gm est-hei jakajakysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JP-350, 5.6.2015.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Eipä ole koskaan tullu mieleen mitä virkaa toimittaa tuo sakaralevyn ympärillä oleva kaulusrenkula? Olis nyt käyttöä sille tiedolle...meinaan kun sehän ei näytä liikuttavan muuta kun itteensä sen muutaman millin,eikös ecu- ennakonsäätö ole sakaralevyn ja sen ympärillä olevien hampaitten välinen homma?
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja vielä semmoista että niinkun kaikki vanhemmat valtiomiehet tietää sytkän perinteisen perussäädön,eli säädetään koneen käydessä ennakkoa sen verran missä kone käy parhaiten(ilman alipaineen tai ecun ohjausta tietenkin),niin sehän se paras ennakko on...niin mitäs jos kone käy parhaiten asteikon yläpuolella,puhutaan jostain ehkä 16-20 ennakosta?? Eihän dampperin ulkokehäkään noin paljon voi liikkua,ja jos liikkuiskin niin mun käsittääkseni olis eri suuntaan...?
     
  3. EastWeld Racing

    EastWeld Racing 1st gear

    jos sulla on nokkaa vaihdettu kireämmäksi tuo 16-20 perus ennako on ihan normaali. omassa viimekauden mosassa perus ennakko oli 25 astetta ja maksimi 38 astetta. nuo ennakot oli säädetty dynossa , haltech e6gmx oli boxina ja nokka comp ar304r.
    sun ekaksi kannattaa tarkistaa tuo oikea yläkuolokohta, jotta tiedät että damprin asteikko pitää paikkaansa. esim. alumiinista sorvailet tapin jossa tulpan kierteet ja asennat 1 tulpan kohdalle. laita iso astelevy dampriin ja joku rautalanka näyttämään 0 kohtaa. pyörittele konetta plugi 1 sylinterissä molempiin suuntiin kunnes mäntä ottaa plugiin kiinni, puolessavälissä on sun oikea todellinen 0 kohta.
     
  4. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ymmärrän,ja nöyränä otan vinkit vastaan koska painitaan jo niin ihmeellisten asioitten kanssa ettei 7 vuoden rakentaminenkaan näytä painavan enää mitään...mut tosiaan tuosta dampperin ulkokehän liikkumisesta,eikös se pitäis valehdella toiseen suuntaan? Ja jos noin paljon heittää niin senhän pitäis olla jo pyörähtäny paikallaan,ja sillonhan se olis kumeistaan täysin irti ja vatkais hullun lailla? Nämä ihan ennakkoajatuksina,tokihan se todellinen yläkuolo pitää selvittää kuten sanoit. Ja on tosiaan konetta muokattu aikalailla.
     
  5. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mainittakoon vielä että sama kokoonpano kun viime vuonnakin,samoja ongelmia ei ollu sillon vaan ne on tullu viime kauden edetessä..erikoista sekin että tulpat tummenee lohkon edestä taakse,eli 1 ja2 on lähes kuivia(laihoja),5 ja 6 normaalin värisiä,7 ja 8 liikaa saaneita...ei saatana loppuu ymmärrys.. Viime kaudelle rempattu kone,vasta tarkistettu ohivuodot,ultrattu suuttimet... Ja vedolla/ajossa toimii täysin.
     
  6. EastWeld Racing

    EastWeld Racing 1st gear

    vinkki ongelmaan dampr, laita fluiddampr tai vastaava . ei tarvia arvuutella pyörähtämisiä + koneen balanssi on varmasti kunnossa.
    tuo takimmaisten tulppien nokeentuminen on ihan normaalia imusarjoissa joissa on läppärunko edessä, esim. omissa koneissa samaa ongelmaa oli tpi/hsr mosissa. tuo nokeentuminen ei haittaa mitään normi ajossa , paitsi että normi tulpat pimenee aika nopeasti. omassa ratkaisin ongelman siirtymällä 1-taso imusarjaan johon tein itse plenumin ja pulttasin sopivan 100mm kokoisen bbk läppärungon.
    toinen vaihtoehto olisi ottaa mallia efi foordin imarista , jossa on läppärunko paljon fiksummin sivulla sylinterien välissä.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tuo fluid dampperi oli jossain vaiheessa rakennusta asialistalla mutta jäi pois kun tuli kaikkia muita hankintoja,tiedättehän tän virityksen kaavan,jos hankit sitä ja sitä,sitten pitää ne je ne vastata huutoon...loputon suo. Meinaa ruveta vituttamaan just kun muuten toimii hyvin ja esim.tasakaasulla seokset naulattuna n.14. Kärsii kaikki muut projektit mokoman pikkuasian takia,näinä aikoina toivois just että auto olis 1977...Tietysti on niin että jos kaikki on kunnossa niin 500 heppainenkin alittaa helposti päästörajan,mutta toisinaan tämmöset pikkuasiat kiusaa just kun muuten toimis täysin.. Onhan tässä jo vähän luovuttamisen henkeäkin,jotkut lienee nähny ihan tuolla tietyillä myyntipalstoilla... :D
     
  8. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mutta tosiaan tuossa ajotuksessa se ongelma on jo oltava,ei ole ihan normaalia että alkaa käydä hyvin vasta reilusti asteikon ulkona,oksentelee jo kun ennakko "laskee" kahteentoista??? Mikä ennen oli just paras käynti. Tulee mieleen muutamien vuosien takaa oululaisten suuresti ylistämä H....n autopaja näillä kulmilla..kerran puhuttiin sen kanssa ennakoista niin oli "asiantuntija" sitä mieltä että nollaan vaan,kaikki muu on bensanhukkaa.. :D :D Koitin sille selittää että ei kyllä ykskään auto toimi nollalla parhaiten vaikka olis vakio..mutta se oli asiantuntija kuulemma. :)
     
  9. nova 76

    nova 76 2nd gear

    Kato tulpanjohtojen järjestys, mulla oli muistaakseni samankaltaisia ongelmia ja syyksi osoittaitui johtojen väärä järjestys.
     
  10. JP-350

    JP-350 Gearhead

    :D :D Määpä katon..
     
  11. repas-90

    repas-90 3rd gear

    terve,sulla on siis gm:män oma ecu ohjaamassa moottoria ? ootko jo koittanut vaihtaa jakajaan pick-up coilia,ei kyllä oireet passaa osittain pimenneeseen coliin mutta vois kokeilla.tuota myös mietin että jos omaan -85 tpi koneeseen laitan ohjeenmukaisen 6 astetta perusennakkoa est piuha irti,niin ei todellakaan käy kone kevyesti.
     
  12. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Moro moro. Mä oon käsittäny että nuo est-jakajat on vähän niinku kertakäyttövehkeitä,ainoo mitä vaihtaa olis moduli...ja se on vaihettu. Pitäskö tuo vielä tarkentaa että pertronixin flamethrowerista on kyse siis.
     
  13. repas-90

    repas-90 3rd gear

    kyllä hei jakajassa pitäis siellä sakaralevyn alla olla ympyrän muotoinen kela,jonka sisällä pyörii akselissa metallipyörä.tuon kelan osittainen pimeneminen omassa keksinössä aiheutti tyhjäkäynillä ennakoissa ihmeellistä vaeltelua,tuo pick up coili kun syöttää modulille siniaaltoa,jonka sytkämoduli muuttaa boxille ja puolalle kanttiaalloksi.
     
  14. EastWeld Racing

    EastWeld Racing 1st gear

    tuo vakio est-jakaja toimii ihan hyvin +7500 rpm, omassa vaihdoin msd pro bilet jakajaan + accel moduliin viimekesänä. tuo paketti toimi hyvin 8300rpm ilman tehohäviötä/ sekoamisia. tulpat myös vaikuttaa, aiemmin käytin ngk 7pcbr joita meni repullinen kesässä. brisk race iridium tulppiin vaihdon jälkeen ei ole enää tulppa ongelmaa ollut. huonoiten toimivat bosch valmisteet, jotka kestivät pari kilometriä..
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Sehän tässä nyt pistääkin päätä raavituttamaan,ja ihan vaan basic vituttamaan että kierroksilla pelaa täysin,yhdessä ngk tulppien kanssa ei yski vaikka takoo rajottimeen.
     
  16. repas-90

    repas-90 3rd gear

    jep,minä käsitin väärin,luulin että käytit orkkisjakajaa,kyseisestä jakajasta ei kokemuksia,ja kun sulla on tuo kombinaatio aikasemmin toiminut ei kysymyksessä voi olla väärä triggerikulmakaan.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Jees,mutta niinku sanoin nyt on mahdottomatkin vinkit tarpeen joten lisää vaan :) . Mua nyt painaa toi etummaisten tulppien kirkkaus,olisko sitten parivuotias iacci vuotamassa ja etummaiset pytyt hörppää ekana ilman...,ja voiko sekään tuota aiheuttaa...vittu emmie tiiä.
     
  18. EastWeld Racing

    EastWeld Racing 1st gear

    kuten jo aiemmin kirjoitin, todellakin nuo etummaiset kanavat on paremmalla hapella kuin taaemmat. liian pieni plenumi on vastaus ,tai väärin sijoitettu läppärunko.
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Plenumin koko on herra holleyn suunnittelema ja reiät throttlell ainakin silmämääräsesti sopivat mutta vaikee sanoo..se täytyy sanoo kuitenkin että en oo ennen näin ihme hommaan törmänny. Pari kesää sitten se katko käynnin ja nakkas maffikoodin(ku ei toi boxi juuri muuta osaa),nyt sattumalta löysin siihen vastauksen kun testasin vanhalla boxilla koodeja,siitähän puuttu vaan yks silikonityyny jolloin pääsi levy nappaamaan runkoon...eli ainakin sain vanhan boxin tälle keväälle vahingossa toimimaan,pikku kumiputkenpala väliin...No mutta,luulen että vasta alkaneen kesäloman jalkeen mun allekirjoituksessa lukee pontiac firebirdin sijaan...Pontiac firebird. Vuosimalli ei tuu olemaan sama.
     
  20. EastWeld Racing

    EastWeld Racing 1st gear

    jos tarkoitat holley stealth ram imaria, sellaisella itsekin ajelin muutaman vuoden. imarihan on suora kopio tunnel ram:ista, joka on erinomaisen hyvä imusarja. muttakun sellaisen päälle laitetaan liian pieni plenumi, jossa vielä läppärunko täysin väärässä paikassa. tulos on että toimii ihan ok alle 6500rpm, mutta kastelee taaimmaiset tulpat aika ajoin. 2x sopivan kokoinen kaasari on suunniteltu , uskoisin että toimii myös 2x sopivalla 4reikä läppärungolla. juuri siksi jätin tuollaisen hsr imarin tallille hyllyyn odottamaan tulevia innovaatioita/kokeiluja.
     

Kerro tästä muillekin!