66 Fairlanen ajoominaisuudet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja eekoo, 16.7.2015.

  1. eekoo

    eekoo Gearhead

    Nyt perseestä, ei ohjaustehostinta, nelipyöräsuuntaus ok, nivelet ja simpukka ok,mitään välyksiä ei tunnu, Onko huono suuntavakaus ominaisuus?, orkkis vanteet , 205 14. En oo ennen moisella ajanu, voisko iskarit olla finaalissa...
     
  2. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    uudet iskarit ja etu jouset ku laittaa niin muuttuu kummasti.
     
  3. mpg55

    mpg55 2nd gear

    60-lukuset jenkit ja ajo-ominaisuudet... joo ei ne ihan vastaa nykyisia autoja :) Kauheita lotjia mutta siinä kai osa niiden viehätystä.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Komppaan tätä ja suosittelen myös taka-akselin jousien/iskareiden tarkastamista. Takapää kun vaikuttaa myös vakauteen.

    Ja etupään kulmathan on eri rätti- ja vyörenkaille.
     
  5. 3964

    3964 3rd gear

    Ensimmäisenä itse olen vaihdellut kaikkiin paikkoihin uretaani puslat,ennen tätä proggista on kulmien säätö aika turhauttavaa puuhaa tietysti kaikki nivelet täytyy olla timmejä.

    Siihen kaveriksi OIKEAT iskarit ja ehjät jouset+etuvakaaja reilu tuumainen.

    Kohta alkaa latu alistumaan kunhan ei tarvitse pysähtyä nopeasti.
     
  6. Holley

    Holley Gearhead

    En ihan 100% allekirjoita. Ohjaustehostusta on täyskorisessa '66 Mercuryssä liikaa ja sivutuuliherkkyyttä tietyllä tapaa, etuvakaajakin voisi olla isommalla halkaisijalla, en kiellä sitä, mutta eivät ole tarjonneet 2013 Jaguar XF, 2010 Golf TDI taikka joku 2012 C-Mersu mitään "ooh"-efektejä yhteensä tuhansien kilometrien ajoissa Suomessa, ulkomailla taikka edes ajoharjoitteluradalla verrattuna '60-lukuiseen tai '70-lukuiseen ehjään autoon. Pintakovia jousituksia paremminkin kyllä, jos sitten kanttaukset voi tehdä tiukemmin.

    Jos kerran olet jo läpikäynyt Fairlanesi pyöränkulmat eikä väljiä nivelissä ole, niin sittenhän listalla mainitut jouset ja iskarit kyllä, mutta jos kuitenkin renkaat ja vanteet uusiksi myös, varsinkin jos yhtään nypyttää/täristää. Entä jos hankkisit 15" vanteet? Oli jotenkin apua itsellä juuri tuossa '66 Mercuryssä, kun ostin uudet Magnum 500-vanteet ja uudet renkaat siihen, mutta lähinnä ne värinät ja tärinät siinä olivat aiemminkaan vika, kyllähän se ja kaikki jenkit lähestulkoon (pl. Chevy II) nimenomaan maantiellä suoraan ovat kulkeneet, huomattavankin suoraan verrattuna esim. muutamaan 300- ja 500 -sarjan ylikokorenkaisiin bemareihin, joilla olen ajellut.
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Onko nelipyöräsuuntaus tehty oikealle rengastyypille? Jos ajat vyörenkailla, tehtaan alkuperäset kulmat ei välttämättä päde kun ne on tehty rättirenkaille.

    Ei autoissa mitään mullistavaa ole ajettavuuden suhteen tapahtunut vähään aikaan vaikka tukivarsia on ilmestynyt pyörätuentaan hirmusesti. Ihan yhtä suoraan kulkee kuplavolkkari mitä uusi E-mersu tai 5 bemari, ja samalla lailla kääntyy.

    Uretaanipuslia en pistäisi, vaan ihan kumiset jos ei tahdo kuunnella tien kolinoita ja jurinoita autossa. Olen yhtä uretaanipuslilla varustettua autoa ajanut ja oli siellä kolinaa verrattuna vanhoihin kumisiin.
     
  8. Torino69

    Torino69 3rd gear

    Jep, tehtaan suuntausarvot eivät ole nykypäivän renkaille ja teille. Lisäksi suuntauskoneen käyttäjät eivät oikein aina tiedä mitä tekevät... Mutta jos saat säädettyä positiivsta casteria 6,5 - 7 astetta, negatiivista camberia 0,3 - 0,5 astetta ja 10 minuuttia aurausta, niin varmasti suuntavakavuus paranee. Tehtaan arvoista voi löytyä vaikka mitä, haritustakin jopa, ja ihan varmasti ei mene suoraan. Tuon verran casteria ei sitten löydy ihan suoraan säädöistä, tarvitset shimmilevyjä ylätukivarren kallistamiseksi taaksepäin muutaman millin edestä.

    Välyksistä vielä... eihän ne näin painavissa autoissa oikein paikallaan ollessa tunnu, edes katsurikaan ei niitä monasti löydä vaikka keula olisi palloniveliltään romahtamiskunnossa. Raidetangon päät, ulommat ja sisemmät, kaikki vaikuttaa.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sekin kannattaa kattoa mihin suuntaan takapyörät on menossa. Välillä näkee että ne vaan skipataan äkkiä kun ei voi säätää vaikka perä olisi jostain syystä menossa mihin sattuu.
     
  10. starsky

    starsky 1st gear

  11. Aako

    Aako 1st gear

    Jos on ne jenkkityylin korkearoffiiliset renkaat, nii kumihan joustaapi ja tuo tiettyä elastisuutta ajeluun... pikkusen isompi vanne ja matalampi rengas? (ei niitä *** rumia jättivanteita)!! Välykset pois ja kulmat kohilleen.. Myös takapyörän aurausta voi säätää : Jos harittaa, niin migillä akseliputkeen etupuolelle pysysyyntaan saumaa, niin sauma kutistaa ja saa aurausta lisää :)
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

  13. starsky

    starsky 1st gear

    Joo, nyt meni minulla puurot ja vellit sekaisin, Falconistahan alusta on kloonattu Mustangiin.
     
  14. Weijari

    Weijari Gearhead

    Katoisin myös sen ohjausakselin rättinivelen. Jos on mennyt kuminauhaksi, niin voi tunuta huonona suuntavakavuutena vaikka itseasiassa ao. nivel joustaa. Samoin tukivarsien puslilla ja niiden kunnolla on hyvinkin suuri merkitys, erityisesti takapään puslilla.
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Caster taidetaan säätää -66 Fairlanessa pitkittäistuen (alatukivarressa kiinni) pituutta muuttamalla.
     
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Rättiniveltä ei ole -66 Fairlanessa.
     
  17. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Puuttumatta vikoihin ja niiden korjauksiin repelin pieni kannustus. Aivan helvetin hyvä ajaa kun kaikki on kunnossa. Harvoin kehun Fordia, mutta kaverilla oli 80 luvulla 66 Faikku. Laittoi alustan kuntoon org osilla, ei mtn nylon puslia. Konin iskarit, mutta ei jäykiksi säädetty, hieman edestä kylläkin. Faikku parani huomattavasti, mutta kun vaihtoi jotkut leveät renkaat Michelin 185/70 MX renkaisiin niin siitä tuli tosi hyvä ajettava. Ostin heti samat renkaat mun autoon. Se oli 289 automaatti ja tais olla 500 ja oisko ollut vielä XL? Suomi 4 tolppa. Ainua mikä hieman häiritsi just kun hyppäsi puikkoihin oli mielestäni hidas ohjaus vaikka oli tehostin. Ainakin Mopariin verrattuna. Laita Faikku kuntoon kunnon palikoilla ja renkailla.
     
  18. starsky

    starsky 1st gear

    Taitaa kuitenkin olla kaikissa neljässä melkoisen samanlainen eturipustus geometrialtaan, ainakin shop manual on yhteinen "Comet, Falcon, Fairlane and Mustang".

    Eli kannattaa lukaista ne laittamani linkit etupään kulmien astelukemien suhteen.

    Shop manuaalissa tosiaan Caster säätö (Comet, Falcon ja Fairlane) pitkittäistukea säätämällä ja Camber alatukivarren epäkeskoprikalla.

    Mustangissa molempien säätö ylätukivarren shimmailulla.

    Jos on asennettu aftermarket tavaraa etupäähän, niin säätömekanismit luonnollisesti jotain muuta kautta, mutta originaalissa siis em.
     
  19. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Rebelin kanssa samanlaisia kokemuksia rengastuksesta. 72 Mercuryssa oli huonokuntoinen 235/60 15 rengastus auton mulle tullessa. Tilalle vaihtui alkuperäishengessä korkeampi 215/70 15 gummi, iskarit uusiksi KYBeillä ja suuntaus vyörenkaille. Puslat oli aikaisemmin uusittu. Alkoi menemään luotisuoraan eikä urat tai tuuli hetkuttaneet mihinkään. Leppoisin auto mikä mulla on ikinä ollut ajoltaan.
     
  20. Torino69

    Torino69 3rd gear


    Oikeassa olet, mutta reaktiotangoista ei taida löytyä säätövaraa kuin parille kolmelle asteelle casteria. Kun haluaa mennä sitä isompiin kulmiin, niin shimmausta tarvitaan ylätukivarteen.
     

Kerro tästä muillekin!