Ei tavallinen kysymys imarin tiivisteistä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JP-350, 15.6.2015.

  1. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Koskaan maailmassa kellään käyny niin että imarin tiivisteet vuotais imukanavien kohdalta,eli vetäis kampikammiosta ilmaa mutta samaan aikaan vieressä olevat vesikanavat kuitenkin pitää? Ylipäänsä koskaan käyny niin että vetäis kammiosta?
     
  2. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tässä aiemminkin tätä asiaa ihmetelly tuolla toisessa topicissa..siis tätä ongelmaa. Jostain ottaa raivoimun tyhjäkäynnillä,putsarin päästä kauhee kohina ja seosmittari painuu punaselle,siis laihalle. Missään ei ilmavuotoa,ja jos oliskin ulkoapäin tulevasta ilmasta kyse niin ei se sillon imuputken päästä sitä ottais...Tyhjäkäynnillä seos 19-tappi,kierrokset 1500 niin painuu täysin tappiin. n.2200 kierrosta ja siitä ylös seokset hyvät.Eli massiivisen ilmavuodon oireet.Pienet ilmavuodothan häviää aina siihen kun pikkasen raottaa kaasua. Ja tosiaan on ne kaikki perusasiat katottu ensimmäisenä,nyt EI olla perusjuttujen äärellä.Viskipullo tai sen arvoinen lahja tulee välittömästi sille joka tietää mistä on kyse,mun 7 vuotta rakentelua tämän kanssa ei enää riitä tämän ymmärtämiseen näköjään. Ja tosiaan ei kiitos niitä "onko tulpanjohdot oikeinpäin" tai "onko joku alipaineletku rikki" juttuja,iso sulka hattuun ja kunnon palkinto sille joka tietää. Syy miks avasin keskustelu noilla imaritiivisteillä on että vaihdoin felpron 1205:set pois koska vuosivat vettä,tilalle fel 1266 eli millin paksummat niin vesivuoto loppu siihen,enkä oikein usko että sillon imukanvatkaan vuotais. Ja alkaa muuten pikkuhiljaa vituttaa noi peruspärnäsenkorjaamot missä käydään mittaukset ottamassa,ja katsurit.Aina jos autossa on hc:t ylhäällä niin mitä nämä sanoo: "se käy liian rikkaalla.." Mulla on kolmesti ollu hc:t ylhäällä ja joka kerta kyse on ollu nimenomaan laihasta seoksesta.
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Itseäni tämä liippaa hieman likeltä, vaikkei nyt ratkaisua olekaan tarjota.

    Koneena on 350TBI ja, kun tein huoltoa koneeseen ja vaihdoin imusarjan EGR:ttömään laitoin tuon juurikin mainitsemasi Felpron 1205 tiivisteet. Kone ei kyllä vuoda nesteitä mihinkään, mutta hieman ongelmia ollut tyhjäkäynnin kanssa. Tuntuu aina käyvän hieman liian kovaa tai sitten menee seokset ihan pieleen. Toki voi olla omasta osaamattomuudesta megasquirtin kanssa.

    Lisäksi olen huomannut, että kun koneeseen tulee kuormaa tyhjäkäynnillä (vaikkapa laittaa vaihteen päälle ja pitää autoa jarrulla paikallaan). Alkaa kuulua kohinaa koneen suunnalta. Tämä voi toki johtua vain IAC:stä eikä liity mitenkään sinun tapaukseen, mutta aattelinpa kertoa.
     
  4. EastWeld Racing

    EastWeld Racing 1st gear

    riippuu kansista , oletko mitannut paljonko imukanavanpuolelle yläpuolelle jää tiiviste pinta-alaa. mulla piti täytehitsata hsr imaria afr 210cc comp eliminator kansilla. dart pro 1 kansilla ei ollut ongelmaa, afr kansilla käytin fel pro 1206 tiivareita.
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Onko kyseessä kaasarikone, ruisku vai mikä?
    Jos se vuotaisi imukanavista koneen sisään, sen pitäisi tuntua imuna öljykorkista...tai huohotusletkusta...ja käynnin pitäisi muuttua kun huohotusletkun tukkii....ja jos toi on syyllinen, niin silloinhan se vetää ilman ilmanputsarista...eli kohisee putsariin....ja tietysti saman voi aiheuttaa auki jäänyt pcv venttiili...
    Nii ja mikä nokka koneessa on...onko siellä edes tarpeeksi alipainetta jotta pcv sulkeutuu?
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tuossa hsr:ssä näkee just helvetin hyvin imarin sisään kun plenumi on irti,1205 tiivareilla jäi aika hitonmoiset reunat(auto kuitenkin niillä toimi)mut 1266:silla kanavat on melkein just tasan.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Alipaine 0,6 eli aikalailla maksimi mitä voi tolla nokalla olla. Ja toihan siis on läpässy testit viime vuonnakin,sen jälkeen ei muita muutoksia kun millin paksummat imarin tiivisteet.Jotain muuta on muuttunu ilman mun tekemisiä. Ja "liikkuvat" on poissa laskuista,viime vuonna remppasin koneen ja nyt vielä tarkistin ohivuodot.Ja kone jossa on noinkin korkea viritysaste niin kyllä räkis muutenkin aika selvästi jos venttiilivuodosta vaikka ois kyse...pakovena räpsäyttelis jo ihan kunnolla,kuten imukin.
     
  8. Väne

    Väne Gearhead

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?f=10&t=292284&start=15

    Tuossako ratkotaan samaa ongelmaa? Eikö yhteen ketjuun mahtuis?

    On tietenkin niitä perusjuttuja, mutta mihin pyörijä osoittaa silloin kun kipinä hyppää?

    Ei pelkistä hiilivedyistä tiedäkään onko laihalla vai rikkaalla. Onko muut arvot salaisuuksia?
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Vastaa cutlassin esittämään kysymykseen pcv venttiilistä.
    Onks siinä edes venttiiliä? Miten huohotus toteutettu?
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kysytään kunnei tiedä voisko olla, et ois joku alipaine solenoidi väärin päin tai "vääräkätinen" eli aukeaa kun pitäis sulkeutua

    Nissanissa oli kiinnostavia ongelmia kun oli 2 solkkua väärin päin eli kylmänä ei päästetty kuumaa ilmaa imariin ja kun lämpesi solkku veti rikastinta päälle ja kuumaa ilmaa pakosarjasta
    Autto kun vaihto ohjausletkut oikein päin ja lähdöt oikeille laitteille lakkasi kohisemasta ilmanputsarissa ja alkoi käymään tyhjää normaalisti
    kierroksia nostaessa kävi normaalisti koska kierroksilla sulki rikastimen ja kylmälämmityksen
    Seokset oli oikeen hyvät kierroksilla, mut tyhjällä hc välillä veti jopa viivat mittariin
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos mahdollista ja muuten et saa asiaa selville niin testaa se pitävyys vaikka 0,5bar paineilmaa. Tukit kaikki reijät ulkoa imusarjasta(huohotukset ym.) ja avaat keinujen säädöt ainakin niistä keinuista jotka on "nostolla". Joku adapteri täytyy vaan rakentaa läppärungon laippaan. Sit vaan kuuntelemaan että mistä kohisee?
    Oma hommansa tossa on mutta jos ei muuten selviä niin...
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Järjestemän paineistuksella tosiaan vuotokohta löytyy.
    Kuten myös alipainemittarilla minkä laittaa öljykorkkiin.
     
  13. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Rikkonainen alipainejarrutehostajan kalvo tekee myös imuvuodon, jota ei tule ensimmäiseksi tarkistettua, eikä kuulu välttämättä vinkumisena moottoritilassa, mutta sekottaa tyhjäkäynnin täysin.
     
  14. VIN M

    VIN M 1st gear

    Minulle kävi kerran noin. Helppo todentaa ottamalla letku irti ja tukkimalla se peukalonpäällä. Vaihdoin tehostajan.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Imusarjan ja kampikammion välinen imuvuoto toi mun tapauksessa öljyä tullessaan. Mä ehdin vaihtaa koneen toiseen ja sitten kun purin poisvsihdetun, löysin tuonkin vian. Tulpat vuodon kohdalta oli selvästi öljyisemmät.
     
  16. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tottakai siellä venttiili on ja uus tietenkin,samanlailla kytketty kun ennenkin eli kuskin kopasta ottaa ja nimenomaan keskelle plenumia,korvausilma tulee läppien etupuolelta eli on maffin mittaamaa. Ja väne,tosiaan sanoinkin tuolla että käsiteltiin jo vähän tuossa jakajakysymyksessä tätä mutta ei tää nyt enää pitkään aikaan ole jakajasta ollu kiinni niin laitoin nyt uuden pelinavauksen.. Aiemmin kokeilin jo vähän paineistaa kammiota mutta ei nyt ainakaan siitä vielä vuotoa paljastunu. Olin tossa reissussa ja ilman nettiä tietenkin niin en päässy vastailemaan...jatketaan taas pään iskemistä kiveen. Ja tosiaan ne laihalla käynnin merkit on mun mielestä aika selvät,esim.bensapaineen nosto parantaa arvoja koko ajan eli hapen osuus pienenee kuten hc:kin,mutta alkaa olla jo liian rajut paineet ja loppuu regusta säätövarakin,n 70psi. Letkujakin on tulppailtu yks kerrallaan.Täytyy nyt kokeilla mitä se sanois ilman pcv:tä tai ainakin reilusti kuristetulla putkella.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    No joo eipä tuo mitään auttanu kuten saattoi arvatakkin,ja kun apparin puolen letku oli vapaana niin kevyt ilmanvire sieltä tulee ulospäin(pcv:n ollessa pois kytkettynä siis),eli ei alipainetta pitäis olla sillon kammiossakaan..siis se imukanavan vuoto erittäin epätodennäköinen. Ja kuten sanottu niin vasta uusitut tiivisteethän siellä on,pultit moneen kertaan momenttiin laitettu ja ennen asennusta testattu tiivisteliimalla että painaa jokapuolelta tasaisesti. Maffihan tuota vois tehdä mutta siinäkin voltit nousee tasaisesti imuvirran mukana,ja sekin melkein uus..tps myös mitattu että nousee tasaseen voltit siinäkin. Yli 2500 pelaa hyvin ja hetkittäin oikasee tyhjäkäynninkin niin että seokset käy siinä n.14,sen jälkeen taas menee käynti vituiks. Joku 1500 kierrosta niin käy helvetin rumalla äänellä ja seokset makaa 22,4. Parin tonnin kierroksilla 17-19 ja välillä pystyy korjaamaan n15 jolloin koneen käyntiäänikin on normaali.Eli kierrokset kun kasvaa tarpeeks niin seos pysyy koko ajan parempana. Tai no tiedäppä tuosta maffistakaan,kun mulla ei oo muuta vertailupohjaa kun joskus thirdgenin sivuilla pjat puhu että 0,8-0,9v vakion tyhjäkäynnillä eli 450rpm...mulla on tuo 0,8v 850rpm(tyhjäkäyntilastu) joten en tiedä onko toi riittävästi voltteja. Periaatteessa jos se näyttää tulevan ilmamäärän liian pieneks niin sillonhan se ei anna bensaa tarpeeks=laiha seos. Sillä mä vähän joskus kyselinkin että mitä muilla maffit näyttää noilla kierroksilla mutta näemmä kukaan ei ollu mitannu...
     

Kerro tästä muillekin!