ledi valot halvalla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja timopajala, 31.5.2015.

  1. timopajala

    timopajala Gearhead

    Tuli tehtyä tohon omaan 1967 camaroon ledi valot taakse kun ei noi onnettomat orkkis tuikut näy mihinkään päivällä. Homma sinällään pirun helppo. Ostin ensin tälläsen http://www.ebay.com/itm/5M-Waterpro...Domain_0&var=470531195719&hash=item27ee68f153

    Seuraavaks irrotin takavalot kuoristaan mikä ei ollu ihmeellinen juttu, pesin sisäpuolen punaisesta linssistä ja liimasin ledinauhaa koko linssin ympärille niin että johtojen päät tule keskelle linssiä. Kolvasin pidemmät johdot kiinni että sai kytkeä suoraan auton omiin johtoihin kiinni.

    Tuota ledi nauhaa voi katkoa sit tietyin välein poikki vaikka sivuleikkureilla et saa sopivan pätkän. Täytyy vaan sit kolvata johdot siihen katkaistun tilalle et saa tehtyä toisenpuolen kans.

    Tuossa ledi nauhassa on kätisyys eli toimii vaan kun + ja - oikein päin. Kirkastui jarruvalot x10 ja vilkut samalla tuon päivityksen jälkeen. Eipä tarvii pelätä kokoaikaa et joku tööttää perseeseen ja hintaa tälle modifikaatiolle tuli se mitä toi valonauha maksoi eli noin 10€ ja nauhaa jäi vielä.

    Eli kolvi ja tinaa tarvii olla, liimaa tai kuumaliima pistooli et saa nauhan varmasti pysymään kiinni, se orkkis liima mikä noissa on ei riitä pitämään sitä paikoillaan.

    Mulla meni rakenteluun sellanen 4h valojen irrotuksen kanssa et ei mikään kauheen paha homma. Ei tarvii mitään muuntajaa tms kun nauha toimii 12v jännitteellä.
     
  2. timopajala

    timopajala Gearhead

    Ja tosiaan sen vilkun johdon löytää aika helpolla niistä auton omista piuhoista kun laittaa vilkun vaan päälle ja voltti mittarilla tai kynällä testaa mihin piuhaan tulee milläkin puolella sillon virtaa. Sama johto toimii ainakin camarossa myös jarrun virtana.
     
  3. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Toi nauha on hyvää keksintö, täyty toivoo että see on nyt lasketu pienel varaal. Kun auton järjestelmäs on jännite mootorin käydessä kuiteenkin 13,5-14V. Mut LEDi on aika herkkä ylijänniteesen. Jo muutama voltti, mika ei hehkulampus tuntuu muuten kun kirkampaala valola, voi kärventä LEDin pitempaala päälle. Mut jos sammu, sit uusiks ja vastus siihen lisakuormaks.
     
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mä liimasin ledi moduleita heijastinpintoihin. Tuli kans hyvät valot eikä katsuriakaan varmaan haittaa kunnolliset valot.
     
  5. timopajala

    timopajala Gearhead

    mulla on sillai tehty noi et tarvittaessa saa minuutissa pois päältä, nappaa maa johdon vaan irti ledeiltä niin ei muuta tarvi, valot toimii ihan normaalisti muuten.

    tein tänään testi lenkin eikä ainakaan vielä oo palanu noi ledit, kyl kait noi jonkun verran ylijännitettä kestää.
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Lämpö tappaa ledit ja sen takia liimasin ne alu-valu pinnalle. Pistä ledinauha tunniks päälle ja jos se on kuuma mut ei polta näppejä niin kestää pitkään.
     
  7. Damned

    Damned Gearhead

    Pankaas laittaen kuvia, niin ei tartte huonon mielikuvituksen voimin pähkiä että
    a) miten ne on tehty
    b) miltä ne lopun viimein sitten toiminnassa näyttää
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    asuntoautossa led nauhaa ja muitakin valoja,eipä oo palanut yhtään.
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Mikä hajoittaa noi vakio lampunkannalla olevat ledilamput? Laitoin autoon parkkien tilalle (värin takia kun vieressä xenonit) normilampunkannalla olevat canbus ledilamput. Ja nehän tais kestää kokonaiset 2kk. Alkoivat vilkkumaan ja yksitellen ledejä tippui pois pelistä ja lopulta kaikki pimeinä. Sitten kun niihin on lisätty vastus, ettei anna ilmoitusta rikkinäisestä polttimosta... se vastus jää ehjäksi vaikka ledit ei pala eli ei anna ilmoitusta rikkinäisestä polttimosta.
     
  10. timopajala

    timopajala Gearhead

    Juu tarvii napata kuva jossain vaiheessa tosta asennuksesta kun kerkii. Aika helppo toteutus tosiaan ja ei siihen kovin kauaa menny. Sitä en osaa sanoa et mikä sit mahtaa ledi lamput rikkoa en osaa sanoa. Aikoinaan mulla oli mustangissa takana ledi lamput ja ne kesti kyl vaikka kuinka kauan.
     
  11. peltsi

    peltsi Gearhead

  12. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Juuri näin. Täs voi tietty ol kysymys myös huonolaatuisis LEDeis mut todennäköisest on ylikuormitetu. Eli volttejä liika, aina kannata laske sen mahdollisen maksimimäärän eli täs tapaukses 14V mukaa. Noita valmiita lampuja on aika pahaa määritella jos siinnä lukee 12V ja ne onkiin? laskettu siihen, on kohta sellainen tulos. LEDi kestaa sellaisen 80 asteen lämpön ihan hyvin. Täs sellainen ohje jos meinaa laitaa yksinäisiä LEDejä esimerkiks kojetaulu tai johonki tunnelmanvaloihin http://l.kryptoniitti.com/lassial/ohjee ... kytkeminen Ja aluksi siihen laskenta että punaisen,keltaisen ja vihrean ledin nimellisjännite on 2V ja sinisen ja valkoisen ledin on 3-3,5V. http://ledcalc.com/ Ton nauhan kans, heh ne voi ol eri taval toteutetu, siihen on vähä vaikea anta reseptia. Täyty kokeil laske, montako LEDi on saman kytketty. Yleensä on 4 ja sit on vastus per sarja...? Eli siin pitais kytke plussan johdon lisaa sellainen 100 oomin vastus et ei ois ylikuorma, tämä ois punaisen LEDin laskenta suunnilen. Mut kattokaan sitä LED laskuria http://ledcalc.com/ siihen vaan omat tiedot ja klik ja
    :lol: :lol: :lol: Tämä laskin esitele myös ton tulevan vastuksen värikoodin ja vaatitavan tehon.
     
  13. Damned

    Damned Gearhead

    Sinertävät lamput keulalla nyt ei ihan tyylillisesti uppoo allekirjottaneelle, mutta hyvälle muuten näyttää noin teknisesti. Takavalot on kyllä helevetin hienot!
     
  14. peltsi

    peltsi Gearhead

    Hep ne ei oo siniset vaan kuva vääristää. Ne on valkoiset :)

    Itse en myös tykkää mistään joulukuusi/koristevalo efektistä.
    Tosin myös kellertävät valot sai lähteä.
     
  15. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ledinauhan liimaus alumiinilistaan kannattaa varmistaa muutamilla tipoilla väritöntä silikonia nauhan reunoihin. Nauhan oma liima tuppaa ajan mittaan irtoamaan.
     
  16. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Mun yhessä vanissa on satoja ledejä, ja ainakin vielä on kestänyt. :D
    Digitaalisen Volttimittarin mukaan ajossa on 14,6-14,8V.
    Korkeimmillaan käy joissain tilanteissa 15,1V.
     
  17. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    No ilmeisest on laskenta menny aika lähelle sitä ihantepiiri ja sit ne toki voi kestää ikuisuuten. LEDi on olemukselta dioodi. Ja virtaakin kulkee siinnä vaan toisen suuntaan. Eli ei synty ns suljettu virtapiiri. Hiljatain yksi vanimies oli murhellinen, kun autosta oli yllätaen lakkanu toimimast cruise. Vika löyty sen halvemman pään viritakavaloist. Mitka oli toteutetu LEDeilla. Noh cruise ns "huomas" että jarruvaloje virtapiirissa on katkos ja ei kytkenny enä päälle. Tehtiin sit rinnakaisvastuksen kans ns "kusetus" ja taas toimi. :eek: LEDit ite on mielenkiintoinen keksintö. Niilla saa kyllä aika näytävia valaistuksi aikasiks. Ja ne ei lämpenee eika käyttä liika virta. Ei oo pelkoa että tulee aamul yllätys että ohoh...
     
  18. Damned

    Damned Gearhead

    No sitten ollaan samoilla linjoilla :D

    Edit: minkälaisia moduuleja käytit?
     

Kerro tästä muillekin!