Mopar 360 ääntää tyhjäkäynnillä Help!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pagi, 23.6.2015.

  1. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear


    Sä tarvit preloadin mittaamiseen yhden säädettävän työntötangon jolla pääset mittaamaan oikean pituuden. sen voi tehdä itsekin vanhasta tangosta tai vaikka letukan tangosta jos päät oikeanlaiset. Olikohan ne nyt sitte 5/16" pallot molemmissa päissä mitä mopen pikkulohkos on alunperin. No se säädettävä tanko säädetään kuitenkin siten että välys on pois niin sitten sä saat oikean mitan siitä tangosta ja lisäät siihen mittaan sen 0,02-0,07" niin siinä on oikea mitta tangolle. Mä aattelin jos kerran oot konetta rakentanu niin uudet nostajat saattaa olla liian pitkät tai jos lohkon kansitasosta otettu tavaraa pois tai kansista niin se tanko painaa sitä nostajan hydrauliosuutta liian syvälle. voihan sulla ollakin ne tangot oikean mittaiset jo valmiiks?
     
  2. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Mä oon aina aatellu että kansien höyläys kohtuullisesti ei riitä siihen että nostajat pohjais tai liki pohjais. Onhan noita enempikin höylätty ilman ongelmia ?
    Voisko jakajan rattaat ääntää? Sehän vois kuulostaa siltä että tulee kannen suunnilta koneen takaosista..?
     
  3. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Voiko ääni kantautua vetolevyltä tai muualta kuin itse moottorista ?
     
  4. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Entäs bensapumppu? Minä painiskelin saman kaltasen ongelman kanssa yhen kesän välistä siris välistä ei ja sitten kuulu tuomosta kolkotusta niin syyllises osottautu bensapumppu. Letkun pätkällä kuuntelin siitä pumpun päältä.
     
  5. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    Joo ei se pieni höyläys vaikutakkaan ja moparin peltikeinut on niin väljiä keinuvipuakseliin että sekin antaa jo paljon anteeks, mutta ei ole säätömahdollisuutta kuitenkaan niinkuin sbf tai sbc vakiona. Tukevampi systeemi on kyllä toi että vivut on akselissa. Mä en usko että jakajan rattaat pitäis ääntä jollei ne oo tosiaan huonot. Vinohampaiset rattaat siellä niin ei kyllä pitäis mitään kuulua. Voihan se bensapumppukin olla mutta se on repsikan puolella ja koneen etupäässä. niis videois se naputus kuulu mun mielestä niin harvakseltaan että venttiilikoneiston kannalla oon että sieltä kuuluu ääni, voi olla vaikka nostajanpesässä öljyreikä tukossa? Jos siä ois vaikka vetolevyn pultti auki niin se naputtais yhtä monta kertaa minuutissa kuin koneessa kierroksia. Toivottavasti sais nyt autonsa kuntoon.
     
  6. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    Voihan siä naputtaa ylimmäinen männänrengas pytyssä olevaan pykälään jos kerran sitä ei porattu ollenkaan? Eikä toi ääni nyt kauheen vakavalta kyllä kuulosta videon perusteella. jos siä oljynpaineita vaan on niin kovaa ajoo vaan. Välillä vilkasee tikkuun et kimalteleeko öljyt.
     
  7. pagi

    pagi Gearhead

    Eilen taas harrasteltu meni niin myöhälle että ei enää jaksanut tulla päivittämään.. elikkä vasemman venttiili kopan käytin irti ja työntötangoista 2 pysyi paikoillaan 1 pako ja 5 pako muut pörräili siellä joku hitaammin joku kovemmin.

    Kansista ei poistettu tavaraa irroituksessa sekä uudet nostajat oli mitoiltaan samanlaiset kuin edellisetkin. Joten varmaan tuo preload tarkastaminen ei taida tässä tapauksessa olla tärkeä?!

    Jakajan sekä akselin rattaat on uudenveroisessa kunnossa. Akselin helakin on uusi. Jakajana on viimekesänä hommattu HEI joka snadisti kyllä silmämääräisesti voblaa pesässään koneen käydessä.? Onko se sitten vakavaa.? Toki eihän tuo isohomma ole viskata orkkis jakajaa ja kokeilla vielä sillä.

    Vetolevyn/turbiinin/laatikon en usko olevan äänen lähteenä. Tuo paketti on uusittu kokonaisuudessaa viimekesän alussa ja pultitkin kasasin lukitteella kiinni koneenjumpan yhteydessä.

    Aika tosiaan alkaa käydä vähiin tuota ruotsin reissua ajatellen. Joten taidan nyt pistää tämän asian jäihin ja kokeilla kestäisikö se viskata tuon 1200km reissun.

    Positiivista kuitenkin on se että tämä toinen sirkistys ääni on poistunut 3pv sitä en ole nyt kuullut sitä en tiedä oliko kyseessä kaasarin löysät mutterit vai vanhat hihnat? Vai liekkö ääni on vain vaimentunut toviksi..

    Jos tämä ääni vielä palaa viskaan uuden vesipumpun se jotenkin itseä epäilyttää vaikka nykyinenkin pumppu on vain 3tkm ajettu.

    -pasi
     
  8. pagi

    pagi Gearhead

    Tosiaan tuo on kanssa sellanen mikä pitäisi tarkastaa..
     
  9. pagi

    pagi Gearhead

    Jep. Ei tosiaan porattu vain hoonaus. Koneella nyt ajettu n 1000km kasauksen jälkeen öljyt on vaihdettu kaksi kertaa molemmilla kerroilla ollut siistit öljyt. Mitä öljyä tuossa kannattaa käyttää nyt ollut 10w-40 teboilit? Ok?

    Bensapumpun eilen kuuntelin ja se kuullosti ihan normaalilta joten en sitä jaksanut ruveta edes irroittamaan.

    Pitänee nyt vielä nostaa tuo auto kerran nosturin nokkaan ja kuunnella altakinpäin tarkemmin josko sieltä löytyisi syy..
     
  10. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear


    Itse laittaisin mineraalit 20w50 varsinkin jos ruisinkiin ruottis meinasit mennä, siä on lämmöt kovilla. Saat samalla vähä korkeemmat öljynpaineet ku paksumpaa öljyä, ties vaikka jos siä on joku öljyreikä tukossa niin antautuis. Kylmänä ei auta sitte kenkiä ennen ku öljy on notkistunut.
     
  11. pagi

    pagi Gearhead

    Tervehdys. Taas on tullu tutkiskeltua mutta vastausta ei kuitenkaan kolinaan ole löytynyt.

    Nyt minua mietityttää turbiini vaikka se onkin uusittu viimekesänä. Onko mahdollista irroittaa vetolevyn pultit ja pyörittää konetta ilman turbiinia? Mulla on siis "painoitettu" sfi vetolevy ja nolla turbiini joten, tasapainon kanssa ei ongelmaa ole mutta onko mahdollisuus että levy osuu turbiiniin?

    Kertokaapa samalla mistä kannattaisi etsiskellä turbiinia? Mulla on siis 26 boorinen tuo turbiini onko se nyt sitten lukko vai?
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Turbiinissa on starttikehä kiinni. Joten paha käynnistellä ilman turbiinia...
     
  13. pagi

    pagi Gearhead

    Hah.. niimpäs onkin kohtalainen aivopieru pääsi lipsahtamaan =)
     
  14. A.X.U.

    A.X.U. 3rd gear

    Jos oikein muistan niin lukkoturbiinissa on tyhjennysproppu.
     
  15. naurava kulkuri

    naurava kulkuri 3rd gear

    Mikähän laatikko sulla mahtaa olla? Turbiininlukko asiaan en osaa vastata mutta mun mielestä 70luvun lopulla ois ollu jo lukkoturbiinia 727&904. Siittä uudemmissa laatikoissa ois sitte sähköisesti ohjattu lukko 518 yms? En usko et sulla kolina kuuluu turbiinista sisältä, kyl se on melkeen niin jos sieltä turbiinista jotain irti niin menokin loppuu. Turbiinia kannattaa kysellä täältä oodeelta tai sit sponsoroida suomalaisia vauhtikauppoja ja ostaa uus. Ebay,rockauto?
     
  16. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Mulla on joskus ollu keinuvipu loppuun kulunut siten et se liikkui siinä akselilla sivusuunnassa ja ikäänkuin kiertyi samalla. Jotenkin se venttiilin puoleinen pää oli kulunut kai vinoon.

    Siinä ei sormin tuntunu välystä, piti kyllä samantapasta ääntä, mutta vaimeampaa.
    Ton huomas kyl nopeesti kun käytti konetta ilman venakoppia, kun yks vippa veti ihan omanlaistaan menoa siinä akselilla.

    Ja nythän tässä muistu viel yks oma vanha moka kootessa: Onhan sulla ne vippa-akselin öljyreiät varmasti oikeaan suuntaan...
     
  17. pagi

    pagi Gearhead

    Morjes.

    Elikkäs ruotsissa tuli käytyä 1700km. Tuli mittariin ja ei ongelmaa.

    Ääni tosiaan kuului sielläkin kylmänä mutta vaimenee melki kokonaan lämmetessään, motarilla tuli jurnutettua ja tuntui että motarin jälkeen kone käy oikein nätisti. Nyt sitten kotona pari kertaa käynnistellyt niin tuntuisi että ääni on lähes kokonaan poissa? Voisiko olla että joku öljyreikä on ollut tukossa tai joku että joku keinu olisi hakenut paikkansa? Tosiaan tuli tehtyä myös sekin moka että työntötankot tuli viskattua yhteen läjään ja näin ollen paikat on varmasti vaihtunut..

    Bensapumpun vielä vaihdoin toiseen käytettyyn ennen reissua ja uspartsilta kävin nyt matkalla uuden pitäisi se vielä asentaa myöskin pumpusta saattoi kuulua joku ääni sillä vaihdoin vielä ennen reissua sen.

    Laatikkohan on 904. Tarkempia tietoja en siitä ole katsonut ostin sen viimekesänä rempattuna ja turbiini tuli matkassa joka näytti käyttämättömältä. Tosiaan se ainakin varmistui että se on 26 boorinen edellinen oli 27 onko tuo uusi nyt sitten lukollinen? Ainakaan lukkoon se ei mene..?

    -pasi
     
  18. aspenSE

    aspenSE 3rd gear

    mulla joskus tollanen sirinä pikkulohkossa.kone oli onneks pukilla ja starttasin öljyn paineet koneeseen.aika kova sirinä koneen taka päästä.ei kun loota irti ja aikani pyöriteltyä konetta,ilmeni että uudet vetolevyn kiinnitys pultit kamppariin oli sen verra pitemmät että hipo lohkoon.vaihoin vanhat ja se oli siinä.että kaiken laista.
     
  19. ttvuori

    ttvuori 3rd gear

    Lukkoturbiini lootalta joo vaikuttais. Lukollisessa laatikossa on myös turbiiniakselin päässä n. sentin pitkä alue jossa ei oo pooria. Sieltä löytyy myös sähköjohdolle liitin siitä parkki/vapaa/pakki tunnistimesta pikkasen taaksepäin. Siihen tulee sen turbiinilukon ohjaus. Ilman sähköä se toimii kuten lukoton loota
     
  20. JuTi-racing

    JuTi-racing Gearhead

    Ei kait 904 lukkolaatikossa sähköohjausta ole? ihan hydromekaanisesti ohjataan lukolle paine.

    A-999/32RH tai A998/31RH voi olla elektroninen ohjaus, niistä en tiiä?
     

Kerro tästä muillekin!