80-lätkä ja virkavalta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Morja, 2.9.2015.

  1. Morja

    Morja 1st gear

    Suomessa kun on keksitty liikenteen hidastamiseksi tämä naurettava 80-lätkä mikä on suurimmissa osassa pitkäkatoissa ja vaneissa, niinpä kysyisinkin kokemuksia miten virkavalta on suhtautunut esim. motarilla "ylinopeuteen" tai jos lätkä on puuttunut persiistä ?
     
  2. M

    M Gearhead

    130 km/h lasissa saat sakot sekä ylinopeudesta että ajoneuvokohtaisesta ylityksestä.

    Riippuu poliisista. Osa antaa sakot, osa kirjoittaa otteeseen (järjestelmään) että lätkä puuttuu, tuurilla osa ei edes kiinnitä siihen huomiota.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei ole moottoritiellä tullut sanomista mutta muuten tuli lätkän puutteesta kirjallinen huomautus.
    Lieventävänä asianhaarana silloin kelpasi se, että auto oli vasta ostettu.
     
  4. karivanner

    karivanner 2nd gear

    Kaveri pysäytettiin vanilla just lätkän takia satasen alueella, mutta jäi sakot saamatta kun poliisi ei löytäny oikeeta pykälää. Kävi tuuri sillä kertaa.

    15 vuotta sitten motarilla keskellä yötä ainoo toinen auto oli poliisiauto... 110 vauhtia, sakot tuli mutta vaikkka huomauttivat lätkän puuttumisesta niin ei tullut ongelmia.

    Olin lukevinani jostain, että sakko kirjoitetaan vain yhdestä rikkeestä. Vaikka olisi kännykkä korvalla, ylinopeutta, vyö puuttuu niin yksi sakko rapsahtaa, mutta poliisi voi käyttää harkintaa jos on vakava piittaamattomuus ja silloin voi sakkoja ropista useampikin.
     
  5. Holley

    Holley Gearhead

    Jos ajaa rajoitusten mukaan jenkkifarmarilla, mutta ajoneuvokohtaista nopeutta kovempaa, olen valmis menemään käräjille asti, jos rikosnimike on "liikenneturvallisuuden vaarantaminen". Voisi kutsua jonkun iltapäivälehden toimittajankin seuraamaan tapausta.
    Aikanaan ajelin n. 90 km/h 80-alueella, nyt ajan sataa. Olihan se hölmön näköistä, kun pikavuoro-bussi meni ohituskaistalla ohi! Ihan olisi voinut heittää vaikka Ahvenistolla parit kierrokset sillä bussilla ja farmarilla, että kumpi niistä on turvallisempi, vaikkei se farmarikaan mikään formula ole. Tai sitten se Kimin '71 Ranchero tms. harrasteautot lätkällä.
     
  6. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ei 80 lätkä ole rajoitus turvattomalle autolle, vaan todiste siitä, että kyseessä on tavarankuljetusvaunu, vrt. pehmeä takapenkki.

    Hantta
     
  7. wili

    wili 3rd gear

    Aikoinaan motarilla 121km/h vanilla, posliinit pysyäyttivät ajettuaan jonkin aikaa perässä. Ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ylityksestä sakko ja rekisteriotteeseen merkintä lätkän puuttumisesta.
     
  8. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ei kun todiste siitä, ettei ole maksettu riittävästi veroja täyden nopeuden ajeluun.
     
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    mä olen ymmärtänyt sen niin että tulee tiekohtaisen nopeusrajoituksen ylitys sekä autokohtaisen... Näin mulle on joskus koulussa, ja jopa viime katsastuksessa sanottu, kun puuttu astrosta lätkä. Poliisilta en ole sakkoa saanut, mutta kait ne silti on aina poliisista kiinni? Ja ymmärtänyt että toi lätkä olis lisätty aikoinaan kun pakut oli vähän huonompia ajamaan esim. hiacet ym. täydessä lastissa. Ei siis ole tehty esim capricen takia....
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Legenda kertoo, että autoveroasioista päättävän tahon henkilö olisi tullut ohitetuksi aikanaan maantiellä pakettiautolla, mistä suivaantuneena, turvallisuuteen vedoten, päätti rajoittaa pakettiautojen suurinta sallittua nopeutta.
     
  11. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Kun hommasin itselleni pickupin, niin sen verran perehdyin aiheeseen, että vähintään ABS-jarrut olis pitäny laittaa, ehkä turvatyynykin ainakin kuljettajalle. Sillon ois päässy 80-lätkästä eroon.

    Katsoin viisaammaksi maalata sen lätkän takalaitaan. Eipähän haalistu ja halkeile.

    [​IMG]
     
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    En yhtään ihmettelis :rotfl: siihen vielä autoiks lada ja chevy van niin ottaahan se päähän 8)
     
  13. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Kultaisella 80 luvulla lätkällisellä pakulla 110km/h 80 alueella,ajoneuvo kohtainen ja tie kohtainen sakko,kuukauden liksa meni siitä lystistä,ei paljon naurattanut.
     
  14. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Muistaakseni wanhemmassa hiacessa on bensakone ja joissain malleissa pitkä peräruuvi 1000kg kantavuutta ja tehostamattomat rumpujarrut, kulkee kuulemma kuormattuna heittämällä jos on ehjä päälle 120Kmh, muuut pysäytys on kuulemma sit sellaista afrikkalaista maantiejunaa mallia.
    Siellä kun kuulemma on kylttejä "kylä 3-mailia jarruta"


    Mut onhan suomessa lie vieläkin traktori kärryissa jarrut kielletty liikenneturvallisuuteen vedoten.
    Ilmeisesti siksi kun belaruksen kärryissä ja traktoreissa on jarrut yleensä ollut vakiona
     
  15. Marklin

    Marklin Double Gearhead

    Kaverin aikoinaan poliisit pysäyttivät 100:n rajoitusalueella, kun olivat mitanneet nopeudeksi 111 km/h. Koska Buicki oli paku ja ajoneuvokohtainen rajoitus ylittyi yli 30 km/h, lähti kortti hyllylle.
    Itse on tullut vuosien mittaan useammankin kerran oltua tilanteessa, jossa olen paku-stw:llä ajellut moottoritiellä satasta (jopa lätkä paikallaan), eikä poliisi ole asiaan puuttunut.
    Riippuu ilmeisesti siis aikalailla siitä, millainen valvova viranomainen kulloinkin kohdalle sattuu.
     
  16. hantta

    hantta Double Gearhead

    Jotenkin kaukaa haettu tuo turvallisuusaspekti, koska noita samoja Transiteja ja Hi- aceja oli myös pikkubusseina ja henkilöautoina, ja toisaalla esim. -60 ja -70 luvun taitteessa oli buumi piilofarkuissa, Opel Rekordeissa, ja Ford 17 M: ssa, joissa varmaankin ominaisuudet riittivät puolta suuremmille nopeuksille.

    Hantta
     
  17. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    :webmaster:
    Se oli verovirkamies kuitunen jonka kuplavolsu ohitettiin piilofarmaripakulla.
     
  18. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Vieläkö nykyään vaaditaan tuo 80 lätkä pakuun ? Just nimittäin leimasin pickupin joka on rekisteröity pakettiautoksi mutta lätkä puuttuu eikä sitä leimalla kaivattu.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Eihän sitä taida olla kumottu mutta kuka niitä aina muistaa katsella.
    Joskus sattuu tarkempi katse kohdalle ja joskus ei.
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Olikse nykysin vaan yli 1800kg painavassa? Ennen vaadittiin caminoonki
     

Kerro tästä muillekin!