Kiveniskumassa MOKA

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja NorthElite, 16.8.2015.

  1. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Harrasteen pohjan reseptiksi päädyin vetämään peltipuhtaalle pohjalle ensin epoksi pohjamaalin, ja siihen matta epoksi pintamaalin. Edelleen tuon pintamaalin päälle vedin kiveniskumassaa maaliruiskulla, kun ajatus oli että saisin sileämmän pinnan. Kesäautosta kun on kyse, niin tarkoitus on maalata vielä tuo koko pohja sitten kiiltävällä uretaani pintamaalilla, johon lisään vähän elastisuutta lisäävää lisäainetta.

    Ohensin Motipin valkoista kiveniskumassaa noin 5% ksyleenillä, kun luotettavasta internetistä asiaa luin että näin sitä voisi tehdä. :poff:

    Lisäksi Mopitin massa haiseekin ksyleenille. Mittamukissa tein sekoitukset. Massa ohentui hienosti, eikä ohentamien muuttanut mielestäni massan rakennetta.

    Vetelin sitten nuo kiveniskut pohjaan, halpis ruiskulla ja isolla suuttimella. Painetta noin 3 bar. Onnistui hienosti. Tallissa oli varman 25 lämmintä ja maalarin haalareissa oli lähes trooppinen tunnelma. Neljä litraa meni, jotta sai koko pohjan peitettyä niin että maali ei kuultanut läpi.

    Muutaman päivän jälkeen kokelin karhun tassulla pyhkäistä kuivunutta massaa sieltä missä oli röpelöä pintaan jäänyt. Massa lähti pölynä ja lastuna irti. Osa lähti myös paineilmapistoolilla puhaltamalla pohjasta irti. Siis vaihtoehdoksi jäin irrottaa kaikki kiveniskut pohjasta porakoneella ja teräsharjalaikalla pois. Osaan paikkoja oli kuitenkin jäänyt todella tiukasti kiinni.

    Muutamassa tunnissa pohjan siivosi, mutta ehkä lievää v-tusta oli. No, nyt vaihtuu aine Dinitrolin kiveniskumassaan, ja vedän sen ohentelematta massaruiskulla. Periksi kun ei anneta :mad:

    Pieleen meni ehkä just tuo tai se. Ohentaminen, maaliruiskulla vetäminen, liikaa painetta ja liika lämpötila. Ehti varmaan kuivua jo ilmassa pölistessään… tai jotain.
     
  2. speedy

    speedy Double Gearhead

    Jätä vaan suosiolla se massa kokonaan pois, sieltä kun se aikanaa irtoilee, niin sinne muodostuu "taskuja" joissa kostea muhii.
     
  3. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Oman Hudsonin korin pohjan vetäsin epoksilla,jonka päälle Tectylin kiveniskumassa.Musta 2k-maali sitten siihen "röpskyn" päälle.12 vuotta ja reilu 100 000 km eikä ole irtoilleet röpskyt eikä maalit.
     
  4. pinemankustom

    pinemankustom 3rd gear

    Itse olen sekoittanut kiveniskumassan ja raskaankaluston mustaa 1-1,maalin kovetin takaa että kuivaa kunnolla ja tarttuu kiinni.Jos haluaa enenmpi maalimaisen pinnan niin lisää maalia esim 2 osaa ja 1 osa massaa.Pinta jää puolikiiltäväksi ja jos haluaa niin voi vielä vetää maalikerroksen päälle seuraavana päivänä niin ei tarvi välihiontaa.Hyvin on pysynyt.Niin ja vedin sen ihan massaruiskulla pienellä paineella mutta onnistuu maaliruiskullakin,joutuu vaan ehkä ohentaa
     
  5. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Eikö niitä aineita vois käyttää ihan kuten niiden valmistaja on suunnitellu ?? Toki ainahan autotalliharrastaja tietää jutut paremmin kuin aineiden kehittämisee miljuunii polttanu firma :poff:
     
  6. pinemankustom

    pinemankustom 3rd gear

    Gummisti ei taida tajuta mitä tällä haetaan,kiveniskumassa sellaisenaan jää pinnaltaan karkeaksi ja kerää itseensä ja alustaan lian kiinni,maali mukana tekee siitä sileän kuin pulverimaalattu pinta ja on näin ollen helppo pitää puhtaana.Näin tietysti vain silloin kun auto pidetään myös alustaltaan puhtaana.
     
  7. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Kiveniskumassat on hierottu irti mistä lähti. Kaikki mikä oli sumuna lian kaukaa pintaan mennyt irtosi. Pyöräkoteloihin jäin tasainen kalvo pintaan ja osin pohjaankin.

    Vedin iltapuhteina Temadur 90 päälle ja siihen sekaan muutaman prosentin kimmoisuus ainetta. Ajatuksena kun on että olis vähän elastinen tuo pintamaali. Lieneekö siinä sitten mitään ideaa todellisuudessa, mutta harrasteautossa voin tuotakin kokeilla :lol:

    Purkin kyljestä ei puhuttu mitään juuri minun autosta, joten autotalliharrastajana varasin oikeuden leikkiä pikku kemistiä :poff:
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eli mikä sen massan nyt liian nopeasti kuivatti

    Oliko tuotteessa virhe vai se ksyleeni sai aikaan reaktion joka kuivatti ennen tarttumista?
     
  9. Bowhill

    Bowhill 3rd gear

  10. DX

    DX Double Gearhead

    kiveniskumassa ja kiveniskusuoja on sit on kaks eri asiaa, ensimmäinen on bitumi- ja jälkimmäinen muovipohjanen
     
  11. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Oma veikkaus on että xsyleeni ja maaliruiskun yhdistelmä, liian kovan paineen kanssa. Siis luulen että kaikki meni pieleen.

    Tuotteen virheestä en tiedä. Tietysti mahdollista. Kauppiaan vastuu päättyy siihen, kun olen itse ohennellut aineet ja levitellyt ohjeen vastaisella työkalulla. Ihan minun oma vika :D

    Ainoa mikä tulee mieleen, niin massan piti olla valkoista, mutta se oli lähempänä keltaista väriltään.
     
  12. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Kuvat on kivoja. Tältä näytti suihkutuksen jälkeen ja näyttikin liian hyvälle :mad:

    Jos nyt jotain hyvää hakee, niin tuli onneksi tutkittua, että pysyykö massa kiinni.

    [​IMG]

    Tuon verran massaa lopulta jäi pysyvästi. Pyöräkotelot kokonaisuudessaan ohuesti massaan peitossa ja se riittää minulle.

    [​IMG]
     
  13. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Jep, parisataa kemisti-insinööriä kehittää ja testaa näitä tuotteita työkseen. Kyllä
    suomalainen kyläseppä tekee siitä parempaa. Ja luuserit lukee käyttöohjeita.
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mulle on käyny Motipin massan kanssa ihan sama juttu! Varmasti tein ohjeiden mukaan, mutta se massa lähti kuivuttuaan ihan rapsuttamalla pois. Vittu mikä homma oli pestä se.

    Ylivuotisuus saattaa tuota tehdä. Mulla on kerran käyny korikitinkin kanssa silleen, että se käyttäytyi ihan normaalisti levittäessä, mutta ei tarttunut mihinkään kiinni. (paitsi sormiin)
     
  15. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Totta :D

    Kevyenä puollustuksena sanotaan että perehdyin asiaan. Tiesin ohentimen ja seos suhteen. Maaliruiskullakin näitä on vedetty. Kyläseppä olis ohentanu tärpätillä tai teräketjuöljyllä. Sinänsä kunnia vanhoille kyläsepille. Aika velhoja ne olikin :)

    Jatkossa vältän tuotenumeroa 13 :poff:
     
  16. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Tarkistin tyhjät purkit. Viimenen käyttöpäivä EXP. 13/19
    Motipin sivuilla kerrotaan että:

    P 25/10
    EXP-25/20

    The P stands for production; 25/10 means calendar week 25 in the year 2010.
    EXP stands for the expiry date, in this case calendar week 25 in the year 2020.


    Elikkäs Viimeinen käyttöpäivä olis siis viikko 13 vuonna 2019.

    Kyllä tämä on tässä. Itkut on itketty ja kohti uusia tarinoita :D
     
  17. DX

    DX Double Gearhead

    ruiski ML eli koteloöljy/vaha sinne pohjaan, se pysyy sisälokkareissakin aika hyvin.
     
  18. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Ite kyllästin saumat ja kotelot lämmitetyllä koteloöljyllä. Sit pohjamassa päälle. Tämä käsittely siis epoksi maalatun pinnan päälle.

    Kuumailmapuhaltimella purkki kuumaks ja noi muuttuu todella juoksevaks -> tunkeutuvaksi.
     
  19. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    spraypurkkeja ei kannata lämmitellä :rotfl: :poff:
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    yhellä tutulla sällillä on lahja peruutella just maalattuja koslia kilikaliöljy, -terva ja -massapurkkien ylitse, välillä on ollut suulin seinäkin mustana katonrajaan asti, avatut paineilmapotut se säilyttää pöydän alla ja sen ympärillä olevan roinan seassa ylösalaisin. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!