440cid kannenpultit liian tiukalla!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C-Body Polara, 29.8.2015.

  1. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Vetäsin yli innokkaana sourcen kannen parikymmentä nm tiukempaan kun pitäisi. Mitähän tekis? :mad:
     
  2. 440Mag

    440Mag Gearhead

    No avaa ne ja kiristä uusiks
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    Tai anna vaan olla? Tuskinpa vaikuttaa mihinkään mitenkään...
     
  4. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Mites sen tiivisteen kanssa jos löysää?
     
  5. palontie

    palontie Double Gearhead

    Anna olla sillä momentumilla.
     
  6. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Kaks ääntä sille että annetaan olla, joten olkoot siinä. Kiitti vastauksista.
     
  7. Bighouse

    Bighouse 3rd gear

    Säästää jälkikiristyksessä :D Eihän se paljon ole jos ajattelee, että metrin varrella olisi vääntänyt kahden kilon verran vähemmän.
     
  8. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Mä ryssin kerran Hemissä momentit.. Auki vaan ja uusiks kiinni. Samalla tiipparilla toki. Laulaa tänäkin päivänä hienosti. Ei se tiiviste mikskään mee ainakaan jos ei oo motti ollu käynnissä, ja jos ei liikuta kantta ratkaisevasti uudelleen kiristyksen välissä.

    Voi sen tohonkin jättää tietty ja melko isolla varmuudella toimii ok, mut ei toi ylikiristys koskaan oo hyvä juttu.
     
  9. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Konetta en oo käyttänyt vielä. Tottakai mielellään löysäisin, jos vaan tiiviste sen sallii. Kiitos muuten 440magille siitä kaasarista. Päällisin puolin ainakin oli melkein uutta vastaava.
     
  10. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Juu, anna olla kii vaan, suht pieni riski että ei toimis.
     
  11. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Yksi vaihtoehto on pultti kerrallaan löysätä ja kiristää oikeaan momenttiin.
     
  12. t1mppa

    t1mppa 3rd gear

    Moni muukin on tietämättään kiristänyt pultteja väärään momenttiin kun
    momenttiavaimet ovat usein epätarkkoja. Onko tässä tapauksessa
    momenttiavaimen tarkkuudesta tietoa?
     
  13. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Avain on kyllä uusi, mutta motonetista tilattu :)
     
  14. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jonkun toleranssin sisällä ne erikseen tarkistamattomat massatuotanto avaimetkin ovat. Ei se tarkoita että niitä kiristys arvoja voi sen takia alkaa oman mielen mukaan muuttelemaan tai arpomaan. Vähiten ollaan yleensä pielessä, kun kiristys suoritetaan vaadittuun momenttiin, vaikka avain ei sieltä laadukkaammasta päästä olisikaan.

    Jokatapauksessa, pultit voi avata yksitellen ja kiristää uudestaan, tai antaa vaan olla. Molemmissa tapauksissa lopputulos varmasti sama.
     
  15. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Aivan totta puhut mutta joskus tullut vastaan käytettyjä avaimia mitkä on jätetty pitkäksi aikaa "vireeseen"

    Niissä voi helposti olla tuo 20nm heittoa.
     
  16. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Keinuakselit on jo paikoillaan ja kannet jäi nyt "tiukalle". Kastellaan miten käy.
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Hyvin siinä käy :)

    Tuleeks se kaasari tohon?
     
  18. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    Joo, tuohon laitan sen. Tulee nyt alkuun vakio pakosarjojen kanssa. Peltisarjat laittelen joskus ens vuonna, ni pitää sitten Katella seokset kohilleen.
     
  19. mopster

    mopster Gearhead

    Se pulttien oikea momentti on noin 75% myötörajasta, eli pulttia voi kiristää vielä 25% ilman että se venähtää. Tuo vara kumminkin pitää olla, koska kun koneen käyttää lämpöseksi niin se venyttää pultteja. Jos pultit on nyt 20 Nm liian tiukalla niin myötörajaa ei ole vielä ylitetty ja pultit palaa takaisin omaan mittaansa kun ne löysää, mutta jos annat olla noin ja käytät koneen lämpöseksi niin sillon pultit todennäköisesti venähtää ja sitten sulla on kannetkin löysällä.

    Eli löysälle vaan ja oikeeseen momenttiin, sen tiivisteen kanssa ei oo mitään ongelmaa.
     
  20. C-Body Polara

    C-Body Polara 2nd gear

    No perhana! Taidampa sit löysätä kannen.Eipähän jää mieltä vaivaamaan.
     

Kerro tästä muillekin!