki se erillinen säädin...
     
  10. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No jos ei lataus toimi kierroksillakaan niin häikkää on laturin päävirran kytkennässä.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    laita F :ään heräte virta(field)eli kenttä eli hiilet.R on regulator
     
  12. valsu67

    valsu67 1st gear

    mittaappa nyt sieltä laturin päästä että lataako mitään??
     
  13. Salasana

    Salasana 1st gear

    F:äään tais tulla ohjaamon suunnalta punainen johto ja R:ään sininen. F oli kyllä mikäli en väärin muista 0 Volttia käydessä, eli taitaa olla sitten herätevirta hukassa, mikäli siitä pitäisi se 12 V löytyä. Ja se Bat-liittimenhän jännite tippuu samaan tahtiin kuin jännite akultakin moottorin käydessä.
     
  14. Salasana

    Salasana 1st gear

    Ratkaisu

    Jahas, siellä olikin erikseen joku latausrelelaatikko vielä, josta yksi piuha palanut poikki. Siltä osin case closed. Mutta lataa nyt jotain 15 V että onkohan moinen jo liikaa kenties???
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    14.4V on ehdoton maksimijännite : säädetään releen kärjen asentoa muuttamalla voi olla säätöruuvi tai sitten vaan väännetään siittä sitä lusikkaa huom säätö muuttuu todella herkästi ja releen kansi vaikuttaa jonkinverran jännitteeseen kun on kiinni niin sisällä lämpötila nousee ja aiheuttaa n. 0.5V muutoksen
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joskin kannattaa tarkistaa mittarikin, sillä esimerkiksi jonkin halpiksen mielestä 14,4V voi olla kovin lähellä 15V :)
     

Kerro tästä muillekin!