Peräkärryn ledivalot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jus57, 31.7.2015.

  1. jus57

    jus57 Gearhead

    Tulisittten laitettua uusimpaa projektiin eli peräkärryyn puuilosta hankitut ledivalot.muuten ihan ok mutta...
    Kun laittaa vilkun päälle niin toisen puolen vilkku vilahtelee samanaikaisesti ja kumpikin puoli samalla tavalla.
    Mikähän diodi hässäkkä sinne pitää lisätä ja miten,saakohan niihin mitään valmista palikkaa?
    Sillä varmaan on joku oikea nimikin??
     
  2. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tuohon en osaa vastata, mutta itse olen koittanut tässä parin viikon sisään pariakin eri ledipolttimoa Vanin takavaloihin, ja vilkku ei toiminut kummallakaan.
     
  3. hotit

    hotit Gearhead

    Tein saaman viime talvena peräkärry. Valot tuli Biltemasta. C - Mersun perässä kaikki valot vilkkuva tasaiseen ja kokoajan. Volvon perässä taas toimii aivan moitteettomasti. Liekö sitten vika valoissa vai vetoauton ominaisuus.
     
  4. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Muistelisin, et jossain oli juttua, että ledit ottaa niin vähän virtaa jotta se kykenee kiertämään merkkivalon kautta

    Volvossa taitaa monessakin olla kärrylle omareleensä ja monissa on jopa oma merkkivalo kärrylle
    Tää ohjataan kaiketi omasta vilkusta ja pienikin vastus saa toimimaan.


    Sit mersuissa on joissain ongelmia normaalienkin valojen kanssa, sitä en tiedä/jaksa muistaa miksi, liitty jotenkin saksalaiseen kytkentään
    Faijalla c;ssä muistaakseni oli niin, et jarrua painettaessa toimi vilkku ja ilman jarrua parkki sekä toisen puolen jarru, sit kun jarrutti niin vilkkui normaalisti :odroll:


    Tossa jotain juttua vastuksien laskemisesta
    http://www.moottoripyora.org/keskustelu ... kkej%C3%A4

    Tossa yks mistä löytyy nopea ratkaisu
    http://www.epdtuning.com/vastus-tehovas ... -1149.html

    Biltema versio
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000021125/

    Motonet versio
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/382806/M ... -50W-75ohm
     
  5. aesvi

    aesvi Gearhead

    Johtunee juuri edellä kerrotusta syystä, että LEDit ottavat pientä virtaa. Vikkurele on rakennettu niin, että siinä täytyy olla riittävä virta, että vilkkuu normaalisti. Jos poltin on palanut tai niinkuin minulla hiljattain oli etuvilkun lampun kannassa huono kosketus, niin vilkku vilkuttaa normaalia nopeammin - tuosta sitten huomaa, että jotain on vialla. Toisaalta en kyllä ole huomannut mitään eroa vilkutuksessa, kun on peräkärry kytkettynä, jolloin siihen tulee yksi poltin lisää kuormaksi.

    Enpä ole tutkinut tarkemmin, ehkä se on niin että pitää olla vähintään kaksi toiminnassa (=2x21W eli kuorma P>42W ja vastus R<3 ohm). Nyt kun sinne kytketään kiinteästi 'keinokuormaksi' vastus, niin tuo 'virrantunnistus' ei enää paljasta sitä toimivatko nuo LEDit.
     
  6. jus57

    jus57 Gearhead

    Siis bilhelveteen taas käy räpeltäjän tie,kiitos vinkkilöistä. Onks kukaan ihan ite laittanu näitä vastuksia??
     
  7. jus57

    jus57 Gearhead

    Jep,kiitos vaan vinkeistä,vilkut alkoi toimimaan kun nuo vastukset tyrkkäs paikoilleen.
     
  8. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eikös ton kuorman vois mitata potikalla? laittais sen siihen väliin ja säätäis kunnes vilkuttaa siihen tahtiin kun haluaa? sit mittaa sen ohmit ja hakee sen mukaan vastuksen. Siis mikäli ei löydy valmiita paketteja?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Se, että vilkut oikuttelevat polttimon hajottua, on turvaominaisuus, jolla laite viestittää käyttäjälle olevansa rikki.

    Kun vastuksia lisää polttimon ottamaa kuormaa vastaavan määrän, niin melko varmasti toimii. Vilkkupolttimot on yleensä 21W joka on 12V laitteessa korvattavissa 6,8 ohmin tehovastuksella, vähintään 10W kestoisena. Vvilkkuhan palaa vain noin puolet ajasta, joten ei tule täyttä tehoakaan (21W). Se vastus kuumenee kuitenkin aika paljon, joten ei kannata laittaa johtosarjaan teipaten kiinni.

    Vastuksilla stimuloitu vilkku ei sitten osaa ilmoittaa ledin hajoamisesta, joten niitä vilkkuja on syytä aika ajoin itse tarkastella - erityisesti kevytperäkärryissä ja moottoripyörissä, joita ei julkinen valvonta katso.

    Potikka, jolla tuon ilmiön voi testata, pitää myös kestää tehohäviöitä vastaavaati. Eli on iso.
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Halpis perävaunun LED-valoilla on tuo "ominaisuus" uudempien autojen perässä, vilkkuu hulluna miten sattuu -> ei toimi esim. E-sarjan Mesen perässä.

    Paremmissa on vastukset korjaamassa tilannetta.

    Kaveri tappeli aikansa ja heitti menemään moiset pilipali valot.
     
  12. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Ei toiminut ledit Mersun W201 ja W211 perässä vaan toimivat strobo valoina! Nykyisen W221 perässä pelittää. Veholla sanoivat, että tuo on ominaisuus ja Mercedes ei tehnyt asialle yhtään mitään.
     

Kerro tästä muillekin!