Liikaa ruttua -> E85 ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mpg55, 5.6.2015.

  1. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Eli rakenteilla on Ford 429 jossa puristuksia reippaanlaisesti, staattista 10.5, ja tuli hankittua varsin mieto nokka jolla dynaamista tulee aika tarkkaan 9. Kysymys kuluu että onko tuo DCR 9 jo liikaa normi-98E :lle?

    Olisko fiksuna ratkaisuna siirtyä sitten E85 käyttöön, uusi kaasari kun pitäisi joka tapauksessa hommata. Himtaerokin alkaa olla jo houkutteleva, 1€ vs. 1.65€/L E85/98E. Saako 600-750CFM vakuumikaasareita valmiiksi E85 tehtynä jostain?
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tulevaisuuten katsoen kannattas rakentaa E85 kun voi tulla päivä et E5 eli 98 poistuu myynnistä, ainakin tulevaisuus näyttää uutisissa kovin etanooli voittoiselta ja onhan se paljon parempi polttoaine ei nakutusongelmia ja tehojakin tulee enemmän.

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288760960288.html
     
  3. hukkis

    hukkis Gearhead

    On mahollista että tuo toimii normipensallakin,kannattanee kokeilla. Ite oon leikkiny tuon etanolin kanssa muutaman vuoden noissa viilatuissa eurovehkeissä raakana ja sekotettuna. Aika hyvin tuntuu kestävän pa-järjestelmä ainaki ruiskuvehkeissä. Ite saattasin kokeilla vaikka 50/50 sekotusta ja jonkun pykälän isompia suuttimia. Laajakaista ymmärtää kohtuullisesti myös tuon sekoituksen päälle että saa säädöt suunnilleen kohilleen. Ryyppy kannattaa olla kunnossa niin lähtee kylmänä paremmin käyntiin kun tuo etanoli vaatii kylmäkäynnistyksessä ronskisti enemmän soppaa.
     
  4. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Kyllä sen noilla rutuilla pitäis pelata ongelmitta 98:llakin,mutta miksi noinkin kovat puristukset miedolla nokalla???
     
  5. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Tehdas on sellaset puristukset aikanaan 1969 tehny kun premium-lyijybensa oli 100+ oktaanista USA:ssa... ja aika vaikeeta on niitä enää madaltaa jos ei sitten mäntiin (flat-topit) jyrsi jotain koloja tai palotiloja jotenkin avarra. Nokka on mallia "vääntö" (Comp XE256H, 212/218 @0.050") kun auto on full-size malmikasa ja pitkällä perällä, ei vaan tullut laskettua tuota DCR sitä valitessa.

    Ehkä jotain blandista E85/98E vois koittaa jolla oktaanit sais 100 paikkeille? Ainakin sellanen käsitys on tullu että DCR sais olla max. 8.5 normibensalla.

    Vai pitäiskö sittenkin nokka vaihtaa?
     
  6. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Juu,en tarkottanukkaan,että ruttua pitäis lähtee laskemaan,korkeintaan nokkaa hitusen kiristämään,mutta kuten jo sanoin,uskoisin,että se oikeilla ennakoilla pelaa kyllä ihan 98:lla.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on dynaaminen päälle ysin ja 95litkullakin toimii ihan jees. Sytkäennakkoa ei kestä kun 30° huituville ja silti löytyy melkein puhtiakin.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Rautakannet, oletan? Kyllä laittaisin isomman nokka-akselin jos se vielä olisi vaihdettasissa? Edes jotain luokkaa 270-280 maoinosastetta.
    Tyhmä sellanenkin pannu on joka vaatii säädöt sen mukaan ettei nakuta, ja kyllä 9:1 dcr kuulostaa just siltä. Kokemusta on sellasesta, ja hajoskin kertaalleen kun nakutti, ainainen jälkikäynti mm. riesana, ei siis kovinkaan kiva ajelumoottorissa.
    Kaikki asiat kun on kunnossa, viileetä imuilmaa myöten niin totesin että n. 8,5:1 dcr on maksimi mitä perinteisen mallisella palotilalla oleva alukantinen sietää, sit täytyy alkaa ennakkoa tiputteleen... Kaikki tietysti tapauksia sinänsä ja kaikki vaikuttaa kaikkeen mutta kuitenkin.

    Harkitsisin vakavasti nokan vaihtoa, mikä tollasessa koneessa on alkujaan fullsizessä? Siitäkin vois jotain ajatusta ottaa?
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei mulla ole napuongelmia eikä jälkikäyntiä ja liian aikainen sytkä vie vain tehot ja startteja. Ja kyllä joka koneeseen pitää hakea ne optimisäädöt en näe siinä mitään tyhmää. Mulla tän "kikkailun" tarkoitus mennä mahdollisimman miedolla kohtuu kovaa.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^En sillä meinannutkaan että se nyt sulla pielessä olis, ja hyvinhän se on kulkenutkin. Säädöt täytyy jokatapauksessa olla kohillaan, se on selvä. Kysyjän tapaus vaan mun mielestä hieman erilainen, palotiloissa ja muissa jutuissa todennäköisesti antaa tasoitusta....
    Jostain syystä sille dcr:lle on suosituksensa, ja en niitä cruisinkilaitteessa välttämättä lähtis rikkomaan.
     
  11. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Originaalinokka on tietääkseni aika lähellä tuota XE256H paitsi nostoja ollu hitunen vähemmän ja luultavasti XE :n profiili on agressivisempi. Kireempi nokka Compilta olisi varmaan XE274 (230/236 @0.050") jolla DCR tippus 8.4 tasolle. Miten iso ero noissa sitten käytännössä ja ajossa on, en tiedä.

    E85 tuli mieleen kun sillähän kunnon ruttu on vaan eduksi... eikä halvempi hintakaan haittais vaikka kuluuhan sitä enempi. Kaasarivirittely vaan tulee ongelmaksi siinä.
     
  12. kalle39

    kalle39 1st gear

    Lainailen härskisti vanhaa topiccia. Itsellä hieman samakaltainen mietintä menossa puristusten suhteen. Eli koneena on fordin m400, hinkatut rautakannet, compin xe274 nokka, patilliset takomännät.
    Ford m400 puristussuhde
    Kansien tilavuus, MITATTU= 73cc
    Männänpatti, MITATTU=11.9cc
    Kansipahvin paksuus= 0.04"(felpro)
    Kansipahvin paksuus= 0.051"(cometic)
    Liekkirankaat halkaisia= 4.1"
    Porauksen halkaisia=4.03"
    Dekkikorkeus, MITATTU=0.062"
    Iskun pituus= 4.00"
    Laskennallinen puristus suhde
    Felpron pahvilla=11.1
    Cometicin pahvilla=10.8
    Dynaaminen puristus
    Kiertokangen pituus silmästä silmään=6.58"
    Nokan sulkeutis aste(63) + 15 = 78 astetta
    Felpron pahvilla = 7.85DCR
    Cometicin pahvilla = 7.66DCR


    Eli pelaako staattisen puristuksen johdosta 98e vai mennäänkö jo RE85 piiriin? Jääkö dynaaminen purisus liian laihaksi taas etanolille?
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Olit jostain syystä lisänny nokan sulkeutumisasteisiin 15 astetta, sitä ei tule tehdä kun kyseessä jo on perusasteet.

    Sun todelliset dynaamiset rutut on 8.7 ja 8.95 pahvista riippuen.

    E85:ta suosittelisin noilla puristuksilla ainakin 50/50 tai ihan puhtaalla jos e85 kaasarikin löytyy.
     
  14. kalle39

    kalle39 1st gear

    https://www.uempistons.com/index.php?main_page=calculators&type=comp
    Tätä laskuria käyttäen olen tuon DCR ja normi puristuksen laskenut. Kyllä aavistuksen rajuksi menee...
     
  15. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuo laskuri käyttää .050" asteita ja lisää siihen sen takia 15 astetta.
    Riipuen nokasta voi tulla aika epätarkkoja tuloksia.

    Laskin Wallacen laskurilla nuo yllämainitut.
     
  16. kalle39

    kalle39 1st gear

    Kiitos artsiracing kun korjasit, puihinhan tää olis menny.
    Etanoli on käynyt aika ajoin mielessä. Minkälainen maksimi DCR RE85 on? Onko jotain erikoista mihin täytyy nyt kiinnittää huomiota?
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Itelläni on DCR ysin paikkeilla kahdessakin käyttöautossa ja tekeillä yksi kone johon tulee päälle kympin dynaamiset. Mutta kyllä E85 toimii hyvin matalapuristeisessakin.
    Vapari koneen ollessa kyseessä ei siihen kovin helpolla kuitenkaan liikaa tule ruttua.

    Jos aikoo käyttää tavallista kaasaria, saa sen pelaamaan paremmin sekoituksella. Pienikin määrä bensaa joukossa "ohentaa" raskasta etanolia.
    Pelkällä E85:lla ajellessa olis ehkä hyvä lirauttaa joskus siihen tarkoitettua lisäainetta tankkiin, ainakin RedLinella löytyy.
     
  18. saresks

    saresks Gearhead

    Mulla oli joskus 400 Ford flattopeilla, 288/292 nokalla ja orkkis openchamber kansilla, staattista 9.5+. Oli tarkka alipaine-ennakon säädöistä ja aattelin tuolloin et tässä menee käytännön rutturaja täs vehkeessä. Sit taas nykyään ajelen 11 puristeisella oldskool rautakansimosalla samantapaisella nokalla ja dynaamista 8,5. 98:lla nakuttaa tietyillä keleillä, mut 25% RE85 seassa ei ongelmia.
     

Kerro tästä muillekin!