Pontiac Grand Prix -77 Ongelmat jatkuu...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karck, 14.11.2012.

  1. Karck

    Karck 3rd gear

    Terve taas.

    Joskus aijeminkin itkin ongelmiani täällä, siitä taas jatketaan.

    Potilas:
    Pontiac Grand Prix SJ 1977 Pontiac 400 Cid
    Holley Ultra 650 CFM double pumper. Entinen Carter AFP, eli joku Edelbrock 1404 näköne o vastaava.
    TH-400 Automaatti.

    Ongelmana on kaasuttaessa nopeasti eli lyöt tallan pohjaan, moottori ikäänkuin tukehtuu tai alkaa röpeltämään. Jännä juttu ongelmassa on se jos suoritan skenaarion muutaman kerran, toiminta paranee ja lopulta ongelma jopa häviää. Kylmempänä pahempi mutta tekee myös lämpimänä tätä. Ellei tosiaan tee tota että lähtee paikaltaan talla pohjassa pari kertaa, niin auto kuoleentuu jossakin 1500 - 2000 RPM kohdalla jonka ylipäästessään kone toimii taas loistavasti. Eli kylmimmillään kone sammuu ja yskäsee sit röpelön lopuks kerra ylös kun lyö tallan pohjaan, lämpimänä ei yski ylös mutta röpeltää ton 1500 - 2000 RPM kierrosalueen. Röpeltäminen alkaa myös ylämäkeen ajaessa kun kone taas laskee tolle kierrosalueelle. Tyhjäkäynnissä havaittavissa epätasaisuutta kanssa, joskus myös ajaessa tasakaasulla tuntuu kuin pienieä putputuksia ois havaittavissa pakoputkissa. Kiihdyttämisen jälkeen kun palauttaa kaasun tasakaasulle tulee taakke valkosta pilvee. Ei järettömästi mutta selvästi. Nyt alkanut myös startatessa pukkaamaan valkosta pakokaasua, mutta ei tiivistä. Kiihyttäessä on havaittavissa konehuoneesta kuuluva vihellys. Et jotaa vuotoo vissii vois olla tai si joku hinapyörä vaa huutaa hassusti pyöriessää, on uudet hihnat on kuiteki. Vika siis myös vanhan kaasarin kanssa ja jatkuu myös holleyllä.

    Tiivistelmä:
    Kaasutus 1500 - 2000 RPM alueella röpeltää. (Normaali tyhjä käynti 700.]
    Rauhallisesti voi kaasuttaa ihan huoletta.
    Epä tasainen tyhjäkäynti.
    Valkoinen pakokaasu päästö kiihdytyksen loputtua (siis aivan selvä) ja kylmäkäynnistyksen aikana.

    Tehty:
    Vikaa koitettu korjaa uudella kaasarilla ja sen oikein säätämisellä.
    Uudella virranjakajalla ja tulpilla/johdoilla.
    Pensapumppu uusi ja katottu linja tankille asti sekä tankkiin.
    Mahdolliset alipaine vuodot tsekattu. Vihellys jatkuu voi olla kyl iha ominaisuuskin...
    Koitettu tehtaan omaa ajotusta(16) ja ajotusta joka oli kun auton sain(13). Ja vähän paria muutakin ei kuitenkaan mitenkään älyttömästi.

    Eli voiko noi kaikki oireet johtua esim palaneesta kansipahvista? Vai onko ihan tyhmä arvaus, viel ei nesteet hirveesti o muuttuneet.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Pontiac Grand Prix -77 Ongelmat jatkuu.

    Onko öljy vai jäähdytinneste höyryä mitä tulee polkemisen tai käynnistyksen jälkeen?

    Ota hihnat pois, viheltääkö edelleen?
    Imuvuoto se voi edelleen olla, tehostimen letku umpeen ja kokeilua.
    Imusarjan tiivisteet uusiksi.
     
  3. Karck

    Karck 3rd gear

    Re: Pontiac Grand Prix -77 Ongelmat jatkuu.

    :mad:
     
  4. Karck

    Karck 3rd gear

    Luulin että sain tänkin jo korjattuu mut paskat.

    Uskon että vika on tossa Holleyn kaasarissa, en saa sitä vaa säädettyy kohilleen. Tai sitte ajotus kusee, mut voiha sinne olla vaihettu joskus nokkaa...

    Kuitenkin, aamulla vituttaa lähtee liikenteeseen kun heti ekaa mäkee kotoa ei meinaa päästä ylös kunnolla. Tehot on poissa auto röpeltää vaan ja kaasua antamalla kuolee kun toisiot avautuu. Sitte sillee taitavasti konroloimalla ku siit pääsee yli ni kulkee taas vaikka tuntuukin että paukkuu putkiin ja sillonkun se kuolee toisioita avatessa ni paukkuu ylös. Lämpimänä ei ole ongelmat ollenkaan niin pahoja kuin aamusin.

    Yritänny vaihtaa jettejä eri camejä isompia nozzleja. Ei mitään eroa mistään vaihdosta aina samat viat.
     
  5. Karck

    Karck 3rd gear

    Päädyin sitte irroottaa ja vaihtaa imarin tiivisteitä kun sitäkin ehoteltiin. No ei menny imari enää takasi ku center boltit ei lähe kelaa reikii. Kannessa reikii pultit kelaa mainiosti. Keskimmäiset pultit ei siis mee mut esim päädyssä olevat menee. Sain sen si kiinni mutta momenttiavain ei tonne mahu, kiristin ihan käsin tasasesti. Noh sain tänää kaikki paikallee ja eiku tulille ni eihä se käynnisty. Sain sen pari kertaa käyntii niin että kaasu pohjassa starttas ja puolel kaasul just pysyy käynnis. Tosi härskisti käy. Eli tais mennä imusarja ny iha viturallee. Sinistä sauhuu lykki.

    Kysymys kuuluu mitä kannattais tehä ton imari suhtee? Poraa reiät pulteille isommiks koska se ei vaan asetu millään oikella kohalle missä kaikki pultit menee kiltisti. Vai pitäskö tilaa uus imari koska muute noi käytävät poratessa ei välttämättä o enää paikallaa?

    Mä en tiiä mitä mä ton motin kanssa vielä teen oon niin katkera että en anna pois, vaa ennemmi poltan koko paskan...

    Edit: Nonii ei tarvi olla katkera enään! Imarin tiivisteiden mukana tulleet oranssit holder rinkulat jotka siis kannattelee tiivistettä asennus vaiheessat oli yksinkertaisesti uusiotuatanto edeli imurille liikaa. Jätti nuo pois ja RTVtä tilalle ni hienosti meni pultit sinne ja sai kiristettyä nätisti. Mitä tästä opimme? Ei tungeta niitä ylimääräsiä rinkuloita sinne väliin! :x
     
  6. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    Ratkeskohan tää ongelma koskaan?

    Mul on kans moparin 360 myllyssä samanlaista vikaa.

    Kun kaasun lykkää pohjaan niin pääsääntöisesti miettii tai vaan tukehtuu. Tasasesti kaasuttamalla pelaa ihan hyvin.

    Bensapuolen viasta ei ole kysymys. Kaasarin putsasin ja vaihdoin uuden kiihdytyspumpun ja autossa uusi bensapumppukin.
    Ennakot kierroksilla 35
    Ei osaa sanoo kohta et mistä vikaa etsiä. Voiko alkuperäinen ilmansuodatinkotelo ahdistaa moottoria?

    Auttakee, alkaa usko loppumaan
     
  7. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Minkälaisessa kunnossa on sytytys puoli?...Eli tulpat...tulppien johdot...virranjakajan kansi+pyörijä...virranjakaja itsessään (eli ei ilmeisest väljäksi kulunut.?.)...puola...Ja onkos konetta viritetty,vai onko ihan vakio 360?
     
  8. jyrgen

    jyrgen 3rd gear

    No sepä se, en osaa moottorista sanoo ku et se vissiin on melko vakio. Tulpat uusittu, jakajan putsailin, pyörijä kunnossa, ei hapettumia. Johdot pitäis pelata vaikka onkin vanhat. Sytkäjärjestelmä pitäis kyl olla kunnossa.

    Pitäs varmaa kokeilla lisää ennakkoa? Seos ruuveista oon säädelly melkosen rikkaalle?

    Voiks imusarja aiheuttaa tommosta? Mä käytin imarin irti koneesta ja uusin tiivisteet, niin voiks siinä käydä jotain tollasta?

    Kyllähän sillä tolleinki ajelee, mut jotenki tuntuu, et ei oo kaikki kuitenkaa ihan tikissään.

    Niin ja kaasari on carterin kuussatanen, jonka heivaan kohta saimaaseen. Voisko jollain neula / suutinsarjalla saada paremmaksi?
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vois, kokeile ensin vaikka jäykempiä "step-up"-jousia. Niillä rikastusajankohta aikaistuu ja poistaa useimmiten juuri tuollasen oireen.
     
  10. pontso

    pontso Gearhead

    maadota kori auton runko ja kone kunnolla , älä luota muiden tekemiin johtoihin , vaikka näyttävät hyviltä voi olla että ei maa kulje niin kuin pitää
     
  11. Karck

    Karck 3rd gear

    Vikaa ei o vielä löytynyt mutta sytkä/bensa vika tää ainakin meikäläisellä on. Auto on nyt menossa ihan osiin, niin en voi tätä ongelmaa enään tutkia ennenkuin kasaan palapelin uudestaan. Tuolla projekti osiossa sitten kun moottorin kimppuun käyn voi jotaki ehkä selvitä.
     
  12. Mikko1939

    Mikko1939 1st gear

    mulla tekee vm66 catalina 389 kans ihan samaa kylmänä ja puol lämpösenä mut sit ku koneen lämmöt on jossain 80-85 nii sitte ei juurikaan siinä on alkuperänen 4reikänen carter johonka tilasin täydellisen korjaus sarjan ku pumpun mäntä oli vähä kärsiny se helpotti tilannetta aika paljo mut ei poistanu vikaa kokonaan.
     
  13. Karck

    Karck 3rd gear

    Ennakkoakin voi koittaa lisätä, auttaa joissakin tapauksissa. Mä en kerenny testaamaan sitä vielä, jakaja niin perse paikassa siellä takana. Vaikee saada auki sitä kiristys mutskuu. Mutta tosiaan ny en testaa, ku kone avautumassa jo.
     

Kerro tästä muillekin!