MIG -hitsauskoneista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja PPPLinkWR, 11.1.2005.

  1. hanekki

    hanekki 3rd gear

    en oo kyllä ikinä tavannu etä olisi metri tavarana,mutta aika monet käy muihinkin vehkeisiin.hint apyörii noin 10e molemminpuolin rippu vähän pituudesta ja langanpaksuudesta.
     
  2. amis

    amis 1st gear

    Tänään putsasin lankajohtimen. Kyllä autto! Hiukan lankaa vetelin johtimessa ees taas ja pistin paineilmaa, tuli melko paljon näkyvää moskaa pihalle... Nyt tuli tasaista saumaa. Kiitos vinkeistä :D
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    huono seppä rautaa haukkuu
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä sitä spiraalia saa metritavaranakin.
     
  5. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Toistakymmentä vuotta sitten luin ameriikan lehdistä kikan, jota itsekin käytän:
    Leikkaa huovasta sellainen sokeripalan kokoinen pala ja halkaise se noin puoleen väliin. Työnnä halkaistu pala langan päälle juuri ennen sitä syöttöputkea. Purista kiinni pyykkipojalla. Kastele huopa esim WD40 -öljyllä.
    "Pesee" lankaa eikä päästä kakkaa putken sisälle!
    Toimii!
     
  6. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Noni pitäis itteki kone hommata, valinta on kaventunut joko kempomat 2100 tai kempomat 2500. Onko näissä minkälaista eroa, jollain oli 2100:n kanssa ongelmia, ei kai se nyt niin huono voi olla? Entä mistä näitä löytäisi edullisesti, netissä on pirun huonosti hitsauskoneiden hintoja. Puhumattakaan hintavertailuista!
    Ai niin, käyttöni pääpaino on ehdottomasti ohuiden peltien hitsauksella.
    Sit kattelin että toi kempin migger 210 on myöskin saman kokoluokan kone. Mitä järkee niiden on myydä useita samantyyppisiä koneita, vai onko toi migger joku halpamalli?
     
  7. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Kuule ?
    Mikä kone on Kempiltä kyseessä, onko valovirta- vai voimavirtakone?
    Mikä kaasu sulla on käytössä?
    TARKISTA nämä:
    Kaasun virtaus Mig-polttimen kaasusuuttimen kärjestä sitä varten
    saatavalla rotametrillä(yksinkertainen vehje): Suotava virtaus 8-10L/min.
    Kaasun virtaus on oleellinen juttu valokaaren tasaisessa palamisessa !
    Samoin tarkista myös maattokaapelin kiinnitys sekä koneessa, että
    kappaleessa!
    Onko koneessasi induktanssin vaihtomahd. eli onko maattokaapelille
    olemassa useampi kuin yksi lähtö?
    Jos on, kokeile vaihtaa !
    Tarkista myös koneestasi vapaalangan pituuden säätö !
    Säätönuppi löytyy yl. syöttöpyörien takaa langansyöttöyksiköstä,sieltä
    missä lankakelakin on !
    Tällä on myös ISO merkitys kuvailemiesi ongelmien kanssa !
    JOS virtasuutin(polttimen päässä, mistä lanka kulkee läpi) TAI lanka-
    putki on tukossa, aiheuttaa se langan kulussa ongelmaa jolloin
    sen huomaa helposti siitä että valokaari palaa aika "pulssimaisesti"!
    Lanka tulee nykäyksittäin tällöin ulos suuttimesta ja yl. langansyöttö-
    pyörät kyllä pitävät silloin ääntä !

    Tiivistäen:
    Oma epäilykseni on ensinnä noissa mainituissa seikoissa, sen jälkeen
    vasta voi ruveta epäilemään koneen toimivuutta noin valmistajan
    puolesta !
    Myös lisäainelangan "kunto" aiheuttaa usein harmaita hapsia!
     
  8. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    MIG hitsauslangan johdin

    Juu ostin pariviikkoa sitten IKH:lta teflonputkea metritavarana, ois siellä ollu sitä spiraaliakin...
     
  9. rokki383

    rokki383 Gearhead

    kemppi määrää

    vanhankin kempin huollosta kannattaa maksaa vaikka uuden esabin hinta
    paitsi tietysti jos haluu leikkiä paskoilla vehkeillä,olen hitsaillu vähän niinku "työn" puolesta näil muilla ns ammattikoneilla:wallius,esab.en pidä moisia kakkalaatikoita minään! ja noista halpahalli migeistä nyt mitään viitti ees sanoa,kenenkään tunteita loukkaamatta 8) ja kempin valovirtamigil pystyy hitsaamaan viel 6:n mm:n rautaa ylämäkeen et pitäs riittää autohommissa ihan täysin,tottahan tietysti on et voimavirtakoneessa on enemmän potkua,kukin tarpeittensa mukaan,silti KEMPPI
     
  10. Lpiikki

    Lpiikki 3rd gear

    Laitetaas tähän jatkoa ilman uutta avausta.

    Mulla on tommonen Arcos master 130 Mig.
    Ollu kaasulla,nyt ei kaasua ja täytelanka paikoillaan.
    Koneeseen tulee virta,tuuletin pyörii ja langansyöttö toimii mutta ei polta lankaa.
    Sulake (jos edes oli sulake) näytti olevan ei vaihdettava mallia. Jossei sitte pura koko laitosta.
    Tuosta vehkeessä ei löydy oikein minkäänlaista tietoa netistä enkä itse tiedä noista mitään.
    Josko jollain olis tietoa miksei lanka pala.
     
  11. zejk

    zejk 1st gear

    Itsellä vanha Kempin 253 voimavirtakone. Oma poltin oli hieman liian isokoinen autohommiin joten nyt pienempi malli. Vanha kone mutta ei ole tarvinnut remontteja ja toimii hyvin. Töissä uudempi kempin 2500 malli jossa muoviläpykän alla jos jonkinmoista nappulaa ja potikkaa...täysi susi !
    4-5 mm peltiä kun hitsaa niin saa olla täysillä ennekuin jotenkuten sauma kelvollinen. Huollossa ollut jo pariin kertaan.
    Valovirta koneet taas tuntuu harpanneet aimoloikan kehityksessä eteenpäin . Keikkakoneena kempin valovirtakone ja se pelaa paremmin kuin se 2500 kökkö.
     
  12. keimola

    keimola 1st gear

    moi, yleensä ydintäytelangalla poltin miinus navassa, näin mulla omassakin koneessa..........
     
  13. Lpiikki

    Lpiikki 3rd gear

    Näin myös mulla.
     
  14. Lpiikki

    Lpiikki 3rd gear

    Vaikea näin etänä ilman kuvia mutta onko kokemuksia?
     
  15. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Yksi vaiko kolmivaiheinen laite?
     
  16. Lpiikki

    Lpiikki 3rd gear

    yksi..
     

Kerro tästä muillekin!