Sl 560 automaatista katosi kaikki vaihteet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja radebel, 2.8.2015.

  1. radebel

    radebel 1st gear

    Taas tarvittais viisaampien osaamista ja neuvoja.

    Vaihdoin viimeviikon keskiviikkona tuohon -89 mallisesen sl 560 vaihteistoöljyt kun en tiennyt koska ne on vaihdettu, laatikko oli vuotanut vähän ja öljymäärä oli alle minimin, hiukan lipsahtikin jo joskus 2-3 vaihteen välillä. Sain öljyt ja suodattimen vaihdettua ja ostin KL varaosista Dextron 3 öljyt sinne. Kaikki toimi kuin unelma perjantaihin saakka, löytyi laatikosta jopa se pakko2 vieressä oleva pakkoykkönen "B" joka ei ennen puhunut mitään.

    No, perjantaina lähdin kruisailemaan eukon kanssa, ajettuani joku 20 kilsaa pysähdyimme ja sammutin auton. Vartin verran auton seistyä täräytin sen uudelleen käyntiin ja meinasin ponkasta liikkeelle niin ei löytynytkään yhtään ainutta vaihdetta koko laatikosta, ei pakkia, D:tä, 3,2,1. Eli mykäksi meni täysin, ainut mitä tapahtui oli että P oli vielä elävien kirjoissa, eli autoa ei voinut työntää ku P oli päällä. Muut eivät sitten puhuneetkaan yhtään mitään. Öljymäärän tarkistin käynnissä ja näytti olevan oikea, ja sammuksissa lisääntyi huomattavasti tikussa.

    Ei muutakun trailerilla siitä sitten 3 tunnin odottelun jälkeen tallille ja ihmettelemään mikä on vialla. Otin tarvikesuodattimen irti kun epäilin sen olevan sopimattomasti kiinni, tarkastin että linkit kulkee kuten pitää ja liikuttaa varsia myös laatikon sisällä, kaikki näytti normaalilta amatöörin silmään. Löin kassaan ja toivoin että valohoito olisi auttanut mutta ei, tarkistin paluuletkua löysäämällä että öljy kiertää eli ku paiskas auton käyntiin niin rupes pulppuamaan öljyä (löysäsin vaan, en ottanu kokonaan irti ettei koko talli ole öljyssä) eli painettakin teoriassa on.

    Yhden huomion myös tein eli ku auto oli nosturilla käynnissä pyörät ilmassa niin kaikilla vaihteilla (myös pakki päällä) pyöri todella hitaasti eteenpäin paitsi P:llä renkaat (jos kaasutti niin pyörät pyörivät hieman nopeammin), mutta todellakin kuin hidastetussa elokuvassa.

    Olisiko kenelläkään heittää mitään järkevää mitä osais ite kattoo ennenku riivin koko lootikon irti ja vien Powermaticille?
     
  2. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

  3. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

    Mitä öljy purkissa lukee?

    I have read in a couple of different places that actual Dexron is not quite the same as the 'multi car dexron compatible' fluids
     
  4. radebel

    radebel 1st gear

    Täytyypä kattoa, kaveri laittaa kuvan kunhan pääsee tallille. Castrolin Dex 3 se ainakin oli, sen verran muistan ulkoa.
     
  5. radebel

    radebel 1st gear

    Juu eli tämä öljy on Castrol Transmax Dex III multivehicle ja kyljessä merkintä mb-approval 236.9
     
  6. voijaggeri

    voijaggeri Gearhead

    Tämmönen ero tuli mieleen...

    [​IMG]

    Kylläkait ton sit pitäs olla oikeaa...(eli vasen noista)
     
  7. radebel

    radebel 1st gear

    juu juuri tuota vasenta on sisässä
     
  8. radebel

    radebel 1st gear

    Tämäkin juttu selvisi, otin laatikosta venttiilipöydän alas ja levälleen pöydälle ja siellähän oli yksi jousi joka oli poikki kahdesta kohtaa. Kiitoskia Powermaticille josta löytyi mersun käytetty venttiilipöytä sopivasti, josta sitten vaihdoin vaan ehjän jousen tuon katkenneen tilalle ja taas pelaa.
     

Kerro tästä muillekin!