Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kierrä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tripla, 19.5.2014.

  1. tripla

    tripla 1st gear

    Kävipä niin että läksin hakeen Chevrolet Trans Sporttia (3,4l, V6, 1998) 300km päästä, hyvältä kuullosti ja niin näyttikin. Ongelmaa ei ollut autokauppoja tehdessä. Kotimatka alkoi ja 20km ennen kotia, auton lämmöt ykskaks nousi, kierrokset laski ja auto otti ja sammui.
    No virtaahan kaaraan jouduttiin antamaan, samoin lisäämään jäähdytinnestettä että kotiin saakka päästiin.
    Siitä saakka auton lämmöt ovat nousseet lyhyelläkin ajolla, 2km ehkä ehtii ajamaan, kunnes lämmöt pomppaa yli sadan. Autoon vaihdettu vesipummpu ja termostaatti, mutta ongelma senkun on ja pysyy. Vesi ei jostain syystä myöskään kierrä järjestelmässä. Onko nyt sitten väistämättä ongelma kannessa, auto ei kuitenkaan savuta normia enempää... :-? Vai voisiko kyseessä olla esim. ilmalukko??? Jos jälkimmäinen, kuinkas ne ilmat järjestelmästä saisi kunnolla pois?
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    Jos vika kannessa niin tekee normaalisti painetta syyläriin muutamissa sekunneissa käynnistyksestä. itsellä autto astron ilmavaivoihin täältä saatu neuvo, eli poras termarin laippaan pienen reiän mistä ilmalukko pääsee ainakin termarin kohdalta....
     
  3. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    voihan sitä jossain korjaamossa käydä mittaa onko syylärissä kaasuja seassa, ellei nyt selvästi nenään pistä
     
  4. tripla

    tripla 1st gear

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    Niin siis pintalaippaan vai, eli kuoreen?
     
  5. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    Itse laitoin muistaakseni siihen ulkokehään, mutta sama kai tuo on mihin sen laittaa kunhan se ei estä termarin toimintaa.

    EDIT: Siis näin "perinteises" termarissa. Kait se trans sportis vielä on sama?
     
  6. jus57

    jus57 Gearhead

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    Meillä oli joskus samalla koneella olevassa Alerossa saman tyylinen ongelma ja siinä oli syynä hajonnut paisunta säiliön korkki.
     
  7. Jartsa63

    Jartsa63 1st gear

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    Missä asennossa Tran Sportissa pitää tuon syylärissä olevan korkin olla. On siis kaksi nuolta vastakkaisiin suuntiin aja niissä tekstit: With tube ja toiseen suuntaan Aling vent.
     
  8. Jartsa63

    Jartsa63 1st gear

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    Ei varmaan ole merkitystä onko 16 psi vai 15psi korkki jäähdyttimessä?
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    yläkerran tiivarit vaihtoon
     
  10. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    Kyllä kannattais mitata kaasut sieltä paisarista,4:s koneessa oli lämpöongelmia ja niistä oli yleensä kansi halki.Kiertääkö vesi myös lämppärin kennonkauta?
     
  11. Jartsa63

    Jartsa63 1st gear

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    Ilmaa järjestelmässä syystä tai toisesta. Järjestelmä ei ilmaannu itsestään. Ilma moottorissa on paljon kuumempaa kuin neste ja tekee lämpömittarin levottomaksi kun ilmaa lämpöanturilla. Ilmausruuvi oikealla vesiletkussa . . . . ilmataan niin kauan sisälämmitykset päällä ettei siitä tule ilmaa / ilmakuplia. Ottaa vähän aikaa ja vaatii huomiota. Metro autossa vaihdettiin yläkannen tiivisteet about 2006 ja ajellessa pois sieltä mittari oli tosi levoton niin olivat huonosti ilmanneet järjestelmän. Piti matkalla ilmata paremmin. Jos lämpöongelma uusii niin sitten jostain tulee ilmaa järjestelmään ja vuotoa jossain. Syylärin korkki uusittava aikaajoin ja onki halvin remontti ko. ongelmaan. Siinä oleva jousi (ei toimi vaaditussa paineessa) / kumit (huomaamaton vuoto) menee ajan myötä ja sotkee jäähdytysjärjestelmän toimintaa.

    Itsellä nyt vuotoa vesipumpun päässä . . . ei vielä selvää mistä vuotaa ja kun ilmaa tulee järjestelmään tulee vuotoa oikein kunnolla mutta ilmailemalla ja tarkkaamalla että muovi paisuntasäiliössä riittää nestettä niin voipi ajella ja mittari on ihan vakaa eli ei ilmaa järjestelmässä. Mutta jos ei ilmaa järjestelmää niin punainen puro kohta virtailee auton alta.
     
  12. Jartsa63

    Jartsa63 1st gear

  13. Jartsa63

    Jartsa63 1st gear

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    On se kumma jos yrittää pitää punaista nestettä paisuntasäiliössä niin se valuu maahan lammikoina mutta kun vain vettä laittaa vuoto "lakkaa". Onko se vesi niin paljon paksumpaa ettei tule pienenstä reijästä vai haihtuuko se paremmin kuumalta raudalta kuin jäähdytysneste?

    Nyt tulossa uusi vesipumppu ja vaihtoon. . saas nähdä sekös se vain vuotaa.
     
  14. ISOisä

    ISOisä 1st gear

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    Kirjan kuvan mukaan align vent paisariin päin.
    http://i61.tinypic.com/funi9i.jpg
    Omassa käyttöautossa on näköjään väärin päin, eikä mitään ongelmia lämpöjen kanssa 30 000 jälkeen. Eli joko korkki ei toimi, tai asennolla ei ole väliä.

    Luulis kyllä ongelmia tulevan, oli kumpi tahansa, eli olisko tossa kirjan (Hayneys repair manual, 3-4) kuvassa sit korkki väärin päin :eek:


    Tossa toisessa mulla on korkki ilman nuolia ja siinä sitten onkin lämpöongelmia. Seilaa yli ja alle satasen ja seistessä nostaa npeesti lämmöt mittarin mukaan 3/4 kohtaan enne kun edes flekti lähtee pyörimään. Sekin pyörii kyllä niin verkkaisesti että tuskin siitä mitään hyötyä onkaan.

    Miten ton veden kierron saa varmistettua? Lämmityslaite puhaltaa kuumaa ja kummastakin ilmaruuvista tulee pelkkää nestettä.

    Entä mitä tollanen motti tuumaa jos kokeilee paksumpia öljyjä mitä suositellaan, tai pysyiskö 10w30 mineraalit paremmin sisällä ja pinnoissa kiini? Tuntuu toi motonetistä saatava GM:n 10w30 olevan kuumalle koneelle liian kesyä kun itkee alleen ja tikustakin katottuna öljy on kumman ohutta.
     
  15. Jartsa63

    Jartsa63 1st gear

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    HEI

    PALJONKO CHEVROLET TRANS SPORT JÄÄHDYTYSJÄRJESTELMÄ VETÄÄ NESTETTÄ? :pinup:
     
  16. Jartsa63

    Jartsa63 1st gear

    Re: Chevrolet Trans Sport 1998, lämmöt seilaa ja vesi ei kie

    [Omassa käyttöautossa on näköjään väärin päin, eikä mitään ongelmia lämpöjen kanssa 30 000 jälkeen. Eli joko korkki ei toimi, tai asennolla ei ole väliä.

    Luulis kyllä ongelmia tulevan, oli kumpi tahansa, eli olisko tossa kirjan (Hayneys repair manual, 3-4) kuvassa sit korkki väärin päin :eek:

    EI TAIDA TOSIAAN OLLA MITÄÄN VÄLIÄ NUOLIEN SUUNNALLA KOSKA EI SIELLÄ KORKISSA OLE MITÄÄ SELLAISIA RAKENTEITA MIKÄ VAIKUTTAISI MIHINKÄÄN VEDEN VIRTAUKSEEN. NYT MINULLA UUSI KORKKI JA EI MITÄÄN NUOLIA EDES OLE.


    Tossa toisessa mulla on korkki ilman nuolia ja siinä sitten onkin lämpöongelmia. Seilaa yli ja alle satasen ja seistessä nostaa npeesti lämmöt mittarin mukaan 3/4 kohtaan enne kun edes flekti lähtee pyörimään. Sekin pyörii kyllä niin verkkaisesti että tuskin siitä mitään hyötyä onkaan.

    KORKKI ON KUULEMA TÄRKEÄ SEN OIKEAN PAINEEN TAKIA JA HEIKKO KORKKI VUOTAA JA EI TOIMI OIKEIN JOS JOUSI MENETTÄNYT TEHONSA.

    ILMAA TULEE ILMEISESTI JÄRJESTELMÄÄN JA ILMA ON KUUMAA JA KUN MENEE ANTURIN OHI NIIN ÄKKIÄ NOSTELEE MTTARIA. PITÄÄ ILMATA JÄRJESTELMÄ. TOIVOTTAVASTI TUO KORKKI VAIN ON SÖKÖ.

    Miten ton veden kierron saa varmistettua? Lämmityslaite puhaltaa kuumaa ja kummastakin ilmaruuvista tulee pelkkää nestettä.

    OK TUO . . . JA JOS VESI EI HÄVIÄ PAISUNTASÄILIÖSTÄ NIIN EI VUODAKKAAN MISTÄÄN. JOS VUOTAA NIIN TULEE ILMAA SYSTEEMIIN ESIM. VESIPUMPPU.

    ILMAAMINEN ON SE ONGELMA KUN NUO ILMARUUVIT ON KONEESSA LIIAN ALHAALLA . .. MUTTA ONNISTUU KUN SEN HUOLELLA TEKEE. KUUMA ILMA JÄRJESTELMÄSSÄ TOSIAAN HEILUTTELEE LÄMPÖMITTARIA . . . EI ERI LÄMPÖINEN VESI YMMÄRTÄÄKSENI.

    Entä mitä tollanen motti tuumaa jos kokeilee paksumpia öljyjä mitä suositellaan, tai pysyiskö 10w30 mineraalit paremmin sisällä ja pinnoissa kiini? Tuntuu toi motonetistä saatava GM:n 10w30 olevan kuumalle koneelle liian kesyä kun itkee alleen ja tikustakin katottuna öljy on kumman ohutta.[/quote]

    KÄYTTÄISIN 5W30 ÖLJYJÄ, SIIS MITÄ LÄÄKÄRI ON KONEELLE MÄÄRÄNNYT. TALVELLA TYKKÄÄ TUOSTA MIELUUMMIN. ÖLJYVUODOT ON SITTEN ERI JUTTU. JOSKUS OLI KENDALLIN 5W30 MINERAALIÖLJYT JA SYNTEETTISET 5W40 JA EN MUISTAA MITÄÄN MUUTOKSIA ÖLJYN KULUTUKSESSA TAI MISSÄÄN MUUSSAKAAN. ÖLJYÄ VIE KYLLÄ 7MUTTA ALLEEN EI LASKE. 7000KM JA YLÄMERKISTÄ OLLAAN TULTU ALAMERKKIIN.
     

Kerro tästä muillekin!