Mopar 360 ääntää tyhjäkäynnillä Help!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pagi, 23.6.2015.

  1. pagi

    pagi Gearhead

    Elikkäs potilaana on -78 policespecial 360. Taustatietoa hiukan elikkös kone on keväällä avattu ja uusintalista on seuraava.

    -federalmogul std. Runkolaakerit
    -federalmogul std. Kiertokangen laakerit
    -std.nokanlaakerit
    -männänrenkaat + hoonaus
    -compin tuplaketju jakopää
    -uusi dampperi
    -uusi laturi
    -tehdaskorjattu tehostimenpumppu
    -uusi edelbrock 1045 kaasari
    -gates vesipumppu
    -compin nostajat


    Ongelmana on se että kone kolkattaa/sirisee tyhjäkäynnillä, sirinä poistuu koneen lämmetessä ja "kolina" vaimeenee paljon mutta ei poistu taustalta kokonaan. itse en enää keksi mikä tuota riivailee?? Ääni tuntuisi tulevan jostain koneen etupäästä vesipumpun tienoilta ihan kun joku hinkkaisi johonkin

    Videota tarjolla
    https://youtu.be/bat2y-JN-Vg

    Kierroksilla ääntä ei kuulu tai sitten se sekoittuu niin paljon että häviää.

    Samainen ääni riivasi viimekesänä ennen koneenläpikäyntiä vesipumppu on silloin uusittu muut nyt koneenlaiton yhteydessä. Olen myös kokeillut poistuuko ääni jos apulaitteiden hihnat poistaa käytöstä mutta sama rallattelu jatkuu siltikin..

    Ruotsiin lähtö olisi viikon päästä mietiskelen vain että uskaltaako 1200km siirtymään lähteä?

    -pasi
     
  2. El 60

    El 60 Gearhead

    Varmista että dampperinpultti ei oo liika pitkä/pohjaa.. jakopään alaratas hakee paikkaansa kun ei kiristy kunnolla dampperin alle. Tälläseen oon törmänny joskus mopsissa.
    Joskus pakosarjavuodossa todella mekaaninen ääni.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pakosatsin vuodolle toi vois kuulostaa. Onks siellä jotkut tiivisteet välissä?

    Mites männätapit, oliko tiukat?

    Entä männät? Kylmänä voi kalkattaa.

    Sirkutus on kyllä outo, mut ei sinne muuta jää kuin kampura, nokka ja jakopää.
     
  4. pagi

    pagi Gearhead


    viimeviikolla jumppasin uuden dampperin luulin että ääni olisi tullu siitä, entinen vatkaili jonkun verran ja pienet jäljetkin siitä löytyi luulin jo silloin löytäneeni vian mutta ei poistunut uudella dampperillakaan.. edellisessä dampperissa oli kopan ja pyörän välissä peltine "kuppi" pölysuojan näköinen se ei käynyt uuteen dampperiin paikoilleen joten asensin uuden ilman.. pitää tuo pultti tarkastaa onko alahihnapyörän pultteihin syytä laittaa lukite?
     
  5. pagi

    pagi Gearhead

    Video hiukan hämää itsekkin kuuntelin sen äsken jostain syystä siinä kuullostaa että pakosarjat vuotaisi mutta 99% varmùudella ne ei vuoda tätä itsekkin selvitin melkeinpä ensimmäisenä.. välissä on fel pro sarjasta tiivisteet..

    Männät näytti hyviltä/ ehjiltä ehkä moparin omaa tuotantoa jopa. Tapit oli mielestäni ok.

    Nokkakin oli siisti melkein uudenveroinen sitä en tiedä mikä se on keltainen raita oli takapäässä..

    Pitää tänään koittaa laittaa uudet hihnat paikoilleen ja tutkia tuo dampperi homma..

    Tosiaan aloitus viestissä en muistanut mainita että sirkutus on välillä pois kokonaan ja palaa ajoittain mutta vain kylmällä koneella..
     
  6. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Kaasarin ja imusarjan välinen tiiviste vuotaessaan voi pitää vikisevää ääntä. Kokeile tehdä alipainevuoto vaikka jarrutehostimen letkun kautta ja kuuntele muuttuuko ääni.
     
  7. SauliK

    SauliK Gearhead

    onko takomännät tai muutenvaan suuri mäntä/sylinteri välys, kuulostaa aika samalta kun omakin kone kylmänä tyhjäkäynnillä. siis tuo vähän dieselmäinen kolkotus

    ei mullakaan täysin häviä kuumana mutta kun kiekat on yli 1000 niin heittää kuulumasta

    oletko kokeillu ilman hihnoja että tulisko muut äänet apulaitteista
     
  8. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    Moro. Ettei vaan ois "oil slinger" peltilätkä väärinpäin dampperin ja alarattaan välissä? Aattelin jos se peltiprikka rahnuttaa ketjuun.
     
  9. pagi

    pagi Gearhead

    Tuossa katselin kasauskuvia ja en löytänyt tuota oil slingeriä mistään kuvasta en purku enkä kasaus vaiheesta?? Olisiko mahdollista että tuossa police mallissa sitä ei ole ollut tuplaketjun takia alkujaankaan vai onko hukkunut matkalle?


    SauliK : Ihan normi mukit pitäisi olla tuo dieselimäinen loklotus on hyvinkin tutunkuuloinen ilmaisu samallalailla käyttäytyy tuo omanikin eli tyhjäkäynnillä se kuuluu ja heti poistuu mutta ei katoa täysin.

    Kuitenkin tuossa töiden jälkeen tuli harrastettu ja katsoin dampperin pultin mielestäni oli ihan sopivan mittainen ja kiristyikin mielestäni kiinni. Jotain iloistakin kerrottavaa eli tutkin kaasarin kiinnityksen takimmaiset mutskut oli hiukan löysyneet ilmeisesti tuo "korokepala" painunut sen verran? Niiden kiristys ja tämän jälkeen vaihdoin vielä uutukaiset hihnat tehostimelle ja laturille.

    Toivorikkaana startille ja kas kas sirinä ääni on kadonnut? Nyt vesipumpun seudulta äänet on kadonneet?!! Hiukan aikaa käyttelin konetta eri kierroksilla mutta ääni ei palannut.. tuo dieselimäinen vaimea rolkatus kuuluu vieläkin..

    Videota https://youtu.be/e_uHE3SFVzg
    Käynnissä ollessa itsekseni mietiskelin että voikohan tollanen maamoottori nätimmin enää käydäkkään? vai aiheuttaako tämä vielä pään rapsutusta?

    Tosiaan vielä en ihan hip hurraata huuda tuon sirinä äänenkään pois menosta huomenna aamulla kun kone on "kylmä" sen todellisuuden vasta tietää nyt siis kone ollut ajonjäljiltä parituntia videota kuvatessa. tosin samallalailla myös aamuisessa videossa.

    Kuitenkin ISO kiitos kaikille vastanneille jo tässä vaiheessa!!! itsellä alkanut seinänousemaan vastaan kun monien toivorikkaiden asennustenkin jälkeen äänet on ollut ennallaa.
     
  10. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    Joo ei se sitä oil slingeriä sinne tarvi välttämättä mutta pitäs sen sinne mahtua silti. voitelee ketjua vaan paremmin kun se on siellä. Tuskimpa toi jakopään osalta eroaa tavallisesta la 360. Nokanhan sä ajoit sisään kun nostajat vaihdoit?
     
  11. kotr

    kotr 3rd gear

    Eikös slingeri oo ontolla pultilla kii ja pultti menee nostajalaaksoon.Nokka-akselin päätylevy kans sen pultin alla?
     
  12. SBM

    SBM 2nd gear

    Ei ole ontolla pultilla kiinni eikä mene nostajalaaksoon. Oil slinger on jakopään kopassa ja tulee kampiakselin ratasta vasten. Tarkoititko oil drip/dripper platea?
     
  13. pagi

    pagi Gearhead

    Mulla tuli vanha nokka uudet nostajat.. oisko se pitäny mie oon ymmärtäny että sisäänajo tehdään vain silloin kun nokka uusitaan?
     
  14. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    Kyllä se suotavaa olis ollu. oletan siis että sulla normi laahuri nokka siellä. Voithan sä tarkistaa et kaikki nostajat pyörii kun irrotat venttiilikopat ja tökkäät valkoisella tussilla jäljet jokaiseen työntötankoon ja kone tulille. Niitten pitäs pyöriä kun kone käy. Rättiä pakosarjan päälle niin tulee vähempi käryä.
     
  15. pagi

    pagi Gearhead

    Eli ilmeisesti silloin kun nostaja toimii oikein tuli työntötangon pyöriä käynnissä ollessa?
     
  16. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Ite oon ottanu työntötangosta ronskisti kiini koneen käydessä ilman venttiilikoppaa. Siis ainakin ford y blockissa pysti pyörimisen toteamaan niin.
     
  17. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    Kyllä. Tuskin kaikki tangot samaa vauhtia pyörii mutta sais nokka-akseli vaurion laskettua pois. Itse ainakin luottaisin siihen. Kuinkas nostajien pre load?
     
  18. pagi

    pagi Gearhead

    Pitääpä kopat käytellä irti tänään ja tutkailla.. sellasella pitkällä meisselillä kuuntelin nuo venttiilikoneistot läpi ja joku ylimääräinen ääni kuuluu kuskinpuoleisen kannen takapäästä. Tämä sinällään selvittäisi sen että miksi se rallatus kuuluu selvemmin ajaessa sisään kuin ulos, tulipellissä on juurikannen takapään kohdalla avoin läpivienti mistä tulee lambdan johtoja yms.. kyllä mie nostajia öljyssä pumppailin ennen asennusta.

    Aamulla tosiaan starttailut ja sirklatus on poistunut.. =) jäljellä enää tosiaan tuo "kolkatus" katsotaan jos tänään sais koppien alta selvyyttä siihenkin.

    -pasi
     
  19. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    Setting Hydraulic Lifter Pre-load (Non-Adjustable Valve Train)

    COMP Cams® recommends using an adjustable pushrod to check the pre-load. Typically, only one cylinder needs to be checked in this process. After applying lube, install the adjustable pushrods and assemble the valve train. Using the same procedure mentioned earlier, adjust the intake and exhaust valves to zero lash by changing the length of the adjustable pushrod for precise fitment. Order a pushrod that is .020"-.070" longer than the pushrod length at zero lash to ensure the proper pre-load.
     
  20. pagi

    pagi Gearhead

    Eli 020"-0.70" pitää olla alue muuten pitää jostain metsästää säädettävät työntötangot?
     

Kerro tästä muillekin!