-68 440 915 kansi auki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja leatherjacket, 21.6.2015.

  1. leatherjacket

    leatherjacket 1st gear

    Tervehdys,

    meni öljyt ja vedet sekaisin. Aloitin koneen purkamista ja karhun juontia. Linkistä kuvia.

    http://1drv.ms/1SAHZml

    Edellinen omistaja ei tiennyt koneen historiaa, availen ja selvittelen mikä arpakuution olen saanut.

    Mittasin sylinterin halkaisiaa ja mauseri näytti 11,21mm halkaisiaa.
    Onkohan tätä porattu ja kuinka paljon. Pykälää ei tuntunut olevan.

    Ajattelin ensin mittailla linjarilla kannen ja lohkon suoruutta. Sitten voisi värillä käydä noita kansia läpi. Jos löytyisi säröä.

    Kun olette noita koneita ennemmän kasannut niin mitä tossa kasausvaiheessa pitää ottaa huomioon. Tarviiko esim noihin hyrd nostimiin koskea tai säätää. Ruuvisäätö näkyi olevan nostajassa. Antakaahan vinkkiä.
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Ruuvisäätö on keinuvivussa ei nostajassa
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Näyttäis olevan porattu 0.09 ylikokoon, tai todennäköisemmin 0.06 ylikokoon, eli viimeisessä koossa tuo on.

    Oliko imusarjantiiviste ehjä, entä kansipahvi?
     
  4. leatherjacket

    leatherjacket 1st gear

    Imusarjan peltinen tiiviste oli ehjä. Toinen kansi vielä paikallaan. Toisesta on kuvat, ja ehjän näköinen.

    Pystyykö noita kuutiotuumia arvioimaan porauksen koosta yhtään?
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Pystyy. Juuri siitähän ne lasketaankin, poraus ja isku.
     
  6. leatherjacket

    leatherjacket 1st gear

    Onko noilla kansipahveilla eroja. Mitä kannattaisi ostaa tilalle?
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Perus tiipparit perusmottiin.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ihan perusmotiltahan tuo ei vaikuta. TM7 imusarjaa ja säädettävä vippaa, männät vaikuttais six pack mallilta ja nokka ihan muulta kun hydynokalta, näyttäis äkkisältän mekaaniselta mushroomilta, eli voipi olla kohtuu rankka. Mitä sit tulee öljyjen ja vesien sekasin oloon, niin oliks pahveissa merkkejä vuodosta? Yleensä jos pahvi menee niin se vuotaa puristuspaineita, ei vettä öljytilaan. Se vaiva tulee useemmin siitä et ite lohko tai kansi vuotaa. Fel Prolta löytyy isoreikäset rallipahvit, #1039 tai 1105 jos se porauksen suuruus arveluttaa. Onks kansille tehty jotain? Voi olla et kannattais ihan varmuuden vuoks mitatapaljon tossa on puristussuhde kun on pikkupalotilaset kannet ja six pack männät.
     
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos toi nokka on tuo mekaaninen mushroom, niin sinne on kasausvaiheessa laitettava se oikea välys. Toisaalta, myös hydynostajien tapauksessa pre load on oltava about oikealla alueella.

    Fel pron kannentiivisteissä 1009:ssä saattaa joku kulma roikkua vähän palotilan reunan yli .055--> ylikoossa, mut 1039:ssä riittää poraus tommosellekkin ainakin varmasti.
     
  10. JTE3

    JTE3 Gearhead

  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    normitiivareissahan reikä ei ole pyöreä vaan noudattelee palotilan muotoa. Kyl periaatteessa ptiäis minkä tahansa listatiivisteen riittää kooltaan tollasilla männillä ja orkkiskansivaluilla jos niitä ei oo kauheesti kaiveltu palotiloiltaan. Noi kannet näyttäis orkkisventtiilisiltä eikä nyt mitenkään kauheesti kaivetuilta. Toisilla kansilla tossa vois olla voimaakin selkeesti enempi.

    Jos ei joku tunnista termiä mushroom nostajat, niin ne siis ovat sienen malliset mekaaniset nostajat. Eli nostajan pohj aon halkasijaltaan suurempi kuin nostajanreikä, ne asennetaan alakautta ja saattavat vaatia myös nostajareiän alapään koneistusta isommaksi. Idea on sama kuin isommassa nostajahalkasijassa yleensäkin, saadaan nokkaan enemmän nostoa per aste, eli aukeamisramppi jyrkemmäksi. Moparissa on jo vakiona nostajahalkasija josta kaiken maailman leetukat voivat vain haaveilla, eli 0.904". Mushroomnostajien pohja on halkasijaltaan tasan tuuman. Eli yleensä noi mushroom nokat ovat suht rajuja racenokkia sekä asteiltaan etät nostoltaan.
     
  12. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Osittain menee offtopic, mut siis mulla ainakin 4.375" porauksella olleis koneis 1009 tiivarin porauksen metallirengas roikkuu joistain kohdista hieman lohkon porauksen sisäpuolella. Juuri lähinnä sen takia kun niissä on sitä palotilan muotoa.

    Oon silti antanut niillä mennä ja mitään suoraan siihen liittyvää ongelmaa ei oo koskaan esiintyny. Joskus vaan kuullu noita jätettävän käyttämättä just tuon takia, ja silloin valinta on se felpro 1039.
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    On niissä tosiaan pikkasen eroja miten on muotoiltu eikä noi valutkaan tietty mitään ekllosepän työtä ole. Toi asia tuli isommin esille ken 440 sourcen stealth kannet tuli markkinoille, niissä valut tuppas olemaan ei nyt niin kauheen tarkkoja ja vaativat joskus vähän laajempia paffeja ettei liekkirengas jäänyt palotilan puolelle. Ite muistelen mitanneeni niistä palotilan välikankaista viiden millin eroja.
     
  14. leatherjacket

    leatherjacket 1st gear

    95,3 mm oli kannen tasosta mitattuna. Saako tota lukua johonkin kaavaan.
     
  15. OK

    OK Gearhead

    Miten olet autoa talvella säilyttänyt ja onko ollut pelkkää vettä koneessa. JÄÄTYMISVAARA! :)
     
  16. leatherjacket

    leatherjacket 1st gear

    Kiitos vinkistä. Kyllä pakkasnesteet on olleet koneessa talvella.
     
  17. leatherjacket

    leatherjacket 1st gear


    Sain molemmat kannet pöydälle. Pahvit oli ehjät. Kannen valunumero oli 2780915. Eli vuoden 1967 440 Hi-perf mallia. Pitää hakea mätänetistä toi venajousen puristustyökalu, niin saa kannet purettua pöydälle. Ohjuri oli yhdestä pakovenasta löysällä. Näkyi pakoaukosta. Ei sen suurempaa damagea tähän asti.
     
  18. C-barge

    C-barge Gearhead

    Noissahan ei alunperin ole mitään irto-ohjureita ja 915 kansista on olemassa versiota sekä 1.6 että 1.74 pakovenoilla riippuen just siitä et onks hi perf 440:stä vai ei. Valut on samat tietty kummassakin.
     
  19. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Joskus voi olla jälkikäteen mm. irtoholkeilla kunnostettu vakio-ohjurit, niinkuin mulla yksissä 906:ssa
     
  20. leatherjacket

    leatherjacket 1st gear

    Ei näissä reissuhommissa projektit etene...

    Ei auennut kannen tuplajouset mätänetin venttiili vinkalla. Pitää viedä pajalle.

    Voisiko joku suositella koneistamoa Lahdesta tai Jyväskylästä.

    Vois oikasta pinnat ja laittaa uuden ohjurin.

    Onko tota kantta jo plaanattu tarpeeksi, tai vieläkö on varaa...

    Säröt voisi paja katsoo samalla.

    Linkistä muutama kansikuva. http://1drv.ms/1KEdI4O
     

Kerro tästä muillekin!