SBC turboon nokka-akseliajatuksia ja muuta horinaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 24.9.2014.

  1. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Eipä mullakaan asiaan ole mitään varsinaista annettavaa, mutta pakko on Chevy II-diggarina tykätä laitteesta, toteutus on hieno! Chevy II on neliovisena niin vaatimaton korimalli, ettei paljon erikoisvanteilla parane, tällainen sleeper-toteutus on ehkä tyylikkäin toteutustapa. Ja näyttää tuo toimivan ja kulkevan, Hyvinkäällä ajat taisi olla tasaista 11,1-11,2? Hienosti sysää!
     
  2. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Hienoa meininkiä :D .
     
  3. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?


    Sen verran muuttaa tuota sleeper ilmettä nokkapellin läpi ilmanotto, että harkitsisin sen tekemistä jotenkin toisin keinoin. Hieno laite sulla. Aiheuttaa selvästi kateutta.
     
  4. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Minkäslainen kaasari sulla olikaan siinä, kun se niin hyvin toimii!
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Kiitoksia taas kehuista. Valtope:lle erityisesti kiitokset, kun olit mukana tekemässä tätä versioo ja edellisissäkin auttanut.

    Ja Bowtie, noin se meni.

    Ilmanotto ulkoa on jo käytössä, sivulta 1 näkee edellisen painoksen lasikuituisilla kaukaloilla ja siinä on jo reijitetty nokkakuitu. Nyt ne kaukalot on vaan alumiinia ja tiivistetty niin että kaikki ilma tulee ulkoa. Ei ne kovasti silmään pistä, varsinkin jos nyt sais aikaseks sen kuidun uudelleen maalauksen... Valitettavasti kuvaa ei tästä versiosta ole mulla, Mopoilija kyllä tais kuvata konehuoneen Hyvinkäällä.

    Kaasarihan on ihan Holley 750db, joka on modattu ahtokäyttöön. Koitan muistella nyt kaikki modit mitä olen siihen tehnyt:
    -muovikohot
    -suuttimien jatkot takana
    -powervalven kanavat porattu 2,1mm, ite valve on 1,5 ins/hg
    -powervalven kanavan takaisku poistettu
    -pitemmät kohokammion tuuletusputket
    -ryyppytorni poistettu
    -neulaventtiilit 0,130" kumikärkiset(muut ei sitten oikeasti pidä)
    -kaasarihattu on mahdollisimman tarkka kopio lasikuidusta EV- hatusta, ja noi kohokammion jatkot on sovitettu siihen
    -suuttimet etu 76 ja taka 96
    -jotain jäi varmaan mainitsematta mutta näin noin pääpiirtettäin, nää siis sopii tohon mun koneeseen, ja jotain juttuja varmastikin teen kun nostan ahtopainetta


    [​IMG]



    Sillain ajatellut että toi kaasarihattu näyttelee aika isoa osaa tosta toimivuudesta, ja sanoisin että se jakokannas etu- ja takakurkkujen välillä siihen vaaditaan että virtaus osuu etukurkkujen buustereihinkin...? Tai mulla ainakin loppu rätinät ja muut päksäykset heti tolla hatulla. Vuosien mittan olen niitä tehnyt 4kpl muita, että jotai nkuvittelen aiheesta tietäväni?

    Huohotus menee takaiskun ja keräyssäiliön kautta imusarjaan, takaisku siksi ettei ahtopaine pääse keräyssäiliöön. Huohotus siis laihentaa tota matka-ajon seosta, just sen verran että pääsee niihin 14:1 afr:ään.

    Ennakoista ei näköjään kukaan uskalla kommentoida, niistä vielä kuulisin jotain ajatuksia. Kaikkihan nää on omia tapauksiaan, ja mitään yleispätevää vastausta ei varmaankaan löydy, mutta jos jotain ajatuksia? SHR1:en kanssa ollaan ennakkoja mietitty, ja taitaa olla molemmilla vielä hieman kehitystyö kesken.....
     
  6. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Aaa, okei eli edellisen sivun kokoautokova on myös jotain vanhaa setuppia. Ideaalihan olis kun sais ilman kulkemaan tuolta naamapellin puolelta pienellä "patopaineella" mut ainahan se tila tuottaa tuskaa, niin kuin tässäkin varmaan. Hieno kampe silti kunhan ei tuu pahkaa konepeltiin.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Juu toi kuva on vanhaa varastoa, täytyy ottaa se tämänpäivän kuva nokkapellistä kunhan maalari(minä) sais raahaduttua talliin. Väitän ettei ole liian radikaali tälläseenkään laitteeseen?
     
  8. fsvaasam

    fsvaasam Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    En epäile hetkeäkään että pari ritilää pellissä liikennevaloissa seistessä veisi huomion, jos noi kattotelineet on vielä paikallaan :)
     
  9. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Turbokone kestää ilmeisesti huonommin ennakkoa jos verrataan vaikka mekaaniseen keskipakoahtimeen Mä ajoin procharger ahtimella kilon paineella 24-25 ennakolla 98e pensalla 8.7 puristuksella ilman kuuleria nokkaa oli muutama aste enemmän kun tuossa mikä sulla on
     
  10. shr1

    shr1 Gearhead

    Asiallinen ja nopea on peli!

    Vaiheessa on kehitystyö mullakin ja tulin siihen tulokseen (kun moottoridyno ei nyt ole vaihtoehto), että pitävällä radallahan tuo tarvis säätää enempi kohilleen. Logi päälle ja napsu kerrallaan arvojen muuttelua. Pitävää alustaa ei vielä oo löytyny, joten säädöt on mullakin reippaasti "turva-alueella". :D Tosin ahdot ei mullakaan ole vielä yli kilon olleet, muuten kuin puolivahingossa kadulla... Pyörädyno ei mun tapauksessa ainakaan oikein palvele, jos säätelyjen vaikutuksia haluaa saada selville.

    Seokset huitelee 11 pinnassa täyskaasulla. Varmasti varaa laihentaa. Ennakot on tällä hetkellä kilon ahdoilla 18 astetta. Turboguru "Liljohnsmotorsport", josta toi mun taskukello tuli, oli sitä mieltä että tosta 18 ast ennakosta vois jopa vieläkin tiputtaa pari astetta ja katsoa mitä se tuumaa sitten siitä ylöspäin. Meinas että häneltä tullu uus ahdin on ihan eri elukka kuin edellinen ja paree olis katella maltilla noi ennakot. Jätettiin sit siihen 18 ast kuitenkin. Mieli tekis tarjoilla reilua 20 astetta, kun moni jenkeissä meinaa että sbc kyllä ennakoista tykkää ja rohkeasti vois niitä käyttää. Sinänsä en oo pitäny noita säätelyjä nyt ihan pilkulleen niin tärkeinä, kun tossa koslassa on liuta muitakin menoa rajoittavia tekijöitä ja sen puoleen ei haittaa vaikka jotain "jäiskin pöydälle". Saattaa sekin aika vielä koittaa, että tarkempi hierominen alkaa kiinnostamaan, mut uskon että noilla sinnepäin-säädöilläkin tuottaa senverran et tavoitteet vartilla täyttyy ja tosiaan muita tekijöitä todennäköisesti tulee sitten jo mukaan menoa rajoittamaan...

    Pisteet myös pillerikapseleista! 8)
     
  11. 383

    383 Gearhead

  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Kansipahviko sielä on antautunu vai tuleeko ainetta ämpärillä männänpäälle? :rotfl:

    Kovasti nestepitosen näköstä on meinaan.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    :D
    Äänenvaimentimiin tars porata reijät, keräävät vettä villoihinsa ennenkuin lämpenevät.



    [​IMG]


    Tossa jo kansipahvitkin on korjaantuneet ja männissä reijät niin ei se ämpärikaupalla menevä soppakaan niin näy :lol:
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nyt sitä varsinaista otsikon horinaa: koittanut hakea nyt korkeammilla ahtopaineilla säätöjä kohilleen, ja ei kaikki asiat nyt ihan kunnossa tunnu olevan noin mittareiden perusteella. Nostin ahtopaineet 0,9bar ja pakolämmöt näyttäis kiipeävän päälle 1000-asteen. Pakopaineet on myös melko isot ahtopaineisiin nähden, luokkaa 1,3bar.

    Mitä nyt aamulla kerkesin kuuklettamaan niin ainakin euro-/japsimoottoreissa noita arvoja pidettäisiin lähinnä katastrofaalisina.

    Ennakko täyshööki päällä on nyt ollut sen 22-astetta, ja niitä täytyykin kokeilla hiukan nostaa ja katsoa että paraneeko arvot? Myös bensaa meinasin lisätä, seoksia sinne 12:1 afr pintaan, nyt kun paineita nosti niin näkyi olevan lähempänä 13:1 afr.

    Pakopesiä en mielellään vaihtais isompiin, ja auttaisko se edes? Viivaltahan tällä lähetään ilman ahtoa joten se ahtaimien nopeahko herääminenkin olis toivelistalla....

    Mieluusti kuulisin arvoja vaikka jostain eurovehkeestä jos jenkkiturbottajat ei halua omiaan kertoa, mahdollisimman perinteisestä siis kun niinhän on tämäkin :-?

    Vetoa on siis ihan jees, vaan hieman huimaa noi pakopaineet ja pakolämmöt.
     
  15. valtope

    valtope Gearhead

    Asiasta mitään tietämättömänä ehdotan:

    a) lisää bensaa toisiopuolelle => testiä ( seos/ pakolämpö )
    b) varovaista muutosta ennakkoon => testiä ( seos/ pakolämpö )
    c) tyytyväisenä alastarolle ajelemaan 1.8.-15
     
  16. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Minäkään mitään tiedä mistään, mutta eikös laihalla ollessaan pakopuoli käy kuumempana? Tai sytty pahasti pielessä, joka ei varmaan nyt ole kyseessä.
     
  17. El 60

    El 60 Gearhead

    Äkkiä soppaa sille :)
     
  18. MKultala

    MKultala 3rd gear

    Jos ei tietäis, että noissa Holseteissa piisaa tuotto, niin vois väittää, että tuotto loppuu kesken ja nostaa ahtimien kierrokset, jolloin pakopuoli vetää tukkoon. Tosin kuinka tollanen hx-sarjalainen(joka on tarkoitettu isoille ahdoille) käyttäytyy enen kuin pääsee kartalle, nouseeko pakopaineet ekaks, mutta sitten ahtoa lisätessä ei enää suhteessa nousekaan samassa suhteessa?
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Se voi olla että noi Holsetit on vähän tuollaiset, alkujaanhan ne on just isoille paineille tehty. Vähän sellaset yleismalliset ahtimet, ja sikäli mihinkään ihanteellisiin pako-/ahtoapaineen suhteeseen tuskin pääsen?
    Ja itseasiassa ennen ahtojen nostoa 0,7bar ahtopaineilla oli pakopaine luokkaa 1-1,1bar.

    En ole kerennyt kokeilla jo esilletulleita juttuja, eli rikastaa seosta ja lisätä ennakkoa, ja luulenkin että niillä toimenpiteillä pääsen siedettäviin tuloksiin?

    Paljonko sulla El60 on noi pakopaineet ollu suhteessa ahtoihin, jos oot mitannu?


    Kun tästä pääsen noita juttuja testaamaan niin voi tehdä jotain päätelmiä, ja jos ei uusilla säädöillä tokene niin kai se on vaan vaihdettava isompiin pakopesiin....?
     
  20. El 60

    El 60 Gearhead

    0.7bar paineella 1bar pakopaine.. lämpöö 660. alle 12 afr.. ennakkoo tais olla peräti 27ast
     

Kerro tästä muillekin!