318 --> 360cid

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Smokend, 27.7.2015.

  1. Smokend

    Smokend 3rd gear

    Morjesta. Noin 6 vuotta sitten kysyin miten on moottorin muutoskatsastus Dodge Dart 1966, joka on tullut suomeen alkuperäisenä 190 cid koneella. Auto on muutokatsastettu jossain vaiheessa 318 cid koneelle. Voisiko sen katsastaa 360cid koneelle myös. Ongelma on ilmeisesti, että kyseistä autoa ei ole koskaan valmistettu kyseiselle moottorille. Papereissa ei ole muutos% eikä KW lukemia. Miten on? onko homma muuttunut?
     
  2. niclas

    niclas Gearhead

    25% saa olla suurempi kuin mallisarjan suurin moottori. Tässä tapauksessa vissiin isoin vertailumoottori on 273. Eli 273x1,25= 341. Toisaalta tuo 318 ja 360 lähes identtisiä toisiinsa nähden, eli tuskin kukaan edes tajuaa että moottori vaihtunut... Koneen korvakkeissa oli toisella puolella eroa. Nämä äkkiseltään, varmaan jotain muutakin.

    http://www.trafi.fi/filebank/a/14145817 ... misesa.pdf

    Linkin takaa pykäliä moottorinvaihtoon.
     
  3. Rottelo1984

    Rottelo1984 2nd gear

    Joo itellä on 68 dartti muutoskatsastettu 225->273. ja täälä hetkellä siinä on 318. ollut jo kolme leimaa eikä oo huomanneet. tarkotus olis kyllä muutos katsastaa jossain vaiheessa
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Eiks 318 tullu juurikin '66 tarjolle? Sitä ennen oli 273. Eli pitäis prossat riittää?
     
  5. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ei kun 69
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Ei varmaan kukaan erota päällepäin 273/318/360?
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Näinpä se on kuin tuossa aiemmin vastattiinkin:Kukaan ei erota niitä päältäpäin,ei ainakaan katsastusmies eikä vähempää voine edes kiinnostaa V8 kuin V8 jos papereissa moinen moottori.

    Enempi ihmettelee että Taasko joku vanha romu ja vähäjärkinen joka laittaa rahansa moiseen bensakrematorioon,vieläkö näitäkin on vapaalla jalalla.
    Eipähän nuo nuoret nykykatsurit erota edes iso ja pikkulohkoa keskenään eikä voine vaatiakkaan kun harvoin enää edes näkevät näitä ja se aika ohi kun kyylättiin jenkkirassien konehuoneita suurennuslasilla+piti toimittaa maahantuojalta tms eri moottoreiden+vm tehotodistuksia mitä insinööri kaipaili.

    Turbot ym ahdinsysteemit ym täristimet lie eri juttuja sekä nämä "10 litraiset" megamöhkö alumiiniset uustuotantokoneet joissa tehoa kuuraketin verran,ne nyt herättää huomiota muutenkin konetilassa.
    Tokko niitä monikaan asentaa jos alusta,jarrut ym jää antiikkiseksi tehdastavaraksi...
    Enpä huolestuisi asiasta ja tyhmyys on hyvä keino vastailla yhtä tyhmiin kysymyksiin jos katsastuksessa jotain kysellään,sama mottihan tuo joka iät ajat ollut :odroll:
    Asiantuntijat eri juttu jotka erottaa mikä on mikä kone, numeroista+pikkueroista päältäpäin.
     
  8. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ok. No, taas oppi uutta.
     
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eihän niitä erota jollei valunumeroita katsele...

    Tosin se tutkijalautakunta erottaa kun p..ska menee tuulettimeen ja sattuu vakavampi mälli, eli vakava loukkaantuminen tai kuolema.

    Tämän jälkeen alkaa vakuutusyhtiötäkin kiinnostamaan. Ja kas korvaukset juoksee kyllä vakuutusyhtiöltä, mutta perinnän päässä saattaapi olla se katsastamattomalla pelillä liikkunut kuski.

    Meinaan kun vakuutusyhtiö on voittoa tuottava yritys ja haluaa siirtää kulut jollekin muulle jos mahdollista on. Vaikka sitten leivättömän pöydän kautta...

    Vähän on hankala selitellä etten mä tiennyt.

    Tämä on nyt tätä ajatusten virtaa. Mutta ainakin kannattaa tuumitella kestääkö perse jos huonosti käy.
    Eli leiman kautta tai sitten voimaa muulla tavalla.
     
  10. niclas

    niclas Gearhead

    Totta, toisaalta olen nähnyt yhden 360 lohkon josta vedetty rälläkällä valunumero veke ja ns "perunaleimasimella" sekä kemiallisella metallilla värkätty siitä "318" :rotfl:

    Jos mentäisiin pilkulleen pykälien mukaan, niin mitenkäs sitten tuo kansien vaihtaminen alumiinisiin, eikös sekin pitäis muutoskatsastaa, vai meneekö raja 8 venasesta 16 venaseen yms. ??
     
  11. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Turha viesti, kunhan kirjoitan. Aikoinaan mulla luvat pikku slantista 360 mottiin ilman muutoksia. Kuitenkin isot jarrut tehostajalla. Ihmettelin inssin intoa kun se fikkarilla kyyläs valunumeroita. Kysyin mitä väliä, se on 360 isoin pikkulohko? Dampperia katsoi tarkasti mikä 360 motissa isompi. Jos ois ollu vain kolme-yks-kasi olisiko se tullut otteeseen? En tajunnu. Eräällä alueella länsi-Suomessa on asiaan vihkiytyneet inssit. Niiden ei tarvii katsoo päätteeltä koneen numeroita vaan ne osaa ne ulkoa. Turha mennä rodia yrittää vuosileimaa 350 motilla jos otteessa on 267.
     
  12. Smokend

    Smokend 3rd gear

    "Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos
    auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien
    yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi
    määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka
    valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumoottoreina
    voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien
    moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen
    markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli
    luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen
    tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai
    valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu
    yleiseen tieliikenteeseen." Mielenkiintoista...
     
  13. Smokend

    Smokend 3rd gear

    miten mulla olisellainen muistikuva, että 66 darttia olisi tehty jokin erikoiserä 383 koneella. joskus jostain sen kaivoin esille. Meinaan edellä mainitun tekstin perusteella voisi asiaa koittaa esittää, että saisi koneelle leiman.
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei siihen ole ollut saatavana 273:sta kummempaa. 340 mahtuu prosenttirajoihin hyvin siksikin, että 66 Dartin dealeroptioissa on ollut "D-Dart", 275hp tehoinen versio. Kaitpa 360:lle saa poikkeusluvat, kun A-Fordiinkin saa kansiventtiilikasin.
     
  15. Smokend

    Smokend 3rd gear

    Onhan noita katsastettu 440 isolohkoillekkin siis 66" dart. Suomessa ainakin.
     
  16. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Ei nykyisillä säännöksillä, ilman poikkeuslupaa.
     
  17. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Sorry,setä täällä ei usko että tutkintalautakunta,palokunta,poliisi,vastapuoli tai vakuutusyhtiö saati muukaan taho rupeaa kenenkään lohkonumeroita tutkimaan jos oletetaan että auto on V8 malli tai sille muutoskatsatettu aikoinaan.

    Onko kenelläkään kokemusta tai kertoa minulle että laillisesti vinkkelimoottorilla oleva ja ihan peruspadan näköinenkin kone+ auto olisi syynätty ihan peltikolarin tai ikävämmänkään vahingon jälkeen?

    Silloinhan tarviisi tietää edellinen koneen-numero johonkin viralliseen paperiin jota verrataan johonkin vai oletetaanko että kaikki ovat ns matching numbers autoja tai kuka osaa tulkita mikä kuuluu mihinkin,minkä tehoinen ko kone on ja onko kenties vakio vai viritetty+paljonko...?

    Minun harrasteautossani ainakaan mitään koneen-numeroa ikinä mihinkään otettu,ei tarkistettu saati tulkittu tai edes tänäkään päivänä oikeaksi tilavuudeksi muutettu yli 25 omistusvuoden jälkeen ,yhä menee isolohkona näköjään katsastuksessa ja ihan eri näköinenhän tuo kuin pikkulohko.
    Aikoinaanhan oli varminta ja hienoa tullata heti varmuudeksi isolohkolla tulevaisuuden varalta.. :soosoo: :soosoo:

    Kukaan katsastusmies ole vähempää kiinnostunut mikä malmikasa siellä on kunhan bensakone ja näyttää V8 olevan.

    Mennee tähän pelottelun,pätemisen ja mutu maailmaan enkä usko ellei joku hyvin perustele todellisella esimerkillä ja mieluusti useammallakin ettei jää epäilyksiä.
     
  18. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Sattuipa muutamia vuosia sitten tapaus, et olin ostanut jenkeistä plymouthin jossa oli ollut tehtaalta lähtiessä 360. No rekisteröintikatsastuksessa inssi katto lohkosta numerot ja kas siin oliki 318.
    Elikkäs tää Amerikan Jouko oli laittan siihe 318 mosan.
    Tietenki se tuli otteeseen ja oisko siin ollu niin et se ois tarrtenu muutoskatastaa, et ois saanu 360 moottorin siihe paikalle. Elikkä sen mikä siin oli alunperinki ollu. Tää tapahtu turun orikedon konttoril ja se oli ainakin enne hyvä paikka, mut toi ol jotenki tyhmää.
     
  19. fury poika

    fury poika 3rd gear

    Siihen samaiseen plymouthiin pistin jonkun ajan pääst 360 ku 318 antautu kangen laakerit.
    Ei siit kukaan mittää sen jälkke katton.
     
  20. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Aspeniin slant 6 tilalle 318 konttorilla katottiin se 318 valu sieltä koneen kyljestä. Ihme kyllä ei kw merkintöjä papereihin tullu. Paljos 318 moottorista sitä voimaa oikein yrittämällä sitten saa? Autohan on -76 että päästöjä ei mitata vaikka tulis bensaa putkista. :)
     

Kerro tästä muillekin!