Street 2015

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja EastWeld Racing, 14.9.2014.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Tomasolle vastaus:
    Kyllähän se meikäläisen ajot on ajettu!Lottovoiton vaateis ja muutama asiasta kiinnostunu kaveri(pari vanhaa siinä jo ehti kuollakin).
    Annetaan nuorempien touhuu!Mitä sitten tulee koko lajiin yleensä,Suomessa taantunut on pahasti,muutama vanha pitkänlinjan harrastaja jaksaa,uusia ei tuu,taso tietysti jos meinaa pärjätä on kova.Niin,ja sitten tää Suomen
    taloudellinen tilanne yleensäkin,joku apatia mun mielestä koko Suomea vaivaa.Oho,nyt mentiin jo politiikkaan ,ääh,olkoon!
     
  2. Mikkoli

    Mikkoli Gearhead

    Täysin samoilla linjoilla Jykän kanssa...vertauskin oli niinku justaansa :pinup:
    Vannoutuneena street henkilönä tilänne hieman kauhistuttaa mut näillä mennään :odroll:
    Mut eiks Kalle nimenomaan oo just "newface"...ja tehny karhunpalveluksen lajille lyhyessä ajassa saavutuksillaan. Uskon että laji on saanu aikas monta uutta seuraajaa Kallen,firmansa ja yhteistyö kumppaneittensa kautta... :wink: :odroll:
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    En tiedä niistä vertauksista enkä halua lähteä ketään muuta syyttämään kuin fyyran toimintamallia, jos oltais nähty esimerkiks tota vippiä rakentaessa mahdolliseks niin toki oltais tehty, eikä vamasti olla ainoita. Mut sääntökirja kädessä se ei ollut. Omasta tyhmyydestä, resurssien puutteesta tai osamattomuudesta on toki tarpeetonta muita syyttää.


    Feisbuukissa street B ryhmässä on otettu esiin uuden striitti ryhmäedustajan valinta. Itsehän toimin ”virassa” kunnes siitä oma-aloitteisesti erosin todettuani etten nauti sen enempää kilpailijoiden kuin kattojärjestönkään luottamusta päätellen saamastani henkilökohtaisesta palautteesta, esittämiin kysymyksiin tulevista vastausten määrästä ja toisaalta sääntömuutoksista joista ryhmäedustaja oli tyystin tietämätön. Muutaman vuoden toimin ryhmäedustajana, tavallaan perin aseman Luigilta ja asemaa aina uudistettiin ”punakaartin” kokouksissa sekä varikolla että vuotuisissa tampereen swapin yhteydessä pidetyissä striittikokouksissa.

    Toimiessani ryhmäedustajana ensimmäinen yhteydenotto kattojärjestön suunnalta tuli kattojärjestön puolelta kutsuna ryhmäedustajakokoukseen. Sekin vasta sen jälkeen kun kutsu oli ensin lähetetty tehtävässä vuosia takaperin toimineelle. Olin kyllä välillä hoitanut joitakin asioita FHRA:n suuntaan ja muutoksesta oli ilmoitettu, joten tuo kohtuullisesti kaiketi kuvasti asemaa. Lähetin sinne etukäteen postituslistaani katasastusmiehille esitettyjä kysymyksiä, mutta siltä osalta tapahtuma kuivui kokoon koska yhtään FHRA:n katsastusmiestä ei ollut päässyt paikalle. Vastauksia en esitettyihin kysymyksiin koskaan saanut.

    Keväällä puhalsivat muutoksen tuulet FHRA:ssa, puheenjohtaja ja toiminnanjohtaja vaihtuivat. Nykyisen puheenjohtajan silloinen kanta oli että ryhmäedustajan toimi on tarpeeton ja hyödytön, "kahvikekkeriasiaa". Itse näin asian toisin, ryhmäedustajaa hyödyntämällä voisi tietoliikenettä kuljettajilta kattojärjestölle ja etenkin toisinpäin parantaa ja delegoida huomattavasti. Järjestelmä ei olisi raskas, vaan lähinnä yhden henkilön kautta kulkeva tiedotuskanava mahdollisista muutoksista kommentoitaviksi asiasta kiinnostuneille.

    Viime kevätkokouksessa otin asian esille ja siellä uusi puheenjohtaja kertoi muuttanennsa mielensä asian suhteen, muiltakin johtokunnan jäseniltä tuli viestiä että asiaan tullaan panostamaan, mutta sen koommin en ole asiasta kuullut. Eikä tietty sen enempää syytäkään kuulla kuin muillakaan rivijäsenillä joten en tiedä onko asia edennyt.

    Mut siis mielestäni järjestelmä on etenkin kansallisissa ryhmissä tarpeellinen, toimimaan tiedonvälittäjän aktiivikilpailijoiden tai sitä suunnittelevien kannalta. Niin, ettei jatkossa yhtäkään asiaa sääntövaliokunnassa päätettäisi ilman, ettei ihmisillä joita se koskettaa ole mahdollisuutta esittää joko puoltavaa tai vastustavaa kantaansa.

    Ihan niin kuin yhteiskunnassakin, niin myös FHRA sääntöasioissa tulisi olla järjestelmä jossa sääntövaliokunta tekee päätöksensä sille toimitettujen ehdotusten ja muiden mäkemystensä perusteella, ne kirjataan sääntökirjaan ja katsastusmiehet niitä tulkitsee. Nyt ei käsittääkseni niin käynyt, katsastusvaliokunnan jäsenet tai katsatajat oikaissevat jos olen väärässä, vaan mentiin ikään kuin perse edellä puuhun. Tail wags the dog.

    Yhtä tärkeää olis että mikäli tämä ryhmäedustajan asema saa sen kaltaisen merkityksen että todella toimii yhteytenä kattojärjestön, niin tekee sen nimenomaan saamansa palautteen perusteella. Ja jos viestiä kattojärjestön suunnalta, mitä luulisi myös olevan aktiivikilpailjain puoleen, niin etenkin sieltä ryhmän aktiiveille. Tärkeetä säilyttää myös tietynlainen anonyymiys et voi esittää asioita suoraaan fyyralle mut olis korrektia et myös ne joita asia koskettaa voisivat siihen tahtoessaan jotain lausua ilman tietoa esittäjästä. Niinku kait nähty, se tulee eteen joka tapauksessa.

    Sit seuraava asia on et miten moinen ryhmäedustaja tulisi valita? Onks joko ilmotusluontoinen asia, facebook asia tai OD asia siihen mandaattiin riittävä? Pystyiskö sen tekemään kattojärjestön puolesta mulla olevan postituslistan perusteella lisättynä joko tutkintokortin tai lisenssin omaavilla streetissä ajaneilla? Heille kaiketi on yhteystietoja vaikkei mulle olis ilmottautuneetkaan ja toki voin vielä itsekin halukkaiden kuljettajien yhteystietoja kerätä. Mut mun mielestä on tärkeetä et tää mahdollinen ryhmäedustajan valintaprosessi on avoin ja selkee niin et ei kenenkään tarvi jälkikäten sanoa etten oo kuullutkaan. Ja jo etukäteen pytämättä ja kysymättä, en ole käytettävissä tehtävään.
    t,jyrki aukio, DS308

    lähetän tän kanssa FHRA:n johtokuntalaisille ettei ole pelkästään OD:n seurannan varassa.
     
  4. pile

    pile Gearhead

    Jykä kirjoitti taas viisaita. Mielenkiinnolla seuraan kasn streettien kehitystä tulevina vuosina onko ajajia kuinka voimakkaasti mukana.Kuulosti aika heikolta kun varikolla keskusteltiin.streettien perus ajatus on karonnut nyt täysin , että auto ei tarvitse olla katsastettu tieliikenteeseen kisan aikana mutta pitäisi olla katsastettavissa lievin muutoksin. Se ei enää toteudu.Saan varmaan vihoja päälleni taas mutta mielestäni selkee raja olis että streeteille turvaraja 7.99s ja sen alittaneille autoille automaattisesti hylky kisasta ja siirtyminen seuraavaan luokkaan ja niin edelleen.
     
  5. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Henkilökohtaisesti näkisin parhaaksi ratkaisuksi jakaa TS kahteen eri luokkaan, 8,5s autot ja sitä nopeammat. Ei tulisi teennäistä turvarajaa vaan jako tapahtuisi ihan puhtaasti runkosäännösten perusteella.

    Toki tämä vaatii niitä osallistujia molempiin luokkiin, ettei tule ihan tynkäkisoja.
     
  6. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Onhan siellä jo outlaw ja SPS jos tahtoo ajaa isosti kovaa.


    Minusta on likinnä surkuhupaisaa jos tehdään periaatteessa pro mod- putkirunko ja siihen lisätään pari peltipalaa ja valoja ja selitetään kirkkain silmin että se on katuauto.

    Eikä mulla ole mitään ihmeratkaisua siihen ongelmaan että streetti on karannut kauas alkuperäisestä muodostaan.

    Kunhan jupisen 90-luvun kisoja kaiholla muistellen.
     
  7. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Miks TS pitäisi jakaa kahteen (taas) pienempään ryhmään?

    Selkeämpi jaottelu ryhmien välillä olisi parempi.

    Street, perus katuautot, ei isompia muutoksia,
    12-?? sek.
    Pro Street, selkeästi katuautoja, vaparit tai pumppua ja muuta pientä, 10-14 sek.
    Top Street, enemmän viritellyt, korit saaneet jo putkea sisäänsä,
    8.5-11 sek.
    Outlaw, putkirunkoa, turbomosaa, ilokaasua, leveää sliksiä,
    7.5-9 sek.
    Super Pro Street, Pro Stock, alkkis ja muuta mikä liikkuu kutosen tuntumaan,
    6.0-8 sek.

    Nykyisellään luokkasäännöt menee keskenään päällekkäin, "streettipelillä" vois päästä SPS:ssa kovinkin pitkälle, tai hitaalla OL autolla ei pärjäisi edes Streetissa?

    Suuri ja mahtava kattojärjestöhän voisi laittaa sääntöihin: Jos auto kuljettajineen toistuvasti alittaa luokkakohtaisen "aikarajan", on hänen siirryttävä ajamaan nopeampaan ryhmään.

    Mielestäni moinen olisi katsojillekin selkeämpää.
     
  8. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    minä ja Raceman ,kun ollaan tota westin sarjaa ajeltu ,niin katuauto on meitin mielestä semmonen joka on leimattu ja auton rekisteriotteen mukaan eletään .Menköön vaikka 5 sekuntiin ,jos tarvittavat prosyyrit katastusukko on otteeseen hyväksyny ja auton leima voimassa,onkai nuita luokkia jo ihan tarpeeksi,jos fair play hengessä mennään ,niin moottori kokokin pitäs olla otteen mukaan ,joka ei varmaan monella sitä ole,mutta tossa ny tuli tärkeimmät.

    Katuauto eli street on katsastettu auto ja muutokset otteessa.
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    ^Joo ja sitten jenkkityyliin vaihdetaan ennen kisaa koko tekniikka pirssiin polttoaineineen päivineen, että saadaan se muutettua leima/katukuntoisesta kisaiskuun?

    En mä kyllä ole ihan kartalla, että miksi tosiaan 5-10 päällekkäistä ryhmää tarvittaisiin.
    Jos ei tikata indeksiä (kuten siinä aina vääjäämättä käy jos jokin raja on määritetty), vaan voidaan vetää tarvittaessa alle jonkun rajan, niin äkkiä tulee mieleen että voitonhimoinen kuski ajaa aina ylimitoitetulla autolla alimittaisessa luokassa.
    Ja mikäli ryhmän ulosheittosääntöjä langetetaan rajan alitusten takia, niin parhaiten viimekädessä pärjää se, joka tikkaa tarkimmin siihen ulosheittorajaan. Minusta tämä ei ehkä ole se oikea tie...
     
  10. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    minun mielestä tolla katsastuksella ennen kisaa pitäis joku virka olla,et mentäis edes alueelle sen puolesta ja rek,otteen mukaan.jollei ahdinta esim ole otteessa auto voi ajaa,mut ei osallistua varsinaiseen kisaan.

    Katastusukolla pitää olla kanttia kertoa ,et voit ajaa mut et virallista kisaa,sun ahdinta ei ole mainittu otteessa.
     
  11. kapav

    kapav 3rd gear


    Vastaava olis ollut mahdollista myös 90 luvulla. 90 puolivälissä Velamon sekä Nyströmmin Nova alko kulkee lujaa. Välittömästi piti saada sääntö muutos ettei massi miehet tuu hilluu sarjaan. Todellisuudessa Nova oli Nyströmmin C-luokan kilpuri johon oli asennettu Vellamon 20000mk olisko ollu Vaittisen vanha pro stock kiuas. Tää on aina sama kun joku tekee työnsä hyvin ni nillitys alkaa. Nostan hatun todella korkealle Kallen tekemisestä.

    Eikös nää streetti hommat pitäny olla heads up for ever ja ny sakki haluu tänne indeksejä. Kyllä se Vipkin sielt tulee kuvin ajaa.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    En meinannut mitään indeksejä, ainoastaan samantasoisten autojen olevan samoissa ryhmissä.
     
  13. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    nehän merkkailee niitä ahistimia konttorilla halujen mukaan, että tuo ei mikään ongelma ole. mutta onko se tarpeellinen, sitä en tiedä. me ajettais enempi kisoja varmaankin, jos se olis taloudellisesti mahdollista, ja varmaan monella sama juttu. rahat on tiukassa. panostukset lajiin on kuitenkin jo semmoset, että niillä olis ihan kivan auton kaupasta saanut. siis uuden.
     
  14. pile

    pile Gearhead

    En tiedä mutta mielestäni outlaw aikoinaan perustettiin yli rakennetuille katuautoille. Nyt kun ollaan tään päivän tilantees, niin homma on kääntyny päälaelleen. Jos et pärjää streetis niin siirry ajamaan outlawii tai jopa sps:ää . Fhra:n kannattaa oikeasti laittaa viisaat päät yhteen ja miettiä nuo sääntö asiat selkeämmiksi.
     
  15. Hooki

    Hooki 1st gear

    Entiiä meneekö offtopikiks, mut käsitykseni mukaan se Nyström/Vellamo Nova rakennettiin sillon aikalailla uusiks kokonaan, eipä tainnu siitä C-ryhmän kilpurista olla peräisin paljo muuta ku pintapellit ja osa lattiaa. Kyllähän tuo streetti on aika pro:ks menny viime vuosina, toisaalta katsojan kannalta hienoo etton kovia laitteita, mutta kieltämättä joissain tapauksissa ollaan aika kaukana oikeesta katuautosta. Tuo katsastuspakkokaan ei välttämättä asiaa ratkasis, koska eri konttorien välillä eroja mikä menee läpi, mikä ei, valitettavasti. Eli sekään ei olis kaikille tasaväkistä. Voisko tuollanen blacklist tyylinen siirtymätaival olla ratkasu? Siinähän tulisi todettua katukelpoisuus, ja toisaalta harvempi uskaltaa millää pro stockilla lähteä katuliikenteeseen tuosta vaan päiväsaikaan. (Nojoo,varmaan joku lähtis kuitenkii) Nää on vaikeita asioita, mut toivottavasti tähän saadaan joku ratkasu, ilman että muuten hienosta street-ryhmästä(kin) tulee indexiryhmä!
     
  16. 383

    383 Gearhead

    Kyllä tommoinen siirtymä juttu on jo ollut 90 luvulla
     
  17. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    samanlainen muistikuva mulla. vaikeita asioitahan nuo on. mutta hienoa tuossa on se, että streetissä on tuo kaluston ja tulosten taso aika korkeella jopa muihin ryhmiin verrattuna
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Niin oli, tais olla jo 80-luvulla ainakin Hangossa. Se taas vaatis, että autot on katsastettuja ja 100% laillinen muutettu autohan ei mene kun jotain 12 sekunnin aikoja vartilla...

    Kisoissa pärjäisivät vain autot jotka alittavat sen jo kaupasta ostettuna. En tiedä sitten jos tehoja ei ole merkitty otteeseen miten siinä tapauksessa.

    Nyt on nähty, että kisailijoiden määrä ei lisäänny vaikka sääntöjä on muutettu just niinku on haluttu. Jos pysyttäis nyt näissä vähän aikaa ja katsastusmiehet lukevat sitä sääntökirjaa, eivätkä muuta sääntöjä/tulkintoja ellei muilta kilpailijoilta kysytä.

    Kyllä streettiauton täytyy olla kone ja renkaat poislukien katsastettavissa.
     
  19. josu

    josu Gearhead

    Kyllä streettiauton täytyy olla kone ja renkaat poislukien katsastettavissa.

    Tässä asiassa töriset ihan asiaa,siitä kuinka moni noista nykypäivän streetti autoista täyttää tuon pykälän en tiedä.
     
  20. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta vaikka street-luokassa mentäisiin Pro Mod-vauhtia mutta sekä alastarossa ja Motoparkissa on ympäriämpärirata jossa kai pienen siirtymän voisi teoriassa järjestää ilman katsastuspeikkoa. Miten se käytännössä hyödyttää ja miten se järjestetään niin onkin ihan eri juttu.

    Mielenkiintoista olisi kyllä nähdä sellainenkin show. :)
     

Kerro tästä muillekin!