Dodge 1993 Ram 5.2 monipiste ruiskuongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sämpy, 17.8.2015.

  1. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    taas sama potilas.. viimeksi meni bensapumppu, nyt tuntuisi käyvän rikkaalla. Pöllyttää silminnäkyvää harmaata savua paikallaan polkiessa, savu ei tuoksu oikein miltään, ei ainakaan öljyltä tai jäähdytysnesteeltä. Moottori ei huohota.

    Tulpat jonkin verran karstaiset kaikki 8 tasaisesti.

    Aavistuksen lämpöisenä (30 astetta?) lämpötila-anturi antaa arvoksi n. 900 ohmia. Anturin piuhan irroittaminen moottori käynnissä ei vaikuta yhtään mihinkään. Anturin liitin purettu ja hiukan kiristetty, ei vaikutusta.

    Tässä 1-johtoinen lämpötila-anturi. Anturi vaihdettu uuteen viime kesänä samalla kuin bensapumppukin. Imusarjan edessä oikealla moottorin päällä.

    Käy siis ihan ok, mutta savuttaa.

    En löytänyt mistään varmuudella oikeita arvoja lämpötila-anturille, mutta 900 ohmia ei kuullosta väärälle. Voisi olla jopa alakanttiin, mikä pistää ihmettelemään miksi liittimen irroitus ei vaikuta.

    Alipaineletkuja tutkittu. Tuskin on 1 vuotava suutin kun tulpat oli keskenään samanlaiset.

    Olisiko ideoita tai olikohan tässä obd1 töspeliä ja millähän softalla sitä pystyisi lukemaan?
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Sen verran päivitystä, että nyt kun on kunnolla lämmin, tuntuu savuttaminen toistaiseksi loppuneen.
    Mutta kuulin että pari viikkoa sitten Turun keikalla oli lastauslaiturilla tyhjäkäynnillä alkanut savuttamaan mustaa savua. Oli sitten ovea avatessa oikein nostanut kierroksia ja pölläyttänyt nokipilven sisälle hyttiin. Mutta silloinkin oli sitten lopettanut savuttamisen itsekseen. Oli ollut kuulemma ihan nokihiukkasia, likimain lastuja.

    Mitään check engine -valoja ei pala

    Ja näin lämpöisenäkin ei vaikuta käyntiin yhtään, kun nappaa oletetun moottorin lämpötila-anturin johdon irti. Onko kellään tietoa onko normaalia? Useimmat ruiskut on todella riippuvaisia lämpötilatiedosta ja likimain sammuvat tuossa tilanteessa.

    Moottori ottaa kumminkin kierroksia ihan normaalisti, eli ei tunnu tukehtuvankaan bensaan.

    Ei kupli jäähdyttäjään.
     
  3. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    En kyllä tunne näitä Mopareja ollenkaan mutta ettei nyt kyseessä olisi lämpömittarin anturi? Ainakin GM:ssä lämpömittarin anturi on yksijohtoinen maadoittava malli ja ohjausboksille on kaksijohtoinen, jossa siis boksi syöttää vertailujännitettä anturille ja palaa toista johtoa pitkin lämpötilatieto vastuksen mukaan boksille. Se nyt selittäisi sen ettei käynti muutu mitenkään, mutta meneekö mittari nolliin?
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Miten bensankulutus? Yksi mahdollinen on rikkinäinen happianturi. Oletko varma, että 1-johtoinen lämpötila-anturi kertoo aivolaatikolle lämmöt? Ettei moottorissa olisi edellä kuvattu 2-johtoinen lämpötila-anturi aivolaatikkoa varten. Nää oli nyt arvauksia, mutta perustuu kokemuksiin tosielämästä iäkkäämmän efidodgen kanssa.

    Ja se OBDykköstöpseli: OBD-I will have the scan tool interface connector under the hood, near the drivers side hood hinge and is a 6 pin connector.

    Niin ja rikkinäinen happianturi ei soita mitään check engine-valoa eikä anna vikakoodia.
     
  5. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kuukelilla aikoinaan selvittelin tuota anturin sijaintia ja pitäisi olla tuo. Olikohan niin, että vuotta uudemmassa on kaksjohtoinen ja tässä vielä yhdellä. Sitä en tiedä, että onko tässä mittarille omaa anturia vai ei.

    Anturi on tosiaan imusarjan etupuolella vähän moottorin oikealla puolen moottorin päällä.

    Aika haastava laitettava kun tietoa on tosi nihkeesti eikä näitä suomestakaan löydy paljoa, tällä monipisteruiskukoneella?

    Oli kuulemma kerran sytyttäny moottorin vikavalon ajon aikana ja sammuttanut.

    Jos pitää alkaa arpomalla korjaamaan, niin lambda-anturin itse laittaisin vaihtoon ja täytyy vielä tarkistella tuota lämpöanturi hommaa. Siihen jos on jollain tietoa niin innolla otetaan vastaan.

    Periaatteessa olisi mahdollista että anturin johtokin olisi jostain oikosessa maihin ja käy sen takia rikkaalla. Vähän vaan kaukaa haettu skenaario. Älyaivot taitaa olla koneen yläpuolella että niihinkin pääsee jotenkin käsiksi, jos vaan löytää sieltä oikean johdon niin voi mitata asian.

    Ulkomailla näissä on ollut MAP-anturi vikojakin. Läppärungossa on tosin 3-4 erilaista härpätintä, että mikä niistä se sitten edes on ja mitä ne muut on..
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Kuvassa moottorin edessä vasemmalla, johon menee yksi johto. Tässä kuvassa sen vieressä näyttäisi olevan toinenkin anturi. Täytyy tutkia tarkemmin ensi viikolla, muistelen että kyseisessä autossa ei olisi ollut tuossa kohtaa toista anturia. Löysin tämän kuvan netistä jostain jeeppifoorumilta.

    [​IMG]
     
  7. mafo

    mafo 3rd gear

    siellä pitäisi olla yksi mittarille sekä 2 tietokoneelle, toinen vedelle ja toinen imuilmalle
    mutta happianturi voisi olla syyllinen, ja ne kahenkymmenen euron ei toimi, ainakaan kauan
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Tuli tänään taas vilkastua, ei tuolta löydy kuin tuo 1-johtoinen vesianturi joka ohjaa lämpömittaria. Vieressä oleva onkin lämppärin letkulähtö. Imusarjan kanavassa on kuvassakin näkyvä, oletettavasti imuilman lämpöanturi (senkään irtiotto ei vaikuta käyntiin yhtään) ja virranjakajan vieressä oletettavasti öljynpaineanturi. Pitkään etin lampulla ilmastoinnin kompuran ja laturin alta jne..

    Mutta hain tänään happianturin, kokeillaan mitä se vaikuttaa.

    Onkohan EGR systeemissä ollut ongelmia? Tosin sen sekoiluista yleensä häviää tyhjäkäynti.
     
  9. mafo

    mafo 3rd gear

    Piti oikein mennä tarkistamaan pellin alle, kaksinapainen on mihin nuoli osoittaa kuvassa

    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!