Vakiokuntoinen mopo, nopeus yli 45km/h ja seuraukset?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja Motor & Parts, 17.4.2015.

  1. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mikä olisi este ettei kestä? Kyl nää nykyset Kiinanihmeet on epäluotettavampia...

    Ajoihan niillä vanhemmilla tosiaan kaikki teinistä vaariin ja lasti päälläkin.
     
  2. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ymmärrän tietyissä kelkkamalleissa tuon pumppauksen, kun öljyn lisäys bensan sekaan tapahtuu aina kaasukahvan liikkeestä ja hanat kaakossa ei juuri öljyäkään liiku, mutta valmiilla seosbensalla en ihan ymmärrä. Voisitko valaista, en ole hirveästi 2-tahtisen saloihin perehtynyt?

    Moottorisaha laulaa yleensä aika pitkästi, varsinkin raivuri, täyttä.
    Miten tuollainen perinnemopo eroaa siitä?
    Ja tuo etelän ihmisten tapa, miksi raakaa bensaa tankkiin? Kyllähän se seosbensa syttyy ihan samanlailla kuin raakakin eikä tarvitse leikkiä varsinkaan vauhdissa öljyn kanssa. Vai onko tässä nyt joku hienous, joka ei aukene 4-tahtikuskille?
     
  3. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Sen joskus aikoinaan huomasin, että jos kanisteriin oli päässyt hieman kosteutta silloin sai potkia käymään urakalla. Siinä tuo kikka toimii. Eli. Puhtaalla bensalla käymään ja kun lämmin, niin se "kostea" kannu tankkiin ja menoksi. (rahaa kun oli silloin joskus vähän käytössä, niin sillee....)

    Siinä en huomannut koskaan eroa käynnistykseen, tuliko seoksesta tehtyä 2 tai vaikka vahingossa 6 prosenttista. (paitsi savutuksen määrästä) :eek:
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No ei se kosteus toimi nelitahtisessakaan sen paremmin.
     
  5. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Tuosta PV:n viidennestä vaihteesta... Minulla oli Saudi-Arabian! mallia esittelevä Suzuki PV:n korjausopas ja siinä oli esitetty vaihdelaatikko 5-vaihteisena.

    Lisäksi Saudi-Arabian mallissa oli tuorevoitelu jo 80-luvun malleissa.
     
  6. Mika1982

    Mika1982 3rd gear

    Aiheeseen, oma Tunturi Super Sport -84 menee tasaisella n. 50km/h, ylämäissä vähemmän ja alamäissä enemmän. Ei tolla paljoa kovempaa uskaltaisi ajaakkaan, kun toi 50km/h alkaa jo tuntumaan riittävän kovalle vauhdille :lol: .

    "Virityksinä" pari hammasta isompi eturatas, kansi loppuun asti laskettu, viilattu mäntä, vapaavirtaussuodatin ja 56 kokoinen pääsuutin (alkuperäinen kokoa 50).

    En ole yhtään huolissani "virityksistä", en usko poliisien kovin pahasti sanovan pienistä viilailuista vanhaan mopoon. Ja kun kuskikin on aikuinen mies, niin pitää mopossa olla hieman enemmän tehoa, että jaksaa kuljettaa aikuista ihmistä.
     
  7. rb

    rb Double Gearhead

    Meillä oli pitkään painoraja mopoissa mikä aiheutti mummoassa sen, että Honda mankeista oli riisuttava kasa varusteita ja vaihdettava kelvolliset jalkatapit peltisiin paskoihin, ennenkun ne sai täällä rekisteröityä mopoksi.
     
  8. mercakungen

    mercakungen Gearhead

    Minulla oli vuosina 80-83 Honda Monkey -77. Jostain syystä siinä oli 4 litran bensatankki ("Gorilla") 2,5 litraisen sijaan, kromatut loksut sekä kunnolliset (taotut/valetut) jalkatapit. Paino oli varmasti yli sen sallitun 50 kg:n.
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    sinnekös ne läppäpytty 60cc:t alunperin meni, on siinä voinu rätti lepattaa :lol:

    ot: mujja ei tykänny ku naapurin kölveiltä puijasin raisun jossa on 110cc kiinankone
     
  10. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Mie voisin tuosta filosofoida sen verran että vanhat puhallinkelkat jotka käy helvetin kuumana varsinkin kevyillä keleillä, sellasella kun lähet vetämään kaasu auki niin kulkee niin kauan kun kaasu on auki. Kylmä bensa jäähdyttää ja bensan joukossa oleva rasva voitelee. Kun pitkän vedon jälkeen päästät kaasusta irti tapahtuu moottorijarrutus jonka aikana kylmää rasvabensaa tulee aika hintukasti.
    Kerran vedin vittuuntuneena kaasu pohjassa ja vähän ennen kotiovea päästin kaasusta irti niin siihen leikkas.

    Vanhat kunnon lapinmiehet jos on kerran viidessäkymmenessä vuodessa niin kiire että huvittaa vetää pitkään täysillä niin pumppaavat primeriä jo ennen kuin heivaavat kaasusta ja vielä senkin jälkeen.

    Vanha lappilainen sanonta: "Parempi polttaa bensaa kuin mäntiä."
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jäähdyttäähän mikroautoilijat konetta rikastamalla mutkissa, siksihän niillä käsi siellä koneessa on

    Ja silloin Vatas aikoihin kuulemma pösöllä oli järjestelmä joka kaasun päästäessä työnsi bensaa koneen läpi jotta kone ja turbo jäähtyisi
     
  12. street and race

    street and race Gearhead

    Tuossa pösö hommassa oli kyse paukkusysteemistä ei jäähdytyksestä. Myöhäistettiin sytystä joilloin bensaa virtasi suoraan pakosarjaan joka syttyi vasta pakosarjassa ja sai turbon pyörimään kovempaa että ahdot pysyisivät ylhäällä
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ja tuon takia poikkeuksetta 2- tahtisissa autoissa oli vapaakytkin, joka sittemmin periytyi Saabin 96 nelarimalliinkin.

    Hantta
     

Kerro tästä muillekin!